Först tänkte jag ju köpa en bil för 20-25k SEK för att sedan sälja efter 2-3 år till förmån för familjekombi. Eftersom jag nu letts in lite på Saab funderar jag på om man isf inte borde gå på den där familjekombin direkt. Min uppfattning är att om man köper en Saab för 50-60k SEK så ska man behålla den. Att sälja vore en stor förlust eftersom man inte får mycket för den. Jag har också fått uppfattningen av att det är 9-5:an som gått ner mest i pris. På blocket verkar 9-3 och 9-5 (kombi) kosta ungefär lika mycket.
Om det vore en bra taktik att köpa en sådan och sedan köra den till den är slut, borde det inte heller göra så mycket att jag inte kommer köra så mycket per år. Att den är lite dyrare i bränsle än jag önskat från början kommer inte innebära särskilt mycket pengar i verkligheten dessutom borde tidpunkten då den behöver skrotas skjutas frammåt också, tänker jag.
Vad tror ni om det? Jag har även en länk idag:
http://www.blocket.se/malmo/Saab_9_5_2_0_Sportcombi_150Hk_55657976.htm?ca=23&w =2
Jag har kollat upp kostnad för försäkring, skatt, besiktning och medelvärde på stor/liten service för den i framtiden. Dessa fasta kostnader skulle uppkomma i 1400 kr/mån. Sedan tillkommer såklart bränsle och oförutsägbara utgifter, men det ser ut som väldigt mycket bil för pengarna i mina ögon, hur ser det ut i dina?
Bilen är inne på sin besiktningsperiod för året så den måste givetvis genomföras innan bilen är intressant..