Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-23, 12:04
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
VW rostar i princip lika mycket som Ford, men de har mer maskinproblem. VW står för största maskinskadekostnaderna hos flera försäkringsbolag, att 1,8t, 1,9 TDi, 1,4 och 1,6 Fsi och TFsi mfl. har och har haft stora problem med tillförlitlighet är ju knappast nån hemlighet. Dessutom har ju VW:s växellådor varit rätt problemtyngda, framförallt DSG men de manuella har ju aldrig varit nåt under av hållbarhet de heller.
Trots det är de betydligt dyrare än Fordarna i andra hand, visst är kanske en Focus svårare att sälja än en Golf, men man förlorar knappast mer i kronor på den totalt sett.
i klassen där Krukväxt letar stämmer inte detta, Ford är rostens konung. Skulle gärna se källa på ditt påstående om motorerna, jag tror det stämmer lika lite som ditt påstående om rosten. http://www.dn.se/motor/hela-listan-de-rostsjuka-bilarna/

Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Håller med om allt, VW har blivit rosthögarnas rosthög.
Nej, var har du fått det ifrån?
Senast redigerad av carlpetersen73 2014-08-23 kl. 12:19.
Citera
2014-08-23, 12:19
Medlem
carlpetersen73s avatar
Felpost
Citera
2014-08-23, 13:37
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
i klassen där Krukväxt letar stämmer inte detta, Ford är rostens konung. Skulle gärna se källa på ditt påstående om motorerna, jag tror det stämmer lika lite som ditt påstående om rosten. http://www.dn.se/motor/hela-listan-de-rostsjuka-bilarna/

På samma sätt som din källa, erfarenhet.

Däremot har vi kommit fram till olika bedömningar, men det kan ha å göra med vilken typ av rost de syftar på.

Ford har problem med genomgående rost som får problem på besiktning medan VW, främst Golf och Passat har problem med lackskyddet.

Gå runt och inspektera lite bilar(golf/passat) på parkeringar så ser du nog rätt tydligt vad jag menar, kolla då på 1998-2004 men även nyare bilar upp till 2008 har jag sett mycket på när det gäller Golf. Du får då kolla väldigt noga för det kan vara svårt att se ifall bilen är lite smutsig.

Ford Mondeo har jag inte rått någon att köpa och där säger jag inte emot.
Citera
2014-08-23, 17:13
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73

Ehm, läst artikeln du länkar till? Både Golf och Passat är långt ner bland 2004 och 2005 års modeller, kanske inte lika dåliga som Focus, men sämre än många andra bilar som får skit för att de är rostkänsliga.
Maskinproblemen hos VAG är välkända, har skrivits många artiklar och reportage om dem om du inte vill tror på mitt omdöme. För runt 10 år sen var det så att försäkringsbolagen hade stora utgifter på maskinskada på VW. Läste en artikel om det som sa att LF betalade ut drygt 40% av maskinskadegarantin till VW-ägare.
Du har säkert läst om oljetörstiga VAG-motorer osv.

Men det underliga i det hela är att VW och VAG på nåt sätt flyger under radarn med sina problem. Undersökning efter undersökning visar på att de har rätt stora kvalitetsproblem på många sätt och att de har stora garantikostnader per såld bil osv. Men trots det är den allmänna uppfattningen att de håller högre kvalitet än genomsnittet.
Citera
2014-08-23, 19:20
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Maskinproblemen hos VAG är välkända, har skrivits många artiklar och reportage om dem om du inte vill tror på mitt omdöme.

