Citat:
Enligt uppgift har Ukraina 300 BTR80, om de allihopa är uppgraderade till 80A eller 80K etc, vet jag inte men fordonet på videon är en 82A (vissa säger 82AM vilket det kan vara). Ukraina har inte tillgång till BTR82A eller 82AM, så fordonet på bilden kommer absolut från Ryssland.Nu lägger jag mig inte i om det var 80 eller 82. Men 80A har väl Kiev också? Man har sett rapport efter rapport om hur först soldater lämnade över sina vapen och fordon till separatisterna i början av konflikten, och genom hela konflikten hur separatister tagit över fordon som krigsbyten. Så om det skulle vara en 80A behöver det inte tyda på något som helst sätt att ryssarna stöder. Man har ju inte sett reg.nr, så man vet inte var den kom ifrån än, Krim, Kiev, Ryssland etc.
Citat:
Tja med tanke på att konvojen gick över i skydd av mörker kan jag tänka mig att inga bilder kunde tas, min telefon tar exempelvis skitbilder där du inte kan se ett smack när det är mörkt ute.Med det sagt, jag är övertygad om att materiel kommer till östra Ukraina via gränsen till Ryssland. Det har jag sagt hela tiden, det jag har protesterat emot är de propagandaförsök som gjorts, såsom journalister som först filmar militärkonvojer, och sedan plötsligt inte filmar dom när de ska ha gått över gränsen. Sedan helt tyst om det. Totalt orimligt.
Att använda blixt för att ta en bild när rysk armekolonn bryter mot lagen kanske inte är det absolut bästa men men, utan bild är det klart vi bara kan misstänka.
Citat:
Nej, det är inte svårt alls, det är i stort sett bara Kadyrov som skulle kunna skicka så avancerad utrustning om vi tar bort Kreml. Kadyrov är ju också självklart en lakej till Kreml så det skulle vara ganska svag deniability för dem. Det som är svårare att påvisa är dock vem/vilka som skickar denna materiel som jag tror kommer över gränsen i andra fall, främst icke-fordon, men jag utesluter inte att fordon skickats. Separatisterna pratar ju nu om olika maktcentra även i Moskva som försöker agera på egen hand och går emot varandras intressen. Vissa stöttar dom, vissa försöker stoppa stödet. Verkar vara en viss maktkamp även i Moskva.
Men en så pass avancerad utrustning som en 82AM (första leverans 2013) kan inte skickas utan ganska hög klarering, den ska ju genom gränsen också så utan beslut skulle den inte skickas.
Jag vet inte hur många, eller om de fungerar men de har BTR80. Vissa säger att alla 80A modeller var för export, tillsammans med T72B och det kan stämma.