2014-08-26, 22:10
Medlem
UKR-Kievs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Vad tycker man om Svobodas framgång i opinionsundersökningar?

Vad tycker man om tragedin i Odessa och dess utredning?

Kvällens sista svar, sedan väntar andra göromål.

Jag förstår inte riktigt varför du citerade just delen om Norges påhittade användande av sin oljefond och skriver om Svoboda och Odessa.

Att Svoboda har framgångar i opinionsundersökningarna har jag inte noterat, detta beror på att det ligger oändligt långt ner på min prioriteringslista i rådande situation. Jag tror att det är naturligt att ett parti som har en nationalistisk prägel kan attrahera stöd i opinionsundersökningar vid ett krigsliknande tillstånd.

Det som hände i Odessa har försvunnit bland alla andra som dött därefter. Minnet fungerar väl så hos de flesta, när död kommer på löpande band så ligger fokus på det värsta och det senaste. Med all respekt för döden som drabbade många familjer i Odessa, men det var ganska länge sedan och väldigt många fler har dött därefter.

Mvh / Kievbo
2014-08-26, 22:12
Medlem
trodomintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Här, jag kan även bjuda på vad gamla gardet inom underrättelsetjänst i USA anser om USA's nuvarande twitter-underrättelsetjänst, propaganda och påståenden, med lite historik inbäddat:

http://www.washingtonsblog.com/2014/07/obama-release-ukraine-evidence.html

De tar upp MH-17, men även andra delar i konflikten, och ger råd om en generell hållbar policy gentemot Ukraina, så jag tänkte det passar även i denna tråd.

Det där är en riktigt intressant text. Man bör även lägga märke till vad den här gruppen kallar sig:

Veteran Intelligence Professionals for Sanity (VIPS)
2014-08-26, 22:13
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Vad bra att du bekräftar att han har bra mycket mer insyn, cred och kunskap än FB-teoretikerna, dig inbegripet.

Måste vara jobbigt att precis allt ni påstått i tråden om skuld totalt motsäges av en sådan profil som blir publicerad av CFR.

Här, jag kan även bjuda på vad gamla gardet inom underrättelsetjänst i USA anser om USA's nuvarande twitter-underrättelsetjänst, propaganda och påståenden, med lite historik inbäddat:

http://www.washingtonsblog.com/2014/07/obama-release-ukraine-evidence.html

De tar upp MH-17, men även andra delar i konflikten, och ger råd om en generell hållbar policy gentemot Ukraina, så jag tänkte det passar även i denna tråd.
Det "gamla gardet" består av tusentals och åter tusentals individer och du länkar till ett blogginlägg undertecknat av färre än 10 st

Vad tycker de andra 20.000 st ge o ta??
Senast redigerad av Svithjod 2014-08-26 kl. 22:16.
2014-08-26, 22:16
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trodominte
Det där är en riktigt intressant text. Man bör även lägga märke till vad den här gruppen kallar sig:

Veteran Intelligence Professionals for Sanity (VIPS)
Deras egen benämning är rena vattenstämpeln för folihatteri.
2014-08-26, 22:16
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UKR-Kiev
Nedan följer några reflektioner från Kiev, det är inte ett försök till någon övergripande analys av läget så ni får ta det för vad det är.
Mina möjligheter att svara på eventuella frågor är begränsad eftersom jag har ett arbete att sköta och en familj att sörja för, men jag ska göra mitt bästa för att besvara eventuella funderingar.

Att det pågår ett krig var inget som märktes i vardagen i början av sommaren. Idag är situationen en annan, det finns en märkbar nervositet hos många av stadens innevånare. Tidigare har jag inte upplevt ukrainare som ett särskilt nationalistiskt folk, nu talar många om att Putin väckt nationalismen hos den stora massan.

Valutans kraftiga tapp gentemot dollar och euro är märkbar butikernas hyllor för den vanliga ukrainaren, förutsatt att denna tjänar sina pengar i hryvnia. För en som tjänar sina pengar i annan valuta så spelar detta mindre roll eftersom prisökningen i hryvnia i många fall går jämt ut gentemot antalet hryvnia som fås för euro eller dollar.

Bensin- och gaspriset har stigit märkbart vilket givetvis även det hänger samman med lokala valutans tapp gentemot dollarn.

Resor med lokalbussar har höjts från 2,50-3,00 hryvnia till 3,50-4,00 hryvnia, det är givetvis en struntsumma för västerlänningar eller andra väl bemedlade. För den vanliga ukrainaren så är situationen en helt annan.

För den som går i tankar att sälja sin lägenhet så ser situationen allt annat än ljus ut. Som exempel, en bekant blev förra sommaren erbjuden 120k$ för sin lägenhet, sedan juni i år ligger lägenheten ute för 90k$. Det enda bud som kommit in är 45k$.

För ett år sedan så såg jag knappt en enda ukrainsk flagga hängande från balkonger eller liknande. Idag så är det ett förhållandevis vanligt inslag i stadsbilden.