Men det underliga i det hela är att VW och VAG på nåt sätt flyger under radarn med sina problem. Undersökning efter undersökning visar på att de har rätt stora kvalitetsproblem på många sätt och att de har stora garantikostnader per såld bil osv. Men trots det är den allmänna uppfattningen att de håller högre kvalitet än genomsnittet.
Kanske kan vara som du skriver, har egentligen aldrig brytt mig speciellt om VW mer än att jag haft några som andrabil och uppfattat kvaliteten som bra. Vet att de hade stora problem i verkstadsledet för ett antal år sedan men rättat till det. VW är det bilvarumärke som överspenderar mest i reklam i Sverige, så de har nog lyckats skapa en bild av en bil med hög kvalitet, så kan det säkert vara. Sedan hjälper väl våra motorjournalister till att spä på det goda ryktet, det är sällan de totalsågar en VW och hur det än är så är de nr2 i Sverige. Det negativa som fastnat är väl problemen med deras DSG-lådor, det var rätt omskrivet.
Citera
2014-08-23, 22:14
Medlem
lba80s avatar
En av mina bästa bilar va en Ford för 5000:-... Hade den i 3 år utan ett enda problem! Bytte en lampa och vindrutetorkare bara under tiden jag hade den! Köpte den akut när jag behövde ta mig hem till Sthlm när jag va ute på jobb och min vanliga bil pajade en merca kan jag tillägga... Det slutade med att forden blev min pendlingsbil istället då den fan alltid startade och inte en jävla massa elektronik som strulade... Å det fanns inte en enda rostfläck på den bilen... Så att Ford har ett dåligt ryckte har jag svårt att förstå... Skulle väl vara att dom är så.... Opersonliga... E tråkiga att köra då dom inte prioriterar design eller lyx speciellt högt...
Citera
2014-08-24, 01:25
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lba80
En av mina bästa bilar va en Ford för 5000:-... Hade den i 3 år utan ett enda problem! Bytte en lampa och vindrutetorkare bara under tiden jag hade den! Köpte den akut när jag behövde ta mig hem till Sthlm när jag va ute på jobb och min vanliga bil pajade en merca kan jag tillägga... Det slutade med att forden blev min pendlingsbil istället då den fan alltid startade och inte en jävla massa elektronik som strulade... Å det fanns inte en enda rostfläck på den bilen... Så att Ford har ett dåligt ryckte har jag svårt att förstå... Skulle väl vara att dom är så.... Opersonliga... E tråkiga att köra då dom inte prioriterar design eller lyx speciellt högt...

Sen är det väl alltid knepigt att bygga hela sitt omdöme för ett bilmärke endast baserat på en enda bil man haft och det endast i 3 år.
Citera
2014-08-26, 09:12
Medlem
Krukväxts avatar
Först tänkte jag ju köpa en bil för 20-25k SEK för att sedan sälja efter 2-3 år till förmån för familjekombi. Eftersom jag nu letts in lite på Saab funderar jag på om man isf inte borde gå på den där familjekombin direkt. Min uppfattning är att om man köper en Saab för 50-60k SEK så ska man behålla den. Att sälja vore en stor förlust eftersom man inte får mycket för den. Jag har också fått uppfattningen av att det är 9-5:an som gått ner mest i pris. På blocket verkar 9-3 och 9-5 (kombi) kosta ungefär lika mycket.

Om det vore en bra taktik att köpa en sådan och sedan köra den till den är slut, borde det inte heller göra så mycket att jag inte kommer köra så mycket per år. Att den är lite dyrare i bränsle än jag önskat från början kommer inte innebära särskilt mycket pengar i verkligheten dessutom borde tidpunkten då den behöver skrotas skjutas frammåt också, tänker jag.

Vad tror ni om det? Jag har även en länk idag:
http://www.blocket.se/malmo/Saab_9_5_2_0_Sportcombi_150Hk_55657976.htm?ca=23&w =2

Jag har kollat upp kostnad för försäkring, skatt, besiktning och medelvärde på stor/liten service för den i framtiden. Dessa fasta kostnader skulle uppkomma i 1400 kr/mån. Sedan tillkommer såklart bränsle och oförutsägbara utgifter, men det ser ut som väldigt mycket bil för pengarna i mina ögon, hur ser det ut i dina?

