2014-08-19, 09:25
Medlem
trodomintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
Paul Craig Roberts skriver om hur "västs" ruttna massmedia kapats för att sprida ensidig krigspropaganda. Med referens till det nerskjutna passagerarplanet, det imaginära ryska intrånget o.s.v.

http://www.paulcraigroberts.org/2014/08/17/west-respect-truth-longer-exists-paul-craig-roberts/

Lögner och propaganda fortsätter, senast var det väl påstående om att separatisterna angrep en flyktingkonvoj, men inga bilder eller andra bevis. Ett tips är om en "nyhets" ursprung är Andrei Lysenko, då är det med största sannolikhet en lögn.

Propaganda kommer dock från båda sidor, man får välja vilken propaganda man vill utsätta sig för. Jag tycker det är bäst att ta del av båda sidors information och själv ta ställning till vad som är rimligt. Mycket desinformation kan lätt avslöjas med lite Googlande. Märkligt därför att så många journalister okritiskt sväljer vad som presenteras som fakta.
Mainstream media har vanligen en mycket negativ inställning till konspirationsteorier, men nu är plötsligt dessa OK om de kommer från NATO eller den politiska eliten i västvärlden. T ex teorierna om en nära förestående invasion från Ryssland med den humanitära konvojen som förevändning. Paranoida idéer om vapen gömda i konvojen.

Som motvikt till västliga massmedia finns verkligen ett behov av RT, ibland finns där intressanta intervjuer och debatter.
Titta gärna på intervjun med Jan Öberg, fredsforskare vid TFF, transnationella institutet för freds- och framtidsforskning:
http://rt.com/shows/worlds-apart-oksana-boyko/164612-peace-russia-threat-europe/
Han pratar bl a om eventuell anslutning till NATO för Ukraina, och för Sverige. Vidare tar man upp Sveriges (läs Carl Bildts) hökaktiga attityd i Ukrainafrågan, något som är känt internationellt och inte bara här på FB. Jan Öberg är anhängare av principen att i första hand lösa konflikter med fredliga medel och icke-våld.
2014-08-19, 09:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trodominte
Lögner och propaganda fortsätter, senast var det väl påstående om att separatisterna angrep en flyktingkonvoj, men inga bilder eller andra bevis. Ett tips är om en "nyhets" ursprung är Andrei Lysenko, då är det med största sannolikhet en lögn.

Propaganda kommer dock från båda sidor, man får välja vilken propaganda man vill utsätta sig för. Jag tycker det är bäst att ta del av båda sidors information och själv ta ställning till vad som är rimligt. Mycket desinformation kan lätt avslöjas med lite Googlande. Märkligt därför att så många journalister okritiskt sväljer vad som presenteras som fakta.
Mainstream media har vanligen en mycket negativ inställning till konspirationsteorier, men nu är plötsligt dessa OK om de kommer från NATO eller den politiska eliten i västvärlden. T ex teorierna om en nära förestående invasion från Ryssland med den humanitära konvojen som förevändning. Paranoida idéer om vapen gömda i konvojen.

Som motvikt till västliga massmedia finns verkligen ett behov av RT, ibland finns där intressanta intervjuer och debatter.
Titta gärna på intervjun med Jan Öberg, fredsforskare vid TFF, transnationella institutet för freds- och framtidsforskning:
http://rt.com/shows/worlds-apart-oksana-boyko/164612-peace-russia-threat-europe/
Han pratar bl a om eventuell anslutning till NATO för Ukraina, och för Sverige. Vidare tar man upp Sveriges (läs Carl Bildts) hökaktiga attityd i Ukrainafrågan, något som är känt internationellt och inte bara här på FB. Jan Öberg är anhängare av principen att i första hand lösa konflikter med fredliga medel och icke-våld.
Jan Öberg är en nyttig idiot i bästa fall och i värsta fall en inflytelseagent för Ryssland.
Ryssland angriper ett fredligt grannland, så vad skall lösas med fredliga medel?
Om Ryssland drar tillbaka sina legionärer upphör kriget.
2014-08-19, 09:39
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Inte alls, konsensus är att det är en BTR-80 med 14.5mm ksp och sannolikt ett av de berömda uppgraderingspaketen. "modifications" + "shop".
Nej, det finns en post som säger att det är en BTR82AM vilket i sammanhanget är ointressant eftersom Ukraina inte har det vapensystemet heller, men länka gärna till posterna där alla är överens om att det är en Ukrainsk BTR80
2014-08-19, 09:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrkela64
Jag är kroat sa jag, och du vet bättre eller? Istra (istrien, folk menar jag) älskar mer Italien än Kroatien, tyvärr. Jag är från Vukovar, och kan mycket mer om kriget än du, och många som skriver här. Jag..., nej, kommer aldrig att skriva det jag upplevde. Och du sitter här och spelar tuff, men HS rekryterar, kom bara med...
Nonsens, Istrien har kulturella kopplingar till Italien precis som Ukraina har ännu starkare kulturella kopplingar till Ryssland, det betyder inte att varken Istrien eller Dalmatien vill tillhöra Italien eller att Ukraina vill slås ihop med Ryssland.
Jodå jag har varit en del i Kroatien, trevligt land och trevligt folk.

