2014-08-25, 06:27
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnis
United Minds är uppe men nämner ej hur mycket SD fick.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19417836.ab

SD fick 11,5% +0,6 sedan förra mätningen
2014-08-25, 06:29
Avslutad
Det står ju klart och tydligt i grafiken att SD fick 11,5 %?
2014-08-25, 06:33
Medlem
Ake.Jimmiesson666s avatar
Ok, Tack. Jag ser fortfarande ingen grafik. Mindre ökning än jag hoppats på men bättre + än -.
2014-08-25, 06:33
Medlem
Bellanias avatar

Bättre dag för dag...

UM ger 11,5 procent !!!

Supervågmästare?

Självklart!!!

2014-08-25, 06:56
Medlem
Skrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
Supervågmästare?

Självklart!!!
Kommunisterna på Aftonslasken har lite svårt ta ordet "vågmästare" i sin mun.
Citat:
Samtidigt stökar SD till regeringsbildandet om inget block har mer än 50 procent. Båda blocken betonar att de inte kommer att ta stöd av SD men ingen har riktigt kunnat definiera exakt vad som menas med ”inte ta stöd”, säger han.

– Även förmåga att kunna driva sin politik och att få igenom en budget kommer rimligen att vara en viktig aspekt när talmannen överväger vem som skall ges uppdraget att bilda regering. Allt detta kan stöka till det och leda till oortodoxa lösningar.
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19417836.ab
2014-08-25, 07:31
Medlem
KaptenBs avatar
När gjordes undersökningen? Var det före eller efter Reinfeldts uttalande?
2014-08-25, 07:38
Medlem
Dreamstates avatar
Jag tycker samtliga undersökningar man läst om i tråden de senaste dagarna har legat på höga siffror mellan 11 till så högt som 13.5.

Börjar kännas mer och mer säkert att 15+ kan vara en realistisk förhoppning ändå.
Händer det så kommer SD ligga över 20% 2018, om vi ens behöver vänta SÅ långe.
2014-08-25, 08:20
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamstate
Jag tycker samtliga undersökningar man läst om i tråden de senaste dagarna har legat på höga siffror mellan 11 till så högt som 13.5.

Börjar kännas mer och mer säkert att 15+ kan vara en realistisk förhoppning ändå.
Händer det så kommer SD ligga över 20% 2018, om vi ens behöver vänta SÅ långe.

Sprick inte av övermod. Det instituten har gjort, har jag vänta på i flera månader, att de ska lägga Sd på rätt nivå. Därför har alla OI så här i sista stund före valet börjat höja Sd.
Sympatierna för Sd har varit över 10% länge men instituten går i politiskt korrekta ledband och håller nere siffrorna. Nu vill de inte vara de som gissar sämst, alltså höjer de nu.

Över 13% är osannolikt. Mellan 11% och 12% är min gissning, under 10% blir det inte. Det är väldigt bra ändå mer än en fördubbling.

Sedan tror jag att det i mätningarna efter valet kommer att rusa upp en lite bit till på grund av alla fega följare som inte vågade ta steget på valdagen men rycks med av framgången. Dom får vi vänta på till 2018. Rom byggdes inte på en dag inte heller Sd som Sveriges största parti. Det kommer att ta tid.
2014-08-25, 08:21
Medlem
2big4yous avatar
http://www.bt.se/nyheter/val_2014/bt-sentio-de-far-majoritet-i-boras(4415189).gm

SD ökar med 3,5% i Borås,i jämnförelse med valet 2010 till 9,7% och är tredje största parti.
Mätningen är utförd av Sentio.
2014-08-25, 08:53
Medlem
Dreamstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Sprick inte av övermod. Det instituten har gjort, har jag vänta på i flera månader, att de ska lägga Sd på rätt nivå. Därför har alla OI så här i sista stund före valet börjat höja Sd.
Sympatierna för Sd har varit över 10% länge men instituten går i politiskt korrekta ledband och håller nere siffrorna. Nu vill de inte vara de som gissar sämst, alltså höjer de nu.

