2014-08-19, 15:55
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Men kära vänner... 200, 250, 100 eller 50 miljarder är ju hårklyverier i sammanhanget! Att vi ens diskuterar detta!!!

Att man ens ska behöva sitta och försöka uppskatta kostnader på den här nivån är ju otroligt! Varför plockas inte siffrorna fram, så att väljarna får en rimlig möjlighet att med egna ögon se hur mycket asyl och anhöriginvandringen kostar samhället i reda pengar och som andel av budgeten! Vi får se alla andra segment tydligt och klart redovisade, men när det kommer till I&I så är det dold information. För inte särskilt länge sedan kunde man se folk som pekade på Migrationsverkets budget när man diskuterade utgifterna. Sedan började man snacka om 40 miljarder, kanske 50, men fortfarande uppskattningsvis!

Och då ska vi i sammanhanget vara helt på det klara med att Försvarsmakten sedan en längre tid haft en budget på 40 miljarder/år och det har förväntats täcka lönekostnaderna på Sveriges största myndighet, alla övningsfält, alla lokaler (marknadsmässig hyra för lokaler som byggts och betalts för i vissa fall hundratals år sedan), all materiel (vapen, ammunition, uniformer, utrustning, fartyg, u-båtar, JAS-plan), alla utlandsinsatser (Bosnien, Kosovo, Somalia, Libyen, Libanon, Afghanistan, Kongo, Liberia etc etc) med hundratals svenska soldater och sjömän i utlandstjänst i princip varje dag av året sedan början av 90-talet och inte nog med det; all återställning och miljösanering av övningsområden och anläggningar man lämnat ifrån sig till följd av neddragningar, alla moderniseringar, uppgraderingar, ombyggnationer av lokaler, fordon, fartyg och flyg. Alla dagersättningar till värnpliktiga och GMU-soldater och deras resor, alla löner och traktamenten, ersättning till frivilliga, kurser, utbildningar, REHAB av skadade och sjuka och allt, allt, allt denna myndighet sysslar med i form av kärnverksamhet och annat lull-lull. 40 miljarder kostar det, alltså... Bara som jämförelse!

Och vad får vi då för asyl och anhöriginvandringen, mina damer och herrar? Känna oss bra? Känna oss goda och präktiga? Kan vi slå oss för bröstet när vi reser utomlands och stolt knycka på nacken när folk hånflinar när man berättar var man kommer ifrån? Den humanitära stormakten Sverige!!

Jag vill veta, verkligen! För detta handlar ju alldeles oavsett om riktigt stora pengar! Ett par % av BNP är fanimej mycket stålar! Har samhällsservicen blivit bättre? Brottsligheten lägre? Gatorna renare? Städerna tryggare? Har vi välhållna parker och rekreationsanläggningar för folk? En bra skola? Får sjuka bättre vård? Kommer räddningstjänsten snabbare? Kommer de överhuvudtaget? Har folkhälsan förbättrats? Mår vi psykiskt bättre? Mår våra unga bättre och har större framtidstro än före 1990?

Om det är 100 eller 300 miljarder är egentligen skitsamma. Det. Är. Sjuka. Summor.

Enligt mitt sätt att se på saken, hade vi haft större nytta av dem om vi växlat in dem i tjugolappar och eldat fjärrvärmeverk med dem!

Jag håller givetvis med till fullo i allting du säger, det handlar om fantasisummor oavsett. Jag vänder mig bara emot att använda väldigt tveksamma källor som stöd för det spelar motståndarlaget rakt i händerna. Då är det bättre att inte ta från tårna utan istället vara mycket konservativ när man pratar om kostnaderna så man får större chans för gehör och slipper anklagelser om att man förvanskar fakta och överdriver.

Jag räknar inte med att få valuta för en, verklig, flyktinginvandring. Jag kan ta att det kostar lite pengar om vi nu hade tagit emot enbart riktiga flyktingar och i rimliga mängder, högst 1/10 av de vi tar emot idag. Men med dagens invandring så kostar det både oss och resten av världens behövande för mycket pengar. För oss är kostnaden heller inte bara ekonomisk, men det kan vi lämna till en annan debatt.
Citera
2014-08-19, 16:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Alla svenska väljare som kan enkel matematik (upp till årskurs 6) och är det minsta intresserade av politik vet naturligtvis redan vad Reinfeldt sa i sitt tal. Vem som helst kan räkna ut att om man tar in 100 000 invandrare om året; en majoritet från afrika eller mellanöstern och med låg utbildning och små chanser till egen försörjning, så kommer det att drabba landets ekonomi stenhårt.

