2014-08-21, 08:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swim0n
Ordet innebär alltså inte det fysiska som man faktiskt lägger i, typ ett mynt eller en sedel, utan man kan nog läga i vad som helst med monetärt värde och kalla det för ordet jag söker.

För att sätta det i en mening:

Jag lade i en/ett/lite *ORD* i plånboken han fick i present, eftersom det är ohyfsat att ge bort en tom plånbok.

Jag tror att det är en uppenbar risk att ordet du söker har en lokal prägel. Grunden till att inte ge bort en plånbok utan innehåll (pengar) är att det för de skrockfulla betyder otur eller olycka.
Citera
2014-08-21, 08:59
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag tror att det är en uppenbar risk att ordet du söker har en lokal prägel. Grunden till att inte ge bort en plånbok utan innehåll (pengar) är att det för de skrockfulla betyder otur eller olycka.

Kan mycket väl vara så. Har själv inte hört något speciellt ord för detta här omkring.

Kan det till och med vara så att ordet som söks kan återfinnas i andra sammanhang för att motverka skrock? Här med en eventuell ändelse "-pengar", men i andra sammanhang med en annan ändelse.

För övrigt är det totalt obegripligt att vissa i den här tråden så totalt missförstått topic. Det frågas om ett namn på pengar och svar kommer av typ "portmonnä", "skrin", "börs" och "pluska". Snacka om päron och äpplen. Är folk så jävla korkade?
Citera
2014-08-21, 10:17
Medlem
egon2bs avatar
Kanske dragpeng eller dragslant, alltså en peng som förhoppningsvis drar till sig fler.
Citera
2014-08-21, 10:19
Medlem
Det är mycket möjligt att ordet har en lokal prägel. Befinner mig i Göteborg, närmare bestämt på hisingen om det är av intresse. Han berättade att det är ohyfsat just på grund av skrocken ni nämner, att det sägs att om man får en tom plånbok som gåva så kommer den förbli tom.

Tror inte ordet är kopplat till skrock på något sätt. Minns att det var ett väldigt konstigt ord som man verkligen inte kan gissa sig till... Har försökt googla på allt jag kan komma på också men inget resultat där. Det värsta är att jag har haft det på tungan i tre dagar nu men jag tappar det hela tiden... AAAHHHH
Citera
2014-08-28, 10:07
Medlem
edse1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swim0n
Det är mycket möjligt att ordet har en lokal prägel. Befinner mig i Göteborg, närmare bestämt på hisingen om det är av intresse. Han berättade att det är ohyfsat just på grund av skrocken ni nämner, att det sägs att om man får en tom plånbok som gåva så kommer den förbli tom.

Tror inte ordet är kopplat till skrock på något sätt. Minns att det var ett väldigt konstigt ord som man verkligen inte kan gissa sig till... Har försökt googla på allt jag kan komma på också men inget resultat där. Det värsta är att jag har haft det på tungan i tre dagar nu men jag tappar det hela tiden... AAAHHHH

Ordet grundplåt har figurerat i de lokala tidningarna nyligen. Kan det vara det ordet?
Citera
2014-08-28, 10:26
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edse1991
Ordet grundplåt har figurerat i de lokala tidningarna nyligen. Kan det vara det ordet?
TS får svara på det. Låt mig bara notera att i de fall en summa anges för en grundplåt så är beloppet 4-siffrigt – bland investerare och fondfolk mycket större. Ordbokens exempel:
hon fick en bankbok med tusen kronor som grundplåt till sitt bostadssparande
Inget hindrar att man använder en lätt överdrift om en symbolisk tia i plånboken.
Senast redigerad av egon2b 2014-08-28 kl. 10:30.
Citera
2014-08-28, 12:20
Medlem
Fris avatar
Muta.
Citera
2014-08-28, 14:08
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Muta.

Om plånboken är så ful att det behövs en muta för att någon skulle vilja ha den, ja.
Skrocket är tydligen spritt i hela världen. Finns bl.a i Ryssland. Men något namn på slanten har jag inte heller hittat.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-08-28 kl. 14:32.
Citera
2014-08-28, 15:13
Moderator
Hamilkars avatar
Jag är inte själv uppvuxen med den föreställningen, men min fru, som är det, kallar det för dragslant - alltså något som ska dra ytterligare pengar till plånboken.
Citera
2014-08-28, 15:16
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Så verkar det inte vara för min fru. Dragslanten är för henne något som ska åstadkomma lycka, inte undvika olycka.
Citera
2014-08-28, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Så verkar det inte vara för min fru. Dragslanten är för henne något som ska åstadkomma lycka, inte undvika olycka.

Synonym till lyckoslanten?
Citera
2014-08-28, 16:18
Medlem
egon2bs avatar
Lyckoslanten™ finns numera under Swedbank (& al) och produktionen är utkällad till Bee Production. Det är den postmoderna språkliga verkligheten.

En lyckoslant i allmänhet har i första hand varit ett upphittat mynt, men när den klassiska Sparbanken grundade barnets bankbok med ett symboliskt belopp, då var detta säkert tänkt som dragslant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in