2014-08-26, 20:24
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
CFR låter inte publicera vad som helst på det forumet, det kan jag försäkra, och den här artikeln är uppseendeväckande. Sen måste det väl ändå svida lite för er Kiev-vurmare när en såpass tung bedömare som John Mearsheimer kastar ägg i ansiktet på er.

Nej, inte direkt, för det är just detta som är tecknet på ett fritt samhälle. Man skall få ha olika åsikter, och de skall kunna debatteras fritt utan repressalier. Vilket också är anledningen till att jag stödjer Väst i denna konflikt.

Mearsheimer är en välkänd statsvetare som naturligtvis inte har några som helst problem med att bli publicerad i sådana sammanhang.
2014-08-26, 20:29
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Självklart är det som du säger att det är en regelrätt invasion som vi ser. Man skickar in ett dussin vagnar med dagar eller veckors mellanrum(där varje konvoj av hemska ryska stridsvagnar förstörs gång på gång sen vaporiseras av det starka nationalgardet och fordon slutar existera och försvinner helt från jordens yta ) tillsammans med EN helikopter som understöd från luften.

Självklart min starka anglofiliska bror så är det på det viset.

Ja, ungefär så har det fungerat hittills. Man har försökt att hålla separatisterna levande genom att skicka in stöd i form av mer eller mindre utrangerad rysk utrustning som kan misstas för erövrad ukrainsk samt frivilliga, men nu tycks det dels som att man har tvingats ta till reguljära ryska trupper, dels modernare vagnar.

Dessutom har man utan tvekan ökat anfallens omfattning den senaste tiden.
2014-08-26, 20:43
Medlem
UKR-Kievs avatar
Nedan följer några reflektioner från Kiev, det är inte ett försök till någon övergripande analys av läget så ni får ta det för vad det är.
Mina möjligheter att svara på eventuella frågor är begränsad eftersom jag har ett arbete att sköta och en familj att sörja för, men jag ska göra mitt bästa för att besvara eventuella funderingar.

Att det pågår ett krig var inget som märktes i vardagen i början av sommaren. Idag är situationen en annan, det finns en märkbar nervositet hos många av stadens innevånare. Tidigare har jag inte upplevt ukrainare som ett särskilt nationalistiskt folk, nu talar många om att Putin väckt nationalismen hos den stora massan.

Valutans kraftiga tapp gentemot dollar och euro är märkbar butikernas hyllor för den vanliga ukrainaren, förutsatt att denna tjänar sina pengar i hryvnia. För en som tjänar sina pengar i annan valuta så spelar detta mindre roll eftersom prisökningen i hryvnia i många fall går jämt ut gentemot antalet hryvnia som fås för euro eller dollar.

Bensin- och gaspriset har stigit märkbart vilket givetvis även det hänger samman med lokala valutans tapp gentemot dollarn.

Resor med lokalbussar har höjts från 2,50-3,00 hryvnia till 3,50-4,00 hryvnia, det är givetvis en struntsumma för västerlänningar eller andra väl bemedlade. För den vanliga ukrainaren så är situationen en helt annan.

För den som går i tankar att sälja sin lägenhet så ser situationen allt annat än ljus ut. Som exempel, en bekant blev förra sommaren erbjuden 120k$ för sin lägenhet, sedan juni i år ligger lägenheten ute för 90k$. Det enda bud som kommit in är 45k$.

För ett år sedan så såg jag knappt en enda ukrainsk flagga hängande från balkonger eller liknande. Idag så är det ett förhållandevis vanligt inslag i stadsbilden.

Ukrainska hörs oftare på gator och torg, trots detta så är ryska ett mycket vanligt språk i stadens myller. Jag upplever inte att det finns någon aversion gentemot folk som talar ryska, men jag antar att det skulle kunna väcka viss irritation om någon talade med en utpräglad moskvadialekt.

Bilar med ryska registreringsnummer har tidigare varit ett ganska vanligt inslag i stadsbilden, så är inte fallet längre.

