2014-08-26, 12:43
Medlem
Hej,

Det är på ett sätt en tröst att se att det är flera som är i samma sits som en själv. Min man ansökte via webben om uppehållstillstånd med anknytning till mig i april. Efter att ha väntat i 4 månader på att ett mail ska dyka upp från migrationsverket om att kunna boka tid för en intervju, så dyker det upp. Äntligen tänker jag, att något har hänt, vi bokar slutligen en intervju efter att ha försökt ringa i två dagar för att komma fram till den svenska ambassaden och nu ska mannen på sin intervju nästa vecka. Men jag har förberett mig mentalt på att ett beslut lär dröja lååångt efter det då vår handläggare är omöjlig att få tag på.

Någon som kanske kan ge lite tips vad partnern bör tänka på vid sin intervju?
Citera
2014-08-26, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indiran
Hej,

Det är på ett sätt en tröst att se att det är flera som är i samma sits som en själv. Min man ansökte via webben om uppehållstillstånd med anknytning till mig i april. Efter att ha väntat i 4 månader på att ett mail ska dyka upp från migrationsverket om att kunna boka tid för en intervju, så dyker det upp. Äntligen tänker jag, att något har hänt, vi bokar slutligen en intervju efter att ha försökt ringa i två dagar för att komma fram till den svenska ambassaden och nu ska mannen på sin intervju nästa vecka. Men jag har förberett mig mentalt på att ett beslut lär dröja lååångt efter det då vår handläggare är omöjlig att få tag på.

Någon som kanske kan ge lite tips vad partnern bör tänka på vid sin intervju?

Vad skönt att höra att det går framåt! Vi har också väntat över 3 månader på det där mailet så hoppas det kommer snart. Vad bra att ni fått tid så fort också, vad jag förstått kan det vara väntetider på ambassaden också. Får jag fråga vilket land eller vilken ambassad? Tänkte din man ta med sig bilder eller liknande till intervjun? Fick information av en handläggare att det går bra att ta med bilder att scanna in tillsammans med intervjun.

Ja det verkar som man kommer få vänta lååång tid på beslutet ja..
Citera
2014-08-26, 17:03
Medlem
its done 13 months since i apply in web aplication .i keep asking asking them why why every week Today they replay m email

Our goal is to make decisions in these cases as soon as possible but at least before December 31, 2014. This is the reason for why your case has been moved to Umeå.

Migration Board handle all cases as promptly as possible and no more information regarding your specific case can be given at this point . Please keep in mind that your case is a part of this project and the intention is that a decision will be made before December 31, 2014.

Citera
2014-08-26, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taocekrezi
its done 13 months since i apply in web aplication .i keep asking asking them why why every week Today they replay m email

Our goal is to make decisions in these cases as soon as possible but at least before December 31, 2014. This is the reason for why your case has been moved to Umeå.

Migration Board handle all cases as promptly as possible and no more information regarding your specific case can be given at this point . Please keep in mind that your case is a part of this project and the intention is that a decision will be made before December 31, 2014.

Oh my god, thats very long time...
Citera
2014-08-26, 18:49
Medlem
FilifjonkanBahs avatar
Vi väntade 9 månader på ett beslut (Webbansökan 6/10 2014, svar 11/7 2014), jag inser nu att vi haft en himla tur med teamleaders och diverse handläggare. Faktiskt helt otroligt med tanke på att min man tidigare ansökt om asyl, fått avslag, vistats olagligt i Sverige, fått inreseförbud till Schengen på 1 år som migrationsverket lyckades häva. Vi är lyckligt lottade, förstår det mer för varje dag jag läser här och ser hur ni andra kämpar och lider. Mitt råd ge inte upp!!!

Vi träffade en advokat innan min man lämnade Sverige som gav oss instruktioner på hur vi skulle gå tillväga, han gav oss även de 30 vanligaste frågorna som ställs på intervjun. Skicka ett meddelande till mig så skickar jag dem, se till att er partner lär sig frågorna utantill, de gjorde min man oc kvinnan som intervjuade honom blev mycket imponerad av hur mycket han visste om mig ;-)
Citera
2014-08-26, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheOutlaww
Helvete vad förbannad man blir på regeringen och migrationsverket. Jag håller med "ådärkomdenja" om all kritik mot regeringen. De prioriterar flyktingar som aldrig kommer kunna integreras i det svenska samhället före makar och sambos, det är skandalöst och det är jävligt märkligt att man inte får läser om detta i media. Jag uppmanar alla här att rösta på Sverigedemokraterna för att förkorta köerna till rimliga nivåer, som det är nu med alla flyktingar som kommer till Sverige så kommer de flesta av oss få vänta 24 månader eller mer, bli inte förvånad om jag har rätt. Jag och min fru är gifta och har bott med varandra över 1 år men har inte ens blivit kallad till intervju, skickat in ansökan för över 3 månader sedan. Så nu tänker vi lura migrationsverket och ändå hitta en väg in i Sverige då vi inte orkar vänta 2 år till på beslut.

