2014-08-26, 22:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UKR-Kiev
Trevligt att det uppskattas.

Jag har inga vänner i de två förstnämnda städerna så därifrån vet jag inte mer än vad som kan följas via nyhetsförmedlare.

I Charkiv har jag några vänner som för ett år sedan ville få mig att flytta dit, jag avböjde med motiveringen att jag inte ville bo så nära Ryssland. Mina vänner kallade mig paranoid och beskrev ryssar som ett broderfolk. Idag så planerar mina vänner att flytta till Karpaterna.
De beskriver staden på ett liknande sätt som jag beskrev Kiev, att det finns en nervositet som byggts upp under de senaste månaderna. Svårigheterna för vanligt folk där är desamma som de jag angav gällande Kiev.
Situationen är ju lite mer utsatt i Charkiv än vad den är i Kiev om Ryssland väl väljer att gå in i full skala.

Mvh Kievbo

Vad tror du om sannolikheten för att Ryssland går in i full skala?
2014-08-26, 22:35
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Självklart är det som du säger att det är en regelrätt invasion som vi ser. Man skickar in ett dussin vagnar med dagar eller veckors mellanrum(där varje konvoj av hemska ryska stridsvagnar förstörs gång på gång sen vaporiseras av det starka nationalgardet och fordon slutar existera och försvinner helt från jordens yta ) tillsammans med EN helikopter som understöd från luften.

Självklart min starka anglofiliska bror så är det på det viset.
Ukraina har tusentals soldater och hyfsat med artilleri och pansar i området, tunga pv robotar verkar finnas hos åtminstone en del av förbanden och vad de gör med ryskt pansar med aktivt skyddspansar har vi redan sett i Syrien(kattskit).

Dessutom kan Ukraina sätta in stridsflyg längre in på sitt territorium där de ryska förbanden saknar lvtäckning.

Med lite is i magen kan och har verkar det som Ukraina gjort det man själv råkade ut för(om än i liten skala jmf) dvs lockat in de ryska kolonnerna i eldfällor där artilleri och eget pansar och pvvapen slagit ut huvudelen av fi kolonnerna eller nu på slutet stoppat deras framryckning.

Visserligen kan och måste Ryssland före in eget artilleri och på så vis kunna slå hål på det ukrainska försvaret,men har Ukraina getts tid att gräva ned sig så kommer den typen av artilleribekäpmning få väsentligt lägre effekt än av Ukrainas motsvarande bekämpning av ryska offensiva pansarkolonner som måste röra sig efter vägar.

Under självständighetsparaden visade dessutom Ukraina upp ballistiska robotar som kan slå djupt in mot staber, trafikknutar, eller artilleriställningar.
Så nja, nog för att Ryssland bör vinna konflikten men det finns risk att den kan bli kostsam i liv,materiel och i pengar för Putler.
Senast redigerad av Svithjod 2014-08-26 kl. 22:40.
2014-08-26, 22:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jag vill inte ge sken av att svara för ukrainare överlag, men mina uppfattningar om dina frågor är följande.
Jag tror att många ukrainare skulle hålla med mig om att landet befinner sig i ett krig, vissa skulle säkert kalla motståndarna terrorister, andra skulle säga legoknektar understödda av Ryssland, benämningen separatister skulle säkert många använda, att Ukraina befinner sig i krig mot reguljära ryska trupper är nog en beskrivning som inte är alltför ovanlig.

Uppfattningen att Ryssland är direkt inblandade har alla jag talat med delat, även hos de få jag talat med som stöder separatisterna så har uppfattningen att stöd kommer från Ryssland varit självklar.

