2014-08-28, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askydra
Såg att jag hade använt fel siffra 6,9 skall det ju vara eftersom det var den sista undersökningen ipsos gjorde innan EUP-valet. Jag tar inte den siffran jag tycker ser bäst ut utan jag använder den sista applicerbara siffran för ett så rättvisande resultat som möjligt.
Det är väl rimligt att ta den siffra som ligger närmast i tid före valet.
När det gäller Novus hade inkompetenskoefficienten blivit högre om jag valt en undersökning närmare valdatumet.
Senast redigerad av lantis60 2014-08-28 kl. 12:40.
2014-08-28, 12:20
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ingen aning vem som kom på det. Jag hörde det alldeles nyss, men fattade instinktivt vad det betydde.
Inget att ta allt för vetenskapligt, men visst kan det vara meningsfullt att ta hänsyn till hur fel instituten brukar ligga.

Ja, det är ju rätt uppenbart hur den är tänkt att tolkas.
Grejen är att jag har svårt att se hur den skulle vara applicerbar på annat än prognoser.
Det finns flera faktorer som gör att opinionsundersökningar inte stämmer överens med faktiskta valresultat, men är verkligen inkompetens en av dem?

Och sen acceptansen av att den skulle vara linjär, vad är det som egentligen pekar på att den är det?
Finns det några beräkningar som visar det?
2014-08-28, 12:23
Medlem
Bellanias avatar
Bäste Cognitive Dissident!

Huruvida inkompetenskoffecienten är linjär eller exponentiell har forskningen hitintills inte lyckats fastställa.

Jag förlitar mig därför på mina mångåriga studier av statsvetenskap och statistik, som ger vid handen att nämnda koefficient högst sannolikt har exponentiell karaktär.

För överslagsberäkningar torde dock en linjär koffecient garantera att resultatet inte överträffar det verkliga utfallet!!!
2014-08-28, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Vem har kommit på konceptet Inkompetenskoffecient?
Är det verkligen applicerbart på opinionsmätningar och inte bara på prognoser?

Vad talar för att denna inkompetenskoffecient skulle vara så linjär att den skalar helt rakt?
Det är inget som talar för att koefficienten är mer rak än krokig. Är det inte underförstått att en tråd som hålls igång av glada amatörer inte gör anspråk på matematisk laserprecision? Med tanke på att de verkliga proffsen (folket bakom VALU, Novus, Ipsos etc) hade urusel träffsäkerhet inför EP-valet och underskattade SD med 2,7 (VALU), 3,4 (Novus) och 2,8 (Ipsos) procent kanske man inte kan begära så mycket av amatörerna? Känns lite som att ignorera att SMHI alltid har åt helvete fel men gå stenhårt åt väderspågubben Enok Sarri och kräva en exakt redogörelse för hans modeller och algoritmer.
2014-08-28, 12:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ja, det är ju rätt uppenbart hur den är tänkt att tolkas.
Grejen är att jag har svårt att se hur den skulle vara applicerbar på annat än prognoser.
Det finns flera faktorer som gör att opinionsundersökningar inte stämmer överens med faktiskta valresultat, men är verkligen inkompetens en av dem?

Och sen acceptansen av att den skulle vara linjär, vad är det som egentligen pekar på att den är det?
Finns det några beräkningar som visar det?
Den intresserade får väl sätta sig & göra en regressionsanalys.
Vi övriga får nöja oss med insikten att många institut konsekvent visar för låga siffror för SD, vilket visar sig när det blir val på riktigt. Vad detta sedan beror på har ju dryftats till leda i tråden, men att det är så behövs inte längre diskuteras.
2014-08-28, 12:27
Medlem
Citat:
När det gäller jämförelse mellan EU-valet och riksdagsvalet, är ju skillnaden ganska liten.
I det fallet kan det kvitta om faktorn är linjär.
2014-08-28, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Den intresserade får väl sätta sig & göra en regressionsanalys.
Vi övriga får nöja oss med insikten att många institut konsekvent visar för låga siffror för SD, vilket visar sig när det blir val på riktigt. Vad detta sedan beror på har ju dryftats till leda i tråden, men att det är så behövs inte längre diskuteras.

Fast utan att visa att de visar konsekvent för låga siffror utan bara att de konsekvent visar för låga siffror går det ju inte att räkna på sättet som folk gör här.

Det kanske går att visa att felmarginalen och systematiska mätfel är större när det gäller SD, men att säga att det beror på inkompetens? Då kanske man ska backa upp det med något.
2014-08-28, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är inget som talar för att koefficienten är mer rak än krokig. Är det inte underförstått att en tråd som hålls igång av glada amatörer inte gör anspråk på matematisk laserprecision? Med tanke på att de verkliga proffsen (folket bakom VALU, Novus, Ipsos etc) hade urusel träffsäkerhet inför EP-valet och underskattade SD med 2,7 (VALU), 3,4 (Novus) och 2,8 (Ipsos) procent kanske man inte kan begära så mycket av amatörerna? Känns lite som att ignorera att SMHI alltid har åt helvete fel men gå stenhårt åt väderspågubben Enok Sarri och kräva en exakt redogörelse för hans modeller och algoritmer.

Fast i det här fallet så vore det ju som att Enok Sarri satt och tokdissade SMHIs prognoser och metoder.
2014-08-28, 12:34
Medlem
Liknande beräkning för Demoskop.

Mätningen som gjordes 1.5 vecka före valet: 6.3%

Inkompetenskoefficient: 9.7/6.3 = 1.54
12.2% x 1.54 = 18.8%

Det här valet kan bli en riktig rysare.
Senast redigerad av lantis60 2014-08-28 kl. 12:41.
2014-08-28, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Liknande beräkning för Demoskop.

Mätningen som gjordes 1.5 vecka före valet: 6.3%

Inkompetenskoffecient: 9.7/6.3 = 1.54
12.2% x 1.54 = 18.8%

Det här valet kan bli en riktig rysare.

Menar du med den där uträkningen att det är sannolikt att SD från 18.8% i valet?
2014-08-28, 12:37
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Vem har kommit på konceptet Inkompetenskoffecient?
Är det verkligen applicerbart på opinionsmätningar och inte bara på prognoser?

Vad talar för att denna inkompetenskoffecient skulle vara så linjär att den skalar helt rakt?
Matematiskt är den inte linjär utan logistisk. Linjärt är dock en bra enkel approximation i dessa intervall

Se mitt inlägg nr8292
2014-08-28, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Matematiskt är den inte linjär utan logistisk. Linjärt är dock en bra enkel approximation i dessa intervall

Se mitt inlägg nr8292

Kan du länka till det, för jag hittar det inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in