Citat:
Ursprungligen postat av
Readbooksedit
Har nyligen flyttat tillbaka till Malmö efter nästan 16 år i exil. Kanonstad! Känner mig helt säker och funderar inte på var jag går eller vem jag möter. Jag bor i centrala Malmö men rör mig överallt. Multikulti? Ja, men jämfört med de europeiska städer är Malmö en Åsa-Nisse. Jag har bott i Marseille, Paris och Berlin och hävdar bestämt att Malmö är väldigt enkelt och ofarligt. Det vi läser i media är skitproblem. Vill man vara helt utan konflikt eller dynamik får man flytta ut i skogen och sitta med sin bössa och vänta.
Jag är dessutom uppvuxen i Stockholm och andra större städer i norra Europa så jag kan jämföra.
Jag har också bott i Paris och varit mkt i Berlin faktiskt. Jag tror Sverige befinner sig i en annan sits än både Frankrike och Tyskland just nu, med tanke på att Sverige har förändrats drastiskt senaste 10 åren, det är inget skämt.
Men att påstå att malmös innerstad inte har problem, är väl ingen konst, när problemen inte ligger där utan utanför. Det vanligt folk ser när de bor inne i stan lr besöker malmö, är ju inte riktigt samma sak. De flesta städer har oftast en bra och kriminellfri innerstad. Vi ska inte blunda för våra problem även fast de inte rör just oss. Det handlar inte bara om hur mkt vi svenskar upplever segregation och kriminalitet utan att det påverkar oss. Det finns faktiskt en annan värld där ute med folk som kanske inte har det så jävla bra. Folk som inte har möjlighet att bo i innerstan eller centralt. Folk som bor i drivor utan varken framtid och hopp. Om de är kriminella är ju en annan fråga, Men det är ju inte konstigt att många blir kriminella.
Jag har varit i Rosengård på senare år och aldrig sett på maken till mer segrigerat, underprioriterat och fattigare ställe i hela Europa. Hur i helvete kan dagens sverige behandla folk på detta sätt?
Tror inte det är så många som har problem med "multikulti" egentligen, men jag är tveksam om den faktiska skaran som utgör "multikuli" vill ha det som det är nu. När ska folk börja se det från deras perspektiv?! 2a och 3e generationens invandrare hit och dit... hur långt ska det gå? 4e och 5e innan man blir svensk? Det är inte så konstigt om en del inte kan ett ord svenska efter att ha bott här i 30 jävla år och aldrig haft ett jobb eller en svensk vän?! Pinsamt är bara förnamnet.
Jag hävdar att allt ansvar ligger hos vår kassa politiker som år efter år varit aldeles för naiva och varken tänkt på oss etiska svenskar eller invandrare som kommit hit.
Jag vet inte hur detta ska sluta, men jag är glad att jag inte bor kvar just nu.