2014-08-23, 13:08
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Fast det klivet kostar moderatröster, så M bör viktas ned 1-2% pga kamrat 4 %.

Förra valet så gick 75% av dom osäkra rösterna till borgliga småpartier. Jag vibbar att det kan bli likadnat nu. Jag skulle själv kunna täna mig att rösta på KD om det inte vore för deras inställning till islam och mångkultur. Som det är nu så går det inte.

När det gäller undersökningen så är nedgången för såzzialdemokraterna och mupparna statistiskt säkerställd, och uppgången för moderaterna och SD också statistiskt säkerställda. Resten ligger inom felmarginalen.
Det mest troliga, tror jag, är att Mp har förlorat till M när man ser att Reinfledt har för avsikt att öka invandringen från mellanöstern ännu mer och dessutom utlovar skattehöjningar. Klassisk miljöpartipolitik, men M kigger på 23-24%, Mp på runt 10. Vill man ha miljöpartiets politik så får man alltså mycket mer Makt bakom rösten genom att rösta på moderaterna.
2014-08-23, 13:09
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Reinfeldt men framförallt moderaterna har konsekvent tagit fel beslut och gjort feltänk. Deras år vid makten har inte brutit kulturmarxisterna makt ...

Moderaterna ÄR kulturmarxister.
2014-08-23, 13:13
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Nu har SD inte tynat bort men huvudskälen för småpartiernas ovilja mot SD finns kvar. SD konkurrerar ut dom ur riksdagen.

Verkar inte så. Småpartierna finns fortfarande kvar och är ungefär lika små som 2006 och 2010. Dom nedgångar som varit har dom ordnat själva. Speicellt Annie Lööööf har varit bra på det. Bälgaspelet verkar sitta permanent på foten, så att säga.
SD har främst tagit sina väljare från dom misslyckade partierna S&M.
2014-08-23, 13:17
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Och så länge opinionen (iaf i riksdagen) är för en generös flyktingpolitik så kommer detta att bestå. Det kan brytas först den dagen M+SD har >50% av rösterna. Då kan vi ha en M-regering med aktivt stöd från SD och SD kan få igenom många av sina hjärtefrågor. (Men naturligtvis inte anti-svenska galenskaper som en bankskatt).

Du har helt missuppfattat moderaternas politik. Den är tämligen liberal när det gäller invandring och starka krafter inom moderaterna vill ha helt fri invandring, helt i linje med vänsterliberala ideer om att folk skall ha frihet att bo och lyfta Bidrag precis var dom vill.
2014-08-23, 13:27
Medlem
DjPuttes avatar
Jo och nästa SIFO undersökning visar gapen är fortf runt 10-11% till rödgrönas favör, Dags förså dessa polls och resultat beror på vilkem gruppering dem lyckades nå nu var det bingo på Alliansens väljare som dem prickade!

Man kan alldrig förutse vilket håll dessa små mätbolag samt hur stor grp av personer dem intetjuvat, SIFO brukar ligga mellan 1500 - 2000 pers har jag för mig uaf och det ger mer rättvist resultat mot 500 - 1000 pers
2014-08-23, 14:09
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Jo och nästa SIFO undersökning visar gapen är fortf runt 10-11% till rödgrönas favör, Dags förså dessa polls och resultat beror på vilkem gruppering dem lyckades nå nu var det bingo på Alliansens väljare som dem prickade!

Man kan alldrig förutse vilket håll dessa små mätbolag samt hur stor grp av personer dem intetjuvat, SIFO brukar ligga mellan 1500 - 2000 pers har jag för mig uaf och det ger mer rättvist resultat mot 500 - 1000 pers

För länge sedan kände jag en person som blev uppringd regelbundet från något institut. De släppte honom inte, han gillade det, han var kommunist, så de behöll honom länge. Därmed kunde de lätt se hur deras fasta kader förändrade sina åsikter. Problemet var att de var tvungna att ta in nya yngre förstagångsväljare och släppa döingarna.

Det liknar nutiden webbpanel men dessa är vanligtvis självrekryterade och i det kan det finnas ett systemfel i att man söker sig dit frivilligt. Bland människor som vill väldigt gärna finns säkert en övervikt av politiskt korrekta.

Om de slumpmässigt skakar fram 1500 till 2000 helt nya varje gång borde det finnas en risk att det kan diffa åt alla håll.

