2014-08-26, 12:45
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Rolf Dahlgren hävdar att han stannar där och släpper av Hans Holmer som går fram och pratar med en yngre man som Dallas uppfattar som polis. När HH kommer tillbaka till säger han att Olof Palme är skjuten.

Ungefär vid samma tidpunkt passerar livvakter Sund/Andersson Hagagatan efter att lämnat den brittiske ambassadören. Duon åker sedan sveavägen söderut och går av vid mordplatsen ca 2340.
De erbjuder Gösta Söderström hjälp men får inget svar. Små detaljer, men alltid viktigt att få koll på olika personers rörelser mordnatten.
OK. Jag förstår. Är dåligt bevandrad i Stockholms geografi.
Citera
2014-08-26, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jag tror inte han hade något med mordet att göra, i vart fall inte som gärningsman. Och i så fall är det ju relativt riskfritt att tala ut inför en journalist.

Om jag tror rätt så är han och hans övriga militära kollegor en del i övningen men en av de yttersta skalen. De är belagda med tystnadsplikt av den anledningen att ansvariga militärer inte vill få sökljuset på specialförbanden och deras uppgifter. De kan också ha varit en ovetande del i mordplaneringen men det är ytterligare en spekulation från min sida.

Om man övade skydd av högsta politiska ledningen eller liknande så torde även RPS/Säk varit inblandade men inte ordinarie personal. Är det krigsfall vi pratar om så torde det vara Säpo´s krigsorganisation som övar tillsammans med militär personal. Det är i så fall här infiltrationen skett, det är troligtvis här mordgruppen återfinns.

Jag kan tänka mig att en del militär personal så småningom insett vad de blivit insläpade i; att de satt fast i tystnadsplikten och risken att den egna personen och organisationen skulle dras in oskyldigt i MOP-härvan.

Extremt konspiratorisk teori. Läsning på egen risk.

Låt oss tala klartext om din spoiler text.

Den druknade KSI översten heter Lars Ericsson. Han verkar ha varit en mycket respekterad och populär person både som människa och befäl. Utifrån detta internet forum (länk i slutet) framgår att han verkat som befäl på FJS under 80-talet och skapat starka band till sina "elever". Du har säkert redan hittat denna länk men kan vara av allmänt intresse. Dessutom... En av hans döttrar jobbar på moderaternas partikansli. Carl Bildt verkar ständigt ha bra kontakter till KSI och dess chef.

Jag noterar också i länken att han gjorde sin grundtjänst på I5 (fältjägarna) i Östersund. Under kalla kriget rekryterades soldaterna företrädesvis från närområdet till de brigadbyggande landskapsregementena.

Är det någon som vet om Lars Ericsson härstammar från Östersund? Jag är nyfiken på möjlig koppling till T.U och Arla Gryning i Östersund, där även SJ från VD1 kan tänkas figurera.

http://skyttedoktoranden.blogspot.com/2012/06/lars-ericsson-till-minne.html
Citera
2014-08-26, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Låt oss tala klartext om din spoiler text.

Den druknade KSI översten heter Lars Ericsson. Han verkar ha varit en mycket respekterad och populär person både som människa och befäl. Utifrån detta internet forum (länk i slutet) framgår att han verkat som befäl på FJS under 80-talet och skapat starka band till sina "elever". Du har säkert redan hittat denna länk men kan vara av allmänt intresse. Dessutom... En av hans döttrar jobbar på moderaternas partikansli. Carl Bildt verkar ständigt ha bra kontakter till KSI och dess chef.

Jag noterar också i länken att han gjorde sin grundtjänst på I5 (fältjägarna) i Östersund. Under kalla kriget rekryterades soldaterna företrädesvis från närområdet till de brigadbyggande landskapsregementena.

Är det någon som vet om Lars Ericsson härstammar från Östersund? Jag är nyfiken på möjlig koppling till T.U och Arla Gryning i Östersund, där även SJ från VD1 kan tänkas figurera.

Jag tror han härstammar från Bromma.
Citera
2014-08-26, 17:10
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
l KSI och dess chef.

På I5 i Östersund kom soldater och Gruppchefer från närområdet och Göteborg.
Pb och Kb från hela landet ( Även idrottsplutonen med Gunde, Mogren, T Magnusson mfl).
Tror inte att Lars var Agag, kan inte alls tänka mig det. På I5 fanns bara ett befäl med konstiga extrema åsikter, han var med i försvarsskytteföreningen i Sthlm.