Hur är det för kineser att skaffa visum till Norge (3 månader Schengen) och därefter hämta upp henne i Norge med bil? Samarbetar migrationsverket i Norge med det svenska och kan de stoppa henne vid flygplatsen pga detta? Säg att vi åker bil från Norge tillbaka till Sverige, kommer de göra en genomsökning av bilen vid gränsen? Har ingen erfarenhet av detta alls.

Och vad skulle konsekvenserna bli av att bli upptäckt? Måste vi göra en ny ansökan då även fast vi är gifta med varandra och har massvis med bevis? Det finns ju för fan en lag som säger att gifta par ska ha rätt att vara med varandra i Sverige, kan man inte hänvisa till den lagen då? Jag uppmanar också er andra att försöka ta era älskande till Norge eller Danmark och smuggla in dem i Sverige om ni inte vill vänta på att alla asylsökande ska få komma till Sverige först........

Tacksam för svar om någon prövat på detta.

Hur kan någon som du vilja rösta på och uppmana andra i samma situation att rösta på SD? Om du läser på lite innan du skriver eller uttalar dig så borde du veta att de vill begränsa och göra anhöriginvandringen svårare. Problemet är inte flyktingarna utan regeringen och alla andra trångsynta idioter som inte släpper in dem i samhället. Det är inte heller migrationsverkets fel att allt går så långsamt utan det är också regeringen, men rösta du på SD så blir det ännu långsammare och värre för alla andra som är ifrån sin partner!
Citera
2014-08-26, 19:40
Medlem
Till alla er andra så gör det ont i hjärtat att ni fortfarande inte fått era beslut ännu Jag håller tummarna för er och loggar in lite då och då för att se hur det gått.
Om det är någon som har sitt ärende i Solna så har jag lite kontaktpersoner där. Vi fick vårt beslut när jag fick tag på rätt personer där. Jag håller tummarna för er <3
Citera
2014-08-26, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ida99
Till alla er andra så gör det ont i hjärtat att ni fortfarande inte fått era beslut ännu Jag håller tummarna för er och loggar in lite då och då för att se hur det gått.
Om det är någon som har sitt ärende i Solna så har jag lite kontaktpersoner där. Vi fick vårt beslut när jag fick tag på rätt personer där. Jag håller tummarna för er <3

Hur länge fick ni vänta på beslut?
Citera
2014-08-26, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheOutlaww
Helvete vad förbannad man blir på regeringen och migrationsverket. Jag håller med "ådärkomdenja" om all kritik mot regeringen. De prioriterar flyktingar som aldrig kommer kunna integreras i det svenska samhället före makar och sambos, det är skandalöst och det är jävligt märkligt att man inte får läser om detta i media. Jag uppmanar alla här att rösta på Sverigedemokraterna för att förkorta köerna till rimliga nivåer, som det är nu med alla flyktingar som kommer till Sverige så kommer de flesta av oss få vänta 24 månader eller mer, bli inte förvånad om jag har rätt. Jag och min fru är gifta och har bott med varandra över 1 år men har inte ens blivit kallad till intervju, skickat in ansökan för över 3 månader sedan. Så nu tänker vi lura migrationsverket och ändå hitta en väg in i Sverige då vi inte orkar vänta 2 år till på beslut.

Hur är det för kineser att skaffa visum till Norge (3 månader Schengen) och därefter hämta upp henne i Norge med bil? Samarbetar migrationsverket i Norge med det svenska och kan de stoppa henne vid flygplatsen pga detta? Säg att vi åker bil från Norge tillbaka till Sverige, kommer de göra en genomsökning av bilen vid gränsen? Har ingen erfarenhet av detta alls.

