2014-08-20, 11:14
Medlem
Planerar ny skatt för att klara flyktingfrågan
EXPRESSEN
Publicerad 20 aug 2014 06:00
http://unvis.it/www.expressen.se/nyheter/val2014/planerar-ny-skatt-for-att-klara-flyktingfragan/

"Fredrik Reinfeldt och Anders Borg överväger flera skattehöjningar för att möta flyktingströmmen de närmaste åren, kan Expressen avslöja."

"Professor Lars Calmfors, tidigare ordförande i det Finanspolitiska rådet, menar att regeringen även måste höja inkomstskatterna.

- Migrationsverkets begäran stärker argumenten för att det behövs skattehöjningar. Men redan innan Migrationsverkets besked menade Konjunkturinstitutet att det behövdes betydande skattehöjningar, säger han."

"Lars Calmfors:

- En fråga många nu ställer sig är om vi kan ta emot så många om det kostar så mycket.
Det är en farlig strategi av statsministern som riskerar att spela SD i händerna.
"

Sveriges tyngsta ekonomer professorerna Lars Calmfors och Assar Lindbeck har nu deklarerat att Sverige inte har råd med sjukklöverns massinvandringspolitik.
Senast redigerad av amalrik 2014-08-20 kl. 11:26.
2014-08-20, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
http://unvis.it/www.expressen.se/nyheter/val2014/planerar-ny-skatt-for-att-klara-flyktingfragan/

Detta...

Citat:
Regeringen väntas samtidigt besluta om att flytta miljardbelopp från biståndsbudgeten till Migrationsverket.

...är exakt vad som är fel med våra politikers syn på att "hjälpa till". För en långsiktig hållbar utveckling krävs det att vi hjälper andra länders befolkningar bygga upp sina egna länder och samhällen. Nuvarande politik hjälper varken oss eller dem. Mitt förtroende för dessa åsnor till politiker har tamefan aldrig varit lägre.
2014-08-20, 12:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Nu har Reinfeldt gått ut med att skattehöjningar behövs för att finansiera de ökade invandringskostnaderna. Jag ställer mig inte helt främmande till att den gode svensken mycket väl kan komma att svälja detta.

Vad gör väl några hundralappar på skatten om man kan somna varje kväll med vetskapen att man tillhör de godaste människorna i världen? Att mormor inte får några ägg till frukosten, sjukvårdsköerna förlängs ytterligare och skolan fortsätter att bli sämre beror ju på "andra felprioriteringar".

Risken är att uppgången för SD och nedgången för M som febrilt spås i tråden kan komma att utebli. Valmanskårens vägar äro outgrundliga.
Det finns ett allvarligare problem, numera att de flesta inte är insatta i politik och helt enkelt kommer aldrig att få veta om Reinfeldts uttalande. Som tur var, har man ganska mycket tid på sig att sprida det. Det är framförallt SD:s viktigaste jobb just nu. Varenda valaffisch, varenda debatt ska handla om det. Men även gemene man kan bidra genom att sprida de artiklar, som berör ämnet, via sociala medier.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/aldre-svalter-ihjal
Citat:
– Smedsberget är inte sämre än genomsnittet i Sverige. Vi vet att mer än hälften är undernärda inom äldrevården i Sverige. Minst 15.000 inom svensk äldreomsorg svälter ihjäl idag, säger Yngve Gustafson, professor i geriatrik i programmet.
Här har vi både en valslogan och en valfilm, man behöver inte ens tillägga/ändra något
2014-08-20, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
För en långsiktig hållbar utveckling krävs det att vi hjälper andra länders befolkningar bygga upp sina egna länder och samhällen.
Varför ska vi hjälpa andra länder överhuvudtaget?
2014-08-20, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Varför ska vi hjälpa andra länder överhuvudtaget?

Det tror jag är något vi tjänar långsiktigt på. Lyckas dessa i nuläget nedgångna länder bli framgångsrika ekonomier tjänar hela världen på det. Lyckas de utbilda civilingenjörer och innovatörer kommer de också hjälpa mänskligheten framåt. Titta t.ex. på Polen. För 25 år sedan ett kommunistland i förfall. Idag en av Europas starkast växande ekonomier. Klart som fan alla runt om tjänar på det i det långa loppet.
2014-08-20, 12:59
Medlem
Klosss avatar
Hoppas att SD är tillräckligt förberedda med riksdagskandidater för enligt det jag har hört idag och de senaste veckorna så kan SD stå inför en väldigt stor väljartillströmning. Moderater som Miljöpartister har öppet börjat deklarera att de kommer rösta SD. Senast idag trädde den största sosse jag någonsin träffat på fram och sa att han kommer lägga sin röst på SD och han aldrig någonsin varit säkrare på sin sak om än han varit sosse hela sitt liv. Det var udda omvändelse att bevittna för det är också en man som tagit väldigt lätt på invandringsfrågan och närmast avfärdat alla farhågor som nonsens och ren och skär rasism så sent som för bara ett år sedan.
2014-08-20, 13:12
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Hoppas att SD är tillräckligt förberedda med riksdagskandidater för enligt det jag har hört idag och de senaste veckorna så kan SD stå inför en väldigt stor väljartillströmning. Moderater som Miljöpartister har öppet börjat deklarera att de kommer rösta SD. Senast idag trädde den största sosse jag någonsin träffat på fram och sa att han kommer lägga sin röst på SD och han aldrig någonsin varit säkrare på sin sak om än han varit sosse hela sitt liv. Det var udda omvändelse att bevittna för det är också en man som tagit väldigt lätt på invandringsfrågan och närmast avfärdat alla farhågor som nonsens och ren och skär rasism så sent som för bara ett år sedan.

