Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Löfven är en pragmatiker som är ansvarstagande för landet, och skulle möjligen kunna gå med på det, men knappast moderaterna; med Reinfeldt som ordförande är det het uteslutet. Hans taktik går ut på att han skall regera som vågmästare omväxlande stödd av SD, MP och i vissa frågor s.
Du har förmodligen rätt. Jag är dessutom medveten om att jag, Fula Gubben & andra närmast förlöjligat tanken på en S-M regering. Historiskt sett har det ju varit en helt otänkbar situation, då dessa båda partier under all överblickbar tid utmålat varandra som antiteser & att de egna anhängarna skulle flippa ut fullständigt vid blotta tanken på samarbete med ärkefienden.
Det som har hänt nu är dock att en ny ärkefiende har dykt upp, SD som symbolen för allt elakt, lågt & ondskefullt. Problemet är dock att denna beskrivning inte delas av gräsrötterna i respektive parti.
Jag känner en hel del sossar, som är aktiva på kommunal & facklig nivå. Dom pratar i princip aldrig om SD överhuvudtaget. När dom pratar politik så är det alltid M som har "sålt ut välfärden" & skapat arbetslöshet & utslagning, hånar svaga grupper med Fas3-utslagning osv. Dessa gräsrötter hade haft svårt att svälja det giftpiller ett M-samarbete hade inneburit.
När det gäller Reinfeld så tror jag hans storhetsvansinne sträcker sig så långt att han mycket väl skulle kunna börja se sig själv som Aldo Moro i Italien & börja dilla om paralleller till den "Den historiska kompromissen", med Löfven i rollen som Enrico Berlinguer.
Nu slutade det hela inte så bra för Aldo Moro, men det får vi kanske anledning att återkomma till vid ett senare tillfälle, med ett antal desillusionerade, radikaliserade, arbetslösa vänsterjournalister i rollen som Brigate Rosse.