Jag känner både ryssar och Ukrainare även om det blir anekdotisk bevisföring så kan det ge en annan bild av vad folk tycker.

Den breda massan i Ryssland vill knappast föra krig mot Ukraina.
2014-08-19, 09:46
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Bättre att utnyttja Azerbaijans gasfält i Kaspiska havet.
Finns ju redan två projekt för att utöka kapaciteten via Trans-adriatiska pipelinen eller Nabucco projektet.

Jo visst, men det är bra att ha många olika leverantörer; ju mer diversifierat, desto mindre sårbara blir vi? Dessutom har Iran mycket affärer med Ryssland, så det vore av strategiskt intresse att splittra dem.

----------------------------------

Citat:
Ifall du inte förstod skillnaden på omsättningsmått, tillgångsmått och skuldmått så är det jobbigt att diskutera ekonomi med dig.

Expert på ekonomi också, finns det något du inte kan?
2014-08-19, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Hur kommer det sig att de västliga ekonomierna får det stora starka Rysslands att se ut som en dvärg?
Nog för att Ryssland har militär styrka,men det beror enbart på att väst har skrotat sina försvar, Ryssland bränner 20 % av BNP på militären, börjar väst återrusta så är Ryssland snart omåkt och lämnat långt bakom.

Ryssland bränner ca 4-4.2% av BNP på militären.

Och Ryssland är omåkt sen länge militärt och försöker nu åtgärda det, helt naturligt när man ser vilka grannar de har.
2014-08-19, 10:06
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Jo visst, men det är bra att ha många olika leverantörer; ju mer diversifierat, desto mindre sårbara blir vi? Dessutom har Iran mycket affärer med Ryssland, så det vore av strategiskt intresse att splittra dem.
Självklart har du rätt i det!
Finns intresse så har Bruegelgruppen gjort en undersökning om Europa kan klara sig utan Ryssland som gasleverantör. Kontentan är att Europa skulle kunna klara av det.
http://www.bruegel.org/nc/blog/detail/article/1283-can-europe-survive-without-russian-gas/

Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Expert på ekonomi också, finns det något du inte kan?
Finns inget BehindRayban inte vet.
2014-08-19, 10:10
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Ryssland bränner ca 4-4.2% av BNP på militären.

Och Ryssland är omåkt sen länge militärt och försöker nu åtgärda det, helt naturligt när man ser vilka grannar de har.

Det mer intressanta i sammanhanget är ju rysslands beroende på olja/gas skatter för att klara statsbudgeten, nästan 50% består av denna inkomst så en nedgång här skulle sätta betydande käppar i hjulet för deras åtaganden. Med tanke på att utgifterna ökar (militär, pensioner, infrastruktur) så kommer de att bli tvingade snart att öka andra skatter, det kommer att drabba befolkningen hårt och vara mycket impopulärt.