Ukrainska hörs oftare på gator och torg, trots detta så är ryska ett mycket vanligt språk i stadens myller. Jag upplever inte att det finns någon aversion gentemot folk som talar ryska, men jag antar att det skulle kunna väcka viss irritation om någon talade med en utpräglad moskvadialekt.

Bilar med ryska registreringsnummer har tidigare varit ett ganska vanligt inslag i stadsbilden, så är inte fallet längre.

Judar har aldrig gjort någon hemlighet av att de finns i staden, jag upplever att de syns lika ofta och tydligt i Kiev idag som för något år sedan.

Mvh Kievbo

Jag vill tacka dig för att du bidra med ett privat ukrainskt perspektiv i denna tråd.

Nedan så kommer jag att kommentera dina andra inlägg kort. Vad gäller detta inlägg så noterar jag att, från din utsiktspunkt, det vare sig verkar existera något allmänt ryss-hat eller antisemitism i Kiev.
2014-08-26, 22:20
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Måste vara jobbigt att precis allt ni påstått i tråden om skuld totalt motsäges av en sådan profil som blir publicerad av CFR.

Ja, som sagt är USA en demokrati där olika röster får komma till tals, och inte ett totalitärt land som Ryssland. Det roliga är ju att ryssälskarna använder honom som bevis för att de har rätt, medan han direkt motsäger vad de har hävdat i tråden:

Citat:
Next, Putin put massive pressure on the new government in Kiev to discourage it from siding with the West against Moscow, making it clear that he would wreck Ukraine as a functioning state before he would allow it to become a Western stronghold on Russia’s doorstep. Toward that end, he has provided advisers, arms, and diplomatic support to the Russian separatists in eastern Ukraine, who are pushing the country toward civil war.

Nu måste jag ge dig cred för att du kan tänka dig att så är fallet, men de som dels menar att denna artikel är rätt, dels menar att Ryssland inte är involverade måste ha hål i huvudet; själva kontentan av artikeln ÄR ju att Ryssland lägger sig i Ukrainas inre angelägenheter av egoistiska syften.
2014-08-26, 22:21
Medlem
Citat:
Självklart finns det stöd från vanligt folk i öster (om det är vad du syftar på med östra Ukraina) för separatisterna, men jag gissar att detta stöd inte tog sig i uttrycka av alltför kvalificerade vapen.

Att korruptionen bland ukrainska politiker varit och sannolikt fortfarande är i det närmaste endemisk är min och många ukrainares uppfattning. Som situationen ser ut idag så gissar jag att kriget är det som finns i folks medvetande, nu upplever nog många att det handlar om nationens överlevnad och då hamnar korrupta politiker lite längre ner på prioriteringen.

Jag tror att det finns skäl till att det jag kallar krig av myndigheter beskrivs som en anti-terrorist operation. Om det är exakt som han i din länk säger har jag givetvis ingen aning om, men det skulle inte förvåna mig.
Jag personligen ogillar att epitetet terrorist har satts på separatisterna, men då slipper ju jag sitta in någon beslutande församling så det är väl egentligen egalt vad jag tycker om ordvalet på motståndet.

Mvh / Kievbo

Kan du vara lite mer konkret i dina svar?
http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9B%D0%B8%D1%86%D0%B5%D0%BC%D1%96%D1%80%D1%81%D 1%82%D0%B2%D0%BE
Senast redigerad av memmo47 2014-08-26 kl. 22:49.
2014-08-26, 22:22
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:

Jag förstår inte riktigt varför du citerade just delen om Norges påhittade användande av sin oljefond och skriver om Svoboda och Odessa.

Att Svoboda har framgångar i opinionsundersökningarna har jag inte noterat, detta beror på att det ligger oändligt långt ner på min prioriteringslista i rådande situation. Jag tror att det är naturligt att ett parti som har en nationalistisk prägel kan attrahera stöd i opinionsundersökningar vid ett krigsliknande tillstånd.

Det som hände i Odessa har försvunnit bland alla andra som dött därefter. Minnet fungerar väl så hos de flesta, när död kommer på löpande band så ligger fokus på det värsta och det senaste. Med all respekt för döden som drabbade många familjer i Odessa, men det var ganska länge sedan och väldigt många fler har dött därefter.

Mvh / Kievbo

Du får ursäkta mig! Men att Odessamassakern nästa nu är glömt, är en ren önskedröm från din och från förövarna sida!

Den information jag får från URINikaina är att detta skall aldrig glömmas och att hämnden skall komma en dag för detta...