M kan på inget sätt ha spelat ut sin roll. Det kommer inte påverka dem det allra minsta negativt eftersom Reinfeldt bara redovisar truismer. Att döma av opinionsundersökningen häromdagen, där 60% av folket vill ha samma eller ökad flyktingmottagning, så skulle det möjligen tyda på att moderaterna skulle kunna få fler röster. Moderaterna säger ju som det är, medan andra partier hymlar med att invandringen kommer att krossa välfärden (vilket ju alla människor redan begriper att den kommer att göra). Så, eftersom alla människor begriper att invandringen kommer att krossa välfärden och 60% vill ha samma eller mer invandring, så bör moderaterna öka kraftigt eftersom de säger vad folk redan vet och därför gärna vill höra (det får dem ju att känna sig intelligenta, när t.o.m. statsministern säger vad de redan tänker).

Vänta nu lite, min fråga är fortfarande obesvarad. Hur många av de som deltog i Novus senast undersökning har hört vad statsministern sa i sitt tal? Jag ger inte en somalisk shilling för den undersökningen innan frågan är besvarad.

Uppfattningen i media verkar vara att 60% av folket vill ha samma eller ökad flyktingmottagning trots statsministerns tal. Det är att glida på sanningen anser jag.
Citera
2014-08-19, 16:01
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Hur seriöst är det att inte försöka skatta undanträngningseffekternas prislapp, utan istället helt utelämna dem?

Ja, är målet en fullständig rapport över kostnaderna så är svaret : Inte det minsta!

Det beror väl på vad man vill mäta. Man skulle kunna argumentera för att undanträngningseffekter inte ens är en kostnad. Men visst kan man försöka, men det borde i så fall ske i samråd med flera nationalekonomer så att man använder en rimlig och generellt accepterad metodologi vilket Tullberg inte gjort, antagligen för att han vet att han inte skulle få medhåll, det finns egentligen ingen annan anledning att förvägra peer review.
Citera
2014-08-19, 16:07
Medlem
freeriderXIIs avatar
Folk vill kunna känna sig moraliskt goda när de röstar, därför borde SD gå ut med att det inte bara vill höja bidraget till UNHCR men också det totala biståndet samtidigt som de vill sänka invandringen. Det skulle i alla fall vara svårt att debattera emot.

Några miljarder extra till biståndet är ändå en droppe i havet i jämförelse med de ackumulerande kostnaderna för invandringen.

Sveriges nuvarande bistånd på 38,4 miljarder kronor skulle kunna höjas till 40 miljarder. En del av detta mycket höga bistånd skulle kunna gå till frivillig återvandring för de invandrare som vill lämna Sverige (av väderskäl, kulturella skäl eller religiösa etc.) men inte har ekonomiskt råd de som vill stanna får givetvis göra det.
Citera
2014-08-19, 16:12
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Jag håller givetvis med till fullo i allting du säger, det handlar om fantasisummor oavsett. Jag vänder mig bara emot att använda väldigt tveksamma källor som stöd för det spelar motståndarlaget rakt i händerna. Då är det bättre att inte ta från tårna utan istället vara mycket konservativ när man pratar om kostnaderna så man får större chans för gehör och slipper anklagelser om att man förvanskar fakta och överdriver.

Jag räknar inte med att få valuta för en, verklig, flyktinginvandring. Jag kan ta att det kostar lite pengar om vi nu hade tagit emot enbart riktiga flyktingar och i rimliga mängder, högst 1/10 av de vi tar emot idag. Men med dagens invandring så kostar det både oss och resten av världens behövande för mycket pengar. För oss är kostnaden heller inte bara ekonomisk, men det kan vi lämna till en annan debatt.

Vi kommer inte att få ett bra svar på de faktiska kostnaderna i reda pengar, det bara är så. Det finns nämligen inte redovisat i några öppna källor, utan antingen får man lägga ett omfattande pussel (som b.la Affes Statistikblogg försöker göra med hjälp av just öppna källor) eller så får man förlita sig på olika skolor inom ämnet ekonomin som försöker bena ut härvan. Jag vet inte var, men jag såg i en tråd någonstans hur man i Norge räknat ut den årliga kostnaden/invandrare baserat på ursprung. Minns inte siffrorna exakt, men det var en jäkla skillnad på exempelvis en invandrad pakistanier och en somalier, men grejen är att det fanns specificerat. Folk fick se räkningen de förväntas betala för, liksom.

I Sverige är sådant otänkbart!

