2013-11-19, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Varför svara du inte min föregående fråga?

Jag har ett annat förslag för er: Inför en fördröjning på transaktionerna men att ni få behålla pengarna som kunderna redan har ring när ni upptäcker en bedragare. På så sätt få inte bedragarna några pengar och ni behöver inte var orolig för att inte få betalt för förmedlade samtal.

Alltså när någon ringer ett betalsamtal så dras pengarna från uppringaren men skickas inte vidare förän t.e.x om en månad. Skulle det visa sig under denna tid att numret tillhör en bedragare och ni beslutar att spärra numret så ska pengarna från folk som redan ringt detta nummer inte skickas vidare. Ni få däremot de pengarna. Även om era kunder inte få tillbaka sina pengarna så är det bättre att bedragarna inte få dem! Då kommer dessa bedrägeri att försvinna då det inte lönar sig. Ni kommer inte förlora ekonomiskt på det då intäkterna från bedragarna hamnar hos er.

Vad säger ni?
Hej,

Jag missade nog bara ditt förra inlägg.

Vi kan inte med säkerhet veta vilka summor pengar som kunder har förlorat, det vet vi först när vi får den informationen från den kongolesiska operatören.

Vi har sedan igår stoppat 95% av de inkommande samtalen från Kongo, och nu kommer vi att jobba med att ordna så att de kunder som har ringt upp ett av de nummer som har använts slipper att betala. Det är vårt främsta fokus just nu, och Tre har redan ordnat så att deras kunder slipper betala - och vi ska göra detsamma.

Bedragarna kommer inte att få några pengar direkt, och den Kongolesiska operatören håller på med att stoppa utbetalningen till personerna som ligger bakom detta. Trots att våra kunder kommer att slippa betala, så uppmanar även vi att alla kunder som har ringt upp något av de nummer som har använts - att göra polisanmälan eftersom ni utsatts för ett brott och det är viktigt att polisen får veta det.

/William - Telia
Citera
2013-11-19, 22:34
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streckkod
Hor-Telia kan som vanligt inte göra nått för att skydda konsumenten eller
kunden, eftersom hortelia själva tjänar pengar på det.

Ett uns trafikanalys och moral hade kunnat stoppa de här bedrägerierna
direkt, men tyvärr saknas viljan...

Samma Hor-Telia som skor sig genom att sälja avlyssningsutrustning till
en massa forna sovjetstater och arabiska diktaturer.

Ett helt igenomruttet företag. Usch!

Då skall du få upplysas om att Telia sedan tidigare hade dessa nummerserier spärrade så att bedrägerisamtalen stoppades i Telias nät - just för att man hade gjort lite trafikanalys långt tidigare....
Citera
2013-11-20, 10:15
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-virro
Jag blev uppringd igår vid 18-tiden. Gick två signaler och hann inte svara. Självklart så ringde man inte upp ett skumt nummer från ett annat land, men jag antar att det finns en hel del idioter som går på denna, annars skulle de väl inte hålla på. Det här har väl även hänt förr? Att något utländsktnummer ringer upp i hopp om att man ska ringa tillbaka och betala ett riktigt dyrt samtal.

Man behöver inte vara idiot för att svara.Man kan vara ett barn, som ett reportage visade. Man kan vara gammal också, se dåligt och tro att det var hemtjänsten som äntligen hört av sig.
Citera
2013-11-20, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Man behöver inte vara idiot för att svara.Man kan vara ett barn, som ett reportage visade. Man kan vara gammal också, se dåligt och tro att det var hemtjänsten som äntligen hört av sig.

Läste du ens hans kommentar? Det är ju idioter som ringer upp ett okänt nummer, inte de som svarar... Herregud hade man varit en idiot för att man svarar när ett okänt nummer ringde hade ju hela sverige varit idioter
Citera
2013-11-28, 16:25
Medlem
MrFrisses avatar
Om man lägger till 00244948874778 i kontakter (har en kontakt för bluffmakare och annat löst folk) för att sedan öppna WhatsApp så kommer man se att just detta nr använder Whatsapp och det dyker även upp en profilbild. Har INGEN aning om det är ägaren till detta tele.nr eller om det bara någon idol ägaren använder som profilbild.

http://i.imgur.com/KxBoMjP.png
Citera
2014-08-22, 22:21
Medlem
Betongetts avatar
Vet att det är gammal tråd och de är 242 nummer ni pratar om här, som även jag uppringd utav i höstas.
Men nu ikväll blev jag uppringd av +245 4034085 vilket principen var den samma det la på när man svara. Men kommer självklart inte ringa upp! Någon mer som har blivit uppringd?
Senast redigerad av Betongett 2014-08-22 kl. 22:28.
Citera
2014-08-23, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongett
Vet att det är gammal tråd och de är 242 nummer ni pratar om här, som även jag uppringd utav i höstas.
Men nu ikväll blev jag uppringd av +245 4034085 vilket principen var den samma det la på när man svara. Men kommer självklart inte ringa upp! Någon mer som har blivit uppringd?

Blev också uppringd av samma nummer nyligen, hade vibration på så hade inte märkt det tills 40min senare.. har telenor f.ö.
Citera
2014-08-26, 01:49
Medlem
borjegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonight1
Blev också uppringd av samma nummer nyligen, hade vibration på så hade inte märkt det tills 40min senare.. har telenor f.ö.

När man svarar kostar det inget alls, men om man ringer tillbaka kostar det från 1,29 (Delight Mobile) till 22,50 (Telia) per minut, till t.ex. Kongo-Brazzaville, som figurerat i tråden.

Premiumsamtal kan det aldrig bli frågan om, eftersom de inte fungerar mellan länder, bara inom.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in