2014-08-20, 07:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Men det är väl ändå klädsamt och på sin plats att du tar ställning i ämnet och inte enbart ifrågasätter alla andra deltagare i tråden?
Jag trodde min uppfattning är klar, det finns inte tillräcklig bevisning mot KJ.
Citera
2014-08-20, 07:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, men då var det jobbigt värre - och sedan skulle den sårtejpade kroppen upp i resp. ut ur bagaget och tvättas (allt DNA skulle också avlägsnas) - och sedan baxas in i bagaget igen plus placeras ut någonstans - och detta snarast möjligt, eller i vart fall innan DJ upptäckte något och föräldrarna anlände hem. Hanteringen blev för tung, likstelheten gjorde sig påmind, och för att inte riskera att falla på målsnöret styckades kroppen för att underlätta fortsatt transport och hantering. - Förutom bostadshuset fanns ett antal byggnader på tomten: vilken användes?
I så fall kvarstår frågan om vad syftet med styckningen tillsammans med bror+kompis var.
Citera
2014-08-20, 08:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tror inte att en man som inte klarar av att städa sin egen lägenhet klarar av att städa någon annans bostad så noga att krimtekniker inte hittar spår. Och under tiden kom och gick föräldrar, syskon och deras kompisar utan att hitta spår.
Kompisar och familj kom och gick och missade blodstänket på fåtöljen .. Kan det säga att de inte ens tittade efter spår och därför inte noterade några?

Det var nystädat när polisen gjorde sitt första förhör .. de såg skurmoppen stå framme när de tittade in genom fönstret. KJ öppnade inte dörren och först senare när de får komma in är det nyskurat och moppen är undanställd..

Tror du han ringde och fick hjälp av boendestödet under den stund som polisen ägnade åt att få kontakt med honom över telefon - tills han släppte in dem?
Citera
2014-08-20, 09:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Kompisar och familj kom och gick och missade blodstänket på fåtöljen .. Kan det säga att de inte ens tittade efter spår och därför inte noterade några?
Nej, de letade inte efter blodspår, men det kan bara ha varit små fläckar de missade.
Citat:
Det var nystädat när polisen gjorde sitt första förhör .. de såg skurmoppen stå framme när de tittade in genom fönstret. KJ öppnade inte dörren och först senare när de får komma in är det nyskurat och moppen är undanställd..
Tittade poliserna in i rätt lägenhet? KJ hade heltäckande gardiner (bild 296-23) och neddragna persienner (Bild 284-3) mot loftgången vid BU. Krimteknikern CM ansåg i TR att hallgolvet var smutsigt, och jag tror hon kan bedöma den saken bättre än Kling & Klang. Vid LSS besök 7 maj städades inte hallgolvet, och det var inte nystädat någonstans i lägenheten.
Citat:
Tror du han ringde och fick hjälp av boendestödet under den stund som polisen ägnade åt att få kontakt med honom över telefon - tills han släppte in dem?
Nej, det tror jag inte.
Citera
2014-08-20, 09:31
Medlem
zero73s avatar
Citat:

Kolla på bilderna i FUP från lägenheten. Det + det fetade ovan säger en del om KJ's förmåga att städa efter sig.

Att en kille utan uppenbart motiv, med två diagnoser, inte tidigare straffad, som inte har en aning om hur man ens städar där man själv bor om inte en LSS-hjälpare säger åt honom, skulle ha mördat, styckat, hantera och dumpa likdelar utan minsta tekniska bevis, förutom lite blod i en bagagelucka(som dessutom ser ditstruket ut och troligen kontaminerat en påse och handryggen på ett par handskar), så att varken polisens tekniker eller kriminalsökhundar lyckats lista ut när mordet skett, var mordplatsen är, var styckplatsen är, vilket mordvapnet är, är för mig en gåta.

Jag förstår att polis och åklagare verkligen velat sätta dit honom till varje pris. Med ett olöst mord i Boden redan på meritlistan skulle det onekligen se illa ut om en funktionshindrad 22-åring skulle lyckas överlista dessa professionella(?) yrkesutövare...

