2014-08-21, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Aha märkligt att du la dig i diskussionen isåfall på detta sätt, då borde du hållt med mig och förklarat att du trodde att han har haft det bra. Nu framstod du tyvärr som lika hysteriska som dom andra foliehattande islamofoberna.

Jag har bara pratat om verkligheten. Att vi kan konstatera att Foley inte utsatts för någon som helst fysisk tortyr på dom delar av kroppen vi kan se. Man får ju liksom bestämma sig för om nu ISIS är dom brutala rackarna man kan tro eller om dom är egentligen är precis hur snälla och mysiga som helst! Ja fram till själva avrättningen då men innan dess är det packa in jänkarna i bomull som gäller.

Märkligt? Vi kan inte konstatera någonting utan att delta vid en obduktion. Tråden behandlar ett avrättningsoffer med rena fötter och utan nämnvärda tecken på att ha behandlats särskilt illa. Det innebär däremot inte per automatik att offret inte har behandlats illa på diverse tänkbara sätt utan utesluter endast att offret inte fysiskt, har torterats sönder och samman på senare tid, efter vad vi kan skönja med blotta ögat. Det betyder ingenting annat.

Jag opponerade mig emot att du påtalade att han hade rena fötter som om det i sig vore något slags argument och det är han inte den första som suttit gisslan under en längre tid att ha. Vidare så finns det flera olika anledningar till att man håller sin gisslan i så pass skapligt skick som möjligt och det i kombination med det visuella intrycket hittills är anledningen till att jag ändå gissar att han inte behandlats hur illa som helst.
Citera
2014-08-21, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Märkligt? Vi kan inte konstatera någonting utan att delta vid en obduktion. Tråden behandlar ett avrättningsoffer med rena fötter och utan nämnvärda tecken på att ha behandlats särskilt illa. Det innebär däremot inte per automatik att offret inte har behandlats illa på diverse tänkbara sätt utan utesluter endast att offret inte fysiskt, har torterats sönder och samman på senare tid, efter vad vi kan skönja med blotta ögat. Det betyder ingenting annat.

Jag opponerade mig emot att du påtalade att han hade rena fötter som om det i sig vore något slags argument och det är han inte den första som suttit gisslan under en längre tid att ha. Vidare så finns det flera olika anledningar till att man håller sin gisslan i så pass skapligt skick som möjligt och det i kombination med det visuella intrycket hittills är anledningen till att jag ändå gissar att han inte behandlats hur illa som helst.

Ja märkligt eftersom det är helt överflödigt från dig att ta upp andra tortyrmetoder då mitt fokus på det fysiska var rätt solklart. Vi kan lita på våra ögon. Kvalitén är som sagt så pass bra att man ser blåmärken. Att vänta in obduktion är vettigt, att tro att det handlar om tortyr när precis inget bildbevis tyder på det är dock bara rakt igenom korkat. Islamofober saknar precis all källkritik.

Du tog mitt stycke om fötter ur sitt sammanhang i ett försök att göra någon usel poäng eller nåt och det gick åt helvete eftersom det lustiga med fötterna var dess extrema renhet men någon huvudpoäng var det ju jävligt långt ifrån då jag som sagt tog upp ansikte, händer, armar, ben OCH fötter. Det är nästan som att man har gjort en poäng av att visa upp Foley i toppskick. Men ändå lyckas alla se tortyr.

Allt jag vill är att folk skall försöka förhålla sig till verkligheten och det vi faktiskt kan se. Sen är resten bara gissningar angående ev tortyr och så är det med den saken.
Citera
2014-08-21, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cokee
Vad är du för ett jävla patrask? "Hur förklarar man sånt" ? .. tror du att de bröt videon för att skära huvudet av honom med en jävla fickkniv? Patetiskt att folk tror detta. I praktiken skulle det inte gå. Det är för fan inte som att rensa fisk.
En halshuggning går till såhär: https://pbs.twimg.com/media/BvHs1bBIYAAQ9Fy.jpg

Bara på flashback man kan hitta idiotiska konspirationsteorier.. en alldeles för hög grad av pårökta pundare och ynglingar med outvecklade hjärnor hänger här också.

