2014-08-27, 18:16
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är riktigt att det går att radera en hel konversation i två steg på en iPhone och att EMF missat detta. Vad spelar det för roll? De raderade SMS:en är ändå inget jätteviktigt indicium. Dessutom talar omständigheterna i övrigt inte för att Kristoffer talar sanning, vilket jag tidigare visat i en analys av hans telefon: Det var bara fyra eller fem konversationer raderade totalt och telefonen var full av allsköns skräp som t ex automatiska meddelanden om att folk sökt honom som han inte brytt sig om att radera. Det kan inte uteslutas att han av alla konversationer i telefonen råkade radera just den med mordoffret och någon enstaka till, men särskilt sannolikt är det inte. Hans svar på frågorna om telefonen i polisförhören var också svamliga och undvikande; Han gav i mina ögon egentligen ingen vettig förklaring till vad han gjort.

Merparten av blogginläggen är ren rättshaverism. Åtminstone i den betydelsen att det rör sig om just detaljer som inte är av någon egentlig betydelse för utslaget i målet och som det inte finns en chans i helvetet att få någon resning på. Ingen av er som nu drömmer om detta verkar förstå hur oerhört högt ribban ligger.

Låt oss titta på det aktuella lagrummet (Rättegångsbalken 58:1). Den säger att resning kan medges:

Vi kan direkt bocka bort punkterna 1 och 4 som ej aktuella här, det antar jag att vi kan vara överens om?

Punkten 2: Observera (och detta kan inte sägas nog många gånger) att det här inte till någon del handlar om bevisvärdering, utan att någon med vilje eller möjligen av grov oaktsamhet/okunskap har lämnat uppgifter som varit direkt fel. Hur någon part tolkar eller försöker tolka material i förundersökningen (som i detta fall EMF) har inget med saken att göra. Man måste kunna visa att en uppgift såsom den förebringats rätten varit direkt felaktig och dessutom att detta verkligen påverkat målet. Den sista biten är nog det svåraste nålsögat att komma igenom. Men såvitt jag kan se så faller det allra mesta bloggen drar upp redan i första läget: Det är inte falska uppgifter i lagens mening. Fotomontaget är ett typiskt exempel, inte minst eftersom rätten informerades om att det var ett montage.

Punkten 3: Det här vet jag inte om bloggaren eller du fullt ut begripit. Det är fullständigt meningslöst att sitta och läsa FUP:en med förstoringsglas i hopp om att hitta "ny bevisning". Kravet för att få åberopa ny bevisning är att den verkligen inte var känd vid rättegångstillfället och att det inte heller fanns någon rimlig möjlighet för den klagande parten att få fatt i den. Det betyder att i princip allt som finns i FUP, inklusive saker som skulle kunna dras vidare utifrån FUP är helt off limits här. En klantig advokat som underlåter att utreda vidare vissa saker i FUP som skulle kunna stärka klientens sak är inte ett skäl att göra utredningen senare och sen komma in och påstå att det är "ny bevisning"

Jag vet inte vad som skulle kunna generera en resning (hypotetiskt) i detta ärende, men varken du eller bloggaren har såvitt jag kan se kommit en millimeter närmare. Det skulle vara något i stil med att man hittar mordplatsen och att den förutom Vatchareeyas DNA är full med DNA och fingeravtryck från någon person som INTE är Kristoffer. Eller att det dök upp en daterad övervakningsbild där man ser en mystisk figur stå och stryka ut blod med en trasa i Sonatans bagageutrymme.

Man får hoppas att Kristoffers stackars familj inte går och får falska förhoppningar av bloggens petande i detaljer. Jag tror f ö inte heller att den kommer att vända någon opinion till hans fördel heller (vilket iofs inte för honom en millimeter närmare friheten heller). Om det nu inte är så förstås att familjen eller delar av den är involverad i bloggen och "kampanjen" här på FB för den "oskyldigt dömde". Den saken kan jag dock av förklarliga skäl inte spekulera närmare i.

Du som vet vilka indicium som är mest avgörande i faller kan du göra en lista på dom?

Hur ser du på att polisen spanade på alla kända adresser 20/5 utan att dom kunde hitta KJ?
Är detta ett indicium?
Senast redigerad av Namibia1 2014-08-27 kl. 18:36.
Citera
2014-08-27, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Du som vet vilka indicium som är mest avgörande i faller kan du göra en lista på dom?

