2014-08-26, 21:20
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Nästa Leninstaty att avlägsnas, i Severodonetsk.
https://vk.com/o.liashko?w=wall139835612_59248

Prokovske utanför Dnepropetrovsk i går:
https://www.youtube.com/watch?v=bgJ9JOc0ERA

Kharkiv: (tre statyer demolerade)
https://twitter.com/MKochegura/status/504297085718777856
Dock har Kharkivs borgmästare lovat att återställa Leninstatyerna...
Kan vara ett sätt att inte försöka reta upp ryssarna alltför mycket.
2014-08-26, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Var de klädda som separatister? Det hade jag missat. Stämmer det så är ju Moskvas förklaring inte så trovärdig.

Vet inte poå vilket sätt orden kom till soldaterna, där de skulle måla över skyltar etc och sedan åka ut på en mission. Under it åldern kan ju en CIA agent ha hackat sig in och gett orden.
2014-08-26, 21:21
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UKR-Kiev
Trevligt att det uppskattas.

Jag har inga vänner i de två förstnämnda städerna så därifrån vet jag inte mer än vad som kan följas via nyhetsförmedlare.

I Charkiv har jag några vänner som för ett år sedan ville få mig att flytta dit, jag avböjde med motiveringen att jag inte ville bo så nära Ryssland. Mina vänner kallade mig paranoid och beskrev ryssar som ett broderfolk. Idag så planerar mina vänner att flytta till Karpaterna.
De beskriver staden på ett liknande sätt som jag beskrev Kiev, att det finns en nervositet som byggts upp under de senaste månaderna. Svårigheterna för vanligt folk där är desamma som de jag angav gällande Kiev.
Situationen är ju lite mer utsatt i Charkiv än vad den är i Kiev om Ryssland väl väljer att gå in i full skala.

Mvh Kievbo

Återigen intressant, i synnerhet som Charkiv varit lite av "ryss-Ukrainas" huvudstad, eller?

Nu får du spekulera - tror du att det finns ett folkligt stöd i Donetsk oblast att få ökad självständighet?
Vidare, är den generella stämningen i Kiev nu mer EU-vänlig än tidigare, eller är man mest "mot Ryssland"?
2014-08-26, 21:22
Bannlyst
Citat:
Prokovske utanför Dnepropetrovsk i går:
https://www.youtube.com/watch?v=bgJ9JOc0ERA

Kharkiv: (tre statyer demolerade)
https://twitter.com/MKochegura/status/504297085718777856
Dock har Kharkivs borgmästare lovat att återställa Leninstatyerna...
Kan vara ett sätt att inte försöka reta upp ryssarna alltför mycket.
Som att ryssarna bryr sig
2014-08-26, 21:26
Medlem
UKR-Kievs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Vad menar du med krig? Krig mot vem? Mot Putin? Eller menar du ATO, dvs operation mot terrorister?
Samma fråga gällande separatister. Tycker ukrainare, att de är separatister eller, att de är "separatister" = terrorister?

Jag vill inte ge sken av att svara för ukrainare överlag, men mina uppfattningar om dina frågor är följande.
Jag tror att många ukrainare skulle hålla med mig om att landet befinner sig i ett krig, vissa skulle säkert kalla motståndarna terrorister, andra skulle säga legoknektar understödda av Ryssland, benämningen separatister skulle säkert många använda, att Ukraina befinner sig i krig mot reguljära ryska trupper är nog en beskrivning som inte är alltför ovanlig.

Uppfattningen att Ryssland är direkt inblandade har alla jag talat med delat, även hos de få jag talat med som stöder separatisterna så har uppfattningen att stöd kommer från Ryssland varit självklar.

Mvh Kievbo
2014-08-26, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seisma
Vet inte poå vilket sätt orden kom till soldaterna, där de skulle måla över skyltar etc och sedan åka ut på en mission. Under it åldern kan ju en CIA agent ha hackat sig in och gett orden.

Så var det. Det är säkert de som ändrar magnet fältet "så att kartorna måste ritas om" också.
Hur tar du dig själv runt när magnetfältet ändras hela tiden?

EDIT: Det var visst den andra token som sa det. Ni kanske kan hjälpas åt med kartan.
Senast redigerad av kalle632 2014-08-26 kl. 21:29.
2014-08-26, 21:31
Avstängd
Citat:
Om ett år sitter dessa båda brottslingar bakom lås och bom om de inte har stupat innan dess.

Oavsett vad som händer så vinner de mark just nu. Och samtidigt så har Merkel gått ut och sagt att det ska bli en politisk lösning om något. Så Nazi juntan verkar ligga illa till!
2014-08-26, 21:40
Bannlyst
Citat:
Jag vill inte ge sken av att svara för ukrainare överlag, men mina uppfattningar om dina frågor är följande.
Jag tror att många ukrainare skulle hålla med mig om att landet befinner sig i ett krig, vissa skulle säkert kalla motståndarna terrorister, andra skulle säga legoknektar understödda av Ryssland, benämningen separatister skulle säkert många använda, att Ukraina befinner sig i krig mot reguljära ryska trupper är nog en beskrivning som inte är alltför ovanlig.

