Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Ja, som sagt är USA en demokrati där olika röster får komma till tals, och inte ett totalitärt land som Ryssland. Det roliga är ju att ryssälskarna använder honom som bevis för att de har rätt, medan han direkt motsäger vad de har hävdat i tråden:
Nu måste jag ge dig cred för att du kan tänka dig att så är fallet, men de som dels menar att denna artikel är rätt, dels menar att Ryssland inte är involverade måste ha hål i huvudet; själva kontentan av artikeln ÄR ju att Ryssland lägger sig i Ukrainas inre angelägenheter av egoistiska syften.
Jo, jag har ju hela tiden varit tydlig med att jag personligen är så gott som säker på att Ryssland hjälper separatisterna på olika sätt,främst då med handeldvapen och "military advisors". Det jag har vänt mig emot, är ju den uppenbara, dåligt utförda propagandan Kiev kommit med regelbundet, som vissa sväljer med hull och hår (tex den berömda utplånade kolonnen som försvann utan några spår). Du har iaf varit lite försiktigare, oftast, med att bara godta saker, och har faktiskt visat några ggr på källor som, iaf från vår synvinkel sittandes framför en skärm i Sverige, verkar övertygande. Som till exempel analysen på var den berömda BTR 82-A rullade egentligen.
Med tanke på hur många spräckta påståenden Kiev stått för tidigare, så vill jag ha lite mer bevis för påståenden de går ut med, även om jag ibland faktiskt kan tänka mig någon enstaka gång att det faktiskt skulle kunna stämma.
Jag skulle nog faktiskt säga att du är nästan den enda "pro-Kiev" (i brist på bättre enkel beteckning bara) i tråden som faktiskt bryr dig om att leta upp ordentliga analyser då och då iaf. Även om även du ibland faller för propagandan, likväl som jag.
En intressant analys jag läste igår, handlade om att oavsett om Ryssland skulle ta in hela kolonner med pansar, så är det futilt av alla oss dödliga, och media, att sitta och argumentera om bevis eller inte bevis, bilder, videos osv. Att, så länge Ryssland förnekar ihärdigt, så kommer inget att ändras, oavsett hur många bevis som läggs fram. När väl Ryssland nått det mål de jobbar mot, så kan de i efterhand erkänna att man duttat lite i det hela, och de kommer komma undan med det.
Detsamma gäller naturligtvis USA och NATO, i deras övertramp i världen. Det är helt enkelt så "the great game" spelas.
Med det sagt så är det ju ändå tankeväckande och stimulerande att tvista om dessa bevis ibland, och man lär sig en hel del också.