Judar har aldrig gjort någon hemlighet av att de finns i staden, jag upplever att de syns lika ofta och tydligt i Kiev idag som för något år sedan.

Mvh Kievbo
2014-08-26, 20:47
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Folkrepublikernas befrielsearmé har sett en fyrdubbling i antalet frivilliga soldater.

Räknat från vilket datum framgår dock inte av nedanstående länk. Dessutom är de som ansluter sig betydligt yngre, vilket förstås måste innebära en vinst – där erfarenheten kan kombineras med den ungdomliga styrkan och snabbheten.

Dessutom meddelas – om nu ingen förstod att denna punkt skulle komma – att nya folkrepubliker kommer att tillkännages i andra regioner än Donbass: i Odessa, Kharkiv, Dnipropetrovsk och på fler ställen.

Hela Novorossiya kommer att befrias. Det är bara en fråga om hur lång tid det tar och om befrielsearmen även måste inta Kiev för att röja undan den fascistiska regimen eller om Kievs ledning har hunnit ändras till det. Själv har jag räknat med att det kommer att ta 2-3 års strider, men man kan aldrig veta.

Om massdesertering och massvägran att lyda inkallelseorder sker i Ukraina - vilket är en reell möjlighet, förutom dagens mer spontana - kan det gå fort och vi vet att moralen är i upplösning i västra Ukraina som blir matad med att det är terrorister som de bekämpar och att Kiev har stora framgångar, medan mödrarna och fäderna ser sina söner komma hem i likkistor eller i paket och vittnar om att det är ett krig mot befolkningen som Kiev genomför med stöd av USA. Detta kan förändra allt också på slagfältet. Utan soldater som är beredda att dö för Kievs ideologiskt förljugna budskap kommer kriget att ta slut.

http://lifenews.ru/news/139074
2014-08-26, 20:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UKR-Kiev
Nedan följer några reflektioner från Kiev, det är inte ett försök till någon övergripande analys av läget så ni får ta det för vad det är.
Mina möjligheter att svara på eventuella frågor är begränsad eftersom jag har ett arbete att sköta och en familj att sörja för, men jag ska göra mitt bästa för att besvara eventuella funderingar.
.......................

Mvh Kievbo

Hur ser det ut med eventuella demonstrationer i staden, kopplat till kriget i Öster? Är det många demonstrationer mot Ukrainska regeringen, av föräldrar till ungdomar som sänds till fronten? Och är det många demonstrationer åt andra hållet, dvs mot Ryssland, och för att öka krigsinsatsen?
2014-08-26, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nej, inte direkt, för det är just detta som är tecknet på ett fritt samhälle. Man skall få ha olika åsikter, och de skall kunna debatteras fritt utan repressalier. Vilket också är anledningen till att jag stödjer Väst i denna konflikt.

Mearsheimer är en välkänd statsvetare som naturligtvis inte har några som helst problem med att bli publicerad i sådana sammanhang.

Vad bra att du bekräftar att han har bra mycket mer insyn, cred och kunskap än FB-teoretikerna, dig inbegripet.

Måste vara jobbigt att precis allt ni påstått i tråden om skuld totalt motsäges av en sådan profil som blir publicerad av CFR.

Här, jag kan även bjuda på vad gamla gardet inom underrättelsetjänst i USA anser om USA's nuvarande twitter-underrättelsetjänst, propaganda och påståenden, med lite historik inbäddat:

http://www.washingtonsblog.com/2014/07/obama-release-ukraine-evidence.html

De tar upp MH-17, men även andra delar i konflikten, och ger råd om en generell hållbar policy gentemot Ukraina, så jag tänkte det passar även i denna tråd.
2014-08-26, 20:55
Avstängd
Ber om ursäkt ifall detta har postats tidigare, men här kommer en presskonferens ifrån Donbass.
Väldigt viktigt att se om man följer situationen i Ukraina!

