Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Risken alliansen tar med det är att opinionen vänds mot invandring i allmänhet. Om man måste ta in 10 bidrags-MENA för varje indier som näringslivet vill komma åt så lär det sluta med hård begränsning av all invandring. Den som gapar efter mycket etc.
Det kanske tvärtom är det som är avsikten med senaste veckans övning.
Att ändra
opinionen är just det som krävs för att M ska kunna föra delar av SD:s politik. Och det är väl lite det som händer just nu. Men man fick ta i lite rejält. Man talar tom om 48 mdr, och nämner inte alltid att det är för 4.5 år.
Syftet kan vara att ta i så inåt helvete att vänsterns och medias tvittrare och pladdrare inte vågar gå emot utan duckar för att inte bli hatobjekt. Men för att göra det så måste man göra offret att säga att man ska betala. Hade man inte gjort det hade medias fokus flyttat till att M och Alliansen är rasister.
Och V+S+Mp skall betala. Och nu kvider Magdalena i media om att Borg tagit i för mycket vad gäller invandringens kostnader. Och Borg står på sig och säger att nej, vi bara redovisar fakta. Det lär vara Borg man tror på i det fallet.
Och så står S med sitt kostsamma valfläsk med en stor krater i budgeten. Och samtidigt ändrar sig Reinfeldt och säger att S måste få igenom budgeten i Riksdagen. Annars stoppar Alliansen de rödgröna. Och S kan inte förhandla med SD. Antingen måste S backa på något, eller så måste S
öka statsskulden.
Och så såg jag en av M:s valsedlar i veckan med "Vi tar ansvar för ekonomin".
Det är lite för mycket sammanträffanden för att det bara ska vara slump.
Jag har väntat mig att M skulle göra något åt SD:s växande väljarkår. Men hade inte väntat mig något liknande. Men så är jag inte politiker heller.
Sjöstedt hjälper dessutom till "Sjöstedts krav: Ge asyl till hela Irak". Och Mp är väl inte sämre. Invandringen kostar och de rödgröna ska elda på mer.
Går detta vägen sitter Alliansen kvar. Och med en ändrad opinion mot flyktingmottagning kan man bli stramare. Ha mer krav. Och ta över SD:s väljare.
-----------------
Vad gäller den lönsamma arbetskraftsinvandringen så lär den knappast vara i farozonen. Det lär inte vara något problem att få acceptans för lönsam invandring. Som kanske tom SD säger är ok. Antagligen bara V som har något emot formuleringen "lönsam", och att vi ska importera höginkomsttagare.
Och får man stopp på den irritabla invandringen, och har kvar den lönsamma. Varför ska då 15% rösta på SD. Många av de kan ju gå till M. SD åker kanske ned till 4%.
DI var ju snälla nog att berätta häromdagen att M-kommunerna var synnerligen njugga mot att ta emot flyktingar. Om man vill att ens kommun ska vara lite motsträviga. Ska man då rösta på M som kanske får något att säga till om eller på SD som är isolerade?