2014-08-25, 00:29
Medlem
SvampBobbys avatar
Tjenare!
Jag har ett problem med mitt akvarium, det är så att vissa blad har börjat ätas på. jag undrar vilken fisk det kan vara. I mitt 540 liters akvariet har jag:
neontetra
kardinaltetra
kongotetra
segelfens mal
slöjstjärtar
black ghost
scalar
tigerbarb
praktbotia

Skulle bara vilja veta vilken fisk som kan ta ansvaret för skadorna.
eller kan det vara fel på växterna? det är typ som skelettet av växten är kvar men det själva gröna på bladen är borta.

mvh
Citera
2014-08-25, 01:47
Medlem
Mandingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvampBobby
Tjenare!
Jag har ett problem med mitt akvarium, det är så att vissa blad har börjat ätas på. jag undrar vilken fisk det kan vara. I mitt 540 liters akvariet har jag:
neontetra
kardinaltetra
kongotetra
segelfens mal
slöjstjärtar
black ghost
scalar
tigerbarb
praktbotia

Skulle bara vilja veta vilken fisk som kan ta ansvaret för skadorna.
eller kan det vara fel på växterna? det är typ som skelettet av växten är kvar men det själva gröna på bladen är borta.

mvh
Segelfensmal (Gibbiceps?) och slöjstjärt är kända växtgnagare... största pengen ligger på malen...
Citera
2014-08-25, 01:55
Medlem
Tycker det låter som näringsbrist hos växterna. Kanske fel sorts/för lite/för mycket ljus också.
Citera
2014-08-25, 02:13
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Tycker det låter som näringsbrist hos växterna. Kanske fel sorts/för lite/för mycket ljus också.

Det skulle jag också gissa på. Kan ju vara temperatur eller pH-värde som spökar också, även om ljuset är en troligare orsak.

F.ö har jag en massa olika malar men de äter inte alls på växterna i akvariet.
Citera
2014-08-25, 02:16
Medlem
Sesam66s avatar
Det finns nog flera av dessa fiskar som under vissa omständigheter kan gnaga. Men om du har ett bra akvarium som är nog ovanstående inlägg kloka. Jag skulle sätta upp en kamera!
Citera
2014-08-25, 05:18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Djävla fisksoppa du har där 2 av fiskarna blir för stora för 540L, du har blandat kalla och varma fiskar, fenbitare med fiskar med stora fenor och fiskar som äter andra fiskar...dom flesta arterna är dessutom stimfiskar(neontetra, kardinaltetra, kongotetra, tigerbarb, praktbotia) som bör gå i grupp om minst 6 individer.

Slöjstjärt kan tugga på växter, utan att ha sett bilder kan det va näringsbrist också.
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-08-25 kl. 05:21.
Citera
2014-08-25, 10:31
Medlem
SvampBobbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Djävla fisksoppa du har där 2 av fiskarna blir för stora för 540L, du har blandat kalla och varma fiskar, fenbitare med fiskar med stora fenor och fiskar som äter andra fiskar...dom flesta arterna är dessutom stimfiskar(neontetra, kardinaltetra, kongotetra, tigerbarb, praktbotia) som bör gå i grupp om minst 6 individer.

Slöjstjärt kan tugga på växter, utan att ha sett bilder kan det va näringsbrist också.

Självklart har jag ju inte stimfiskarna ensamma! Vilka fiskar blir för stora? Men grejen är det att jag fick alla fiskar inklusive akvariet när jag köpte det på blocket. Tiger barberna låter faktiskt bli slöjstjärtarna, men ghostet har försökt att fånga de små neontetrorna någon gång men under hot så skapar ju tetrorna ett så mycket tätare stim.
men men, så ni säger att jag skulle tillsätta näring? Vad använder jag mig av då? och hur vet jag om mitt ljus är tillräckligt?
Fiskarna, i princip alla utom ghosten skulle jag klara mig utan, vill hellre ha fina och gröna växter än fiskar.

mvh
Citera
2014-08-25, 10:32
Medlem
SvampBobbys avatar
Citat:
Självklart har jag ju inte stimfiskarna ensamma! Vilka fiskar blir för stora? Men grejen är det att jag fick alla fiskar inklusive akvariet när jag köpte det på blocket. Tiger barberna låter faktiskt bli slöjstjärtarna, men ghostet har försökt att fånga de små neontetrorna någon gång men under hot så skapar ju tetrorna ett så mycket tätare stim.
men men, så ni säger att jag skulle tillsätta näring? Vad använder jag mig av då? och hur vet jag om mitt ljus är tillräckligt?
Fiskarna, i princip alla utom ghosten skulle jag klara mig utan, vill hellre ha fina och gröna växter än fiskar.

mvh

Citat:

Hur skall jag veta om det är problemet då? vill ni ha bilder? dessutom har jag någon tofsig alger på mina stora blad.
Citera
2014-08-25, 11:27
Medlem
Citat:
Hur skall jag veta om det är problemet då? vill ni ha bilder? dessutom har jag någon tofsig alger på mina stora blad.

