2014-08-18, 13:36
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
/.../ Eftersom en av försvarets linjer var just att KJ var så lugn och flegmatisk och aldrig blev arg så hade det naturligtvis haft betydelse om man kunnat visa att han visst kan bli så arg i andra sammanhang och då t.o.m. ge sig på sin älskade hund.
Sade man emot KJ tillräckligt många gånger, eller visade att han hade fel, kom han upp i varv. Åklagarna hade vunnit på att vara mer offensiva och provocerande, och rättens ordförande skulle ha gett f-n i att intervenera så många gånger under förhören med såväl KJ som med hans far; hon var ibland på gränsen till partisk. - EM-F ställde en del bra frågor till KJ och fick fram både det ena och det andra tack vare att hon var lite mera rakt på sak. - På det hela taget borde KJ ha manglats betydligt hårdare.
Citera
2014-08-18, 13:48
Medlem
Jag har tittat på kartan och funderat lite kring VB's promenad den 4/5. Vad jag kan utläsa utifrån var vittnet sett VB vid Lejonbacksvägen är att fortsätter man den vägen en bit framåt kommer man till slut till en korsning där Torpgärdsleden tar vid söderut mot Sävast.

Här finns möjligheter för lite olika scenarion om man vill spekulera.

VB kan ha bestämt möte med MB som bor mot Sävast. (Det bästa alternativet för ett möte dom emellan om man tänker sig att MB tog bilen trots att han druckit någon starköl).

VB kan ha valt denna väg för att komma hem på UG. (Finns dock bättre alternativ än denna sträcka).

VB kan ha haft en avsikt att promenera hem till MB. (Hon har tidigare uppsökt MB spontant när även AN varit med. Det finns också uppgifter i tråden att hon förföljt för henne okända personer).

Om man tittar på kartan och tänker sig att KJ var på väg med bilen för att leta efter VB är också denna korsning intressant om man ponerar att VB fortsatte Lejonbacken fram så är denna korsning samt områdena omkring ett av de ställen där någonting kan ha inträffat VB.
Citera
2014-08-18, 14:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja, vi har nog väldigt olika bild av vissa saker i utredningen. Jag kan då inte läsa ut något pedanteri eller kyla i hur överkroppen med armar och huvud hade slängts i en grop och slarvigt täckts över med stenar. Inte heller benen som förefaller ha kastats in genom en lucka känns som en planerad och organiserad mördares verk. Om man nu inte ska anta att det handlar om att kasta skulden på en oskyldig.
Jag föreslår att du medan du läser på FUP, även lyssnar på DL i TR. Benen förefaller inte ha kastats in genom luckan.
Citat:
Problemet med att hävda något sådant är att man ger sig in på typiskt konspirationsteoretiska resonemang. Med dem kommer också oundvikligen att käka kakan och ha den kvar. Eller som jag skrivit i tråden: Damned if you do, damned if you don't. MB är den trolige gärningsmannen hur man än ser på saken. Hade kroppen varit omsorgsfullt gömd och hittats av en märklig slump så hade det varit ett bevis på att det var han och inte den desorganiserade KJ. När den nu hittades som den gjorde så är det ändå MB som är den trolige gärningsmannen, eftersom han försökt att få det hela att se ut som ett verk av en galning.
Det går alltså inte att avgöra vem som är GM.
Citat:
Sen anser jag personligen att den egendomliga kombinationen av metodiskt döljande av spår och obegriplig hantering av vissa saker (som att slänga in benen i ett ödehus) mer tyder på en personlighet åt KJ-hållet. Det svär i varje fall inte emot den KJ vi lärt känna genom utredningen. En kille som har björnkoll på vissa grejor och aldrig exempelvis missar ett airsoftevent. Men inte kan passa tider och komma ihåg att handla. En kille som kan slå sig på ganska komplicerade projekt (tillverka skottsäkra västar åt hundar mm), men samtidigt inte får enkla ärenden gjorda. En kille som visar förvånande handlingskraft i vissa lägen (den döda hunden som åkte ner i älven), men förhåller sig passiv i andra lägen. En kille som blandar avancerade funderingar och vad som förefaller vara ganska utstuderade lögner med både ömkliga och barnsliga bortförklaringar. Han är verkligen ett skolboksexempel på AS-personens "ojämna begåvningsprofil".
En personlighet åt KJ-hållet, eller en imitation av en personlighet åt KJ-hållet.
Citera
2014-08-18, 15:00
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ja, vi har nog väldigt olika bild av vissa saker i utredningen. Jag kan då inte läsa ut något pedanteri eller kyla i hur överkroppen med armar och huvud hade slängts i en grop och slarvigt täckts över med stenar. Inte heller benen som förefaller ha kastats in genom en lucka känns som en planerad och organiserad mördares verk. Om man nu inte ska anta att det handlar om att kasta skulden på en oskyldig.

