2014-08-23, 10:35
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidLimes
Moderatväljare t.ex., ska inte känna sig svikna om M bildar regering med MP. Gjorde inte Reinfeldt någon form av mer eller mindre implicit invit till MP under partiledarutfrågningen i SVT? Jag kan inte minnas om det var där han gjorde det och vad det i så fall var. Hur som helst har han ju som alla FB:are känner till ingått avtal med melonerna under nuvarande mandatperiod, moderata sympatisörer kan inte hävda oskuld hädanefter.

Vad var det Fridolin sa, att de inte skulle stödja en regering de inte ingår i? Innebär det att Alliansen inte längre kan räkna med stöd av MP när det gäller massinvandringen?

Det var riktat mot S som allra helst vill bilda en minoritetsregering men stöd från olika håll beroende på fråga. Det vore underbart för Löfven om det fungerade men både V och Mp vill ha mycket mer för att stödja S.

PS det vore bra för folket också, fler skulle få beslut som de vore nöjda med. Till exempel inget stopp för förbifart Stockholm, inte extremt höja bensinpriser och energiskatter. Bussarna från Värmdö och Nacka kommer att få en plats att vända vid slussen.

Jag är dock inte den som röstar på S för att de ska slippa vänstern och miljöpartiets inflytande för den saken är mindre värd än ett stopp för massinvandringen. DS
Senast redigerad av Gefundenes F 2014-08-23 kl. 10:45.
Citera
2014-08-23, 11:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Löfven är en pragmatiker som är ansvarstagande för landet, och skulle möjligen kunna gå med på det, men knappast moderaterna; med Reinfeldt som ordförande är det het uteslutet. Hans taktik går ut på att han skall regera som vågmästare omväxlande stödd av SD, MP och i vissa frågor s.
Du har förmodligen rätt. Jag är dessutom medveten om att jag, Fula Gubben & andra närmast förlöjligat tanken på en S-M regering. Historiskt sett har det ju varit en helt otänkbar situation, då dessa båda partier under all överblickbar tid utmålat varandra som antiteser & att de egna anhängarna skulle flippa ut fullständigt vid blotta tanken på samarbete med ärkefienden.

Det som har hänt nu är dock att en ny ärkefiende har dykt upp, SD som symbolen för allt elakt, lågt & ondskefullt. Problemet är dock att denna beskrivning inte delas av gräsrötterna i respektive parti.
Jag känner en hel del sossar, som är aktiva på kommunal & facklig nivå. Dom pratar i princip aldrig om SD överhuvudtaget. När dom pratar politik så är det alltid M som har "sålt ut välfärden" & skapat arbetslöshet & utslagning, hånar svaga grupper med Fas3-utslagning osv. Dessa gräsrötter hade haft svårt att svälja det giftpiller ett M-samarbete hade inneburit.

När det gäller Reinfeld så tror jag hans storhetsvansinne sträcker sig så långt att han mycket väl skulle kunna börja se sig själv som Aldo Moro i Italien & börja dilla om paralleller till den "Den historiska kompromissen", med Löfven i rollen som Enrico Berlinguer.

Nu slutade det hela inte så bra för Aldo Moro, men det får vi kanske anledning att återkomma till vid ett senare tillfälle, med ett antal desillusionerade, radikaliserade, arbetslösa vänsterjournalister i rollen som Brigate Rosse.
Citera
2014-08-23, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidLimes
Vad var det Fridolin sa, att de inte skulle stödja en regering de inte ingår i? Innebär det att Alliansen inte längre kan räkna med stöd av MP när det gäller massinvandringen?

Nej så menar han inte. Vad det handlar om är regeringsfrågan. Fridolin kommer att rösta emot varje statsministerkandidat som inte har med MP i sin regering.

När det väl har bildats en regering efter valet (det är inte ens säkert att det går) så kan MP förhandla i olika frågor som vanligt.
Citera
2014-08-23, 17:46
Medlem
Kwatos avatar
Inget block får majoritet: Vad händer då?

Frågan att diskutera är (mer specificerat):

Om varken rögröna eller Alliansen får egen majoritet i riksdagen, vilka partier kommer då att ingå i regeringen?

