2014-08-17, 22:15
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farenhigh
Alltså vad är det med politiker och att inte lyckas svara på en fråga genom ett enkelt ja eller nej, utan ska ständigt prata i långa uttalande utan att ens komma fram till ett svar på vad frågan faktiskt var.

Det är ju själva definitionen på en politiker. Prata så pass länge att folk tappar bort var pucken är för att sedan glömma att det inte levererades något svar på frågan.
Citera
2014-08-17, 22:16
Medlem
volvo 240s avatar
SVT kommer garanterat få kritik för att de släppte fram Åkesson som en slags egen statsministerkandidat.

Men han är ju den enda varkliga oppositionen så inte mer än rätt.
Citera
2014-08-17, 22:19
Medlem
RaiderNations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Jimmie Åkesson var verkligen klockren idag. Man insåg snabbt vad SVT:s vinkel skulle vara när man visar en film om flyktingars situation på en specifik plats för att sedan direkt, 1 sekund efter reportaget, börja fråga Jimmie om den film man visat. Jag antar att man trodde Jimmie skulle tappa fattningen och låta sig ledas in i en diskussion om just en plats i hela världen där flyktingar lever under svåra former, men han är mer slipad än så.

Vet inte om vi såg samma inslag med i det jag såg så pratade reportern om hur bra Libanon var innan flyktingarna kom men att det nu uppstått splittringar i samhället. Borgmästarens högra hand beklagade sig även över att flyktingarna tog libanesernas jobb. Överlag kändes inslaget kritiskt mot flyktingarna.
Citera
2014-08-17, 22:20
Medlem
SmokeOns avatar
Från Aftonbladets efter-debatt:

Citat:
Nu Löfven: Vi ska givetvis ta emot människor som flyr från sina liv, vi har ett högra skatteuttag än regeringen och då har vi också råd med skolan och vården. Att regeringen säger att de inte har utrymme, det har de skapat själva.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19379296.ab
Citera
2014-08-17, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkickinit
Varför är alltid intervjuarna som intervjuar Åkesson helt dumma i huvudet?

"Ja men vad är mest humant för den ENSKILDA familjen?"
När han precis har svarat väldigt bra på frågan, att de anser det mer humant att hjälpa en större skala flyktingar, tjatar intervjuaren vidare. Han sitter också och avbryter och hans tjat som har samma innehåll som de tidigare pratat om tar tid från andra spår i ämnet.

Vad jag har sett blir alla intervjuare så jävla förnäma och vill strikt visa att de är emot Jimmie Åkesson i intervjun vilket är högst oprofessionellt.

Ja, den ENSKILDA familjen som kommer till Sverige och får ta del av dyr svensk mat, vård och boende blir säkert nöjd om vi lägger de pengarna på invandring. De övriga 99 familjer som för samma pengar kunde fått hjälp med sjukvård, mat, sjukvård och boende i flyktinglägret, men nu inte får någon hjälp alls, håller nog inte med.

Iofs tycker jag att programledare ska vara ifrågasättande och ta rollen av motståndare till politiker som intervjuas, men detta blir ju bara tjatigt.

Fattar inte hur Reinfeldt mfl tänker, vi har ju inte bostäder, folk som fått uppehållstillstånd blir kvar i korttidsboenden i flera år för att de inte har någonstans att ta vägen. Ska det fortsätta så här kommer vi snart att ha likadana tältläger här som i Libanon och Jordanien. Men skit i det, bara alla kommer hit! Vi är sämst i EU på att integrera invandrare på arbetsmarknaden och har störst glapp mellan inrikes och utrikes födda elever i skolan. Och så påstår de att vi alltid varit bra på att ta emot invandrare... Vilken verklighet lever de i? Eller är det jag som blivit rasistindoktrinerad av att hänga på Flashback och inte ser vilket rikt land vi är och hur bra det går?
Citera
2014-08-17, 22:22
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Från Aftonbladets efter-debatt:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19379296.ab

Vilken valvinnare. Vi har råd för vi kan alltid höja skatten!
Citera
2014-08-17, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dawlish
Ibland önskar jag att jag själv fick gå upp och besvara dumma journalisters frågor om självklara saker.

