2014-08-20, 21:53
Medlem
"Nyanlända köper falska adresser

MALMÖ: Nyanlända flyktingar i Malmö betalar för bostäder de aldrig får tillgång till, rapporterar SVT:s Sydnytt. Att köpa sig en falsk adress har blivit enda sättet för många att få rätt till ekonomiskt stöd. Det så kallade etableringsstödet, som betalas ut av arbetsförmedlingen, kräver en fast folkbokföringsadress, men verkligheten för nyanlända är ofta en annan.

Behovet av fasta adresser i Malmö har lett till att uppemot 20 personer kan vara skrivna i en enrummare. Enligt de nyanlända Sydnytt pratat med kostar en fast adress runt 500 kronor i månaden."

Detta är ju sjukt enligt mig. Vad blir straffet för detta tro?

http://www.dn.se/nyheter/nyanlanda-koper-falska-adresser/
http://petterssonsblogg.se/2014/08/19/nyanlanda-koper-falska-adresser/
Citera
2014-08-20, 21:56
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Detta är ju sjukt enligt mig. Vad blir straffet för detta tro?

För den som "säljer" adressen? Ingenting. Eller ja, jag kan inte se något brottsligt i det iallafall?
Citera
2014-08-20, 22:18
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
För den som "säljer" adressen? Ingenting. Eller ja, jag kan inte se något brottsligt i det iallafall?

Och straffet för den som "köper" blir väl PUT och livstids försörjning.
Citera
2014-08-20, 22:19
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Och straffet för den som "köper" blir väl PUT och livstids försörjning.

Det är ju däremot olagligt att inte uppge korrekt folkbokföringsadress, och adressen skall vara där man spenderar sin huvudsakliga vila.. så, den halvan går att lagföra.
Citera
2014-08-20, 22:25
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Det är ju däremot olagligt att inte uppge korrekt folkbokföringsadress, och adressen skall vara där man spenderar sin huvudsakliga vila.. så, den halvan går att lagföra.

Fast risken för att det skulle hända är väl inte alltför överhängande.
Citera
2014-08-20, 22:32
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Fast risken för att det skulle hända är väl inte alltför överhängande.

Jag säger icke emot dig.
Citera
2014-10-27, 11:49
Medlem
spoilers avatar
Citat:
För att få hjälp av myndigheterna och starta ett liv i Sverige har det blivit allt vanligare att nyanlända skriver sig på falska adresser för att ge sken av att ha en egen bostad, samtidigt som man bor kvar på en flyktingförläggning. Systemet har uppmuntrat en svart marknad för falska adresser där några kan tjäna grova pengar.

– Det är väldigt vanligt. Jag har hört att det kostar mellan 2.000 till 10.000 kronor i månaden. Och vad jag har hört så kan man vara upp till 40 stycken i en lägenhet, säger Nhela Ali, kommunikatör på Valdemarsviks kommun.

Handeln har funnits länge. För snart ett år sedan berättade SVT Östnytt om en lägenhet i Norrköping där 67 personer var skrivna utan att bo där. Sen dess har det inte blivit bättre - tvärtom.

Utan egen bostad får nyanlända flyktingar med uppehållstillstånd ingen etableringshjälp, vilket innebär allt från ekonomiskt stöd till utbildning i svenska. I dag finns det enligt Migrationsverket 12.000 nyanlända flyktingar som har uppehållstillstånd, men som på grund av bostadsbrist fastnat på någon förläggning.

När vi själva försöker komma i kontakt med flyktingar som har falska adresser får vi nej - alla är rädda för att förlora möjligheten till komma vidare och inte minst är de rädda för den de hyr adressen av.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/nyanlanda-koper-falska-adresser
Citera
2014-10-27, 12:27
Medlem
Citat:

Men vänta nu, om man säger upp sin lägenhet och ska bosätta sig i sin husvagn, är det olagligt?
Citera
2014-10-27, 12:46
Medlem
Nattlandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/nyanlanda-koper-falska-adresser

Och vilka är det som i grund och botten betalar för dessa falska adresser?

Jo käre medborgare, det gör du och jag. Via skattsedeln. Som vanligt.
Citera
2014-10-27, 17:39
Medlem
Detta är bra, kör ner ekonomin totalt I botten så det märks I Svenssons plånbok. Bara då kommer de 87% fatta att det inte håller i längden att slå sig för bröstet och skrika att vi är en human stormakt. Undrar hur jävla human den kommer vara när det inte finns pengar.
Citera
2014-10-27, 23:16
Medlem
beer-goggless avatar
Ärligt talat, nånstans måste det rimligtvis sitta en massa handläggare, enhets- och avdelningschefer som bokstavligen kokar av frustration. Jag kan inte tänka mig att så många myndigheter som detta berör är så moraliskt korrupta att de blundar för detta. Att det får tillåtas vara så här kan ju bara vara ett tecken på att det beövs massiva utrensingar bland klåparna på Riksskatteverket, AF etc.

Sen kan man undra hur många av de många individerna som "bor" på samma adress som existerar i vekligheten - hur många invånare är vi i Sverige egentligen?
Citera
2014-10-28, 10:18
Medlem
spoilers avatar
Citat:
När bostadssamordnaren i vintras upptäckte att det bodde 67 personer i en lägenhet slog han larm, men problemen fortsätter och de växer.
– Jag gjorde en anmälan till Skatteverket om folkbokföringsbrott, men inget har blivit bättre efter det. Snarare ser vi att det är ett växande problem, säger Kenneth Edström, bostadssamordnare i Norrköpings kommun.

Det han såg var att familjer och särskilt barn flyttade runt bland släktingar eftersom de inte hade ett eget boende. Det som nu också framkommer är att för att flyktingar ska ha rätt till bland annat svenskundervisning och bostadsbidrag, krävs att de ska ha en bostad. Vilket är väldigt svårt i bland annat Norrköping.

– Och det är många som vill hit. Det är här man har sina släktingar och sin sociala tillhörighet, menar Kenneth Edström.

Genom att skriva sig hos en släkting i Norrköping, eller betala svart för en bokföringsadress, kan man när det så är dags att lämna anläggningsboendet hävda att man ska bo i Norrköping och genom att visa att man har varit skriven där under en tid också ha rätt till det.

– Vi är inte skyldiga att ge dem ett boende men däremot ekonomiskt bistånd, säger Kenneth Edström.

http://www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/falska-adresser-vaxande-problem-7459901.aspx
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in