Problemet med att hävda något sådant är att man ger sig in på typiskt konspirationsteoretiska resonemang. Med dem kommer också oundvikligen att käka kakan och ha den kvar. Eller som jag skrivit i tråden: Damned if you do, damned if you don't. MB är den trolige gärningsmannen hur man än ser på saken. Hade kroppen varit omsorgsfullt gömd och hittats av en märklig slump så hade det varit ett bevis på att det var han och inte den desorganiserade KJ. När den nu hittades som den gjorde så är det ändå MB som är den trolige gärningsmannen, eftersom han försökt att få det hela att se ut som ett verk av en galning.

Sen anser jag personligen att den egendomliga kombinationen av metodiskt döljande av spår och obegriplig hantering av vissa saker (som att slänga in benen i ett ödehus) mer tyder på en personlighet åt KJ-hållet. Det svär i varje fall inte emot den KJ vi lärt känna genom utredningen. En kille som har björnkoll på vissa grejor och aldrig exempelvis missar ett airsoftevent. Men inte kan passa tider och komma ihåg att handla. En kille som kan slå sig på ganska komplicerade projekt (tillverka skottsäkra västar åt hundar mm), men samtidigt inte får enkla ärenden gjorda. En kille som visar förvånande handlingskraft i vissa lägen (den döda hunden som åkte ner i älven), men förhåller sig passiv i andra lägen. En kille som blandar avancerade funderingar och vad som förefaller vara ganska utstuderade lögner med både ömkliga och barnsliga bortförklaringar. Han är verkligen ett skolboksexempel på AS-personens "ojämna begåvningsprofil".

HR gjorde bedömningen att GM måste ha klättrat uppför rampen, in i huset och därefter placerat benen bredvid varandra på golvet.
Om du läser vittnesmålen i FUP avseende benen, förstår du säkert vad jag menar med pedanteri.
Tvättning, snitt, placering. Det var inte fråga om någon hastig dumpning.

På fyndplats 2 har man tagit sig tid att skära tejp, dra bort emballage, lägga kvistar och placera 6 st stora stenar ovanpå kroppen.
Till det erfordras viss tid och noggrannhet. Kylan består i att att klara av att stanna kvar i situationen tills allt är slutfört.

Håller med om att KJ är ett "skolboksexempel" och det är bara i praktiken man kan bedöma hur hårt en diagnos slår. Det som för gemene man anses vara enkelt är svårt för KJ.
Hunden åkte ner i älven ja, fast här bortser du från den ojämna energinivån som följer med diagnoserna. Han blev förmodligen fullständigt utmattad efteråt av dramatiken kring hunden.

