2014-08-16, 23:12
Medlem
Pruttfisks avatar
Narkosen ger jag mig inte på, det har tillräckligt med folk pratat om. Men ingreppet i fråga, att gå om via vårtgårdarna istf under bröstet gör mig lite eftertänksam.

Ska implantaten ligga utanpå körtlarna eller under? Vanligast är under, därför att ge så liten påverkan på framtida laktation och expansion inför desamma. Så att brösten har möjlighet att likt naturligt växa vid graviditet och kunna amma som tänkt.
Att gå genom vårtgårdarna känns även mer riskabelt på nerverna. Inte att operationen ska göra ont, det löser narkosen, men att känseln blir nedsatt samt förmågan att amma påverkas.
Låter som en onödig risk, gentemot att gå in underifrån och lägga implantaten bakom.
Ärren kommer ju inte synas under heller, de kommer ändå hänga över tillräckligt om ett par år, och även innan kommer storleken ge sådan skugga åt ärret att det inte syns. Att gå in framifrån känns som att det kommer ge påtagligt synligare ärr.
Oavsett om tanken bara är att visa le boobz för partners är ju ett ärr alltid ett ärr.

TL,DR. Skeptisk till ingång via vårtgårdarna. Ser fram emot resultatet.

PS. Är inte kirurg, utan bara med. kand. så kirurgen har nog bättre koll. Men kan inte annat än att oroa mig för en fellow FBare.
Citera
2014-08-17, 17:12
Medlem
Elsharins avatar
Antar att din kirurg ska lägga snittet vid vårtgården just för att det även ska göras ett lyft? Ska man ändra placering/storlek på vårtgården så är det väl lättast att lägga in implantatet där samtidigt också.
Annars ser jag inga fördelar, förutom att ärren kan bli mindre synliga då ärret kommer följa en naturlig linje. Men det kan även bli tvärtom. Töjs ärren/färgen på ärret skiljer sig från vårtgård och vanlig hud/andra komplikationer så är det svårare att dölja än ett snitt under bröstet tex.
Krävs mycket mer av kirurgen än om du lägger snittet på andra ställen, och även kirurger är människor som kan göra misstag
Ska implantaten läggas framför muskeln? I så fall slipper du den värsta smärtan.
Ondare än andra snitt tror jag inte, misstänker att du inte kommer ha någon känsel där alls på ett par veckor
Det plågsamma är ju att lägga bakom/delvis bakom bröstmuskeln.
Läs på mer på PoF som någon länkade tidigare.
Citera
2014-08-17, 18:30
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paulinee
Haha U wish

Hur hårt behöver jag önska?
Citera
2014-08-17, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsharin
Antar att din kirurg ska lägga snittet vid vårtgården just för att det även ska göras ett lyft? Ska man ändra placering/storlek på vårtgården så är det väl lättast att lägga in implantatet där samtidigt också.
Annars ser jag inga fördelar, förutom att ärren kan bli mindre synliga då ärret kommer följa en naturlig linje. Men det kan även bli tvärtom. Töjs ärren/färgen på ärret skiljer sig från vårtgård och vanlig hud/andra komplikationer så är det svårare att dölja än ett snitt under bröstet tex.
Krävs mycket mer av kirurgen än om du lägger snittet på andra ställen, och även kirurger är människor som kan göra misstag
Ska implantaten läggas framför muskeln? I så fall slipper du den värsta smärtan.
Ondare än andra snitt tror jag inte, misstänker att du inte kommer ha någon känsel där alls på ett par veckor
Det plågsamma är ju att lägga bakom/delvis bakom bröstmuskeln.
Läs på mer på PoF som någon länkade tidigare.

Yep, ett lyft blir det också då mina sitter lite för långt ner i dagsläget. Så både kirurgen och jag kom överens att det skulle bli snyggast så och passa just mig bäst. Yes, de sa att ärren smälter in i själva färgen kring bröstvårtorna, plus att de även syr stygnen invänt (om du förstår vad jag menar).. alltså så ärren inte blir som en linje på utsidan utan de syr liksom hela vägen på insidan. Eh japp lite komplicerat men tror det blir super bra. Tror även att det är den metoden de kör på när de lägger ett snitt under bröstet och även när de går in via armhålan.

Jo det är klart att en kirurg kan göra misstag :P men man hoppas ju inte på det. Man kan ju inte gå runt och tänka så hela tiden, utan bara tro på det bästa. Kirurgen (Dan Fagrell) sa även att han gör lika många sådana typer av ingrepp (via vårtgården) som han gör dom mer "vanliga" under bröstet. Det är tydligen vanligt att många där gjort ett lyft samtidigt som de sätter in ett implantat. Så på den fronten är jag rätt lugn .
Det blir bakom muskeln, även den vanligaste metoden. På det viset kommer implantatet inte synas, eller ge några "kanter" eftersom man gömmer det bakom en muskel, som för övrigt är större än vad min körtel är. Så för min del hade det inte gått att lägga den framför muskeln eftersom min körtel är så liten.
Okej då vet jag är beredd på en jävla smärta men det får man ta!
Citera
2014-08-17, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttfisk
Narkosen ger jag mig inte på, det har tillräckligt med folk pratat om. Men ingreppet i fråga, att gå om via vårtgårdarna istf under bröstet gör mig lite eftertänksam.

