2011-02-21, 13:08
Medlem
Jag läste häromdan nånting i stil med:

"blicken skjuter ut ur ögonen likt en pil som träffar målet"

Det sades vara ett citat från koranen. Det skulle vara intressant att veta var det står och exakt vad det står.
Senast redigerad av Mustellaminuta 2011-02-21 kl. 13:17.
Citera
2011-02-21, 14:03
Bannlyst
Jag tror att det finns siter där du kan söka i koranen.
Citera
2011-02-21, 15:08
Medlem
unknown325s avatar
Googla på "Koranen online" så kan på på så sätt leta dig fram.

http://lmgtfy.com/?q=Koranen+online
Citera
2011-03-04, 10:58
Medlem
Tack. Jag har kollat men hittar inget. Skulle vara kul med nån koransprängd person som kan svara...
Citera
2011-03-04, 11:07
Medlem
wootens avatar
I gengäld är du tvungen att berätta varför detta är intressant .
Citera
2011-03-07, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
I gengäld är du tvungen att berätta varför detta är intressant .

Kul att kunna peka på ett fel i koranen. Det är ju inget som lämnar (skjuter ut som en pil) ögonen, utan tvärtom nåt som går in i ögonen.
Citera
2011-03-07, 11:10
Medlem
otukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
"blicken skjuter ut ur ögonen likt en pil som träffar målet"

Citat:
Kul att kunna peka på ett fel i koranen. Det är ju inget som lämnar (skjuter ut som en pil) ögonen, utan tvärtom nåt som går in i ögonen.

Jättekul.
Citera
2011-03-07, 11:30
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ok. Av alla fel som finns i koranen (både moraliska och vetenskapliga) anser du att detta är det som förtjänar mest uppmärksamhet? Men visst, jag ska inte döma. jag vet inte var detta återfinns. Hoppas du får svar.
Citera
2014-08-25, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Ok. Av alla fel som finns i koranen (både moraliska och vetenskapliga) anser du att detta är det som förtjänar mest uppmärksamhet? Men visst, jag ska inte döma. jag vet inte var detta återfinns. Hoppas du får svar.

Längesen det skrevs här, men...

Detta är ju en sak som varje muslim kan
förstå vetenskapligt, i motsats till moral.

Det är också det enda jag har hört om
koranen, så varför inte...
Citera
2014-08-25, 22:13
Moderator
pbos avatar
Nu är jag förstås kristen och behöver inte försvara koranen, men uttrycket är väl inget konstigt alls om man uppfattar det som bildspråk? Alla texter som skrivits i världshistorien har inte avsetts att vara naturvetenskapligt korrekta. I en helt annan genre en den religiösa kan man ju konstatera att romantiska noveller vinner mycket på att inte vara naturvetenskapliga skildringar utan istället använda bildspråk.
Citera
2014-08-26, 10:50
Medlem
Det är mycket roligt att se hur allt i bibeln
(jag vet inte hur muslimerna resonerar om
koranen) som strider mot vetenskapen, av
kristna anses vara bildspråk eller symboliskt,
medan allt annat anses vara bokstavligt
Citera
2014-08-26, 17:57
Medlem
Jag har inget minne av att det står något sådant i Koranen, men du kan alltid använda dig av www.quran.com som har en ganska OK sökmotor. Däremot känner jag igen uttalet från ett antal hadither, men som handlar om att blicken kan vara "farlig" och leda till synder så därför bör vi sänka vår blick eftersom att titta på kvinnor man inte är släkt med likställs som ögats otukt. Typ. googla det, det finns en hel uppsjö av det på internet. Typ "hadith about gaze arrow" eller andra sökkombinationer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in