Angående Lars död,drunkning så är det HÖGST osannolikt att det ej var av egen vilja.
Citera
2014-08-26, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Apropå Jägar-Nisse har jag för mig att tråden har länkat till en intervju med honom ca 1988 (eller senare?) i vilken han talar ut om anklagelserna om att ha varit delaktig i MOP. Det kan tyckas vara en lite väl onödig risk att exponera sig i massmedia och bemöta anklagelserna om han hade något med mordet att göra... han var ingen offentlig person och skulle riskera att mordet blev löst med hjälp av hans offensiva lögner. Om de var lögner, dvs.
Det finns alltid människor som beter sig på andra sätt än det normalt förväntade.
En cool person som LN kan ha iscensatt detta som en testballong för att få fram
om han fortfarande hade beskydd från mörkläggarna. Vågat? Ja visst, men skulle
han ha förlorat beskyddet så vore det kört för honom under alla omständigheter.
Citera
2014-08-26, 21:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jag tror inte han hade något med mordet att göra, i vart fall inte som gärningsman. Och i så fall är det ju relativt riskfritt att tala ut inför en journalist.

Om jag tror rätt så är han och hans övriga militära kollegor en del i övningen men en av de yttersta skalen. De är belagda med tystnadsplikt av den anledningen att ansvariga militärer inte vill få sökljuset på specialförbanden och deras uppgifter. De kan också ha varit en ovetande del i mordplaneringen men det är ytterligare en spekulation från min sida.

Om man övade skydd av högsta politiska ledningen eller liknande så torde även RPS/Säk varit inblandade men inte ordinarie personal. Är det krigsfall vi pratar om så torde det vara Säpo´s krigsorganisation som övar tillsammans med militär personal. Det är i så fall här infiltrationen skett, det är troligtvis här mordgruppen återfinns.

Jag kan tänka mig att en del militär personal så småningom insett vad de blivit insläpade i; att de satt fast i tystnadsplikten och risken att den egna personen och organisationen skulle dras in oskyldigt i MOP-härvan.

Extremt konspiratorisk teori. Läsning på egen risk.

Har aldrig sett en tillstymmelse till fakta för att Lars Eriksson på något sätt skulle vara inblandad i utredningarna om MOP, än mindre vara inblandad.
Citera
2014-08-26, 21:41
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Har aldrig sett en tillstymmelse till fakta för att Lars Eriksson på något sätt skulle vara inblandad i utredningarna om MOP, än mindre vara inblandad.
Nä, inte jag heller. Jag tror inte att någon militär personal var direkt inblandad i MOP. Däremot fanns troligtvis militärer som Jägar-Nisse i den yttersta periferin, i det yttre skalet av vad som troligtvis var en samövning mellan Säk och Försvaret men som infiltrerats.
Citera
2014-08-26, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Pb och Kb från hela landet ( Även idrottsplutonen med Gunde, Mogren, T Magnusson mfl).
Tror inte att Lars var Agag, kan inte alls tänka mig det. På I5 fanns bara ett befäl med konstiga extrema åsikter, han var med i försvarsskytteföreningen i Sthlm.

Angående Lars död,drunkning så är det HÖGST osannolikt att det ej var av egen vilja.

Det sistnämnda tvärsäkra påståendet får du gärna utveckla. Har du mer information än det knapphändiga som framgått offentligt i ffa Kvällsposten? Varför är du så säker på hans självmordsbenägenhet? Saudiaffären var förvisso pinsam för MUST, men knappast så till den grad förnedrande för en i allt väsentligt hemlig person som var väl medveten om i vilket spänningsfält han arbetade.
Citera
2014-08-27, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Till och från har vi ju diskuterat den eventuella stölden / fotograferingen av pm:et inför Moskvamötet. Händelsen finns omnämnd eller antydd i flera mer eller mindre pålitliga källor - t ex det beryktade Natodokumentet.