Ska implantaten ligga utanpå körtlarna eller under? Vanligast är under, därför att ge så liten påverkan på framtida laktation och expansion inför desamma. Så att brösten har möjlighet att likt naturligt växa vid graviditet och kunna amma som tänkt.
Att gå genom vårtgårdarna känns även mer riskabelt på nerverna. Inte att operationen ska göra ont, det löser narkosen, men att känseln blir nedsatt samt förmågan att amma påverkas.
Låter som en onödig risk, gentemot att gå in underifrån och lägga implantaten bakom.
Ärren kommer ju inte synas under heller, de kommer ändå hänga över tillräckligt om ett par år, och även innan kommer storleken ge sådan skugga åt ärret att det inte syns. Att gå in framifrån känns som att det kommer ge påtagligt synligare ärr.
Oavsett om tanken bara är att visa le boobz för partners är ju ett ärr alltid ett ärr.

TL,DR. Skeptisk till ingång via vårtgårdarna. Ser fram emot resultatet.

PS. Är inte kirurg, utan bara med. kand. så kirurgen har nog bättre koll. Men kan inte annat än att oroa mig för en fellow FBare.

Implantatet ska ligga bakom börst muskeln, då både min kirurg och jag tycker det passar just mig bäst. Varför han valt att gå via vårtgården är att han samtidigt på det sättet kan lyfta mitt bröst. Mina bröst sitter i dagsläget för långt ner, så att lägga in ett implantat utan lyft skulle göra att det ser ut som jag har världens hängbröst redan när jag är 21 år. Alltså det kommer synas mer. Min kirurg med många års erfarenhet har lärt sig att tjejer med min typ av bröst (små hängiga) blir mycket mer nöjda om man gör ett lyft samtidigt. Han har haft kunder som inte gjort det och många har senare kommit tillbaka och lyft dom.

Han har även gjort lika många sådana operationer, via vårtgården, som han har gjort under bröstet.
Så jag tror absolut inte det blir några problem. Inga nerver går till skada då man skär runt själva vårtgården så där kommer man inte i kontakt med några nerver. Nedsatt känsel i bröstvårtorna kan man få, men de kommer ofta tillbaka inom nått år. Man kan få nedsatt känsel i vilken typ av bröstoperation man än gör, även om man hade lagt ett snitt under bröstet.

När det gäller ärren så ska det tydligen smälta in i vårtgårdarna, det blir liksom rött med tiden och man kommer inte se det alls. Kirurgen sa även när man gör via vårtgårdarna får man även sola efteråt vilket man inte får annars. Eftersom om jag solar topless kommer ärren blekna av solen och smälta in bättre i bröstvårtorna.

Tror detta blir jätte bra. Hoppas jag .

Haha tack för din omtanke min gode vän!
Citera
2014-08-17, 19:23
Medlem
Citat:
Hej!
Jag har länge drömt om denna dag, då jag äntligen ska operera mina bröst. Det är av personliga skäl, (ja om någon nu skulle ha någon åsikt kring detta ..) Hur som helst..

Jag är sjukt nervös, och har sökt en hel del kring detta på internet. Jag är nu nyfiken på att höra från någon av er som är i samma sits som mig, och framförallt av er som har gjort ett sånt här ingrepp tidigare.
Hur ont gör det egentligen? Och hur lång tid tog det för er innan ni var helt återställda och kunde röra er normalt igen? För jag har hört att man inte kommer kunna lyfta armarna på ett tag, och även ha svårt att ligga ner och sova då det känns som ett tryck och gör ont?

Min operation går till så att dom kommer gå via vårtgårdarna och sätta in implantatet. Dom kommer även lyfta bröstet något. Hört att det är vanligt att göra snitt under brösten (och kanske inte lika vanligt via vårtgården?). Men i mitt fall så tyckte min kirurg att det skulle bli bättre att gå via vårtgården på mig, utifrån hur mina bröst ser ut nu (fula små och lite hängiga ). Han sa även att han vet att jag kommer bli mest nöjd om han opererar på det sättet, då han av erfarenhet har haft patienter med liknande typ av fall.

Så min fråga där är också om det är någon som har gjort samma typ av ingrepp via vårtgårdarna?

Min tanke är att det skulle göra ännu ondare av någon anledning.. eftersom man är otroligt känslig vid bröstvårtorna. Men det kanske inte är så stor skillnad när det gäller smärtan efteråt?
Jag är bara lite orolig och tankespridd så här tätt inpå självaste operationen..