Över 13% är osannolikt. Mellan 11% och 12% är min gissning, under 10% blir det inte. Det är väldigt bra ändå mer än en fördubbling.

Sedan tror jag att det i mätningarna efter valet kommer att rusa upp en lite bit till på grund av alla fega följare som inte vågade ta steget på valdagen men rycks med av framgången. Dom får vi vänta på till 2018. Rom byggdes inte på en dag inte heller Sd som Sveriges största parti. Det kommer att ta tid.

Jag har själv sagt i över ett års tid att det mest troliga resultatet är ca 12%, ge eller ta en promille.
Men du ska inte ge instituten alltför mycket credd, det är mycket möjligt att de höga siffrorna SD får nu är likadant viktade som när de satte SD på under 10% efter EU-valet.

Ska jag vara ärlig så är nog 13% ett ganska säkert kort om man tittar på EU-valet och SD's kampanjande för både yttrandefrihet och deras politik.

Aldrig förr har det varit så tydligt att sjuklövern försöker göra sig av med yttrandefriheten, och det syns att folk har lagt märke nu när SD fått kämpa för att annonsera, inte för att tala om den våg av folk som blivit vokala om deras missnöje mot hets mot folkgrupps-lagen.

På facebook har jag de senaste veckorna sett folk som vanligtvis aldrig pratar politik yttra sig negativt om just dessa frågor, och de inläggen delas, och tummas upp så mycket att man kunde trott det var en bild på en katt i en skål.

Det svenska folkets bild av SD har ändrats, det är officiellt, så att SD kan dra stora siffror redan detta valet är mycket möjligt.
Sd är inte längre partiet som vill skära ner på invandringen, de är det enda partiet som arbetar för individens rättigheter och yttrandefriheten.
2014-08-25, 09:14
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamstate
Jag har själv sagt i över ett års tid att det mest troliga resultatet är ca 12%, ge eller ta en promille.
Men du ska inte ge instituten alltför mycket credd, det är mycket möjligt att de höga siffrorna SD får nu är likadant viktade som när de satte SD på under 10% efter EU-valet.

Ska jag vara ärlig så är nog 13% ett ganska säkert kort om man tittar på EU-valet och SD's kampanjande för både yttrandefrihet och deras politik.

Aldrig förr har det varit så tydligt att sjuklövern försöker göra sig av med yttrandefriheten, och det syns att folk har lagt märke nu när SD fått kämpa för att annonsera, inte för att tala om den våg av folk som blivit vokala om deras missnöje mot hets mot folkgrupps-lagen.

På facebook har jag de senaste veckorna sett folk som vanligtvis aldrig pratar politik yttra sig negativt om just dessa frågor, och de inläggen delas, och tummas upp så mycket att man kunde trott det var en bild på en katt i en skål.

Det svenska folkets bild av SD har ändrats, det är officiellt, så att SD kan dra stora siffror redan detta valet är mycket möjligt.
Sd är inte längre partiet som vill skära ner på invandringen, de är det enda partiet som arbetar för individens rättigheter och yttrandefriheten.

Nästa sekund så ser man folk i denna tråden skriva -"Jag röstar på SD för att det inte finns något bättre" eller -"Jag röstar på SD tills dom andra partierna ändrar sig i invandringsfrågan".

Klart att SD kommit en bra bit på vägen, men dom har långt kvar till att bli ett av dom andra etablerade partierna.

För egen del så ser det ut som dom andra partierna bränt sig för gott hos mig. I alla fall så länge SD fortsätter utvecklas i rätt riktning.
2014-08-25, 09:32
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det ligger nog mycket i det.

Jag spekulerade tidigare om hur man skulle hantera detta vapen iom. att vi hade två val så fick vi ju facit när resultatet kom i EU-valet.
Man hade ju även kunnat väja att vänta. Att köra ärligt då, för att istället långsamt vikta ner efter EU-valet, för att inte bli "självuppfyllande" i riksdagsvalet.

Men nu är ju detta moralvapen förbrukat, EU-valet är i färskt minne & i stort sett alla vet att opinionssiffrorna för SD inte stämmer med verkligheten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in