Uppfattningen att Ryssland är direkt inblandade har alla jag talat med delat, även hos de få jag talat med som stöder separatisterna så har uppfattningen att stöd kommer från Ryssland varit självklar.

Mvh Kievbo
Stöd från Ryssland, ok! Tycker du/dina vänner, att separatisterna får stöd av östra Ukraina? Särskilt i början av konflikten?

Även intressant att höra, vad ni tycker angående nära vänskap mellan Porosjenko och Jusjtjenko. Jag trodde, att Jusjtjenko upplevdes som ansvarig för korruptionen under hans tid som president. Men det verkar inte så?

Sedan är jag intresserad av ditt omdöme om den här klippen? Jag har hört talas mycket om det.
2014-08-26, 21:40
Medlem
UKR-Kievs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Återigen intressant, i synnerhet som Charkiv varit lite av "ryss-Ukrainas" huvudstad, eller?

Nu får du spekulera - tror du att det finns ett folkligt stöd i Donetsk oblast att få ökad självständighet?
Vidare, är den generella stämningen i Kiev nu mer EU-vänlig än tidigare, eller är man mest "mot Ryssland"?

Jag har ingen detaljkännedom om Donetskområdet, så det får bli rena spekulationer från min sida.
Det finns många skäl för att olika regioner runt om i Ukraina ska ha en stor dos skepsis gentemot Kiev och att det därigenom ska finnas en dröm om att ökat självstyre ska leda till ett högre välstånd. Denna vilja till självstyre har säkert varit relativt stor just i Donbas, det lär knappast minska på grund av kriget.

Ett närmande till EU har hos många setts som ett steg bortifrån ett genomkorrupt system, så det har mer varit frågan om att ta sig bort ifrån något illa fungerande.
Det finns nog ett missnöje med EUs agerande, jag har flera gånger hört kommentarer liknande om EU skickar vapen istället för att snacka om sanktioner så spöar vi ryssen.
Att man är emot Ryssland är vida utbrett eftersom man upplever att det är just Ryssland som attackerar.
Svenskar skulle nog ganska snabbt skapa ett seriöst Norge-hat om deras oljefond började finansiera separatism i Sverige med efterföljande krig.

Mvh Kievbo
2014-08-26, 21:50
Bannlyst
Citat:
Svenskar skulle nog ganska snabbt skapa ett seriöst Norge-hat om deras oljefond började finansiera separatism i Sverige med efterföljande krig.
Mvh Kievbo
Vad tycker man om Svobodas framgång i opinionsundersökningar?

Vad tycker man om tragedin i Odessa och dess utredning?
2014-08-26, 22:00
Medlem
bernad_laws avatar
Det är inte populärt att försöka finna ut hur soldaterna ur 76e VDV dött, tycks det som:

Citat:
Russian TV channel journalist Vladimir Romenskii, who went to Pskov and took pictures at the cemetery in Vybuty was threatened by unknown people who have advised him not to try to clear anything up.

Censor.NET shows Romenskii telling on air of the Dozhd TV channel how relatives of the victims react to the journalists and why almost all his colleagues who came to Pskov, received threats from unknown persons. The journalist speaks about the causes of death, which are officially stated in the documents at 4:26 on the video.
http://en.censor.net.ua/v299723
2014-08-26, 22:00
Medlem
UKR-Kievs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Stöd från Ryssland, ok! Tycker du/dina vänner, att separatisterna får stöd av östra Ukraina? Särskilt i början av konflikten?

Även intressant att höra, vad ni tycker angående nära vänskap mellan Porosjenko och Jusjtjenko. Jag trodde, att Jusjtjenko upplevdes som ansvarig för korruptionen under hans tid som president. Men det verkar inte så?

Sedan är jag intresserad av ditt omdöme om den här klippen? Jag har hört talas mycket om det.

Självklart finns det stöd från vanligt folk i öster (om det är vad du syftar på med östra Ukraina) för separatisterna, men jag gissar att detta stöd inte tog sig i uttrycka av alltför kvalificerade vapen.

Att korruptionen bland ukrainska politiker varit och sannolikt fortfarande är i det närmaste endemisk är min och många ukrainares uppfattning. Som situationen ser ut idag så gissar jag att kriget är det som finns i folks medvetande, nu upplever nog många att det handlar om nationens överlevnad och då hamnar korrupta politiker lite längre ner på prioriteringen.

Jag tror att det finns skäl till att det jag kallar krig av myndigheter beskrivs som en anti-terrorist operation. Om det är exakt som han i din länk säger har jag givetvis ingen aning om, men det skulle inte förvåna mig.
Jag personligen ogillar att epitetet terrorist har satts på separatisterna, men då slipper ju jag sitta in någon beslutande församling så det är väl egentligen egalt vad jag tycker om ordvalet på motståndet.

Mvh / Kievbo

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in