Hur ser du på att polisen spanade på alla kända adresser 20/5 utan att dom kunde hitta KJ?
Är detta ett indicium
?

Ger span KJ alibi för utplacering av kroppsdelar om dom inte kunde hitta honom?
Citera
2014-08-27, 19:03
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oswin
Ger span KJ alibi för utplacering av kroppsdelar om dom inte kunde hitta honom?

Det är ingen som vet när kroppen placerades ut.

Frågan var om det är ett indicium att inte span kunde hitta KJ under hela dygnet 20/5.
Polisen spanade från 04.00-05.00 på morgonen 20/5 och KJ var inte på någon känd adress. Har det någon betydelse i fallet?
Senast redigerad av Namibia1 2014-08-27 kl. 19:23.
Citera
2014-08-27, 19:15
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Det räcker att visa att "utom allt rimligt tvivel" egentligen var "rimligt tvivel" för att en resning ska beviljas.
Såpass. Har du kontaktat KJ:s advokat? Det låter som grusgången är krattad. Du får nog plugga litet mer i ämnet. Resning beviljas inte lättvindigt, och s.k. bevisvärderingsfrågor är inte aktuellt till att resa fallet. Ergo: Min bedömning är att endast indicier/bevis som tidigare inte förevisats rätterna - kan vara resningsgrundande. Jag har inget emot att bli motbevisad i min okunskap av ämnet.
Citera
2014-08-27, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Man får hoppas att Kristoffers stackars familj inte går och får falska förhoppningar av bloggens petande i detaljer. Jag tror f ö inte heller att den kommer att vända någon opinion till hans fördel heller (vilket iofs inte för honom en millimeter närmare friheten heller). Om det nu inte är så förstås att familjen eller delar av den är involverad i bloggen och "kampanjen" här på FB för den "oskyldigt dömde". Den saken kan jag dock av förklarliga skäl inte spekulera närmare i.

Du behöver varken spekulera eller skriva fler inlägg om detta, Familjen Johansson har med all
tydlighet visat att dom vill hålla sig så långt borta från offentlighetens ljus som möjligt.
Vad familjen sedan tycker och tänker om denna tragedi når nog aldrig våra öron.
Skulle dom velat gett oss en inblick om det hade det kommit för länge sedan via media,
absolut inte via en amatörmässig, färgad och anomym blogg.

Familjens Facebooksidor plockades ner från dag ett, inga mediala uttalanden,
enskilt rum under rättegången,och tydliga önskemål om att inte fotograferas vid vittnesförhör
m.m.

Johanssons har med all tydlighet visat att detta är en familjeangelägenhet. Tanken på att dom sitter i kulisserna på FB och har kontakt med kleti och pleti är helt orealistiskt. Inte heller
tanken på att någon i familjen ligger bakom eller läser bloggen och på så vis omfamnas i falskt hopp om resning har slagit mig. Mycket nyckfulla spekulationer av dig här!

Jag tror inte du läst av familjen Johansson rätt här, tvärtom tokfel. Du förlöjligar och
dumförklarar dem och det på ett så surrealistiskt vis att det endast vänds emot dig själv.

Hur tänker du??
Senast redigerad av LKVN 2014-08-27 kl. 19:31.
Citera
2014-08-27, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Det är ingen som vet när kroppen placerades ut.

Frågan var om det är ett indicium att inte span kunde hitta KJ under hela dygnet 20/5.
Polisen spanade från 4.00-5.00 på morgonen 20/5 och KJ var inte på någon känd adress. Har det någon betydelse i fallet?

Försvaret var inne på att KJ hade alibi av span fram till Selini Trädde fram i TR. I annat fall borde inte åklagarna lagt så stor vikt vid att påtala att dom inte visste var KJ befann sig. Nu blev det i stället ett indicium, KJ kan ha placerat ut kroppsdelar under aktuell tid, om man bortser från Quarrel och dennes blogg.
Citera
2014-08-27, 19:24
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oswin
Försvaret var inne på att KJ hade alibi av span fram till Selini Trädde fram i TR. I annat fall borde inte åklagarna lagt så stor vikt vid att påtala att dom inte visste var KJ befann sig. Nu blev det i stället ett indicium, KJ kan ha placerat ut kroppsdelar under aktuell tid, om man bortser från Quarrel och dennes blogg.

