Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Ahlm
Om vi nu bortser från att de flesta här verkar vara teister och går in lite mer i kristendomen så skulle jag vilja svara på förljande:
Jesus hotar ofta i NT med att de som inte följer honom ska brinna i helvetets eldar i all evighet. Finns det flera evighetsbegrepp inom kristendomen? Islam har ju flera olika betydelser på vad evigt betyder för dem (jag kan återkomma med den informationen senare om någon är intreserad. Kommer inte ihåg exakta siffror rakt av).
Jesus hotar ofta i NT med att de som inte följer honom ska brinna i helvetets eldar i all evighet. Finns det flera evighetsbegrepp inom kristendomen? Islam har ju flera olika betydelser på vad evigt betyder för dem (jag kan återkomma med den informationen senare om någon är intreserad. Kommer inte ihåg exakta siffror rakt av).
Jag skrev följande till Securion om helvetet förut:
" Jag skall berätta vad helvetet är. Det är itne djävulens lilla rike där han är kung. Det är en plats som han är den siste som vill komma till. Det är en slutlig sopstation avsett för honom och hans demoner. Det är inte tänkt för människor, men om man inte vill ha med Gud att göra så finns det itne någon annanstans att ta vägen när solen har gått ner för sista gången."
Angående betydelsen av ordet evig: Jag har för mig att jag har hittat minst fem olika ord för evig bara i Gamla testamentet av vilka alla inte alltid betyder evig i absolut bemärkelse. Det fanns många lagar i gamla testamentet som inte var relevanta när det gamla förbudnet ersättes med det nya som trädde ikraft i och med Jesu död och uppståndelse, men vad gäller helvetet så är det ingen snack om att det är evigt i verklig bemärkelse, åtminstoe inte som plats. Förnekar man det så har man börjat skriva en egen bibel. Det finns inget bibliskt utrymme för rening genom någon skärseldsliknanade så att alla till slut skulle komma till där det är "ljust och gott" som någon sa. Antingen så är man kristen eller inte.
Om helvetet däremot är evig medveten plåga, eller om den till slut utmynnar i utplåning finns det faktiskt olika åsikter om(befogade sådana). Den teologiska grenen kallas förresten "annihilationismen". Detta är dock inte en fundamental trosfråga. Det relevanta är att helvetet innebär evig skilsmässa från Gud. Det kanske är många som tänker "honom kan jag klarar mig utan" men när man väl har sett honom öga mot öga, som vi alla kommer att göra en gång vara sig vi vill eller ej, så kommer ingen att tänka så men då är det försent...