Press conference by by Alexander V. Zakharchenko, Chairman of The Council of Ministers of The Donetsk National Republic.

https://www.youtube.com/watch?v=yH35raTPVu8
Senast redigerad av St0ny 2014-08-26 kl. 21:00.
2014-08-26, 21:06
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Mvh Kievbo

Mycket intressant, tackar!
Har du någon uppfattning om läget/stämningen i städer som Odessa, Dnepropetrovsk och Charkiv?
2014-08-26, 21:06
Medlem
UKR-Kievs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Hur ser det ut med eventuella demonstrationer i staden, kopplat till kriget i Öster? Är det många demonstrationer mot Ukrainska regeringen, av föräldrar till ungdomar som sänds till fronten? Och är det många demonstrationer åt andra hållet, dvs mot Ryssland, och för att öka krigsinsatsen?

Jag har givetvis ingen heltäckande bild av hur det sett ut i hela staden alla dagar trots att jag bor här. Men jag har inte upplevt att det har varit några större demonstrationer mot att folk skickas till fronten. Däremot var det tidigare i sommar demonstrationer mot sättet som kriget fördes på, folk i den demonstrationen ville att Ukraina skulle slå till hårdare och mer bestämt mot separatisterna.

Jag har heller inte upplevt att det förekommit demonstrationer för att öka krigsinsatserna.

Min uppfattning är att ukrainare överlag är betydligt bättre mentalt rustade för att befinna sig i krig än vad t.ex. svenskar skulle vara. Det är förvisso tragiskt att det ska vara så, men historien har lärt ukrainare att krig kan vara en realitet i deras hemland.

Mvh Kievbo
2014-08-26, 21:07
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Ber om ursäkt ifall detta har postats tidigare, men här kommer en presskonferens ifrån Donbass.
Väldigt viktigt att se om man följer situationen i Ukraina!

Press conference by by Alexander V. Zakharchenko, Chairman of The Council of Ministers of The Donetsk National Republic.

https://www.youtube.com/watch?v=yH35raTPVu8

Om ett år sitter dessa båda brottslingar bakom lås och bom om de inte har stupat innan dess.
2014-08-26, 21:10
Bannlyst
Citat:
Jag har givetvis ingen heltäckande bild av hur det sett ut i hela staden alla dagar trots att jag bor här. Men jag har inte upplevt att det har varit några större demonstrationer mot att folk skickas till fronten. Däremot var det tidigare i sommar demonstrationer mot sättet som kriget fördes på, folk i den demonstrationen ville att Ukraina skulle slå till hårdare och mer bestämt mot separatisterna.

Jag har heller inte upplevt att det förekommit demonstrationer för att öka krigsinsatserna.

Min uppfattning är att ukrainare överlag är betydligt bättre mentalt rustade för att befinna sig i krig än vad t.ex. svenskar skulle vara. Det är förvisso tragiskt att det ska vara så, men historien har lärt ukrainare att krig kan vara en realitet i deras hemland.

Mvh Kievbo

Vad menar du med krig? Krig mot vem? Mot Putin? Eller menar du ATO, dvs operation mot terrorister?
Samma fråga gällande separatister. Tycker ukrainare, att de är separatister eller, att de är "separatister" = terrorister?
2014-08-26, 21:15
Medlem
UKR-Kievs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Mycket intressant, tackar!
Har du någon uppfattning om läget/stämningen i städer som Odessa, Dnepropetrovsk och Charkiv?

Trevligt att det uppskattas.

Jag har inga vänner i de två förstnämnda städerna så därifrån vet jag inte mer än vad som kan följas via nyhetsförmedlare.

I Charkiv har jag några vänner som för ett år sedan ville få mig att flytta dit, jag avböjde med motiveringen att jag inte ville bo så nära Ryssland. Mina vänner kallade mig paranoid och beskrev ryssar som ett broderfolk. Idag så planerar mina vänner att flytta till Karpaterna.
De beskriver staden på ett liknande sätt som jag beskrev Kiev, att det finns en nervositet som byggts upp under de senaste månaderna. Svårigheterna för vanligt folk där är desamma som de jag angav gällande Kiev.
Situationen är ju lite mer utsatt i Charkiv än vad den är i Kiev om Ryssland väl väljer att gå in i full skala.

Mvh Kievbo

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in