Och vad skulle konsekvenserna bli av att bli upptäckt? Måste vi göra en ny ansökan då även fast vi är gifta med varandra och har massvis med bevis? Det finns ju för fan en lag som säger att gifta par ska ha rätt att vara med varandra i Sverige, kan man inte hänvisa till den lagen då? Jag uppmanar också er andra att försöka ta era älskande till Norge eller Danmark och smuggla in dem i Sverige om ni inte vill vänta på att alla asylsökande ska få komma till Sverige först........

Tacksam för svar om någon prövat på detta.

Det finnes omtrent ingen samarbeid mellom migrationsverket og Norge. Og det finnes ingen grensekontroll, så de vil ikke legge merke til det. Uansett, du har lov til å reise til hele Europa med Schengenvisum.

Det er grusomt hvordan Sverige behandler sine egne borgere, men nå er det slik det er og da må man finne løsninger.

Det du bør gjøre kalles EU løsningen. Det vil foregå slik
1. Du søker turistvisum for din kjære.
2. Du får deg jobb i et annet EU land
3. Du søker opphold for henne under EU-reglene. Da kreves det ikke at du skal søke i hjemlandet
4. Du får 3 lønnslipper, og så kan du flytte tilbake til Sverige

Det betyr at du må flytte til et annet europerisk land, få deg jobb og dere må bo sammen i utlandet. Du trenger ikke å jobbe mer enn i 3 måneder. Jeg brukte EU løsningen med min kone, og vi bor sammen nå i Danmark. Vi vil senere flytte tilbake til Norge.
Senast redigerad av Camlon 2014-08-26 kl. 20:12.
Citera
2014-08-26, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zemraim
Det e ungefär samma info jag oxå fick. Men har ni fått en handläggare samt har ni blivit tilldelade en enhet? I så fall när fick ni det?
Undra hur man ska göra om man behöver söka om förtur då?
Hej
Jag har sökt förtur 3 ggr och fått avslag
Då det endast gäller en som ligger för döden
Eller snart dags att föda barn.
Jag bad om förtur för vi väntat 2 år i nov
Pga att ambassaden i hans hemland gjort fel. Så vi fick ny intervju i feb. Nu väntar vi handläggare igen.. Men ska till Marocko i nov och vi ska gifta oss. Kanske hinner få handläggare innan dess. Men sen tar det ju yttligare tid även om vi får handläggare. Hoppas på en bra denna gång. Den andra var så nonchalant!
Mvh
Citera
2014-08-26, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naserian
Hur länge fick ni vänta på beslut?

Vi väntade i 8.5 månader. Ansökte i Oktober, intervju i februari. Han är från Turkiet och vi är inte gifta.
Vi ansökte om förtur i Maj, fick aldrig något svar. Han skulle bli intvingad i armen i September. I slutet av juni började jag ringa och maila runt av desperation. Efter att ha fått tag i enhetschefen i Solna tog det två dagar till att vi fick ett beslut.
Man kan söka förtur för ömmande omständigheter, vi fick förtur. Studier, jobb, osv skiter dom i. Om man har en bra anledning så tycker jag definitivt att man ska söka
Citera
2014-08-26, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FilifjonkanBah
Vi väntade 9 månader på ett beslut (Webbansökan 6/10 2014, svar 11/7 2014), jag inser nu att vi haft en himla tur med teamleaders och diverse handläggare. Faktiskt helt otroligt med tanke på att min man tidigare ansökt om asyl, fått avslag, vistats olagligt i Sverige, fått inreseförbud till Schengen på 1 år som migrationsverket lyckades häva. Vi är lyckligt lottade, förstår det mer för varje dag jag läser här och ser hur ni andra kämpar och lider. Mitt råd ge inte upp!!!

Vi träffade en advokat innan min man lämnade Sverige som gav oss instruktioner på hur vi skulle gå tillväga, han gav oss även de 30 vanligaste frågorna som ställs på intervjun. Skicka ett meddelande till mig så skickar jag dem, se till att er partner lär sig frågorna utantill, de gjorde min man oc kvinnan som intervjuade honom blev mycket imponerad av hur mycket han visste om mig ;-)

Hur fick ni inreseförbudet upphävd? Min sambos situation ser likadan som din. Han sökte asyl innan, fick avslag och vistades olagligt i nästan en månad. När vi väl gick till migrationsverket o sa att han ville resa hem så hade de skickat ärendet till polisen en dag innan och fick därför inreseförbud på ett år. Snacka om otur :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in