Jag har själv reflekterat mycket över detta, men för att inte vinkla debatten redan från trådstart väntar jag med att publicera mina tankar. Är förresten förvånad att ingen startat den här tråden före mig då det här är det mest sannolika scenariet, av opinionsundersökningarna att döma. Frågan har diskuterats som sidospår eller off-topic i andra diskussioner, men det finns ingen tråd där detta diskuteras förutsättningslöst, så här är den nu. Bara att köra igång med era teorier, prognoser, tolkningar m.m.
Citera
2014-08-23, 18:04
Medlem
Sten sax & påse
Citera
2014-08-23, 18:17
Medlem
curiamobiliums avatar
Då kommer talmannen att ge i uppdrag åt det parti som fick flest röster att försöka bilda regering.
S kommer då att ge ett förslag till Riksdagen att s+mp+v skall bilda regering.Om de har en budget som får godkänt av Alliansen lägger sig Alliansen. Om de inte kan få budgeten godkänd så blir det nej i Riksdagen. Då vidtar nya försök med förhandlingar med nya partners. INGEN i Alliansen vågar dock bryta uppgörelsen vilket innebär att det blir nyval.
Blir det då ja i Riksdagen kommer Alliansen att stoppa alla förslag som kostar pengar så det blir ett djävvla liv när SD gör likadant.
Personligen tror jag att slutet på storyn blir att Stefan L misslyckas med att bilda regering och då får Reinfeldt uppdraget av talmannen. Fredrik lyckas nå en kompromiss med mp - som inte vill ha nyval - och vips har vi en ny fas i svensk poitik; fem Moderna partier utan kommunister
Citera
2014-08-23, 18:19
Medlem
Istället för en majoritetsregering som vi idag har blir det en minoritetsregering, som tidigare person i inlägget sa.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Minoritetsregering
Citera
2014-08-23, 18:25
Medlem
Germanias avatar
så litet som själva s är så är nog mp+borgare det enda troliga ja. annars hadee ju s+mp+fp funkat också, men fp är ju typ mindre än v, så det löser ju inget. inte säkert att mp+borgare får egen majoritet heller iofs
Citera
2014-08-23, 18:31
Medlem
8711s avatar
Har du och ni som undrar detta sovit dom senaste fyra åren? Inget block fick majoritet 2010 heller, så ni kan se tillbaka och se vad som händer då. Man får en minoritetsregering alternativt får söka stöd med andra partier så man får en majoritet. Alliansen är idag en minoritetsregering.

Vet man ingenting och inte förstår någonting kan man väl lika gärna låta bli att rösta? Förstår man inte ens såna här grundläggande saker så är det ju rätt illa.
Citera
2014-08-23, 18:39
Medlem
Kwatos avatar
@Schweet, 8711

Vi har haft minoritetsregeringar förut. Inget konstigt med det. Det nya just nu är att både Alliansen och S försäkrar att de vill se till att Sverigedemokraterna inte får något inflytande som vågmästare, vilket om man ska vara realistisk innebär att om inget block får majoritet, då krävs det en majoritetsregering av något slag.
Citera
2014-08-23, 18:44
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
@Schweet, 8711

Vi har haft minoritetsregeringar förut. Inget konstigt med det. Det nya just nu är att både Alliansen och S försäkrar att de vill se till att Sverigedemokraterna inte får något inflytande som vågmästare, vilket om man ska vara realistisk innebär att om inget block får majoritet, då krävs det en majoritetsregering av något slag.

Det ville dom inte inför 2010 heller, resultatet blev ändå en minoritetsregering och att Sverigedemokraterna blev vågmästare vilket gäller än idag.

Dom försäkrade samma sak inför 2010 alltså.

Antingen kan S få stöd av fp, eller så kommer S få driva en minoritetsregering på samma sätt som alliansen fått göra 2010-2014.
Senast redigerad av 8711 2014-08-23 kl. 19:02.
Citera
2014-08-23, 20:07
Medlem
curiamobiliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
så litet som själva s är så är nog mp+borgare det enda troliga ja. annars hadee ju s+mp+fp funkat också, men fp är ju typ mindre än v, så det löser ju inget. inte säkert att mp+borgare får egen majoritet heller iofs
Nä, men det behövs inte. De behöver bara bli större än S o V, så blir det samma som idag där Alliansen är större än de rödgröna.
Men tycker du inte, jag menar att jag fabulerar lite nu, att mp verkar vara det parti som är lite lösare i kanten? De kan nog ingå i en blågrön röra? Är det inte det som Reinfeldt har i fickan som joker egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in