Mvh Kievbo

Japp, detta är naturligtvis självklart för alla civiliserade människor, utom för ett antal i denna tråd!
2014-08-26, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Ja, som sagt är USA en demokrati där olika röster får komma till tals, och inte ett totalitärt land som Ryssland. Det roliga är ju att ryssälskarna använder honom som bevis för att de har rätt, medan han direkt motsäger vad de har hävdat i tråden:

Nu måste jag ge dig cred för att du kan tänka dig att så är fallet, men de som dels menar att denna artikel är rätt, dels menar att Ryssland inte är involverade måste ha hål i huvudet; själva kontentan av artikeln ÄR ju att Ryssland lägger sig i Ukrainas inre angelägenheter av egoistiska syften.

Jo, jag har ju hela tiden varit tydlig med att jag personligen är så gott som säker på att Ryssland hjälper separatisterna på olika sätt,främst då med handeldvapen och "military advisors". Det jag har vänt mig emot, är ju den uppenbara, dåligt utförda propagandan Kiev kommit med regelbundet, som vissa sväljer med hull och hår (tex den berömda utplånade kolonnen som försvann utan några spår). Du har iaf varit lite försiktigare, oftast, med att bara godta saker, och har faktiskt visat några ggr på källor som, iaf från vår synvinkel sittandes framför en skärm i Sverige, verkar övertygande. Som till exempel analysen på var den berömda BTR 82-A rullade egentligen.

Med tanke på hur många spräckta påståenden Kiev stått för tidigare, så vill jag ha lite mer bevis för påståenden de går ut med, även om jag ibland faktiskt kan tänka mig någon enstaka gång att det faktiskt skulle kunna stämma.

Jag skulle nog faktiskt säga att du är nästan den enda "pro-Kiev" (i brist på bättre enkel beteckning bara) i tråden som faktiskt bryr dig om att leta upp ordentliga analyser då och då iaf. Även om även du ibland faller för propagandan, likväl som jag.

En intressant analys jag läste igår, handlade om att oavsett om Ryssland skulle ta in hela kolonner med pansar, så är det futilt av alla oss dödliga, och media, att sitta och argumentera om bevis eller inte bevis, bilder, videos osv. Att, så länge Ryssland förnekar ihärdigt, så kommer inget att ändras, oavsett hur många bevis som läggs fram. När väl Ryssland nått det mål de jobbar mot, så kan de i efterhand erkänna att man duttat lite i det hela, och de kommer komma undan med det.

Detsamma gäller naturligtvis USA och NATO, i deras övertramp i världen. Det är helt enkelt så "the great game" spelas.

Med det sagt så är det ju ändå tankeväckande och stimulerande att tvista om dessa bevis ibland, och man lär sig en hel del också.
2014-08-26, 22:46
Medlem
Sammanfattningen som UKR-Kiev ger är nog den som verklighet som är för flertalt Ukrainare och som i så fall media i väst redovisat elativt korrekt. Ett folk som ha en vardag om än lite mindre trygg, en större nationell enighet gentemot Ryssland och inte minst ett jävlar anamma. Ingen har ju heller trott på nazipåhoppen på regimen som ju florerar hos proryssar, int ens Kreml. Korruption javisst, arvet efter först sovjet sedan Ryssland tvättas inte bort i brådrasket den finns inbyggd i systemet som en hydra och får nog varsamt utrotas. Men alla tacken tyder ju på att Ukraina fattar dom rätta besluten och sakta och försiktigt går västerut. Ironikt nog kan man kanske tacka Kreml för det.
2014-08-26, 22:46
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jag har ingen detaljkännedom om Donetskområdet, så det får bli rena spekulationer från min sida.
Det finns många skäl för att olika regioner runt om i Ukraina ska ha en stor dos skepsis gentemot Kiev och att det därigenom ska finnas en dröm om att ökat självstyre ska leda till ett högre välstånd. Denna vilja till självstyre har säkert varit relativt stor just i Donbas, det lär knappast minska på grund av kriget.

