Citat:
Ditt problem är dessvärre inte bara att du har svårt att förstå skriven text - du är också skrämmande okunnig i historia. För:Clodius, det smärtar mig att läsa dylika inlägg, jag har sagt det förut och ser mig nödgad att säga det igen. Du är en hycklare.
Du kritiserar Kiev för att de genomför ATO, men du kritiserar inte separatisterna för att ha startat den konflikten. Du argumenterar för en Pax Russica men vill inte ge folk en chans att säga om de vill ha den.
Din uppfattning om gränsdragning är även den felaktig, med få undantag så har världens gränser skapats via krig, det är bara de senaste sextio-sjuttio åren som vi har sett många fredliga statsbildningar eftersom vi vill uppfatta mänskligheten som mer human.
Du vil inte ens med tång ta i det faktum att Putin underhåller Novorussia med vapen, och blundra för stora trupptransporter över sin gräns. Du undviker att ens diskutera hans historia med Tjetjenien, Georgien och interna separatistorganisationer.
Just nu håller konflikten enbart på med rysslands hjälp, hade Putin inte sänt all materiel så hade konflikten varit över, folk hade inte behövt dö och vi hade kunnat jobba med Kiev att genomföra fredliga omröstningar, men istället har vi detta krig.
Du kritiserar Kiev för att de genomför ATO, men du kritiserar inte separatisterna för att ha startat den konflikten. Du argumenterar för en Pax Russica men vill inte ge folk en chans att säga om de vill ha den.
Din uppfattning om gränsdragning är även den felaktig, med få undantag så har världens gränser skapats via krig, det är bara de senaste sextio-sjuttio åren som vi har sett många fredliga statsbildningar eftersom vi vill uppfatta mänskligheten som mer human.
Du vil inte ens med tång ta i det faktum att Putin underhåller Novorussia med vapen, och blundra för stora trupptransporter över sin gräns. Du undviker att ens diskutera hans historia med Tjetjenien, Georgien och interna separatistorganisationer.
Just nu håller konflikten enbart på med rysslands hjälp, hade Putin inte sänt all materiel så hade konflikten varit över, folk hade inte behövt dö och vi hade kunnat jobba med Kiev att genomföra fredliga omröstningar, men istället har vi detta krig.
1) titta bara på det inlägg du svarar på; där beklagar jag att separatisterna använder våld för att uppnå sina mål, men faktum kvarstår - det är Kiev som håller den här konflikten vid liv, med alla sina dödsoffer, matriell förstörelse och sådd av hat mellan folkgrupper. (Tjetjeninien har jag diskuterat upprepade gånger i denna tråd. Senast i morse.)
2) Det har förekommit att gränser ändrats baserat på folkviljan, och då har det lett till fredliga och stabila förhållanden i regel. Finns många exempel, unionsupplösningen Sverige Norge 1905, gränsdragningen mellan Tyskland och Danmark efter första världskriget, och skillsmässan 1993 mellan Tjeckien och Slovakien.
Vad eventuella vapenleveranser från Rysslant till separatisterna beträffar, så är det möjligt att jag inte kommenterat det, men jag sitter inte inne med någon särskild kunskap här (till skillnad från att jag har kontakter med vanligt folk i Västukraina exempelvis), och man skall vara försiktig med alla rykten och propaganda som cirkulerar - "krigets första offer är sanningen" - i sinom tid får vi nog veta vad som är sant eller inte. Men om en del i Ryssland försöker hjälpa de hårt trängda separatisterna... Inte så förvånande väl?
Det är i vart fall bättre om freden kommer genom en vapenvila, förhandlingar och folkomröstningar än genom att Kiev driver igenom det med blod och våld. Vad som hände i Odessa förskräcker....
Senast redigerad av Clodius 2014-08-20 kl. 09:03.
Senast redigerad av Clodius 2014-08-20 kl. 09:03.