2014-08-19, 15:32
Medlem
fernebos avatar
Jo, men folk är ju idioter och därför måste vi ju rimligtvis ta hänsyn till detta. Vi har jättehårda karantänsregler när det gäller djur, men människor från länder där världens dödligaste infektionssjukdom just nu härjar kan resa in i EU helt utan kontroller. Det är bisarrt. Det är bara en tidsfråga innan vi får ett ebolautbrott i Europa.
Citera
2014-08-19, 15:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jo, men folk är ju idioter och därför måste vi ju rimligtvis ta hänsyn till detta. Vi har jättehårda karantänsregler när det gäller djur, men människor från länder där världens dödligaste infektionssjukdom just nu härjar kan resa in i EU helt utan kontroller. Det är bisarrt. Det är bara en tidsfråga innan vi får ett ebolautbrott i Europa.

Jag är beredd att hålla med dig, smugglingen av regnskogskött är en stor fara. Inte undra på att nyheten om likmaskar som vällde ut från ett flygplan snabbt omgärdades av hysch hysch.

Sverige ser snart sitt första ebolafall, det är jag helt övertygad om.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19312065.ab
Citera
2014-08-19, 15:50
Medlem
lagartos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotoram
Jag tänker inte följa andra skribenters rasistiska tillmälen om den potentiella Ebola-spridaren i Berlin men vill ändå kommentera. Vi talar alltså om sex punkter där hon har brustit i omdöme och potentiellt utsatt andra för direkt livsfara:
1. Hon väljer att åka till ett område där hon vet att smittan finns.
2. Hon kommer i kontakt med insjuknade utan att kontakta myndigheter (i så fall skulle hon ju själv ha satts i karantän och inte kunna ha åkt hem direkt).
3. Hon lämnar området och flyger ut ur landet, återigen utan att meddela att hon har varit i kontakt med smittade.
4. Hon anländer till Tyskland utan att meddela myndigheter vad hon har varit med om.
5. Hon känner sig sjuk men berättar fortfarande inte att hon har varit i ett land där Ebola spridds och att hon varit i kontakt med smittade,
6. Hon går till jobbet och säger inget om sitt hälsotillstånd och att hon nyligen har varit i kontakt med Ebola-smittade innan hon till slut svimmar av och sen vaknar upp för att då, äntligen, berätta vad hon har varit med om.
Jag vet inte hur Tysklands smittskyddslag ser ut, men det här är faan rätt sanslöst när man tänker efter. Jag hoppas verkligen inte att jag har fel när jag säger att hon antagligen inte är smittad, men om jag har fel och hon verkligen är sjuk så är det nästan så att man skulle hoppas att hon blir åtalad för grov misshandel eller vållande till annans död om nån annan avlider av den smittan hon har fört med sig.

Du begär alldeles för mycket av en afrikan.... det bara är så dom fungerar!
Citera
2014-08-19, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uea
http://www.dailymail.co.uk/health/article-2716777/Has-Ebola-reached-UK-Welsh-national-returned-West-Africa-week-ago-quarantine-home-fears-exposed-dead ly-disease.html

Det som är intressant, törs man gå på en flygtoalett, eftersom ebola tydligen sprids med kroppsvätskor.

Ge fan i att slicka på sitsen och tvätta händerna ordentligt efteråt så är du nog tämligen säker. Man skall ju alltid ge fan i att peta sig i näsan eller ögonen i offentliga miljöer, smart både av hänsyn till andra och för att minska risken för smittspridning.
De varianter av ebolavirus som drabbar människor är enligt uppgift otroligt veka och "dör" (i den mån man kan kalla virus för levande) av i princip allting utanför värdkroppen (inklusive vanlig tvål).
Citera
2014-08-19, 16:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
http://www.dailymail.co.uk/health/article-2716777/Has-Ebola-reached-UK-Welsh-national-returned-West-Africa-week-ago-quarantine-home-fears-exposed-dead ly-disease.html

Det som är intressant, törs man gå på en flygtoalett, eftersom ebola tydligen sprids med kroppsvätskor.

Toaletten är nog ingen fara, men tänk på att ta rätt väska från bagagebandet. Inte så kul att packa upp en rutten gnu kryddad med ebola.
Citera
2014-08-19, 16:20
Medlem
BaalZeBubs avatar
Ni ska veta att de där ebolafallen i Tyskland och England är så osannolika att de inte har hänt. För Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten slog ju fast redan 8 augusti att de inte kan sprida sig i Europa.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/ingen-risk-for-ebolautbrott-i-eu/

Personligen tror jag att han kommer att få äta upp det där. Rejält.
Citera
2014-08-19, 16:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Ni ska veta att de där ebolafallen i Tyskland och England är så osannolika att de inte har hänt. För Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten slog ju fast redan 8 augusti att de inte kan sprida sig i Europa.

Den mannen kan man inte lita på, alla vet ju hur det gick med svininfluensan men även det ofarliga Pandemrix, Zzzzzzzz

Det lär inte dröja länge innan vi har en okontrollerad spridning även inom EU tror jag. Ebola är förrädisk då många kan smittas innan smittkällan uppvisar symptom. Och med den ökade invandringen så ökar också risken för införsel av smittan, det är enkel matematik.
Citera
2014-08-19, 16:58
Medlem
Matärgotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Den mannen kan man inte lita på, alla vet ju hur det gick med svininfluensan men även det ofarliga Pandemrix, Zzzzzzzz

Det lär inte dröja länge innan vi har en okontrollerad spridning även inom EU tror jag. Ebola är förrädisk då många kan smittas innan smittkällan uppvisar symptom. Och med den ökade invandringen så ökar också risken för införsel av smittan, det är enkel matematik.

Nej. Ebola smittar bara efter att patienten börjat uppvisa symptom. Ju sjukare man blir desto lättare smittar man och när man är död är liket en "Ebola-Bomb". Många har blivit smittade genom begravningar där man tvättar/rör kroppen innan begravning vilket är en del av tradition där nere.
Citera
2014-08-19, 17:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matärgott
Nej. Ebola smittar bara efter att patienten börjat uppvisa symptom. Ju sjukare man blir desto lättare smittar man och när man är död är liket en "Ebola-Bomb". Många har blivit smittade genom begravningar där man tvättar/rör kroppen innan begravning vilket är en del av tradition där nere.

Du har såklart rätt. Jag ville säga att sjukdomen är förrädisk då symptomen liknar influensa, och att den smittade kan hinna smitta många andra innan smittkällan har förstått att det handlar om Ebola.

Tack för rättelsen.
Citera
2014-08-19, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagarto
Du begär alldeles för mycket av en afrikan.... det bara är så dom fungerar!
Som sagt, jag är inte intresserad av rasistiska tillmälen eller liknande. Innan du drar iväg dina rasse-kommentarer så kanske du ska ha i åtanke att det är till övervägande del Afrikanska läkare och sjukvårdspersonal som med livet som insatts kämpar mot det här förskräckliga viruset.
Senast redigerad av fotoram 2014-08-19 kl. 17:35.
Citera
2014-08-19, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub

Din läsförståelse är kanske inte så hög? Det är inga utbrott i EU. Det är enstaka fall. Människors ignorans provocerar mig oerhört och jag absolut för att tvångsvaccinera befolkningen (inte emot Ebola, utan i allmänhet).
Citera
2014-08-19, 18:03
Medlem
DistortedTruths avatar
Då var det troligen falskt alarm igen då...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in