Jag får heller inte ihop tider för mord, undanröjande av bevis till placering på fyndplatser. Båda fyndplatserna ligger i mycket nära anslutning till farbar väg. Man får då förmoda att ett fordon har använts, det ligger närmast till hands.
Mellan den 18-20 maj var KJ´s bagageutrymme till brädden fylld med grejer. Skulle han först ha plockat ut allt och därefter lagt in emballerade kroppsdelar? För att återigen lägga tillbaka grejerna.
Eller har han lånat en bil, vems i så fall?
Citera
2014-08-18, 15:23
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Nej, inte som en oberoende händelse naturligtvis. Men i den här kedjan:

- KJ har problem med sin hund som ylar och skäller och bajsar inomhus
- KJ blir kontaktad av sin hyresvärd med klagomål angående hunden och verkar bli stressad av detta
- KJ är ute sent och har druckit alkohol. Kommer hem mitt i natten.
- Hunden dör (oklart hur)
- KJ googlar "hund annatomi" samtidigt (mitt i natten)
- KJ får oerhört brått med att skaffa undan hundkroppen - han lånar en pulka och puttar ner den i älven tidiga morgonen innan han meddelar någon vad som hänt
- Grannar noterar blodspår på flera ställen - allt detta blod ska enligt KJ ha kommit av att hunden blödde från munnen efter att ha bitit av en elkabel.
- KJ ljuger i tingsrätten och påstår att han googlat vid ett helt annat tillfälle för att hjälpa en kompis (ej namngiven) vars valp hade problem med att gå i trappor. KJ har inte i något förhör lämnat någon som helst rimlig förklaring till varför han googlade.
- Konfronterad med lögnen blir han vansinnig på åklagaren.

Nu misslyckades åklagarna med att få KJ att medge något (inte särskilt förvånande). Men i sitt sammanhang är det svårt att inte se googlingen som ett tecken på att något hände med hunden som förmodligen inte är vad KJ påstår hände. Eftersom en av försvarets linjer var just att KJ var så lugn och flegmatisk och aldrig blev arg så hade det naturligtvis haft betydelse om man kunnat visa att han visst kan bli så arg i andra sammanhang och då t.o.m. ge sig på sin älskade hund. Vilket också är den mest rimliga förklaringen enligt mig. Inga bett i kablar, men heller ingen utstuderad plan att ha ihjäl och stycka hunden för nöjes skull. Han kommer hem full och på dåligt humör. Hunden har gjort något dumt igen - sinnet rinner på honom och när hunden kanske morrar eller försöker bita honom så tar han ett vasst föremål och bara hugger... Sen googlar han antingen för att se hur han bäst ska ta av hundens ben för att få ner kadavret i en säck. Eller möjligen för att försöka rädda hunden. Brodern noterade blodiga kompresser - varför skulle han haft behov av att lägga kompresser på hunden om den bet i en kabel och dog direkt?

Det här är en av flera Kristofferhistorier som inte på långa vägar går ihop och jag är rätt förvånad över den oerhörda vilja som fortfarande finns hos flera skribenter i tråden till att tro på hans märkliga berättelser.

Angående "googligen" kan han minnas fel, ha glömt bort p.g.a stresspåslag. Han kan t.o.m ha använt en annan dator när han "googlat" sig fram om kompisens hund.

Blodiga kompresser kan ha varit uttryck för ett desperat försök att göra något för hunden?
Vem vet...

Din teori är hållbar, absolut. Han kan också ha fått ett utbrott och gjort illa hunden.

Vad jag sätter mig emot är att det går att skönja en viss njutning i att få fantisera kring styckningar av hunden och hur han ska ha inväntat det rätta tillfället att få göra sig av med sitt älskade husdjur. Att han dessvärre inte klarade av att ta hand om denne är olyckligt och har att göra med oförmåga.
Citera
2014-08-18, 15:32
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
En personlighet åt KJ-hållet, eller en imitation av en personlighet åt KJ-hållet.

Ursäktar du mig om jag säger att rakkniven föreslår det förstnämnda som klart mer sannolikt än det sistnämnda.