Vore otroligt tacksam om ni med erfarenhet kunde skriva om hur ni upplevt när ni gjort ett sånt här ingrepp, så kanske jag kan känna mig lite lugnare tills på måndag... .

Tack på förhand!

Ja ni tjejer bryr er väldigt mycket om brösten.Men skyller gärna på killarna. Jag kan förstå
förminska om man har stora och ger rygg problem tex.
Konstigt när ni är så jävkla känsliga noga med brösten.Så kan ni snacka skit om killars
kukar. Jag tycker du är en bimbo som gör detta. Tror inte risken det tar någon skada i
det lilla du har i huvudet.>Eller som du skrev chansen liten. Chansen betyder du hoppas
på det går illa ju indirekt
Citera
2014-08-17, 20:03
Medlem
RoaldDahls avatar
Det viktigaste är VAD som stoppas in och inte hur själva operationen går till.
Citera
2014-08-17, 20:34
Medlem
Cruella de Vils avatar
Något att ha i åtanke vid sådana här beslut: http://www.gp.se/ekonomi/1.2308829-tusentals-kvinnor-utan-skydd?m=print
Senast redigerad av Cruella de Vil 2014-08-17 kl. 20:39.
Citera
2014-08-17, 20:42
Bannlyst
Finns fall där folk fått narkos och verkar somnat in men där de känner och hör allt som sker.
Inte roligt att bli skuren i samt uttöjd av verktyg samt ihopsydd
Citera
2014-08-17, 20:46
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Penkaz
Finns fall där folk fått narkos och verkar somnat in men där de känner och hör allt som sker.
Inte roligt att bli skuren i samt uttöjd av verktyg samt ihopsydd
Fast om något sådant sker så stiger siffrorna/värdena i höjden på apparaten patienten är kopplad till. I know för jag frågade ett flertalet personer i min vänskapskrets som är utbildade sjuksköterskor när jag skulle opereras.
Citera
2014-08-17, 21:06
Medlem
Elsharins avatar
Citat:
Yep, ett lyft blir det också då mina sitter lite för långt ner i dagsläget. Så både kirurgen och jag kom överens att det skulle bli snyggast så och passa just mig bäst. Yes, de sa att ärren smälter in i själva färgen kring bröstvårtorna, plus att de även syr stygnen invänt (om du förstår vad jag menar).. alltså så ärren inte blir som en linje på utsidan utan de syr liksom hela vägen på insidan. Eh japp lite komplicerat men tror det blir super bra. Tror även att det är den metoden de kör på när de lägger ett snitt under bröstet och även när de går in via armhålan.

Ah ok, då förstår jag Lite onödigt att lägga ett ytterligare snitt någon annanstans om det ändå ska skäras runt vårtgården.

Citat:
Jo det är klart att en kirurg kan göra misstag :P men man hoppas ju inte på det. Man kan ju inte gå runt och tänka så hela tiden, utan bara tro på det bästa. Kirurgen (Dan Fagrell) sa även att han gör lika många sådana typer av ingrepp (via vårtgården) som han gör dom mer "vanliga" under bröstet. Det är tydligen vanligt att många där gjort ett lyft samtidigt som de sätter in ett implantat. Så på den fronten är jag rätt lugn .

Nej det är väl kanske onödigt att gå runt och oroa sig för allt, men hade det bara gällt implantat och inget annat så hade jag övervägt snitt på ett annat ställe. Nu var ju så inte fallet.

Citat:
Det blir bakom muskeln, även den vanligaste metoden. På det viset kommer implantatet inte synas, eller ge några "kanter" eftersom man gömmer det bakom en muskel, som för övrigt är större än vad min körtel är. Så för min del hade det inte gått att lägga den framför muskeln eftersom min körtel är så liten.
Okej då vet jag är beredd på en jävla smärta men det får man ta!

Ja det blir ett lite naturligare utseende samt mindre risk för rippling.
Jovisst att man får tåla lite smärta, det är ju ändå ett ingrepp man gör så man ska väl inte förvänta sig annat , men var inte rädd för att säga ifrån om det gör för ont. Det finns morfin att få intravenöst. Har dock läst att de kan vara lite kinkiga med morfinet på en del ställen men får hoppas att de inte är det där du kommer vara.
Men nu ska jag inte skrämma dig med detta utan önskar dig lycka till imorgon
Citera
2014-08-17, 22:59
Medlem
Pruttfisks avatar
Paulinee, tack för ditt utförliga svar på min post. Det känns som att du har bra mycket bättre koll än du själv kanske tror.

Allt kommer gå fint!

Lycka till och dela gärna med dig av resultatet om du känner för det!

PS. För din egen skull och för att kunna jämföra, glöm inte att ta en före-bild! Oavsett om vi får se eller inte. Det är alldeles för lätt att glömma före-bilden, oavsett om man renoverar badrum eller renoverar en hylla (pun intended).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in