Ett närmande till EU har hos många setts som ett steg bortifrån ett genomkorrupt system, så det har mer varit frågan om att ta sig bort ifrån något illa fungerande.
Det finns nog ett missnöje med EUs agerande, jag har flera gånger hört kommentarer liknande om EU skickar vapen istället för att snacka om sanktioner så spöar vi ryssen.
Att man är emot Ryssland är vida utbrett eftersom man upplever att det är just Ryssland som attackerar.
Svenskar skulle nog ganska snabbt skapa ett seriöst Norge-hat om deras oljefond började finansiera separatism i Sverige med efterföljande krig.

Mvh Kievbo

Intressant: Med tanke på vad du skrev i ett annat inlägg så noterar jag: Att fast än, (man naturligtvis), vill "spöa ryssen" så förmår man skilja mellan detta och det faktum att det bor många rysk talande, men även etniska Ryssar i Ukraina, vilket är gott. Överlag så måste jag beundra det ukrainska folkets självbehärskning.

Vad är din och dina vänners åsikt om de långsiktiga konsekvenserna av sanktionerna mot Ryssland? För min del så tror jag att Putlers Ryssland kan knäckas relativt effektivt på lite sikt. Det är nog bara i en sådan situation, med totalt knäckt rysk ekonom, och påbörjade sociala oroligheter, som Ukraina kan få tillbaka Kiev och det ryska djävulskap, i allmänhet kan stoppas.

(Om du läser detta så hoppas jag att du tittar lite längre bak i tråden där jag har fler kommentarer och någon fråga.)
Senast redigerad av Ola Schubert 2014-08-26 kl. 22:52.
2014-08-26, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Ukraina har tusentals soldater och hyfsat med artilleri och pansar i området, tunga pv robotar verkar finnas hos åtminstone en del av förbanden och vad de gör med ryskt pansar med aktivt skyddspansar har vi redan sett i Syrien(kattskit).

Dessutom kan Ukraina sätta in stridsflyg längre in på sitt territorium där de ryska förbanden saknar lvtäckning.

Med lite is i magen kan och har verkar det som Ukraina gjort det man själv råkade ut för(om än i liten skala jmf) dvs lockat in de ryska kolonnerna i eldfällor där artilleri och eget pansar och pvvapen slagit ut huvudelen av fi kolonnerna eller nu på slutet stoppat deras framryckning.

Visserligen kan och måste Ryssland före in eget artilleri och på så vis kunna slå hål på det ukrainska försvaret,men har Ukraina getts tid att gräva ned sig så kommer den typen av artilleribekäpmning få väsentligt lägre effekt än av Ukrainas motsvarande bekämpning av ryska offensiva pansarkolonner som måste röra sig efter vägar.

Under självständighetsparaden visade dessutom Ukraina upp ballistiska robotar som kan slå djupt in mot staber, trafikknutar, eller artilleriställningar.
Så nja, nog för att Ryssland bör vinna konflikten men det finns risk att den kan bli kostsam i liv,materiel och i pengar för Putler.
Mmm... Du har inte svarat på hans inlägg
Om det pågår en invasion, så varför i så ringa utsträckning? Enligt Ukraina har Ryssland skickat då och då reguljära styrka, men max en bataljon åt gången. Är det rimligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Intressant: Med tanke på vad du skrev i ett annat inlägg så noterar jag: Att fast än, (man naturligtvis), vill "spöa ryssen" så förmår man skilja mellan detta och det faktum att det bor många rysk talande, men även etniska Ryssar i Ukraina, vilket är gott. Överlag så måste jag beundra det ukrainska folkets självbehärskning.

Vad är din och dina vänners åsikt om de långsiktiga konsekvenserna av sanktionerna mot Ryssland? För min del så tror jag att Putlers Ryssland kan knäckas relativt effektivt på lite sikt. Det är nog bara i en sådan situation, med totalt knäckt rysk ekonom, och påbörjade sociala oroligheter, som Ukraina kan få tillbaka Kiev och det ryska djävulskap, i allmänhet kan stoppas.
Rysslands ekonomi kollapsar snaaaart!
När blir det, tycker du?
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2014-08-26 kl. 22:50.
2014-08-26, 22:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Mycket tyckande som går i samklang med vad nassarna i tråden tycker. Svårt att tro på att du skulle vara en kievsbo...Sorry!