Jag börjar allt mer luta åt att svenska folket i gemen och som kollektiv betraktat är en sällsynt samling "annorlunda" människor... Märkligt, minst sagt!
Citera
2014-08-19, 16:17
Medlem
freeriderXIIs avatar
Om SD gíck ut med att de ville höja biståndet i sin helhet till 40 miljarder så skulle det slå ner som en positiv bomb i valrörelsen. Och skjutsa fram SD i opinionen de skulle inte förlora många av sina gamla väljare men de skulle vinna många nya.
Citera
2014-08-19, 16:18
Medlem
Citat:
Det finns inga som helst indikationer på att det ska skäras ned på anslag.

De neddragningar som redan idag drabbar människor i Sverige är inga indikationer? Vad mer än de indikationer som redan finns behöver du för att inse allvaret i situationen?
Citera
2014-08-19, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottslingen
Man kan skära ner på två sätt:
1. Minska anslagen
2. Låta anslagen vara oförändrade, men låta fler människor dela på kakan.
I båda fallen är det en fråga om att skära ner på välfärden. Alldeles oavsett om sjuklövern väljer att göra det ena eller det andra, eller kanske t o m båda, så går det svenska folket en mörk framtid till mötes.

Hehehe ... det lustiga är att man t o m kan höja men ändå inte uppnår mer än en sänkning eftersom den höjning man gör inte kompenserar för den verkliga kostnadsökningen.
Citera
2014-08-19, 16:22
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Vi kommer inte att få ett bra svar på de faktiska kostnaderna i reda pengar, det bara är så. Det finns nämligen inte redovisat i några öppna källor, utan antingen får man lägga ett omfattande pussel (som b.la Affes Statistikblogg försöker göra med hjälp av just öppna källor) eller så får man förlita sig på olika skolor inom ämnet ekonomin som försöker bena ut härvan. Jag vet inte var, men jag såg i en tråd någonstans hur man i Norge räknat ut den årliga kostnaden/invandrare baserat på ursprung. Minns inte siffrorna exakt, men det var en jäkla skillnad på exempelvis en invandrad pakistanier och en somalier, men grejen är att det fanns specificerat. Folk fick se räkningen de förväntas betala för, liksom.

I Sverige är sådant otänkbart!

Jag börjar allt mer luta åt att svenska folket i gemen och som kollektiv betraktat är en sällsynt samling "annorlunda" människor... Märkligt, minst sagt!

Det ÄR så. Svenskar betraktas som de mest extrema folkslaget i världen. Googla, och du får vittnesbörd. Inget annat folk har närheten av *snällhet* (enl Tino Sanandaij), eller 'godhet' (googla). Hur det kunnat bli så vet jag inte, men i min värld startades förfallet av Olof Palme, numera endast landsförrädare No #2, efter Reinfeldts utförsäljning av ruinlandet Sverige.
Citera
2014-08-19, 16:23
Medlem
ankalinas avatar
Citat:

Jag tycker den som är kritisk mot den förda politiken har allt att förlora på att ge sig in i dividerande om totalkostnaden för invandringen. Om man frågar landets tio skickligaste nationalekonomer kommer man att få tio olika svar. Till sist hamnar man bara i improduktivt kattrakande om fördelningsnycklar, dynamiska effekter, de antaganden som måste göras etc. Det blir aldrig mer än diskutabla närmevärden och till sist blir det en så teknisk och teoretisk diskussion att ingen orkar lyssna eller åtminstone inte ser helheten.

Landets genom tiderna störste invandringsfanatiker har medgett att det inte finns något reformutrymme alls under överskådlig framtid för någon annan del av samhällsekonomin än flyktingpolitiken, detta efter att i åratal beskrivit invandringspolitiken som en ekonomisk succe pyramidale. Det räcker som ekonomiskt beslutsunderlag när jag ska lägga min röst.

Det innebär obestridligen att alla brister inom skola, vård, omsorg, rättsväsende, pensionssystem, lag och ordning osv som alla kan se idag kommer att permanentas och fördjupas.

Väljarna får nu ta ställning till om de tycker det är ett rimligt pris för att känna att de är del av en "humanitär stormakt" och om de tror på Reinfeldt när han tafatt bedyrar att det i alla fall är spännande och lönsamt på långt sikt i en alltmer obestämd och avlägsen framtid.
Citera
2014-08-19, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Det är ju omkostnaderna också!!!

på dig själv!

Vilka omkostnader då? Jag antar att du m.fl anser att t.ex. invandrares barns skolgång ska räknas som "en kostnad för invandringen"?
Citera
2014-08-19, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
Fakta är att det om exakt 17 månader kommer att hända något mycket intressant. Jag har bett dig att minnas vad du lärt dig när du gick i skolan. Varsågod, gör ett försök till.

PS Du skrek inte "rasist" åt mig den här gången. Börjar du bli hes?
Du har fortfarande inga argument?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in