Citat:
Ursprungligen postat av cokee
Möjligt att det går med en ihärdig vilja och massor med tid nerlagt..
Dock större sannolikhet att de har tagit motorsåg än en fickkniv.

Orkade inte leta upp klipp med de minsta knivarna men här kommer ett med ett gäng amatörer inom beheading-genren.

VARNAR på förhand för detta klipp, visserligen med låg upplösningen och poängterar att det egentligen inte alls hör hemma i den här tråden men eftersom diskussioner med helt onödiga funderingar finns så anser jag att klippet är befogat.
Drygt 30 sekunder och förvisso en del vilja, tar det för en märkbar amatör med en något större kniv. Hur många sekunder tror du att det tar för någon med lite vana med en lika stor/liten kniv? Eller med en liten mattkniv? Nej, det är inte som att rensa fisk det kan till och med gå fortare än vad du rensar fisk.

Syrisk armésoldat förlorar huvudet till Al-Nusra. Tryck ej på länken om du ej klarar av anspänningen.

http://www.liveleak.com/view?i=be3_1407320003&comments=1
Citera
2014-08-21, 11:26
Medlem
Citat:
Ja märkligt eftersom det är helt överflödigt från dig att ta upp andra tortyrmetoder då mitt fokus på det fysiska var rätt solklart. Vi kan lita på våra ögon. Kvalitén är som sagt så pass bra att man ser blåmärken. Att vänta in obduktion är vettigt, att tro att det handlar om tortyr när precis inget bildbevis tyder på det är dock bara rakt igenom korkat. Islamofober saknar precis all källkritik.

Du tog mitt stycke om fötter ur sitt sammanhang i ett försök att göra någon usel poäng eller nåt och det gick åt helvete eftersom det lustiga med fötterna var dess extrema renhet men någon huvudpoäng var det ju jävligt långt ifrån då jag som sagt tog upp ansikte, händer, armar, ben OCH fötter. Det är nästan som att man har gjort en poäng av att visa upp Foley i toppskick. Men ändå lyckas alla se tortyr.

Allt jag vill är att folk skall försöka förhålla sig till verkligheten och det vi faktiskt kan se. Sen är resten bara gissningar angående ev tortyr och så är det med den saken.

Överflödigt på vad sätt då? Förstår du vad du läser och skriver och vem är i så fall korkad?

T ex vattentortyr kallar du inte för fysisk tortyr eller? Inte heller avbrända bröstvårtor medelst cigaretter, antar jag och en väldig massa annat som varken du eller jag har en blekaste aning om.

Extrem renhet? Var i hela friden är din källkritik som bara litar till dina ögon? Du är ju go´du!
Citera
2014-08-21, 11:35
Medlem
Jofs avatar
En del tyder på att detta har lite med religion att göra. Mer med makthunger och allmän krigsromantik. Historiskt har alla ? stridande hävdat att man har Gud på sin sida. Ser lite snyggare ut så.
Människan aggressivitet och makthunger förnekar sig aldrig. Förslag här om avrättningar av vissa skulle då lämpligen leda till en generell åtgärd. Typ biblisk syndaflod - som gör rent hus med alla utom djur och en nödvändig besättning för räddningsfartyget.

Inga kvar. Inga muslimer, kristna, hottentotter, skåningar eller ljugande politiker.
Citera
2014-08-21, 11:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Överflödigt på vad sätt då? Förstår du vad du läser och skriver och vem är i så fall korkad?

T ex vattentortyr kallar du inte för fysisk tortyr eller? Inte heller avbrända bröstvårtor medelst cigaretter, antar jag och en väldig massa annat som varken du eller jag har en blekaste aning om.

Extrem renhet? Var i hela friden är din källkritik som bara litar till dina ögon? Du är ju go´du!

Känner man till tortyr som fenomen så vet man givetvis om vilka olika metoder som finns.

