2014-08-19, 09:53
Medlem
Går aktier generellt ned eller upp vid nedskärning av personal?
Å ena sidan är det ett tecken på att det går dåligt, å andra sidan är det ett drag för att motarbeta omkostnader.

Så vid avslöjanden om nedskärningar, vad hur riktar sig kursen rent historiskt?
Citera
2014-08-19, 09:56
Medlem
Stygotiuss avatar
Uppåt. Marknaden vet oftast hur ett företag går när besked om nedskärningar kommer. Om marknaden är medveten om bolagets situation innebär ett besparingsprogram att kostnaderna sjunger med bibehållna intäkter.
Citera
2014-08-19, 10:38
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Går aktier generellt ned eller upp vid nedskärning av personal?
Å ena sidan är det ett tecken på att det går dåligt, å andra sidan är det ett drag för att motarbeta omkostnader.

Så vid avslöjanden om nedskärningar, vad hur riktar sig kursen rent historiskt?

Finns INGET generellt svar utan beror på den specifika sitautionen.
Citera
2014-08-19, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Uppåt. Marknaden vet oftast hur ett företag går när besked om nedskärningar kommer. Om marknaden är medveten om bolagets situation innebär ett besparingsprogram att kostnaderna sjunger med bibehållna intäkter.

Knappast om det skulle gälla ett konsultföretag.

Färre konsulter, lägre vinst = lägre aktiekurs.
Citera
2014-08-20, 08:44
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldbagge
Knappast om det skulle gälla ett konsultföretag.

Färre konsulter, lägre vinst = lägre aktiekurs.

Okej, för vissa typer av företag, som säljer personalens tid, gäller det inte i samma utsträckning. I konsultföretag kan det dock handla om att man ska avskeda administrativ personal och i mindre utsträckning konsulter på grund av överanställning = lägre kostnader, samma omsättning = högre vinst = högre aktiekurs.

Svaret jag gav i mitt första inlägg i tråden är förstås generellt, och det är en mängd faktorer som påverkar.
Citera
2014-08-20, 11:16
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Okej, för vissa typer av företag, som säljer personalens tid, gäller det inte i samma utsträckning. I konsultföretag kan det dock handla om att man ska avskeda administrativ personal och i mindre utsträckning konsulter på grund av överanställning = lägre kostnader, samma omsättning = högre vinst = högre aktiekurs.

Svaret jag gav i mitt första inlägg i tråden är förstås generellt, och det är en mängd faktorer som påverkar.

Och i mitt inlägg skrev jag att det finns INGET generellt svar då det HELT beror på den specifika situationen.
Citera
2014-08-20, 12:55
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Och i mitt inlägg skrev jag att det finns INGET generellt svar då det HELT beror på den specifika situationen.

Jaha, jag har inte motsatt mig det i och för sig, men det stämmer inte. I majoriteten av fallen går aktiekursen upp vid nedskärningsbesked, så det är det generella svaret. Sedan finns det förstås en hutlös mängd undantagsfall där detta inte stämmer.
Citera
2014-08-20, 13:11
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Jaha, jag har inte motsatt mig det i och för sig, men det stämmer inte. I majoriteten av fallen går aktiekursen upp vid nedskärningsbesked, så det är det generella svaret. Sedan finns det förstås en hutlös mängd undantagsfall där detta inte stämmer.

Det är din känsla att det går upp vid nedskärningsbesked så jag får be dig verifiera detta på nåt sätt då jag tror det ligger close to 50/50, alltså random... Rött/svart som på roulette...
Citera
2014-08-20, 13:27
Medlem
Stygotiuss avatar
Efter att ha kikat närmare på saken gör jag en kovändning - marknaden reagerar negativt på nedskärningsbeslut, speciellt i kristider.
För källor se exempelvis litteraturstudien How do Shareholders respond to downsizing? A meta-analysis från Sorbonne och "UK's Stock Market Reactions to layoff announcements" av Vu och följande studier (som jag inte orkar lista ordentliga referenser till, men de är rätt lätta att hitta): McKnight et al. (2002), Peggy (1997), Blanchard (1993), Winn (1998) och Chatrath et al. (1995)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in