Men det de har svårast att hantera är säker den ovilliga gruppen. Även om de har en uppfattning om hur den gruppen röstar så har de svårt att se förändringarna inom den. De får inga svar.

Det kan ju var så att bland de så kallade osäkra är andelen lättpåverkade större och ett Reinfeldt utspel kanske påverka dem mycket mer än de som är villigare att svara och förmodligen redan övertygade om vad de ska rösta på.

Intressant för en gammal statistiker, men det vore kul med mer insyn i institutens verksamhet.
2014-08-23, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
moderaternas politik är tämligen liberal när det gäller invandring och starka krafter inom moderaterna vill ha helt fri invandring

Det är ju deras sätt att få in en kil i syfte slå sönder välfärdsstaten. M vill ha invandring. Och det är ett skäl till att man hatar SD som pesten. Det andra skälet till att Reinfeldt är helt vansinnig på SD är att de bidragit till Alliansen tappat sin majoritet i valet 2010, när SD kom och "snodde deras platser".

Att Reinfeldt i samarbete med MP öppnat för en typ av invandring som är mycket kostsam för Sverige bidrar naturligtvis till en hel del intern kritik. Men vi får inte glömma att han i den här frågan har med sig hela vänstern från början till slut!

Hur som helst. Den här tråden handlar om opinion. Jag till hör dem som förbannar M och med stöd av valresultat i EU-valet hoppades att de skulle hamna på ca 15 procent i höstens val. Det jag sett de senaste 8 dagarna tyder dessvärre på att M kommer att ligga över 20 procent. Att Alliansen trots allt har en chans att sitta kvar får man ta i beräkning när man ser dagens Demoskop. Med tre veckor kvar till valet kan mycket hända ännu. Reinfeldt bokstavligen slåss för att överleva, om han lyckas fullt ut återstår att se.
Senast redigerad av Eulenspiegel 2014-08-23 kl. 14:28.
2014-08-23, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Det är vårdslöst och oskickligt agerat från nya M. Arrogans och hybris i lika delar. Domen kommer att bli hård.

Jaså. Säger du det. Det var ju intressant.

M ökar sina opinionssiffror precis som CrispyKreem förutsåg redan i våras. Jag tyckte inte om det han skrev, men jag höll käft eftersom jag att det finns grund för det han skrivit. Den här valrörelsen är betydligt mer dramatiskt än den var 2010. Reinfeldt fixar det igen, antydan till det ser man redan i olika opinionsundersökningar. Och till skillnad från alla de andra partiledarna som sitter och ler mot kameran som om de inte var annat än feta arschlen, tar faktiskt Reinfeldt tag i väljarkåren och släpper inte det taget förrän han har talat till punkt.

Vi kommer nu de närmaste veckorna se att det är M men även SD som äger debatten. Men vad SD än presterar kommer man aldrig kunna ingjuta samma förtroende som radarparet Reinfeldt och Borg.

PS Reinfeldt siktar på 30 procent. Det intrycket fick jag när han i en intervju karaktiserade M och S som 30-procentspartier.
Senast redigerad av Eulenspiegel 2014-08-23 kl. 17:55.
2014-08-23, 19:24
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
Jaså. Säger du det. Det var ju intressant.

M ökar sina opinionssiffror precis som CrispyKreem förutsåg redan i våras. Jag tyckte inte om det han skrev, men jag höll käft eftersom jag att det finns grund för det han skrivit. Den här valrörelsen är betydligt mer dramatiskt än den var 2010. Reinfeldt fixar det igen, antydan till det ser man redan i olika opinionsundersökningar. Och till skillnad från alla de andra partiledarna som sitter och ler mot kameran som om de inte var annat än feta arschlen, tar faktiskt Reinfeldt tag i väljarkåren och släpper inte det taget förrän han har talat till punkt.

Vi kommer nu de närmaste veckorna se att det är M men även SD som äger debatten. Men vad SD än presterar kommer man aldrig kunna ingjuta samma förtroende som radarparet Reinfeldt och Borg.

PS Reinfeldt siktar på 30 procent. Det intrycket fick jag när han i en intervju karaktiserade M och S som 30-procentspartier.
moderaterna kommer att falla,men inte så mycket som man kunde tro,då dom brukar hämta igen sig på slutet.
fast i år kommer nog många sura moderater antingen att rösta på alliansbröder för att "rädda" dom men framför allt på SD.
Och det är de Konservativa "trogna" som kommer att lämna.
2014-08-23, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
moderaterna kommer att falla

Det trodde jag tidigare också. Men några trådar med vederhäftiga argument har fått mig att ändra uppfattning. Säg vad man vill om flashbackrasisterna, men en del har riktigt bra koll på läget.

