2014-08-23, 19:30
Medlem
Hej,

Funderar på att köpa en oljesug/pump för byta olja på min bil... Är det någon som kan vara snäll och rekommendera en bra sug som håller? Hittade denna (http://www.amazon.com/gp/product/B001445IZ8/ref=s9_psimh_gw_p263_d0_i2?pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&p f_rd_s=center-2&pf_rd_r=02R68JJAF5S5T8D2Q5E6&pf_rd_t=101&pf_rd_p =1688200382&pf_rd_i=507846 ) på amazon men leveranstiden blir ca tre veckor och jag behöver en senast nästa vecka.

Finns även en på Jula men vet inte hur kvalitén är på den ( http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/garage-och-verkstad/spilloljesug/olje-vatskebytare-192056/ ).

Tack
Citera
2014-08-23, 19:44
Medlem
Hur kvaliteten den du länkade till jula är har jag ingen aning om. Däremot brukar sådana där trycksprutor som man t.ex. har avfettning i eller ogräsmedel i strula då de får stå ett tag.

Annars är det ju bara köpa http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/garage-och-verkstad/spilloljesug/oljebytarpump-650213/ om du klarar dig med 6 liter eller tar det i omgångar. Denna går väl sätta på dammsugaren på istället för pumpen om man känner sig lat. :)

Är man ännu latare så kan man ju titta på http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/12-v-tillbehor/12-v-apparater/oljebytarpump-619280/
Har för mig biltema har någon liknande också.

Är väl garanti på dessa saker så är väl bara att testa. Jag hade en sådan där elektrisk oljebytarpump för en herrans massa år sedan som användes rätt mycket(dock ej till oljebyte) och den höll bra. Skulle man bara använt den till att byta olja i sin bil skulle den nog fungerat fortfarande.

Får man fråga varför du inte vill byta olja genom att ta bort oljepluggen?

Lycka till.
Citera
2014-08-23, 19:49
Moderator
Biltema hade en liknande Julas handpumpade förr, kanske finns den fortfarande. Den är ivf skitbra, i brist på bättre uttryck, och rekommenderas starkt. Om det är så att den inte finns kvar så misstänker jag att Julas är i samma härad. Skulle säga, köp den.
Citera
2014-08-23, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Hur kvaliteten den du länkade till jula är har jag ingen aning om. Däremot brukar sådana där trycksprutor som man t.ex. har avfettning i eller ogräsmedel i strula då de får stå ett tag.

Annars är det ju bara köpa http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/garage-och-verkstad/spilloljesug/oljebytarpump-650213/ om du klarar dig med 6 liter eller tar det i omgångar. Denna går väl sätta på dammsugaren på istället för pumpen om man känner sig lat.

Är man ännu latare så kan man ju titta på http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/12-v-tillbehor/12-v-apparater/oljebytarpump-619280/
Har för mig biltema har någon liknande också.

Är väl garanti på dessa saker så är väl bara att testa. Jag hade en sådan där elektrisk oljebytarpump för en herrans massa år sedan som användes rätt mycket(dock ej till oljebyte) och den höll bra. Skulle man bara använt den till att byta olja i sin bil skulle den nog fungerat fortfarande.

Får man fråga varför du inte vill byta olja genom att ta bort oljepluggen?

Lycka till.

Tja,

Får bli ett köp från Jula och ta den på garantin om nu något händer med den eller beställa den från Amazon. Den amerikanske ä tillverkad i stål jämfört med den från Jula, äh vi får se om det inte kommer in fler tips.

Anledningen till att jag är sugen på en liknande apparat är att jag har flera bilar där jag byter olja på själv hos en GDS hall, hallan ta betalt 3 kr/min och då har de endast två lyftar som det alltid är kö på. Det är den enda GDS hallen i stan och den enda hallen som har någon lyft. Tänkte att det blir både enklare och billigare att köpa en oljesug.
Citera
2014-08-23, 23:05
Medlem
Jag trycker det känns bättre att tappa ur oljan via pluggen, inbillar mig att små metallpartiklar följer med oljan ut.
Om man suger upp oljan borde det väl vara större risk att något blir kvar.
Jag brukar köra upp bilen på några plankor eller ännu bättre några gamla betongplattor.
Visst mer jobb men känns bättre även om oljesugen säkert får upp nästan allt.
Men vissa bilar, BMW har jag för mig har väl ingen oljeplugg så där är oljesugen enda sättet.
Citera
2014-08-24, 00:08
Medlem
zorb89s avatar
Finns ju en anledning till varför det sitter ett oljefilter.

Köp biltemas större sug, ser ut likt den du länka till i jula.

Självklart får man inte ut lika mycket som med avlägsnade plugg men processen blir så mycket bekvämare att man kan byta tättare och då hinner oljan inte bli skitig.

För personer utan tillgång till lyft och hatar spill och kryp under bilen är detta det bästa sättet. Vissa motorer måste man dock plocka filtret underifrån så då är det hugget som stucket.
Citera
2014-08-24, 03:02
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Denna går väl sätta på dammsugaren på istället för pumpen om man känner sig lat.
Bör ha en grovdammsugare isåfall, separat luft för kylningen så motorn får kylning även om slangen täpps igen helt.
Citera
2014-08-24, 09:41
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Annars är det ju bara köpa http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/garage-och-verkstad/spilloljesug/oljebytarpump-650213/ om du klarar dig med 6 liter eller tar det i omgångar. Denna går väl sätta på dammsugaren på istället för pumpen om man känner sig lat.

Den där för 299 kr fungerar helt okej, Har en som jag brukar använda kanske 5-6 gånger per år, Den gör det den ska, Kan dock ta vääääldigt lång tid att suga ur om oljan är kall.
Citera
2014-08-24, 09:44
Medlem
Hej igen,

Jag tror att det får bli den från Jula, händer det något så får man väl ta det på garantin.

De större verkstäderna brukar väl använda sig utan något liknande vid oljebyte?
Citera
2014-08-24, 10:23
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Den där för 299 kr fungerar helt okej, Har en som jag brukar använda kanske 5-6 gånger per år, Den gör det den ska, Kan dock ta vääääldigt lång tid att suga ur om oljan är kall.
Väääääääärdelös var ordet för den skiten.
Citera
2014-08-24, 11:32
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Väääääääärdelös var ordet för den skiten.

Jaså???
Citera
2014-08-24, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Bör ha en grovdammsugare isåfall, separat luft för kylningen så motorn får kylning även om slangen täpps igen helt.

Borde väl gå med en vanlig dammsugare också? Det är ju inte så att man suger in vätska i dammsugaren.

Sen menade jag inte att man sätter dit dammsugarslangen och låter den sitta där, utan någon sekund så det blir vakuum och den börjar suga ut olja. När den börjar suga så suger den ju upp oljan av sig själv. Måhända att man får dutta till lite med dammsugaren någon sekund ibland för att behålla maximalt med vakuum. Detta borde ju en dammsugare hålla för tycker man.

Lycka till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in