Likstelhet i kropp och ben efter två veckor i ett sommarvarmt Boden? Vem hade tillgång till ett kylrum?
Senast redigerad av zero73 2014-08-20 kl. 09:48.
Citera
2014-08-20, 10:45
Medlem
Citat:
Ja, men då var det jobbigt värre - och sedan skulle den sårtejpade kroppen upp i resp. ut ur bagaget och tvättas (allt DNA skulle också avlägsnas) - och sedan baxas in i bagaget igen plus placeras ut någonstans - och detta snarast möjligt, eller i vart fall innan DJ upptäckte något och föräldrarna anlände hem. Hanteringen blev för tung, likstelheten gjorde sig påmind, och för att inte riskera att falla på målsnöret styckades kroppen för att underlätta fortsatt transport och hantering. - Förutom bostadshuset fanns ett antal byggnader på tomten: vilken användes?
Ta en titt på bilden av kj arsenal av vapen som ligger på ett bord samt där det till vänster på bild ligger en stor kniv. Under kniven sticker det fram en nyckel. Har ingen bild att bifoga men du kan säkert gräva fram den. På bild finns en väska med magasin, ett assault rifle, en mini och en pistol samt lite kläder och en stor kniv (plus den där nyckeln...)
Citera
2014-08-20, 10:58
Bannlyst
Citat:
Jag trodde min uppfattning är klar, det finns inte tillräcklig bevisning mot KJ.
Din uppfattning ser jag inte som glasklar i många fall när det gäller det här fallet.

Två domstolar är eniga om Kristoffer Johanssons skuld i det här målet och menar att det sammantagna materialet håller för att döma honom. De mer eller mindre fantasifulla scenarion som konspirationsteoretikerna framhåller finns det i samtliga fall ingen bäring för. Inget av det hade hållt i en domstol och det förmodar jag att t.om. du inser.
Citera
2014-08-20, 11:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Din uppfattning ser jag inte som glasklar i många fall när det gäller det här fallet.

Två domstolar är eniga om Kristoffer Johanssons skuld i det här målet och menar att det sammantagna materialet håller för att döma honom. De mer eller mindre fantasifulla scenarion som konspirationsteoretikerna framhåller finns det i samtliga fall ingen bäring för. Inget av det hade hållt i en domstol och det förmodar jag att t.om. du inser.
Som sagt, det är KJ:s skuld jag betvivlar. Jag kan inte bevisa någon annans skuld, och det behövs inte för att KJ ska frias.
Citera
2014-08-20, 11:09
Medlem
zero73s avatar
Citat:

Vore ju intressant om Åklagaren kunde lägga fram ett fantasifullt scenario som teknisk bevisning styrker.

Likstelhet i kropp och ben efter två veckor i ett sommarvarmt Boden? Vem hade tillgång till ett kylrum?
Citera
2014-08-20, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Du glömde likstelhet i såväl torso som ben i ett sommarvarmt Boden.

Vem hade tillgång till ett kylrum?

Ja det gjorde jag, tack!

Bra fråga... Ju mer man tänker på det här mordet desto mer tvivlar man på KJs inblandning..

AN/MB är mer troliga men det kan ju också vara någon helt annan som ligger bakom både med eller utan anknytning till AN/MB/KJ/VB...
Citera
2014-08-20, 11:46
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
I så fall kvarstår frågan om vad syftet med styckningen tillsammans med bror+kompis var.
"...tillsammans med bror-kompis" är ditt påhitt; jag efterlyste DJ:s arbetstider för att kunna fastställa när KJ kan ha arbetat ostört.
Citera
2014-08-20, 11:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
"...tillsammans med bror-kompis" är ditt påhitt; jag efterlyste DJ:s arbetstider för att kunna fastställa när KJ kan ha arbetat ostört.
Nej, det är inte mitt påhitt. Du hoppade in i en diskussion som började här:
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tanken har slagit mig några gånger och det finns väl ingenting som direkt talar emot det? Vad jag känner till så har föräldrahemmet inte sprayats med BlueStar? Kanske skedde detta redan den aktuella kvällen, dock förutsätter det att bror med kamrat också är inblandade för att rädda KJ. Han vädjade kanske på sina bara knän samtidigt som den nya yxan förevisades i hallen.
Hur troligt är det att brorsan och kompis skulle hjälpa till med det? Och vad skulle syftet med styckningen vara?
Underlätta:

fortsatt hantering av kroppen.

förvaring (packat, klart och instuvat i bilens bagageutrymme?).

Spekulationer.

Edit: OBS! att föräldrahemmet skulle vara styckningsplats vill jag inte spekulera kring. Ej heller att brorsorna skulle varit med.
Senast redigerad av Quarrel 2014-08-20 kl. 11:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in