Bilen är inne på sin besiktningsperiod för året så den måste givetvis genomföras innan bilen är intressant..
Citera
2014-08-26, 20:54
Medlem
Skulle behöva hjälp med att värdera en bil jag är sugen på: http://www.blocket.se/orebro/Audi_A4_2_0_TDI_170hk_Xenon_Sport_Svensksald_55477 825.htm?ca=8&w=3
Vad kan man tänkas pruta denna till? Bilpriser.se säger ca 105k hos bilhandlare samt 87-95k privat? Då känns ju 128k dyrt, men samtidigt är det så priset ligger på samtliga liknade bilar? Vad tycker ni mer kunniga?

Link till Bilpriser:
Citera
2014-08-27, 08:26
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krukväxt
Först tänkte jag ju köpa en bil för 20-25k SEK för att sedan sälja efter 2-3 år till förmån för familjekombi. Eftersom jag nu letts in lite på Saab funderar jag på om man isf inte borde gå på den där familjekombin direkt. Min uppfattning är att om man köper en Saab för 50-60k SEK så ska man behålla den. Att sälja vore en stor förlust eftersom man inte får mycket för den. Jag har också fått uppfattningen av att det är 9-5:an som gått ner mest i pris. På blocket verkar 9-3 och 9-5 (kombi) kosta ungefär lika mycket.

Om det vore en bra taktik att köpa en sådan och sedan köra den till den är slut, borde det inte heller göra så mycket att jag inte kommer köra så mycket per år. Att den är lite dyrare i bränsle än jag önskat från början kommer inte innebära särskilt mycket pengar i verkligheten dessutom borde tidpunkten då den behöver skrotas skjutas frammåt också, tänker jag.

http://www.blocket.se/malmo/Saab_9_5_2_0_Sportcombi_150Hk_55657976.htm?ca=23&w =2

Jag har kollat upp kostnad för försäkring, skatt, besiktning och medelvärde på stor/liten service för den i framtiden. Dessa fasta kostnader skulle uppkomma i 1400 kr/mån. Sedan tillkommer såklart bränsle och oförutsägbara utgifter, men det ser ut som väldigt mycket bil för pengarna i mina ögon, hur ser det ut i dina?

Bilen är inne på sin besiktningsperiod för året så den måste givetvis genomföras innan bilen är intressant..
Saab är nog mycket bil för pengarna. Bra eller dålig överlåter jag till mer insatta, men rent estetiskt hade jag valt 9-3 alla dagar i veckan, 9-5 känns väldigt gammal, karossen debuterade väl 97?! Nu är inte 9-3 heller purung, men den känns modernare i mitt tycke med en mer tydligt uppgradering. Har du jämfört ekonomi mellan de två modellerna? http://www.blocket.se/kristianstad/Saab_9_3_1_8i_SportCombi_Linear_54970511.htm?ca=15 &w=3 Har du provkört de båda?
Citera
2014-08-27, 11:08
Medlem
Mr.Horses avatar
http://www.blocket.se/vasternorrland/Subaru_Impreza_2_0_GL_55741143.htm?ca=4&w=2

Bra pris, eller?
Citera
2014-08-27, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krukväxt

Om Saabs värdeminskning tvistar de lärde, och samtidigt som den är värd ganska lite när du säljer den kostar den ju mindre i inköp än motsvarande Volvo tex. Nu är jag lite partisk, men du är helt klart inne på rätt spår här!

Bilen du länkar är i mina ögon ganska överprisad (minst sagt) med tanke på milen, årsmodellen och att det de fakto är snikmodellen Linear (tråkigare interiör, stolar, ratt, minsta motorn...). Leta gärna efter en med Vector-paketet, det tycker jag är lagom så att säga (med största paketet Aero medföljer normalt sett en betydligt större motor).

9-5 eller 9-3 beror ju på dina behov av plats. Det skiljer ganska mycket invändigt framförallt, och åker ni ofta många kan nog en 9-5 vara en bra idé. De ligger dessutom generellt sett lägre i pris än 9-3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in