Jag kan säga att jag har upplevt liknande scenarion på mitt arbete:

Ingen har tidigare velat diskutera valet överhuvudtaget men de har motvilligt svarat på vilket parti de ska rösta och för ett år sedan var vi ungefär 50% som röstade SD och 50% som röstade annat riksdagsparti i dagens läge diskuteras det nästan dagligen någon form av politik (oftast invandring) och alla utom de högsta cheferna verkar ha insett att SD behövs (på mitt jobb pratar jag med alla från golvet till de fluffiga molnen)

Jag erkänner att jag kan ha "planterat" ett liiiiiiiiiitet frö i de flesta av dem

Ring klocka RING!!
Senast redigerad av Askydra 2014-08-20 kl. 13:20.
2014-08-20, 13:31
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss

Det du beskriver är ett mycket större bekymmer än många inser. Det är såklart oerhört glädjande att så många tar sitt förnuft till fånga, men om inte SD kan fylla ut sin kostym med vettiga och uthålliga kandidater till posterna ens i riksdagen kommer det bli ett bakslag som kan kosta partiet allt det som de byggt upp hittills. Det får absolut inte bli som det blivit på kommunal nivå där muppar tagit plats för att en månad senare hoppa av eller börja vräka ur sig allsköns dynga. Jag hoppas verkligen Åkesson använder tiden fram till valet till att vaska fram rätt kandidater och göra sig av med avskrap, annars kommer vi få se katastrofsiffror för partiet redan kort efter valet. Det kommer inte bli någon smekmånad alls för ett parti i ett sådan utsatt situation som SD .
2014-08-20, 13:49
Medlem
OU i Stockholm:

Citat:
- En tänkbar förklaring till Sd:s framgång just nu är den senaste tidens ökade nyhetsflöde kring flyktingar och krishärdar i världen – Irak, Syrien, Gaza och Ukraina. Det gör att flyktingfrågan blivit åter aktuell vilket gynnar partier som har en stark åsikt i frågan såsom Sd, kommenterar Axel Lagerbielke, opinionsanalytiker på Opinion Stockholm.

M 23,5 (-3,9)
S 22,9 (+3,2)
MP 15,5 (-2,0)
SD 7,9 (+2,0)
V 7,7 (-0,3)
FP 7,3 (+0,8)
C 5,3 (+1,0)
FI 5,1 (-2,0)
KD 2,7 (+0,3)
Annat parti 2,1

Alliansen: 38,8
S+MP+V+FI: 51,2

http://opinionstockholm.se/sd-okar-i-stockholms-stad/
2014-08-20, 13:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opinion Stockholm
- En tänkbar förklaring till Sd:s framgång just nu är den senaste tidens ökade nyhetsflöde kring flyktingar och krishärdar i världen – Irak, Syrien, Gaza och Ukraina. Det gör att flyktingfrågan blivit åter aktuell vilket gynnar partier som har en stark åsikt i frågan såsom Sd, kommenterar Axel Lagerbielke, opinionsanalytiker på Opinion Stockholm.
Jag skulle vilja påstå att zigenarproblematiken är den enskilt viktigaste orsaken.
2014-08-20, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det du beskriver är ett mycket större bekymmer än många inser. Det är såklart oerhört glädjande att så många tar sitt förnuft till fånga, men om inte SD kan fylla ut sin kostym med vettiga och uthålliga kandidater till posterna ens i riksdagen kommer det bli ett bakslag som kan kosta partiet allt det som de byggt upp hittills. Det får absolut inte bli som det blivit på kommunal nivå där muppar tagit plats för att en månad senare hoppa av eller börja vräka ur sig allsköns dynga. Jag hoppas verkligen Åkesson använder tiden fram till valet till att vaska fram rätt kandidater och göra sig av med avskrap, annars kommer vi få se katastrofsiffror för partiet redan kort efter valet. Det kommer inte bli någon smekmånad alls för ett parti i ett sådan utsatt situation som SD .
För varje procentenhet SD växer så blir de mer och mer legitima. Alla inser/kommer inse att det finns inte 15-20% lågutbildade arga unga vita män i Sverige.
Många lockas av framgång och vill vara med i framgångssagor. Även duktiga ekonomer, politiker osv.
Var inte orolig.
2014-08-20, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag skulle vilja påstå att zigenarproblematiken är den enskilt viktigaste orsaken.
Vi får hoppas att det inte görs något åt dessa problem.
Jag tror dessa fåtal retar gallfeber på folk.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in