Citat:
Men herregud, det ar ett vanligt avrundningsfel! Du ser val att procentsiffrorna ar avrundade till en decimal. Alla de redovisade siffrorna ar felaktiga. Det var inte alls 4.4000000000000000000% av de tillfragade som svarade att de rostade pa Centern. Det var tvartom 4.4% istallet. Alla som har gatt igenom lagstadiet forstar detta. Fraga din mamma eller kusin eller granne eller vem som helst pa gatan sa kommer denne att forklara for dig hur det fungerar. Alla begriper detta, utom du. Det ar ett vardagligt fenomen som vi alltid har omkring oss overallt i alla slags sammanhang. Avrundning. Har du aldrig kopt en vara i nagon slags butik med prislappar??? Plocka fram ett slumpmassigt kvitto fran ICA sa ser du samma sak pa det.
De fragade inte mer an hogst 2000 personer, sa 0.1% ar 2 personer. TVA! Det ar slumpmassigt brus. Stryk alla decimaler i alla opinionsundersokningar, de innehaller ingen information.
De fragade inte mer an hogst 2000 personer, sa 0.1% ar 2 personer. TVA! Det ar slumpmassigt brus. Stryk alla decimaler i alla opinionsundersokningar, de innehaller ingen information.
Det här med "gällande siffror" är inte enkelt för de flesta, jag minns när jag själv lärde mig detta. Alla som har gått ut gymnasiet förstår definitivt inte detta. Dessutom skall man ha ett visst kunnande om mätfel i detta fall.
Men sant, man kunde avrunda bort alla decimaler i dessa opinonsundersökningar. Det går inte att mäta så exakt ändå i de flesta fall, och speciellt inte kamrat-4%-partier. På de större partierna kvittar det helt relativt sett. Då skulle det kunna pendla mellan ?säg? totalt 97-103 procent, men liväl i praktiken säga precis lika mycket som nu - mandaten fördelas ju ändå relativt ur detta.
I bästa fall går det att mäta lite bättre, men det vet vi ju ändå inte innan valet.
Som du säger, 0.4% ur ett tiotal partier innehåller ingen information alls.