Rosneft bad ju om ett lån på 42 miljarder dollar häromdagen så det ser ut som att statsbudgeten kan bli lidande framöver, och med den rysslands kapacitet. Att valutareserverna minskar är även det ett problem och med en mycket svag tillväxt framöver sitter ryssarna pyrt till.
2014-08-19, 10:14
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
1. Ifall du inte förstod skillnaden på omsättningsmått, tillgångsmått och skuldmått så är det jobbigt att diskutera ekonomi med dig. Men om man skriver det så här: Ifall man betraktar Ryssland som ett företag och dina jämförelsestater som företag så måste man ta hänsyn till balansräkning, omsättning, skuldmått och tillgångsmått. I en sådan jämförelse är Ryssland mer korrekt värderat än ifall man gör en kalkyl som du baserat din jämförelse på och slår samman skulder, tillgångar och transaktionsmultiplikatorer.
Så ovanligt, en massa ordbajs utan en enda satans siffra Jag är inte intresserad av ditt konstanta djävla ordbajsande så nästa gång du råkar fumla på svarsknappen så se för fan till att svara så du slipper skämma ut dig hela dagarna i ända.

Jag skrev, och nu fetmarkerar jag: Om du inte tycker BNP-måttet funkar så är du välkommen att visa Rysslands ekonomiska styrka i förhållande till några västländer på det sätt du anser är relevant. Ska vi räkna kottar eller vad föreslår du? Men alla som läser här, inklusive du själv vet ju redan att du kommer att misslyckas med detta också...
2014-08-19, 10:19
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Bägge sidor har sagt att flyktingkonvojen blev beskjuten med 15 döda som följd, de skyller på varandra bara. Vägen och området var under separatisternas kontroll så det är kanske inte osannolikt att de blev beskjutna av separatisterna.
Ukraina har artilleri i området också, vid flygplatsen men jag vet inte om dess artilleri når vägen, slutsatsen är att vi inte kan veta med 100% säkerhet vem som besköt konvojen

Citat:
RT är ett propagandaorgan på Fox News nivå, jag tror inte på mycket som kommer ut från dem men du har rätt i att det behövs belysning från bägge sidor, RT är dock inte det bästa organet för detta.
2014-08-19, 10:24
Medlem
Citat:
Det mer intressanta i sammanhanget är ju rysslands beroende på olja/gas skatter för att klara statsbudgeten, nästan 50% består av denna inkomst så en nedgång här skulle sätta betydande käppar i hjulet för deras åtaganden. Med tanke på att utgifterna ökar (militär, pensioner, infrastruktur) så kommer de att bli tvingade snart att öka andra skatter, det kommer att drabba befolkningen hårt och vara mycket impopulärt.

Rosneft bad ju om ett lån på 42 miljarder dollar häromdagen så det ser ut som att statsbudgeten kan bli lidande framöver, och med den rysslands kapacitet. Att valutareserverna minskar är även det ett problem och med en mycket svag tillväxt framöver sitter ryssarna pyrt till.

Visst är det så att de är beroende av olja/gas. Ja skatter kommer att behöva höjas pga främst de militära, sociala och infrastruktursatsningar som pågår. Hur impopulärt det blir återstår att se. Blir det förbättringar för folk kommer det att funka, skatterna är låga så det finns mycket marginal.

Rosnefts begärda lån från från staten/riksbanken beror ju på att de köpte ett annat bolag med lånade pengar, inte att de går dåligt. Dessa lån de tog utomlands kommer att förfalla så de måste refinansiera detta lån och det är de ju förbjudna att göra i väst. Därav denna begäran.

Tillväxtproblem är ett globalt problem, men visst det kommer att svida rejält.
2014-08-19, 10:26
Medlem
Citat:
Bägge sidor har sagt att flyktingkonvojen blev beskjuten med 15 döda som följd, de skyller på varandra bara. Vägen och området var under separatisternas kontroll så det är kanske inte osannolikt att de blev beskjutna av separatisterna.
Ukraina har artilleri i området också, vid flygplatsen men jag vet inte om dess artilleri når vägen, slutsatsen är att vi inte kan veta med 100% säkerhet vem som besköt konvojen

RT är ett propagandaorgan på Fox News nivå, jag tror inte på mycket som kommer ut från dem men du har rätt i att det behövs belysning från bägge sidor, RT är dock inte det bästa organet för detta.

Om det var separatiskontrollerat område så tyder det väl inte alls på att det var separatisterna som sköt. Tvärt om. Måste du väl ändå inse.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in