Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-08-11, 03:26
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masterchief3
Tunga knäböj. 5 reps eller mer, 3-5 set.

Det är däremot hög rep man ska satsa på om man vill öka muskelmassan, ca 12-15 reps
Citera
2014-08-11, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Det är däremot hög rep man ska satsa på om man vill öka muskelmassan, ca 12-15 reps

Sluta skriv massa knasigheter. Går väl utmärkt med 5 reps för volym i många fall.
Citera
2014-08-11, 17:43
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Sluta skriv massa knasigheter. Går väl utmärkt med 5 reps för volym i många fall.

Ja men på flashback så optimaliteten skrivas oavsett om vi alla aldrig är perfekta. En som tränar regelbundet med 5 reps och sover och äter perfekt kommer definitivt få finare gains än någon som bara läser.

5-6 reps är prima för en fin balans mellan styrka och muskler.
Citera
2014-08-11, 18:30
Medlem
Masterchief3s avatar
Citat:
Ja men på flashback så optimaliteten skrivas oavsett om vi alla aldrig är perfekta. En som tränar regelbundet med 5 reps och sover och äter perfekt kommer definitivt få finare gains än någon som bara läser.

Vi är alla olika. Men jag själv upplever att jag bygger bäst med färre reps och tyngre vikt på basövningar. Sen kör jag 10-15 reps på isolationsövningar. Vet många som kör likadant, men som sagt vi är alla olika.

Dessutom utgår jag från att TS skulle bygga bättre med tung vikt och färre reps på knäböj, istället för att daddla runt med 30 kg på stången och köra 15 reps och fundera varför hon inte bygger några muskler. Som bekant vet vi ju att främst tjejer har tendensen att göra på det viset.
Citera
2014-08-15, 17:46
Medlem
Djupa knäböj är en självklarhet. Spelar inte så stor roll hur många reps och sets du kör så länge det är progressiv träning där du ökar vikten över tid. Du kan ju köra 3 sets 10 reps och öka vikten varje pass till du fastnar. Därefter kör du 5 sets 5 reps till du fastnar och då börjar du om med 3 sets 10 reps fast med mer vikt.

Marklyft tränar både baksida lår och rumpa riktigt bra.

Sen är glute-ham raise en övning jag verkligen gillar. Börja med kroppsvikt och öka genom att hålla i t.ex en viktplatta.
Citera
2014-08-16, 16:11
Medlem
Breda och djupa knäböj samt sumomark med progressiv viktökning tror jag skulle vara det bästa.
Citera
2014-08-17, 11:09
Medlem
Citat:

Ja, förlåt mig. Sen ursäkt så du kanske inte läser detta. Man brukar ju säga att 1-5 reps för styrka. Dock tycker jag av egen erfarenhet nu när jag nästan tränat i 10 år att normerna för hur man förklarar träning ibland suger rätt hårt. Det är inte alls svart eller vitt. För mig är 5 reps med hög intensitet volymträning, samt styrka.
Citera
2014-08-24, 15:03
Bannlyst
aftonbladets wellnessavdelning tipsar om 3 övningar
  1. knäböj med pump
  2. utfall med pump
  3. höftlyft

källa:http://www.aftonbladet.se/wellness/t...cle19073136.ab
Citera
2014-08-24, 19:43
Medlem
85% av 1 RM för stora muskelgrupper (5 set, 5 rep)
70% av 1 RM för mindre muskelgrupper (3 set, 8-12 rep)
Citera
2014-08-25, 00:46
Medlem
RaAviuss avatar
Set 3 stk rep 6-12 för volym är det med mest standard inom motion världen annars är det bara att prova sig fram
Citera
2014-08-26, 03:36
Medlem
Som jag har förstått det stimulerar låga repantal den faktiska muskeltillväxten och höga repantal glykogenlagringen, varför bodybuilders ofta har muskler som ser väldigt mjuka ut.
Repsantal spelar egentligen ingen större roll, snarare hastigheten vid vilken man utför lyften.
Anledningen till detta är att man vill använda flera olika typer av glykogener vilka jag inte kommer ihåg eller har lust att kolla upp namnen på. Dessa aktiveras då man börjat aktivera muskeln en viss tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in