Ja det var endast det jag var intresserad av att höra.

Det är med andra ord ett indicium att KJ gått upp i rök 20/5?
Citera
2014-08-27, 19:28
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Du behöver varken spekulera eller skriva fler inlägg om detta, Familjen Johansson har med all
tydlighet
visat att dom vill hålla sig så långt borta från offentlighetens ljus som möjligt.
På vilket sätt är en anonym bloggare att ta som intäkt för ditt tvärsäkra påstående?
Citera
2014-08-27, 19:29
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Såpass. Har du kontaktat KJ:s advokat? Det låter som grusgången är krattad. Du får nog plugga litet mer i ämnet. Resning beviljas inte lättvindigt, och s.k. bevisvärderingsfrågor är inte aktuellt till att resa fallet. Ergo: Min bedömning är att endast indicier/bevis som tidigare inte förevisats rätterna - kan vara resningsgrundande. Jag har inget emot att bli motbevisad i min okunskap av ämnet.
RB kap. 58 § 2 p. 3

Även om tröskeln är hög för resning, är den inte lika hög för att visa att KJ inte borde ha dömts. Och HD sänkte ribban för resning rejält i 1 november 2013. Jag tror att du känner till det fallet .
Citera
2014-08-27, 19:58
Bannlyst
Citat:
På vilket sätt är en anonym bloggare att ta som intäkt för ditt tvärsäkra påstående?

Försök att scanna Familjen Johansson och deras önskemål om att få bli lämnade ifred istället
för att oavbrutet scanna fel. Familjen vill på alla sätt och vis hålla sig ifrån radarn, inte en chans
i världen att säpovakten med fru och sönerna då skulle sätta sig ner och börjar blogga,
anonymt eller icke!

Fundera efter noga och återkom när du kan redogöra för att familjen Johansson är urtypen som
fläker ut sig i media, sitter i kulisserna på FB eller startar anononyma bloggar om fallet VB
för att få till en resning.

Det vore väl fel av mig att här skriva, vi hörs igen eftersom jag ger dig en omöjlig uppgift
att förmedla mig.
Citera
2014-08-27, 20:09
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Försök att scanna Familjen Johansson och deras önskemål om att få bli lämnade ifred istället
för att oavbrutet scanna fel. Familjen vill på alla sätt och vis hålla sig ifrån radarn, inte en chans
i världen att säpovakten med fru och sönerna då skulle sätta sig ner och börjar blogga,
anonymt eller icke!

Fundera efter noga och återkom när du kan redogöra för att familjen Johansson är urtypen som
fläker ut sig i media, sitter i kulisserna på FB eller startar anononyma bloggar om fallet VB
för att få till en resning.

Det vore väl fel av mig att här skriva, vi hörs igen eftersom jag ger dig en omöjlig uppgift
att förmedla mig.
Ja, kanske en omöjlig uppgift. Nu råder visserligen en liten skillnad mellan någon som "fläker ut sig i media" - kontra någon som startar en "anonym blogg". Men vad vet jag? Du vet säkert bäst. Har du funderat kring vem som låtit Quarell gästa dem i nattatimmar - några som inte tillhör KJ:s anhöriga - men ändå hyser hjälpsamheten som krävs för sådan uppoffring. Nej, så långt tror jag inte dina tankeförmågor tillåts tänka.
Citera
2014-08-27, 20:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja, kanske en omöjlig uppgift. Nu råder visserligen en liten skillnad mellan någon som "fläker ut sig i media" - kontra någon som startar en "anonym blogg". Men vad vet jag? Du vet säkert bäst. Har du funderat kring vem som låtit Quarell gästa dem i nattatimmar - några som inte tillhör KJ:s anhöriga - men ändå hyser hjälpsamheten som krävs för sådan uppoffring. Nej, så långt tror jag inte dina tankeförmågor tillåts tänka.
Nu rör du ihop det. Jag övernattade hos en eller flera flashbackare vid mitt besök i Boden. Vad har det med bloggen och familjen J att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in