Citat:
Ursprungligen postat av
UKR-Kiev
Jag har givetvis ingen heltäckande bild av hur det sett ut i hela staden alla dagar trots att jag bor här. Men jag har inte upplevt att det har varit några större demonstrationer mot att folk skickas till fronten. Däremot var det tidigare i sommar demonstrationer mot sättet som kriget fördes på, folk i den demonstrationen ville att Ukraina skulle slå till hårdare och mer bestämt mot separatisterna.
Jag har heller inte upplevt att det förekommit demonstrationer för att öka krigsinsatserna.
Min uppfattning är att ukrainare överlag är betydligt bättre mentalt rustade för att befinna sig i krig än vad t.ex. svenskar skulle vara. Det är förvisso tragiskt att det ska vara så, men historien har lärt ukrainare att krig kan vara en realitet i deras hemland.
Mvh Kievbo
Jag noterar att det förekommit en demonstrationer för hårdare tag emot separatismen. Dock har politikerna och militären en massa faktorer de måste ta hänsyn till, och tvingas därför till, som jag upplever det, en skicklig balansgång.
Dock tror jag faktiskt att du har fel vad gäller beredskapen att slåss för sitt land i Ukraina respektive Sverige. World Values survey är en organisation som regelbundet mäter människornas attityder och värderingar i olika länder. I deras senaste undersökningsvåg, (våg 6 2010-2014), så visade sig att, 2011, en mycket större andel av svenskarna jämfört med Ukrainarna var beredda att slåss för sitt land.
Citat:
Of course, we all hope that there will not be another war, but if it were to come to that, would you be willing to fight for your country?
Sverige: Ja, 69,4%
Ukraina: Ja, 40,3%
http://www.worldvaluessurvey.org/WVSOnline.jsp
(Klicka dig fram och undersök denna eller andra frågor, även Ryssland finns med i denna våg)
Sedan dess, inte minst tack vara denna konflikt så har nog dock försvarsviljan ökat markant i Ukraina, (liksom den säkert skulle göra om Sverige råkade ut för samma sak som Ukraina och det ukrainska folket)
I en ukrainsk sociologisk mätning lär de ukrainare som betecknar sig som patrioter nu uppgå till 85%
Jag skulle inte bli förvånad om de flesta av dessa också skulle svara "ja" på frågan om de är beredda att slåss för sitt land.