2014-08-19, 16:04
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinNilsen
Om SD föredrar en alliansregering över en rödgrön, varför då inte utse en moderat talman med en gång? Förra valet resonerade SD att de skulle rösta på det största blocket. I årets val finns det bara ett block: Alliansen. Precis som Reinfeldt nu säger, så är "rödgröna" bara något som existerar i opinionsmätningar.

Sd gör som sina väljare, de föredra varken pest eller kolera. De kommer att lägga krokben för alla försök till regeringsbildning. Således måste de andra komma överens.

Det är upp till Löfven om Reinfeldt ska sitta kvar och det är upp till Reinfelt om Löfven ska släppas fram att bilda regering.

Sd kommer att se till att inte ha något med det att göra.
Citera
2014-08-19, 16:09
Medlem
Citat:
Beror på hur länge Alliansen + MP har majoritet. Det är möjligt att det på sikt är oundvikligt att samarbeta med SD för att driva igenom icke-socialdemokratisk politik. Jag hoppas verkligen inte att allianspartierna hamnar i det läget, och ser det som en liberal kärnuppgift att motverka det.
Det är utmärkt att du tycker det och driver din linje, för desto längre pajaser som du framhärdar kan SD växa på er bekostnad (dock tristare för Sverige som nation dock naturligtvis, men längre fram än ett till ett nyval kan du nog inte hoppas att din linje håller). Och så roligt är det väl trots allt inte att bli av med sin framtida försörjning som livstidsanställd politiker

Citat:
Så du tror att Jimmie Åkesson stoppar en rödgrön regering? Bra.
Är du svagbegåvad?
Senast redigerad av Fnysington 2014-08-19 kl. 16:11.
Citera
2014-08-19, 16:10
Medlem
RobinNilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det är utmärkt att du tycker det och driver din linje, för desto längre pajaser som du framhärdar kan SD växa på er bekostnad (dock tristare för Sverige som nation dock naturligtvis). Och så roligt är det väl trots allt inte att bli av med sin framtida försörjning som livstidsanställd politiker

Med tanke på att jag i grunden är anarkokaptialist, vore en framtidsambition om att leva på stulna pengar rätt så bisarr.

Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Sd gör som sina väljare, de föredra varken pest eller kolera. De kommer att lägga krokben för alla försök till regeringsbildning. Således måste de andra komma överens.

Det är upp till Löfven om Reinfeldt ska sitta kvar och det är upp till Reinfelt om Löfven ska släppas fram att bilda regering.

Sd kommer att se till att inte ha något med det att göra.

Givet att SD verkligen röstar emot båda alternativen, så har du rätt. Den här regeringsbildningen blir en rysare. Nyval kommer undvikas till varje pris. Men till vilket pris? Att MP eller S släpper fram Alliansen? En blågrön regering? Att FP eller C släpper fram Löfven? Eller som allt fler tror, en S&M-regering, med risk att det kraftigt gynnar riksdagens mest hatade partier, V och SD, 2018.
Senast redigerad av RobinNilsen 2014-08-19 kl. 16:13.
Citera
2014-08-19, 16:14
Medlem
Citat:
Givet att SD verkligen röstar emot båda alternativen, så har du rätt. Den här regeringsbildningen blir en rysare. Nyval kommer undvikas till varje pris. Men till vilket pris? Att MP eller S släpper fram Alliansen? En blågrön regering? Att FP eller C släpper fram Löfven? Eller som allt fler tror, en S&M-regering, med risk att det kraftigt gynnar riksdagens mest hatade partier, V och SD, 2018.
Kan bli intressant, jag ser framför mig hur Fredde i läder och piska försöker övertyga Lövén om att behålla de nyliberala reglerna för arbetskraftsinvandringen.
Citera
2014-08-19, 16:19
Medlem
Citat:
Med tanke på att jag i grunden är anarkokaptialist, vore en framtidsambition om att leva på stulna pengar rätt så bisarr.

Folkpartister och sk liberaler har aldrig haft några sådana problem överhuvudtaget, se hela den nyliberala eliten som nannas av smulor från företag. Det är förvisso inte skattepengar, men principen är likartad - något vettigt arbete klarar de inte av.