Inte en millimeter under 20% för M i höstens val. Reinfeldt själv ser M idag som ett 30%-parti. Skulle tippa att sanningen ligger nånstans däremellan. Enligt uppgift i SD-tråden kommer nästa Ou på måndag. Plus för SD, plus för M? Vi får väl se.
2014-08-24, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Risken alliansen tar med det är att opinionen vänds mot invandring i allmänhet. Om man måste ta in 10 bidrags-MENA för varje indier som näringslivet vill komma åt så lär det sluta med hård begränsning av all invandring. Den som gapar efter mycket etc.
Det kanske tvärtom är det som är avsikten med senaste veckans övning.

Att ändra opinionen är just det som krävs för att M ska kunna föra delar av SD:s politik. Och det är väl lite det som händer just nu. Men man fick ta i lite rejält. Man talar tom om 48 mdr, och nämner inte alltid att det är för 4.5 år.

Syftet kan vara att ta i så inåt helvete att vänsterns och medias tvittrare och pladdrare inte vågar gå emot utan duckar för att inte bli hatobjekt. Men för att göra det så måste man göra offret att säga att man ska betala. Hade man inte gjort det hade medias fokus flyttat till att M och Alliansen är rasister.
Och V+S+Mp skall betala. Och nu kvider Magdalena i media om att Borg tagit i för mycket vad gäller invandringens kostnader. Och Borg står på sig och säger att nej, vi bara redovisar fakta. Det lär vara Borg man tror på i det fallet.

Och så står S med sitt kostsamma valfläsk med en stor krater i budgeten. Och samtidigt ändrar sig Reinfeldt och säger att S måste få igenom budgeten i Riksdagen. Annars stoppar Alliansen de rödgröna. Och S kan inte förhandla med SD. Antingen måste S backa på något, eller så måste S öka statsskulden.
Och så såg jag en av M:s valsedlar i veckan med "Vi tar ansvar för ekonomin".

Det är lite för mycket sammanträffanden för att det bara ska vara slump.
Jag har väntat mig att M skulle göra något åt SD:s växande väljarkår. Men hade inte väntat mig något liknande. Men så är jag inte politiker heller.

Sjöstedt hjälper dessutom till "Sjöstedts krav: Ge asyl till hela Irak". Och Mp är väl inte sämre. Invandringen kostar och de rödgröna ska elda på mer.

Går detta vägen sitter Alliansen kvar. Och med en ändrad opinion mot flyktingmottagning kan man bli stramare. Ha mer krav. Och ta över SD:s väljare.

-----------------
Vad gäller den lönsamma arbetskraftsinvandringen så lär den knappast vara i farozonen. Det lär inte vara något problem att få acceptans för lönsam invandring. Som kanske tom SD säger är ok. Antagligen bara V som har något emot formuleringen "lönsam", och att vi ska importera höginkomsttagare.

Och får man stopp på den irritabla invandringen, och har kvar den lönsamma. Varför ska då 15% rösta på SD. Många av de kan ju gå till M. SD åker kanske ned till 4%.

DI var ju snälla nog att berätta häromdagen att M-kommunerna var synnerligen njugga mot att ta emot flyktingar. Om man vill att ens kommun ska vara lite motsträviga. Ska man då rösta på M som kanske får något att säga till om eller på SD som är isolerade?
Senast redigerad av Gromph 2014-08-24 kl. 02:25.
2014-08-24, 04:41
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Sifo 23 augusti

http://opinion.se/

S 30,9 (+0,6)
V 7,5 (–0,4)
MP 10,3 (–0,8)

M 22,2 (–2,4)
C 5,5 (+1,7)
FP 6,0 (–0,7)
KD 4,3 (+0,9)

SD 10,1 (+–0)

Fi 2,3 (+0,3)

Övr. 0,9 (+0,6)

S, MP, V 48,7 (–0,6)
Alliansen 38,0 (–0,5)

*Förändringen i procentenheter sedan Sifos föregående mätning 11–14 augusti.
Mätningen gjordes 18–21 augusti då 1.254 fick frågan: ”Vilket parti skulle du rösta på om det var val i dag?”
Senast redigerad av KarlDenSistaGustaf 2014-08-24 kl. 04:56.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in