Just nu får dom nöja sig med att utrota det bruna slöddret som utförde fet hela i Novorossia och imorgon blir det dom högsta ansvariga som skall få smaka samma medicin!
2014-08-26, 22:23
Bannlyst
Citat:

Jag ville först svara på det, men ändrade mig till slut. Jag glömde dock att ändra citatet.
Citat:

Mvh / Kievbo
Tack för bra svar!
Citat:
Minnet fungerar väl så hos de flesta, när död kommer på löpande band så ligger fokus på det värsta och det senaste.
Sorgligt nog. Pga stora förluster mot Sovjet + jänkarna/britterna glömde tyskarna, vad de själva hade gjort med judar. Låter inte så bra, faktiskt.
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2014-08-26 kl. 22:26.
2014-08-26, 22:25
Medlem
trodomintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Händer inte så mycket på marken. Luhansk är tömd på folk och man slåss väl fortfarande i staden.

Nej, jag har inte tillgång till intern info från Ukraina. Har följt det noga bara.

Om man vill veta lite mer om situationen i Lugansk/Luhansk, så kan man titta på rapporterna från Graham Phillips. Journalist, engelsman som har lärt sig ryska. Sedan förra veckan ett flertal rapporter/videos från Lugansk.
https://twitter.com/GrahamWP_UK

Man ser t ex att på vissa håll liknar det en spökstad, nästan inga människor ute på gatorna. Man ser inga ukrainska soldater, inga gatustrider. Ukrainska armén verkar befinna sig på betryggande avstånd och ägnar sig åt "shelling" av staden.

Tragisk intervju med kvinna som blev skadad av shelling medan hon stod och väntade på utdelning av den humanitära hjälpen. Hennes 7-åriga dotter blev så svårt skadad att hon senare avled.
https://www.youtube.com/watch?v=esk-CobphUw
2014-08-26, 22:28
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Jag vill inte ge sken av att svara för ukrainare överlag, men mina uppfattningar om dina frågor är följande.
Jag tror att många ukrainare skulle hålla med mig om att landet befinner sig i ett krig, vissa skulle säkert kalla motståndarna terrorister, andra skulle säga legoknektar understödda av Ryssland, benämningen separatister skulle säkert många använda, att Ukraina befinner sig i krig mot reguljära ryska trupper är nog en beskrivning som inte är alltför ovanlig.

Uppfattningen att Ryssland är direkt inblandade har alla jag talat med delat, även hos de få jag talat med som stöder separatisterna så har uppfattningen att stöd kommer från Ryssland varit självklar.

Mvh Kievbo

Mycket tyckande som går i samklang med vad nassarna i tråden tycker. Svårt att tro på att du skulle vara en kievsbo...Sorry!

I vart fall stämmer det inte med vad de ukrainska mammorna tycker som får sina söner dödade och skadade i Donbass.

Protesterna mot tvångsrekryteringarna till UA ökar dag för dag!

Nej! Du är nog med största sannolikhet bara ännu ett inhemskt brunt troll under falskt flagg under den länga raden!
Senast redigerad av naturtvål 2014-08-26 kl. 22:59.
2014-08-26, 22:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jag har givetvis ingen heltäckande bild av hur det sett ut i hela staden alla dagar trots att jag bor här. Men jag har inte upplevt att det har varit några större demonstrationer mot att folk skickas till fronten. Däremot var det tidigare i sommar demonstrationer mot sättet som kriget fördes på, folk i den demonstrationen ville att Ukraina skulle slå till hårdare och mer bestämt mot separatisterna.

Jag har heller inte upplevt att det förekommit demonstrationer för att öka krigsinsatserna.

Min uppfattning är att ukrainare överlag är betydligt bättre mentalt rustade för att befinna sig i krig än vad t.ex. svenskar skulle vara. Det är förvisso tragiskt att det ska vara så, men historien har lärt ukrainare att krig kan vara en realitet i deras hemland.

Mvh Kievbo

Jag noterar att det förekommit en demonstrationer för hårdare tag emot separatismen. Dock har politikerna och militären en massa faktorer de måste ta hänsyn till, och tvingas därför till, som jag upplever det, en skicklig balansgång.

Dock tror jag faktiskt att du har fel vad gäller beredskapen att slåss för sitt land i Ukraina respektive Sverige. World Values survey är en organisation som regelbundet mäter människornas attityder och värderingar i olika länder. I deras senaste undersökningsvåg, (våg 6 2010-2014), så visade sig att, 2011, en mycket större andel av svenskarna jämfört med Ukrainarna var beredda att slåss för sitt land.

Citat:
Of course, we all hope that there will not be another war, but if it were to come to that, would you be willing to fight for your country?

Sverige: Ja, 69,4%
Ukraina: Ja, 40,3%

http://www.worldvaluessurvey.org/WVSOnline.jsp

(Klicka dig fram och undersök denna eller andra frågor, även Ryssland finns med i denna våg)

Sedan dess, inte minst tack vara denna konflikt så har nog dock försvarsviljan ökat markant i Ukraina, (liksom den säkert skulle göra om Sverige råkade ut för samma sak som Ukraina och det ukrainska folket)

I en ukrainsk sociologisk mätning lär de ukrainare som betecknar sig som patrioter nu uppgå till 85%
Jag skulle inte bli förvånad om de flesta av dessa också skulle svara "ja" på frågan om de är beredda att slåss för sitt land.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in