Trowbridge Ford (vars slutsatser jag sällan delar) har gjort en intressant observation i sammanhanget. Han hänvisar till följande citat i av William Odom i James Bamfords Body of Secrets: "The CIA is good at stealing a memo off a prime minister's desk, but they're not much good at anything else."

http://codshit.blogspot.no/2012/09/americas-secret-wars-among-its.html

Det intressanta med den här kommentaren är att Odom var chef för NSA mellan 1985 och 1988 och tillika Rysslandsexpert. Han tycks inte ha arbetat för de civila underrättelsetjänsterna varken före eller efter de åren. Det är mao en hyfsat stor sannolikhet att CIA verkligen har kommit över ett pm från en utländsk premiärminister under de åren.

Trowbridge bär desinformatörens många kännetecken. Inte desto mindre (eller just därför) innehåller de onödigt långa inläggen i bland också vissa intressanta informationer som går att kolla upp. Detta är ju en av dem. Blogginlägget är tydligare än du när det gäller slutsatsen att det var just Palmes Moskva-agenda som refererades av Odom. Och så dyker "Mack" Falkirk upp igen som tjuv på Jennone Walkers uppdrag.

Intressant är också det Trowbridge nämner om motåtgärder som Sovjet ska ha vidtagit i samband med MOP för att inte själva bli utpekade alternativt fast i någon "fälla". Det har nämnts i andra sammanhang också.
Fredagen den 28 februari 1986 tillkännagav KGB genom Tjebrikov att "imperialistiska spioner" som infiltrerat regeringskanslier nyligen avslöjats och bestraffats strängt. Nyheten fick inte något större genomslag i svenska media (vad jag hittat), men i GP från den 1 mars 1986 finns en notis om detta lite ovanliga - och tidsmässigt intressanta - utspel. Här är den:

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=21d4wwo&s=8#.U_0Bp0vZ_bI

Trowbridge skriver också att Moskva-agendan stals i Oslo, som jag läser det. Det verkar lite konstigt, men kanske inte helt osannolikt. Man kan ju påminna sig om havsrättsminister Jens Evensens uppmärksammade utspel 1980 om kärnvapenfri zon i Norden - av allt att döma genom påverkan från den då ännu inte avslöjade medarbetaren Arne Treholt. Norska UD togs på sängen och utspelet rann ut i sanden, tills det inte långt senare senare blev svensk officiell utrikespolitik. Hursomhelst, idéerna om KFZ hade faktiskt först ventilerats i Norge (förutom av Sovjet/Chrustjiev), och Norge var ju i högsta grad inbegripet i Palmes tankegångar på NFZ, så det är inte osannolikt att en kopia av agendan också fanns i norska regeringskansliet. Efter Treholts avslöjande 1984 gjordes säkert ett flertal upprensningar som också kan ha gett nya möjligheter till västlig infiltration. Spekulationer från min sida. Någon som vet eller har funderat mer om detta? (Man kan också läsa Trowbridge text som att Falkirk var från, eller i, Oslo.)

Andra tänkbara "kända" möjligheten att komma över agendan är inbrottet på socialdemokraternas partikansli en tid för MOP. Det förefaller dock mindre troligt att ett sådant dokument skulle ha förvarats där.
Citera
2014-08-27, 04:59
Medlem
perry2s avatar
Citat:

Det blev fel.
Ta bort negationen Ej.

Aldrig i livet att det var av egen vilja.
Citera
2014-08-27, 10:28
Medlem
Citat:
Det blev fel.
Ta bort negationen Ej.

Aldrig i livet att det var av egen vilja.

Ok, då är jag med.
Nej det är ju inte särskilt troligt att höga militärer som CF Algernon och i detta fall KSI-chefen skulle ha som någon sorts "hederskodex" att ta livet av sig under vad de skulle veta med sig skulle komma att framstå som oklara former.
I övrigt framgår ju av den doktorand som kände honom att han inte var "den som slätade över eller mörkade för att rädda det egna anseendet".
Citera
2014-08-27, 19:59
Medlem
Citat:

Ok.... Menar du att officeren på I5 är Sverker Ulving (alt Ulfving)?
Han verkar vara en god skytt. Vet du något om honom? Är han bror(släkt?) med Lars Ulfving?

Såg uppgifter i tråden att Lars Ulfving ringde till CG Östling alldeles efter mordet på mordnatten....
Vart kommer dom uppgifterna ifrån? från Dammegård eller?

Lars Ulfving verkar vara en skön lirare... en riktig nestor inom den militära underrättelsetjänsten....
Andelningschef utan avdelning....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in