Du har helt rätt i att jag inte satt mig in i varje detalj från rättegången. Jag kan dock inte direkt påstå att det känns som en särskilt mycket mer organiserad och metodisk iskallt planerande gärningsman bara för att vederbörande möjligen gått in i huset och lagt benen där. Dessutom kan det ju ha resulterat i ett skoavtryck ev. Stämmer dåligt med en iskall planteringsmördare.
Citera
2014-08-18, 15:38
Medlem
MrFolds avatar
Jag har en fråga till dig förresten Quarrel, med anledning av dina egna utredningar "på ort och ställe":

Vilken inställning har de personer som hjälpt dig och - om jag förstod saken rätt - även inkvarterat dig vid ditt besök i Boden i skuldfrågan? Är de öppna för alla alternativ som du säger dig vara, eller är de övertygade åt ena eller andra hållet?

Du väljer naturligtvis själv om du vill svara eller inte, men med tanke på att din objektivitet har blivit allvarligt ifrågasatt i ett annat fall pga kopplingar till dömd GM och dömd GM närstående personer så är det säkert inte bara jag som är intresserad av detta och tycker att det också kan anses höra till topic.
Citera
2014-08-18, 15:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursäktar du mig om jag säger att rakkniven föreslår det förstnämnda som klart mer sannolikt än det sistnämnda.

Du har helt rätt i att jag inte satt mig in i varje detalj från rättegången. Jag kan dock inte direkt påstå att det känns som en särskilt mycket mer organiserad och metodisk iskallt planerande gärningsman bara för att vederbörande möjligen gått in i huset och lagt benen där. Dessutom kan det ju ha resulterat i ett skoavtryck ev. Stämmer dåligt med en iskall planteringsmördare.
Det resulterade i ett skoavtryck, iaf är ett skoavtryck oidentifierat.
Citera
2014-08-18, 15:39
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag har tittat på kartan och funderat lite kring VB's promenad den 4/5. Vad jag kan utläsa utifrån var vittnet sett VB vid Lejonbacksvägen är att fortsätter man den vägen en bit framåt kommer man till slut till en korsning där Torpgärdsleden tar vid söderut mot Sävast.

Här finns möjligheter för lite olika scenarion om man vill spekulera.

VB kan ha bestämt möte med MB som bor mot Sävast. (Det bästa alternativet för ett möte dom emellan om man tänker sig att MB tog bilen trots att han druckit någon starköl).

VB kan ha valt denna väg för att komma hem på UG. (Finns dock bättre alternativ än denna sträcka).

VB kan ha haft en avsikt att promenera hem till MB. (Hon har tidigare uppsökt MB spontant när även AN varit med. Det finns också uppgifter i tråden att hon förföljt för henne okända personer).

Om man tittar på kartan och tänker sig att KJ var på väg med bilen för att leta efter VB är också denna korsning intressant om man ponerar att VB fortsatte Lejonbacken fram så är denna korsning samt områdena omkring ett av de ställen där någonting kan ha inträffat VB.

Någon som vet vilka personer hon hade haft kontakt med däromkring? Och kände hon fler personer än MB i Sävast? Yn*ve uppger i sitt vittnesmål att hon ska ha vistats väldigt mycket i Sävast...

Någon som har uppgifter på det, kanske någon Bodensare?
Citera
2014-08-18, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Någon som vet vilka personer hon hade haft kontakt med däromkring? Och kände hon fler personer än MB i Sävast? Yn*ve uppger i sitt vittnesmål att hon ska ha vistats väldigt mycket i Sävast...

Någon som har uppgifter på det, kanske någon Bodensare?

Är det inte rimligt att anta att hon skulle möta upp älskaren alt. älskrens hustru som hon varit i kontakt med bara ett par timmar innan på kvällen den 4 maj?