Citat:
Visst blir det en spännande rysare. Nu stundar det sista slaget. Jag ser framför mig nyliberalismen utraderad som kraft efter valet, alla kommer att vilja rusa i socialkonservativ riktning (utan att det blir alltför pinsamt uppenbart bara). :-)
Citera
2014-08-19, 17:43
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Nu ger Åkesson ett glasklart besked i regeringsfrågan så nu är det ingen som behöver undra längre. Exakt vad jag skrev i går i tråden för övrigt. Mina egna formuleringar:

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article19387507.ab
JÅ säger alltså att SD inte ska "rösta fram...". Därmed kan man anta att det ligger nära till hands för dem att lägga ned rösterna när regeringsförslag presenteras. Det block som är störst kommer alltså sannolikt bilda regering. I detta opinionsläge ser det alltså ut som om det kommer bli en en rödgrön regering höst.
Citera
2014-08-19, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
JÅ säger alltså att SD inte ska "rösta fram...". Därmed kan man anta att det ligger nära till hands för dem att lägga ned rösterna när regeringsförslag presenteras. Det block som är störst kommer alltså sannolikt bilda regering. I detta opinionsläge ser det alltså ut som om det kommer bli en en rödgrön regering höst.
Jimmie Åkesson skriver alltså att han har varken vilja eller mandat från väljarna att stödja en politik som innebär ökad invandring.

Du och Robin tror alltså Åkesson tolkar det som att han har mandat av väljarna att ge passivt stöd till en politik som innebär ökad invandring?

Den här diskussionen håller på att balla ur känns det som.
Citera
2014-08-19, 18:25
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Jimmie Åkesson skriver alltså att han har varken vilja eller mandat från väljarna att stödja en politik som innebär ökad invandring.

Du och Robin tror alltså Åkesson tolkar det som att han har mandat av väljarna att ge passivt stöd till en politik som innebär ökad invandring?

Den här diskussionen håller på att balla ur känns det som.
Ja men du säger ju samma sak själv...

Både du och JÅ skriver: "inte stödja", vilket betyder "ej rösta för" vilket är rimligt att anta innebär i dessa sammanhang att man lägger ner sin röst.

Hade han menat "rösta emot" så hade han skrivit det.

Vi spekulerar i den här tråden. Om du kallar det balla ut bara för att folk inte spekulerar som du så är du mig en snarstucken SD:are.
Citera
2014-08-19, 18:25
Medlem
brutalares avatar
Nu säger ju alla fyra allianspartier att dom kommer släppa fram Löfven som statsminister om dom blir större, vilket dom med största sannolikhet kommer att bli. Så valet är väl redan klart? Tror ni dom kan ändra sig efter valet och rösta ner detta regeringsförslag? Det tror inte jag.

SD kommer inte få något inflytande på många val.
Citera
2014-08-19, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja men du säger ju samma sak själv...

Både du och JÅ skriver: "inte stödja", vilket betyder "ej rösta för" vilket är rimligt att anta innebär i dessa sammanhang att man lägger ner sin röst.

Hade han menat "rösta emot" så hade han skrivit det.

Vi spekulerar i den här tråden. Om du kallar det balla ut bara för att folk inte spekulerar som du så är du mig en snarstucken SD:are.
Nej, som jag skrev tidigare så skiljer man på aktivt och passivt stöd. Att lägga ner sina röster är att ge passivt stöd. När Åkesson skriver att han inte vill stödja så menar han att han inte vill ge aktivt eller passivt stöd.

Om han inte menar det så måste han förklara varför han tror sig ha mandat av väljarna att ge passivt stöd men inte aktivt stöd om resultatet blir detsamma. Det är denna orimlighet jag menar när jag säger att diskussionen håller på att urarta.
Citera
2014-08-19, 18:32
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Nu säger ju alla fyra allianspartier att dom kommer släppa fram Löfven som statsminister om dom blir större, vilket dom med största sannolikhet kommer att bli. Så valet är väl redan klart? Tror ni dom kan ändra sig efter valet och rösta ner detta regeringsförslag? Det tror inte jag.

SD kommer inte få något inflytande på många val.
Säger dom verkligen det??

Även om det vore sant så räcker det inte bara att de lägger ned sina röster när man ska rösta om ny statsminister. Om en Löfven-ledd regering ska ha en chans (och om SD röstar aktivt emot) så måste minst ett eller två allianspartier lägga ned sina röster i närapå varje votering. Är allianspartierna verkligen villiga att göra det? Jag tror inte det.
Citera
2014-08-19, 18:37
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Nej, som jag skrev tidigare så skiljer man på aktivt och passivt stöd. Att lägga ner sina röster är att ge passivt stöd. När Åkesson skriver att han inte vill stödja så menar han att han inte vill ge aktivt eller passivt stöd.

Om han inte menar det så måste han förklara varför han tror sig ha mandat av väljarna att ge passivt stöd men inte aktivt stöd om resultatet blir detsamma. Det är denna orimlighet jag menar när jag säger att diskussionen håller på att urarta.
Sant. Men han skriver även "inte rösta fram...". Från ditt citat av honom:

Vi kommer varken att stödja Reinfeldt eller Löfven om man inte är beredda att lägga om prioriteringarna. Vi har varken viljan eller mandatet från väljarna att rösta fram en regering som så tydligt väljer att köra svensk ekonomi i botten utan att för den delen göra den insats för världens flyktingar som krävs.

Varför skriver han inte "rösta emot", om det är det som han avser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in