Citat:
Ursprungligen postat av
Lordshin
Kan du ge exempel på vad du mutat för något i sverige?
Själv har jag varit med på "bjudmiddagar" som värst och det kallar jag inte muta då det inte garanterar att kunden köper. Säljarna kallar det mer "smöra lädret"
Att det går att muta i sverige är ju självklart, det finns ju inget land där det är omöjligt. Men när du säger att det generellt är hög korruption i sverige så målar du upp en bild jag inte känner igen.
I kina däremot går ALLT att fixa med mutor och många saker KRÄVER mutor.
Precis som du har jag kinesisk fru och barn. Första dagiset behövde vi inte muta på, det var ett litet dagis med 20 ungar, och de var mest glada att få ett mixed child där då de kunde köra lite reklam på det sättet, "kolla hur bra vi är, utlänningarna sätter sina barn hos oss"
På det statliga dagiset grabben går på nu, så mutar ALLA föräldrar lärarna för att barnen ska få särbehandling, så även vi. Är man i det läget de enda som inte smörar lärarna med presenter i en sån situation, så kan man räkna med att barnet blir dåligt bemött och kanske åker på lite stryk för småsaker.
Eller varför inte ta något som påverkar typ alla pekingbor, att köpa bil kräver att man vinner ett jäkla lotteri för att få regplåtar, det är i princip omöjligt att vinna där om man inte betalar runt 30 000 till rätt person.
Äntligen en person som har lite erfarenhet och kunskap om Kina.
I Sverige var jag tvungen att muta för att få träffa läkare så att jag kunde få en operation i knät. Sjukhusen vägrade. Var aktiv i politiska partier och det enda sättet att komma någon stans var via mutor eller att man var en väldigt god vän med ledningen (läs släkt). Enda sättet att komma över ett förstahandskontrakt var via muta. Ska jag fortsätta?
En enda gång har jag givit en muta i Kina. Vi behövde få ett dokument officiellt översatt med stämpel och hela skiten och vi kom fram 10 minuter efter stängning. 100 yuan senare så jobbade han över 1 timme och vi fick vårt dokument.
Några särbehandlingar får i alla fall inte jag, såvida jag inte går till en butik som ägs av familjen eller en nära vän. Men den särbehandlingen existerar överallt.
Det pratas så mycket från en del personer och de säger: men titta på TV så ser du själv. Vissa saker behöver man inte se på TV, för att det är vad vi kallar vardag. För att lära känna Kina ordentligt så måste man vara en del av en kinesisk familj. Om man inte fött barn i Kina, om man inte har tagit del av deras vaccinationsprogram, ansökt om skolor, utfört kulturella saker som Qing Ming, vad fan vet man då om det kinesiska livet?
Är det vanligt med mutor i Beijing? Här är det oerhört ovanligt. Det finns en del som betalar här som har gott om pengar, men vet inte ens om det hjälper. Däremot har de här ett sjukt sätt att ska man gå i en av de bättre skolorna kommer de hem och kollar standarden. Lever man tillräckligt lyxigt och flott så blir barnet antagen. Men muta dem behövs inte.
Det där med att de vill få gratisreklamen känner jag väl igen. Jag utnyttjar det och sätter press på dem istället. Är jag inte nöjd säger jag bara att det finns nog andra ställen. Lyckades pruta ner priset på min elmoppe med 700 yuan genom det tricket.