Jag är bara glad amatör inom akvarier så vi får hoppas någon annan svarar dig, men jag hade växter som blev typ genomskinliga och det ordnade sig när jag gav lite näring. Men det är som du vet ganska svårt att få perfekt balans i ett akvarium. Växterna du har kanske inte trivs i det akvarium du har, det händer att man provar någon ny växt som vissnar ganska omedelbart medan andra sorter växer och frodas problemfritt.
Googla akvarieväxter med olika stödord och gör bildsök så kanske du hittar något som hjälper dig.
Citera
2014-08-25, 14:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
dessutom har jag någon tofsig alger på mina stora blad.
Toffsalger finns det nåt som heter och är oftast lite gråaktiga i färgen under 1cm långa, har en tendens att komma i akvarier som det ofta byts vatten i.

Citat:
Jag är bara glad amatör inom akvarier så vi får hoppas någon annan svarar dig, men jag hade växter som blev typ genomskinliga och det ordnade sig när jag gav lite näring. Men det är som du vet ganska svårt att få perfekt balans i ett akvarium.
Ofan då är jag ett unikum 9 av 10 akvarier växer de som fan i och i några av akvarierna är växterna på väg uppför väggen bakom typ

Citat:
Vilka fiskar blir för stora?
Med segelfensmal antog jag du menade segelfenspleco och den kan bli 60cm, black ghost 50cm.

Citat:
Pmdd är billigast på marknaden och det är både mikro och makronäring, dvs allt som växterna behöver, hur mycket som ska användas varierar mellan akvarie till akvarie men standarddosen är relativt svag.
http://haack.se/pmdd/

Hur mycket ljus har du och vad heter lampsorten?
Citera
2014-08-25, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Toffsalger finns det nåt som heter och är oftast lite gråaktiga i färgen under 1cm långa, har en tendens att komma i akvarier som det ofta byts vatten i.

Ofan då är jag ett unikum 9 av 10 akvarier växer de som fan i och i några av akvarierna är växterna på väg uppför väggen bakom typ

Med segelfensmal antog jag du menade segelfenspleco och den kan bli 60cm, black ghost 50cm.

Pmdd är billigast på marknaden och det är både mikro och makronäring, dvs allt som växterna behöver, hur mycket som ska användas varierar mellan akvarie till akvarie men standarddosen är relativt svag.
http://haack.se/pmdd/

Hur mycket ljus har du och vad heter lampsorten?

Du är väl duktig eller så har du bara tur. Själv har jag haft diverse problem med vissa växter, sådana som växer som ogräs och tar över medan andra inte trivs. Beror som sagt på mycket, men tex. så hade jag visst solljus som nådde akvariet vid årstider när solen går lågt, det var bara att skärma av men ändå något som påverkade alger mm.
Citera
2014-08-25, 17:45
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Du är väl duktig eller så har du bara tur.
Nope JAG ÄR KUNG mata ordentligt, inga onödiga vattenbyten, bra filtrering och mycket växter är mitt recept till framgång.
Vattenbyten ligger bakom många problem för det påverkar näringsnivåerna och svajande näringsnivåer kan räcka för algerna ska triggas, låga näringsnivåer kan också trigga alger och när växterna stuntar pga näringsbrist kan algerna triggas.

Med vattenbyten kan koldioxid följa med ned i akvariet och det kan va rena döden för växterna om man inte göder med koldioxid, när koldioxidhalten är låg ställer växterna om sig till att använda karbonater som kolkälla men det är en tidsödande process, när växterna känner att det finns koldioxid så reverseras den processen men efter ett par timmar är koldioxiden slut och växterna måste sätta igång och äta karbonater igen.

Algätande djur som amanoräkor och siamesisk algätare kan göra underverk också, solljus har jag inte haft problem med.
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-08-25 kl. 17:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in