2014-08-17, 18:12
Medlem
Nytt-kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Man kan iaf konstatera (eller nåja, efter en snabbkoll då) att ingen/inga öht är skrivna på lgh:
0901, 1003 och 1203 i port 1 A. Kan ju iofs bero på några arkitektoniska egenheter; jag får åka förbi vid tillfälle.
Det är vanliga enkla lägenhetshus och inget special vad jag vet med våningarna https://www.google.se/maps/@59.210821,17.897501,3a,75y,35.2h,103.11t/data=!3m4!1e1!3m2!1sCzPGO8OUy2JEmzw3xmjohA!2e0
Citera
2014-08-17, 18:30
Medlem
Yugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-konto
Kanske ska uttrycka mig såhär istället, om det är en invandrare som gjort det så är det ett tydligt bevis på att invandrare är farliga oavsett hur bra dom har det... Med tanke på hur lite invandring det är i tullinge och hur lugnt ställe det är så skulle det vara otroligt om en av dom få procent av invandrare i tullinge som finns skulle göra det...

Hur kommer det sig att psykisk sjukdom är något så "svenskt" att man inte kan tänka sig att t.ex. en invandrare också kan åka på t.ex. psykos därmed orsaken till ett våldsbrott är då psykisk ohälsa?

Kanske om man inte uteslöt psykisk ohälsa så lätt som man gör för människor med invandrarbakgrund, skulle många fler kunna få hjälp i god tid innan ett våldsbrott sker.
Citera
2014-08-17, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Uppenbarligen var GM inte lämpad att bo själv. Varför i helvete låter vi dessa galningar gå lösa? Lås in dem långt upp i de mörka skogarna i Norrland så kan de på sin höjd döda en ren när de slår slint.
bra ,det är många ställen där uppe som är helt ..avbefolkat...och det är ju ganska vackert där ochså med all natur
Citera
2014-08-17, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yugen
Hur kommer det sig att psykisk sjukdom är något så "svenskt" att man inte kan tänka sig att t.ex. en invandrare också kan åka på t.ex. psykos därmed orsaken till ett våldsbrott är då psykisk ohälsa?

Kanske om man inte uteslöt psykisk ohälsa så lätt som man gör för människor med invandrarbakgrund, skulle många fler kunna få hjälp i god tid innan ett våldsbrott sker.

Eftersom MGM bodde på servicelägenhet måste han lidit av någon typ av funktionshinder- antagligen psykiskt. Hans etnicitet är irrelevant. Mer relevant är varför han fick bo själv i en lägenhet i ett hyreshus om han var våldsbenägen. Och varför skickade servicebolaget en ensam vårdare till honom. De borde ha skickat minst två vårdare till honom varje gång han behövde hjälp eller tillsyn.
Citera
2014-08-17, 19:07
Medlem
Linqolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag skulle faktiskt hellre sätta mina pengar på ett boende för socialpsykiatrin - dvs inte åldringar.
Det är svårt att tänka sig att en åldring som är intagen på ett seniorboende skulle ha kraft och tanke på att dra iväg på flykt flera timmar innan polisen kan gripa personen.

Normalt kallar man ju inte pensionärer i servicehus för "intagen" - utan de är boende.

De där husen är vanliga pensionärslägenheter som botkyrkabyggen har.
Citera
2014-08-17, 19:27
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-konto
Det är vanliga enkla lägenhetshus och inget special vad jag vet med våningarna https://www.google.se/maps/@59.210821,17.897501,3a,75y,35.2h,103.11t/data=!3m4!1e1!3m2!1sCzPGO8OUy2JEmzw3xmjohA!2e0

Det var det jag menade. Varför står ingen skriven på vissa lägenheter? Nej, de finns inte bland lediga lägenheter på Botkyrkabyggens web.

Och jag vet var det ligger, var förbi idag men det stod nåt dussin folk (utanför) och pratade (gissningsvis) om dådet så jag erkänner; jag hoppade över nyfikenheten idag
Citera
2014-08-17, 19:31
Medlem
DirtyJobs avatar
Jag gissar på något soc boende/träningslägenhet där MGM bott, han kanske inte finns skriven på adressen.
Vanligt förekommande i den delen av landet där jag bor.
Citera
2014-08-17, 19:50
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linqoln
De där husen är vanliga pensionärslägenheter som botkyrkabyggen har.

En del av lägenheterna är Seniorboende för +65 men inte alla. Och var nu kommunen har sina boenden för t. ex. folk med psykiatriska problem, vad de nu kallas, är inget de upplyser om. Iaf hittar inte jag något om det på kommunens hemsida.
Citera
2014-08-17, 19:53
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Eftersom MGM bodde på servicelägenhet måste han lidit av någon typ av funktionshinder- antagligen psykiskt. Hans etnicitet är irrelevant. Mer relevant är varför han fick bo själv i en lägenhet i ett hyreshus om han var våldsbenägen. Och varför skickade servicebolaget en ensam vårdare till honom. De borde ha skickat minst två vårdare till honom varje gång han behövde hjälp eller tillsyn.

Av samma orsak som en ensam, ung, kvinnlig häktesvakt bankades ihjäl av en dåre härom året är min gissning. I klartext: pengar.
Citera
2014-08-17, 19:56
Medlem
Citat:
Av samma orsak som en ensam, ung, kvinnlig häktesvakt bankades ihjäl av en dåre härom året är min gissning. I klartext: pengar.

Ja, du har rätt. Samtidigt menar vårdgivaren att MGM inte varit våldsam tidigare och det var därför den anställde besökte honom ensam och utan larm. Det kan förstås vara så också.
Citera
2014-08-17, 20:07
Medlem
Enligt uppgift fick vårdaren halsen avskuren.
Citera
2014-08-17, 20:09
Medlem
Nytt-kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yugen

Nej visst kan det vara en invandrare med en störning men om vi säger att det är en invandrare på 100 svenskar som behandlas där så är det ju helt otroligt att det just är invandraren som dödar. Om vi tar t.ex tumba, alby, hallunda eller fittja som är andra delar av botkyrka är ju statistiken tvärtom 1 svensk på 100 invandrare då blir man ju inte så förvånad om det är en invandrare som dödar men om en svensk skulle bo där och mörda så skulle jag bli riktigt förvånad även om den lider av störning eller inte.

Citat:
Det var det jag menade. Varför står ingen skriven på vissa lägenheter? Nej, de finns inte bland lediga lägenheter på Botkyrkabyggens web.

Och jag vet var det ligger, var förbi idag men det stod nåt dussin folk (utanför) och pratade (gissningsvis) om dådet så jag erkänner; jag hoppade över nyfikenheten idag
Jo förstod det ville bara förtydliga att det troligen beror just på sekretess/kommunen äger lägenheterna och att det inte beror på att det skulle vara reception och museum på 3 av våningarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in