I vart fall stämmer det inte med vad de ukrainska mammorna tycker som får sina söner dödade och skadade i Donbass.

Protesterna mot tvångsrekryteringarna till UA ökardag för dag!

Nej! Du är nog bara ett inhemskt brunt troll under falskt flagg!

Det är väl inte helt oväntat att en som är Kiev-bo, har mer sympati för den ukrainska sidan. Hade det varit någon från Donetsk som var lika positiv till den ukrainska sidan hade man kanske kunnat fundera lite. Och de flesta mammor är nog oroliga när deras barn skickas i krig. Det är helt naturligt. Jag tror säkert känslan är samma hos mödrarna på den ryska sidan. Eller kan de ryska mammorna bortse från sina känslor när de vet att målet är gott?
2014-08-26, 22:53
Avslutad
Citat:

Det är nog också bra om Luthansk och kanske senare Donetsk kan tömmas på civila. Då förlorar separatisterna sin fördel av att gömma sig bakom civila (separatisterna behöver inte bry sig om det, även i de fall där de är orsaken till civila dödsoffer så faller ansvaret på Kiev). När städerna är tömda kan man förvandla valda delar av de till grus.
2014-08-26, 22:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Om det pågår en invasion, så varför i så ringa utsträckning? Enligt Ukraina har Ryssland skickat då och då reguljära styrka, men max en bataljon åt gången. Är det rimligt?

En storskalig invasion skulle innebära att fullständigt handelskrig med EU och USA, samt ett antal andra länder, dessutom skulle säkert NATO reagera väldigt skarp.

I motsatts till dig så har säkert den ryska ledningen, i alla fall något litet hum om den egna ekonomin svaga sidor.

Citat:
När blir det, tycker du?

Tja, med tanke på den ryska ekonomins sårbarhet: inom fem till absolut maximalt 10 år
Senast redigerad av Ola Schubert 2014-08-26 kl. 22:59.
2014-08-26, 22:55
Medlem
Citat:

Instämmer, Ryssland vinner men Ukraina kommer bita ifrån rejält.

För några sidor sedan tog jag upp det faktum att en vanlig reguljär soldat i den ryska armén inte får så mycket träning alls. Det mesta går ut på att vakta logementet. Brorsan blev inkallad och fick ingen vidare utbildning i hur man använder vapnet. Han fick det i handen i princip och gick till skjutbanan några gånger.

Stalingrad 2.0

Det är därför man både älskar och hatar Ryssland, så enkelt på något sätt, gör din plikt för landet. När du är död tar någon annan din plats i ledet, kvantitet före kvalitet.

Jag besöker Ryssland varje år på grund av mitt ursprung och har varit på militära områden. Utrustningen och vagnarna har trots den lovade moderniseringen fortfarande 20-30 år på nacken.

Den ryska fallskärmsjägaren sa att det ryska artilleriet utförde vådabeskjutning av ryska trupper som återvände i panik mot gränsen. Det förvånar mig inte ett dugg eftersom den ryska ledningen och befälen är lika inkompetenta som de är feta.

I Georgien förlorade man sex plan varav tre stycken blev nedskjutna av eget luftvärn.

Man har ingen koll på grejerna och allra minst vart de egna trupperna befinner sig.

Man skjuter på allt som rör sig kort och gott.

Vilket passagerarna på MH17 fick lära sig den hårda vägen.
2014-08-26, 22:56
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm

När blir det, tycker du?
Beror helt på syftet, är syftet att erövra Ukraina så är det inte tillräckligt, är syftet att upprätthålla pressen på Kiev så är det tillräckligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in