2014-08-23, 20:12
Medlem
curiamobiliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det ville dom inte inför 2010 heller, resultatet blev ändå en minoritetsregering och att Sverigedemokraterna blev vågmästare vilket gäller än idag.

Dom försäkrade samma sak inför 2010 alltså.

Antingen kan S få stöd av fp, eller så kommer S få driva en minoritetsregering på samma sätt som alliansen fått göra 2010-2014.
Nä uteslutet. Alliansen kommer INTE att dela på sig. Aldrig. Inte med den höga profil dom har med Alliansen. Det vågar inget av de tre skitpartierna göra. Däremot mp som ju inte är i allians utan mer av andra har beskrivits som att ingå i ett block.
SD är vågmästare. Mästare är ett stort ord. Vad har detta mästerskap resulterat i menar du?
Dom är alldeles för fega för att spela ngn roll. Dom hade kunnat fälla regeringen 100 gånger men är så djävla rädda för backslash/
Citera
2014-08-23, 20:18
Medlem
lighten-ups avatar
Det troliga är att S+Mp+V blir större än M+C+FP+Kd, men utan att få en egen majoritet. Det skulle innebära att Sd fortsätter som vågmästare och fortsätter att stödja Alliansens budget som idag (de står politiskt närmare Alliansen än S). Alltså blir det ingen skillnad från läget idag.

Det bästa för att bryta blockpolitiken är att S+V+Mp får majoritet, för så kan S sträcka ut sin hand över blockgränsen till C och Fp. Om de inte tar emot handen så kan ju S istället luta sig mot V, och det sätter press på C och Fp att samarbeta med S (för de vill inte att V ska få inflytande).
Citera
2014-08-23, 20:21
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schweet
Istället för en majoritetsregering som vi idag har blir det en minoritetsregering, som tidigare person i inlägget sa.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Minoritetsregering

Sverige har en minoritetsregering idag.
Citera
2014-08-23, 20:25
Medlem
LeifD2s avatar
SD har sagt att dom kommer att rösta emot alla som inte är för en politik som syftar till att minska invandringen. Dvs, man kommer att rösta emot en minoritetsreging oavsett om den är ledd av Löfvén eller Reinfledt. Alltså måste man ordna majoritet på annat sätt. Jag skulle tro att en minoritetsreging med S+Mp skulle få stöd av moderaterna och folkpartiet, så det kommer man nog att försöka i första hand.
LO är dock inte så förtjusta i Mp så det kommer att bli en besvärlig resa för Löfvén.
Citera
2014-08-23, 20:37
Medlem
curiamobiliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Det troliga är att S+Mp+V blir större än M+C+FP+Kd, men utan att få en egen majoritet. Det skulle innebära att Sd fortsätter som vågmästare och fortsätter att stödja Alliansens budget som idag (de står politiskt närmare Alliansen än S). Alltså blir det ingen skillnad från läget idag.

Det bästa för att bryta blockpolitiken är att S+V+Mp får majoritet, för så kan S sträcka ut sin hand över blockgränsen till C och Fp. Om de inte tar emot handen så kan ju S istället luta sig mot V, och det sätter press på C och Fp att samarbeta med S (för de vill inte att V ska få inflytande).
Alliansen kommer ALDRIG att ta emot en sådan hand. Det måste ju var och en förstå. Det vore politiskt självmord. Det bästa för att bryta blockpolitiken är inte alls att s+v+mp får majoritet. Finns inget objektivt som talar för det och det är inte det som diskuteras i tråden - om det är bra eller ej. Det kan vara lika bra att m+kd+mp+c+fp tar regeringspositionen sett ur en konstitutionell synvinkel - inte partipolitisk
Citera
2014-08-23, 20:43
Medlem
curiamobiliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
SD har sagt att dom kommer att rösta emot alla som inte är för en politik som syftar till att minska invandringen. Dvs, man kommer att rösta emot en minoritetsreging oavsett om den är ledd av Löfvén eller Reinfledt. Alltså måste man ordna majoritet på annat sätt. Jag skulle tro att en minoritetsreging med S+Mp skulle få stöd av moderaterna och folkpartiet, så det kommer man nog att försöka i första hand.
LO är dock inte så förtjusta i Mp så det kommer att bli en besvärlig resa för Löfvén.
Ingen i Alliansen kommer att stötta en rödgrön regering, det är omöjligt. Det finna bara en möjlighet, det är att M+S går samman och Reinfeldt blir statsminister. Hur sannolikt är det?
Citera
2014-08-23, 21:10
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Om svetsarlärlingen Löfven haft något av gamle Perssons 'smartness' och stake i sig, så hade han svängt om invandringspolitiken i efterföljande regeringsdiskussioner, hänvisat till (s) av modell 1989, och sagt att 'nu tar vi ett break', 'vi måste se sanningen i vitögat och skapar en trovärdig invandringspolitik'. Innebärande en acceptans av (sd:s) icke alls kontroversiella ståndpunkter/åsikter. Vem myntade uttrycket 'social turism'? Just det, Göran Persson. Tyvärr vek HSB ned sig i den frågan, där började han svikta, buffeln, tyvärr.

SL är en kasperdocka inom kärringmaffian i (s), och inte kapabel till en radikal gir av denna sort. Men en smart och iskall regeringsbildare borde vara det.
Citera
2014-08-23, 21:10
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curiamobilium
Alliansen kommer ALDRIG att ta emot en sådan hand. Det måste ju var och en förstå. Det vore politiskt självmord. Det bästa för att bryta blockpolitiken är inte alls att s+v+mp får majoritet. Finns inget objektivt som talar för det och det är inte det som diskuteras i tråden - om det är bra eller ej. Det kan vara lika bra att m+kd+mp+c+fp tar regeringspositionen sett ur en konstitutionell synvinkel - inte partipolitisk

Det handlar inte om att hela Alliansen som block ska "ta emot en sådan hand" från S. Läs mitt inlägg igen. Det finns visst något objektivt i det jag skrev.
Citera
2014-08-23, 21:11
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curiamobilium
Ingen i Alliansen kommer att stötta en rödgrön regering, det är omöjligt. Det finna bara en möjlighet, det är att M+S går samman och Reinfeldt blir statsminister. Hur sannolikt är det?
Kan fungera under en valperiod. Men troligen skapas så mycket schismer och svek i de djupa leden, så det leder sannolikt till ett totalras, för båda, 2018.
Citera
2014-08-23, 21:21
Medlem
curiamobiliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Det handlar inte om att hela Alliansen som block ska "ta emot en sådan hand" från S. Läs mitt inlägg igen. Det finns visst något objektivt i det jag skrev.
Jag menade att INGEN i Alliansen kommer ta emot en sådan hand. Denna åsikt stöder jag på att Alliansen har format ett lag som skall ge väljarna förtroende. Kanske ngn vågar bryta denna heliga Allians, men jag tvekar starkt. Och kan ha helt fel naturligtvis.
Citera
2014-08-23, 21:25
Medlem
RoaldDahls avatar
Blir det helt lika så blir det väl omval trodde jag.
Citera
2014-08-23, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Blir det helt lika så blir det väl omval trodde jag.

Den term som används i vår konstitution är extraval. Men nyval eller omval är precis samma sak.

Ett extraval får hållas tidigast tre månader efter ett reguljärt val. Så det skulle bli en höst med en handlingsförlamad expeditionsregering men politiskt getingbo i övrigt, plus en valrörelse som skulle sammanfalla med julruschen. Spännande. Hur börsen skulle se ut kan man tänka sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in