HUR KAN DEN HÄR MÄNNISKAN FÅ LEDA ETT SERIÖST TV-PROGRAM?! HAN STÄLLDE INTE EN ENDA RIMLIG FRÅGA?!
Ni får komma ihåg att förhörsledarna har stort tryck på sig att "sätta dit" Åkesson. Inte minst från kollegor.

Det handlar alltså inte om att ställe vettiga relevanta frågor. (Inte för någon politiker).
Citera
2014-08-17, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaiderNation
Vet inte om vi såg samma inslag med i det jag såg så pratade reportern om hur bra Libanon var innan flyktingarna kom men att det nu uppstått splittringar i samhället. Borgmästarens högra hand beklagade sig även över att flyktingarna tog libanesernas jobb. Överlag kändes inslaget kritiskt mot flyktingarna.
Ja, det noterade jag också. Men om tanken med inslaget var att visa på att Sverigedemokraternas inställning att hjälpa fler på plats är inhuman måste man förstås visa upp flyktingar som har det mycket svårt. Alternativt ville man väl försöka visa på en "doubly whammy" där även de stackars palestinierna blir lidande av att vi i Sverige inte tar hit fler Syrier.

Att de framställer palestinier som främlingsfientliga rasister (för det är vad man skulle någon i Sverige med dessa åsikter - "They took our jobs!") tänkte de nog inte ens själva på, eller så ignorerade man detta och hoppades på att inget skulle märka det. Vem vet egentligen hur den person som orkestrerade denna utfrågning tänkte och det spelar egentligen mindre roll.
Citera
2014-08-17, 22:29
Medlem
eradnups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aftonbladet
"På twitter förekommer kritik mot att Åkesson fick sätta agendan"
Det bästa vore att göra som Erdogan och stänga ner twitter. Såg utspel från F! nyss om att twitter var ett perfekt medel för politik.
Citera
2014-08-17, 22:31
Medlem
Kaviarkommunists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Är det någon som tror på JÅ när han säger att han vill hjälpa utsatta i närområdet för att man kan hjälpa fler och inte för att han inte vill ha blattarna här helt enkelt?

Den som använder ordet "blattarna" är ju du. En miljard i närområdet är det budgeterat för, och det hjälper betydligt fler människor än vad vi gör idag med vår ansvarslösa migrationspolitik.
Citera
2014-08-17, 22:34
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradnup
Det bästa vore att göra som Erdogan och stänga ner twitter. Såg utspel från F! nyss om att twitter var ett perfekt medel för politik.

Perfekt medel för antipolitik. Twitter är döden för genomtänkta resonemang och fungerar enbart som nån sorts ekokammare för självupptagna sprättar. Antar att det är därför som vänstern älskar formatet.
Citera
2014-08-17, 22:39
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaiderNation
Hur mycket invandring tål Libanon? Jag väntar spänt på att kulturvänstern ska börja producera ett lika stort ramaskri som senast, när just Agenda frågade sig hur mycket invandring Sverige tål. Artiklar, krönikor, twitterstormar och akademiska "uppsatser" över denna problematiska problemformulering i flyktingfrågan. Det kommer säkert hända.

Det var faktiskt en aningen udda vinkel på reportaget, framförallt som det skulle användas som slagträ mot SD och deras "hjälpa-i-närområdet"-politik. Visst förstod man att deras långsökta poäng var att Sverige behövde avlasta Libanon, men att det skulle ske genom att man accentuerade vilken börda flyktingarna utgör för värdland i form av lönedumpning, arbetsbrist, bostadsbrist osv. kan man knappast varit särskilt nöjda med i efterhand. I synnerhet som Åkesson dessutom gjorde en galant intervju därefter.
Senast redigerad av sm910dif 2014-08-17 kl. 22:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in