Nej precis du har ingen aning utan sitter bara och drar fram gissningar ur röven. Jag fokuserar däremot på verkligheten och det vi faktiskt kan se. Verkligheten kontra hittepå. En massa saker "kan ha hänt" Foley men det vi kan konstatera är att inga synliga skador finns på han.
Det blir då lite lustigt när ISIS beskrivs som hemska barbarer som torterar och slaktar allt som kommer i deras väg.
Ni ser en massa tortyr som det inte finns några som helst bevis för. Ni sväljer bara storyn rakt av som dom lättledda får som ni är. Källkritik som sagt, det är viktigt det.
Citera
2014-08-21, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Och gott om pengar har man också onekligen:

http://www.svt.se/nyheter/varlden/kallor-isis-ar-rikaste-terrorgruppen

Och till det kommer försäljning av olja, elektricitet, i viss mån vatten och skatteindrivning (zakat) samt indrivning av avgift från icke-muslimer (jizya - ofta ca hälften av tillgångarna inom en familj) om de nu inte tvingats konvertera, leva vidare och betala det betydligt billigare zakatet eller avrättats direkt efter konverteringen.

Minst 15 miljarder har jag sett att den nuvarande, ungefärliga förmögenheten uppskattats till men intäkterna flödar in kontinuerligt från andra håll med. Känns tryggt!
Citera
2014-08-21, 11:46
Medlem
Citat:
Känner man till tortyr som fenomen så vet man givetvis om vilka olika metoder som finns.

Nej precis du har ingen aning utan sitter bara och drar fram gissningar ur röven. Jag fokuserar däremot på verkligheten och det vi faktiskt kan se. Verkligheten kontra hittepå. En massa saker "kan ha hänt" Foley men det vi kan konstatera är att inga synliga skador finns på han.
Det blir då lite lustigt när ISIS beskrivs som hemska barbarer som torterar och slaktar allt som kommer i deras väg.
Ni ser en massa tortyr som det inte finns några som helst bevis för. Ni sväljer bara storyn rakt av som dom lättledda får som ni är. Källkritik som sagt, det är viktigt det.

Och det känner förstås du till?

Har du någonsin befunnit dig i mellan östern eller trampat mark där Islam härskar? Om inte, så kan jag fortsätta att dra fram faktiska och verkliga saker ur min röv medan du kan fokusera och fantisera i cirklar om vad ditt brunöga ser och sen kan du hålla käft så vi kommer vidare.
Citera
2014-08-21, 11:46
Medlem
Quipus avatar
Citat:

När gisslan är värd en jävla massa pengar så ligger det i allas intresse att gisslan är i skick. Skadat gods tenderar att ge sämre betalt alltså finns ingen som helst mening med att tortera gisslan. I detta fall ansåg bevisligen IS att gisslan gjorde mera nytta på film
Citera
2014-08-21, 11:50
Medlem
Brogamlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
När gisslan är värd en jävla massa pengar så ligger det i allas intresse att gisslan är i skick. Skadat gods tenderar att ge sämre betalt alltså finns ingen som helst mening med att tortera gisslan. I detta fall ansåg bevisligen IS att gisslan gjorde mera nytta på film
Tvärtom i gisslanfall, ju sämre skick desto mer betalas. Antingen mera eller inget alls, då man kanske ger upp kampen om gisslan.

På tal om det, i Obamas svar till den här händelsen som släpptes igårkväll så tar han inte upp fallet med den andra gisslan. Vad tror ni om det?
Citera
2014-08-21, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brogamla
Tvärtom i gisslanfall, ju sämre skick desto mer betalas. Antingen mera eller inget alls, då man kanske ger upp kampen om gisslan.

På tal om det, i Obamas svar till den här händelsen som släpptes igårkväll så tar han inte upp fallet med den andra gisslan. Vad tror ni om det?

Båda skolorna förekommer. Rent och fint eller sönderslaget. Beror mer på andra omständigheter tror jag. T ex vill man inte gärna hantera någon som är sönderslagen, läcker och luktar ruttet särskilt länge och då är det en poäng att hålla gisslan i bra skick. Inte minst för att undvika att sjukdomar får fäste och sprids inom det egna lägret.
Citera
2014-08-21, 12:00
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brogamla

Nä det håller jag inte med om alls. Finland exempelvis köpte nyss loss två medborgare från Jemen, där hela förhandligen grundade sig i att gisslan behandlades okej. Denna linje gäller alla europeiska gisslan som nu blivit en kassako för speciellt al-Quaida. 125M$ de senaste 5åren. Nu handlar detta förstås om en amerikansk gisslan så spelreglerna är de facto annorlunda men jag har svårt att se nyttan med en torterad gisslan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in