AN tappar besinningen? = JA högst sannolikt
Citera
2014-08-18, 16:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Att döma av det "omedelbara" förhöret i TR var det alltså inte fråga om något ”strypsex” utan om ett stryptag som under slutskedet av IG/KJ:s förhållande plötsligt och oförhappandes togs av en dessförinnan mycket lugn KJ genom att han krökte sin arm om IG:s hals när han och IG satt och såg på film i IG:s soffa i hennes lägenhet; IG satt då på KJ:s högra sida. Trots att IG sade åt honom: ”stopp, sluta, lägg av…”, slutade han inte. IG sprattlade med både armar och ben, men KJ:s grepp blev hårdare; han slutade inte; IG fick allt svårare att andas; hon fick panik, hjärtat bankade och luften började ta slut. Efter ett tag släppte KJ sitt grepp och därefter hade han suttit och flinat. När IG frågat honom varför han inte slutat hade han svarat att han var van att höra stoppordet "röd". - Dramatiken får gottskrivas KJ.
Så, äveh här dramatiserar du. Det står ingenstans och påstås ingenstans att hjärtat bankade. Det är bättre att du håller dig till sanningen och inte låter fantasin skena iväg.
Citat:
Om du lyssnar på förhöret med IG i TR så får du förklaringen på detta fenomen. - Ja, jag tror mer på IG än på den storljugande KJ som säger vad som för stunden passar honom bäst.
Jag har lyssnat och konstaterar fortfarande att versionerna skiljer sig åt. Jag hörde också IG beskriva KJ som varken svartsjuk, aggressiv eller hotfull.
Citat:
Du vet väl inte vad det handlar om; händerna är inte återfunna; det är däremot den blodfattiga torson med sina hugg och slag.
Nej, det vet jag inte, lika lite som du. Jag kan spekulera i att händerna är borta för att det syntes att de var kedjade i ett garage i en vecka, men det bidrar, lika lite som din spekulation, till diskussionen.
Citat:
Ja, men VB gillade inte längre KJ; hon gillade MB - och efter att ha hört KJ:s sexskrönor förstår man varför.
Jag tvivlar starkt på att VB gillade MB på torsdagen innan försvinnandet, samma dag eller dagen efter att han gjorde slut med henne, "ska aldrigt mer ligga med dig hatar dig jag är säkert på att hon gör det också för hon tappade förtroende för dig:))) tillslut så har du ingen kvar. tur att ni har företag tillsammans annars hade hon gjort slut med mig. Du verkar inte gillar när vi älskade dig". Så VB gick på eget initiativ hem till en kille som hon inte gillade. Knappast, och du vet inget om de hade sex eller inte, såvida du inte var där.
Citat:
Ja, någon anledning måste det ju vara; kläm fram med den, då - spänningen är olidlig...
Syftet var att ge KJ skulden för mordet.
Citat:
Då skulle samma sak hända som när VB suttit i MB:s bil; AN skulle då verkligen förstå hur konstig den här tjejen var och hur synd det var om MB att han råkat komma i hennes väg + förstås att VB kunde förvänta sig att bli avstängd från allt vad träning heter och bli ovän för livet med MB. - Varför tror du att MB hela tiden garderade sig med att svara kryptiskt och återhållsamt på VB:s sms. - Har du sett ett sms till VB där MB bedyrat henne sin kärlek?
Det vet du inte. Någon gång rinner bägaren över. Nej, MB har raderat sina SMS permanent.
Citera
2014-08-18, 16:13
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
IG på psyk. Intressant. Undrar varför du tror mer på henne än på KJ. I polisförhör skedde låtsasstrypet i samband med sex, det gjorde det inte i TR.
Det faller sig nog naturligare att tro på en person som inte är dömd för att ha dödat en
annan människa än en som är det. En tids vistelse på psyk för en depression eller nåt annat
förändrar inte den saken.
Citat:
KJ gillade också VB.
Och ändå tog han livet av henne. Så mycket var det värt att han "gillade henne"
Citat:
Vad tror du hände om VB stod på MB:s tröskel på kvällen 4 maj
Inte det du tror i vart fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto