2011-01-07, 19:34
Medlem
Hittade inget hett nytt ämne om just detta.

Hur vet man att sin mobil är avlyssnad ?

Vad måste man prata om i mobilen för att det ska bli så pass intressant
så att farbror blå lyssnar av den ?

Vad tycker ni om det här med avlyssning ?
Citera
2011-01-07, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamelar
Hittade inget hett nytt ämne om just detta.

Hur vet man att sin mobil är avlyssnad ?

Vad måste man prata om i mobilen för att det ska bli så pass intressant
så att farbror blå lyssnar av den ?

Vad tycker ni om det här med avlyssning ?

Gött En ny tråd att svamla i...

Du vet inte om din mobil är avlyssnad, det är meningen förstår du. Om du visste om det, så skulle det inte vara någon mening.

Du måste inte prata om något särskilt alls, eller förutsätter du att det finns något magiskt sätt för polisen att veta vad du pratar om i förväg? Dessutom får polisen bara lyssna på vissa av dina samtal, till vissa nummer. De avlyssnar ex inte dig och din flickvän då ni pratar sex i telefonen. Men när du ringer Achmed i Botkyrka för att göra upp dealen så lyssnar de..fattar du?

Avlyssning har sina fördelar enligt mig. Man kan stoppa grova våldsbrott, planerade mord etc om man bara agerar snabbt. Tyvärr används 99 % av alla avlyssning för att stävja olika former av narkotikabrott (tung brottslighet) och annat skräp. Anledningen till detta är att de är ett lågt hängande äpple och att HAs inre krets oftast är smartare än PundarKalle på hörnet...Det handlar om att det är lätt att avlyssna vissa grupper. Du är inte utvald...

Idag kan du inte göra något åt att polisen lyssnar av dig, tex genom att kasta simkortet, då polisen kan spåra mobilen (och även sätta på/av den, starta samtal, skicka, ta emot sms) via IMEI numret och GSM basstationerna (senaste svadan..kom för ett par år sedan). De kan i princip leka med din mobil som en fjärrstyrd leksak...typ som ett modellplan. De har också lokalavlyssningsapparatur i form av något som liknar en kassaapparat där de på kort avstånd kan följa dig i bilen/lyssna av dig via mikrofonen i telefonen etc etc. Förr i tiden så använde de sig av en annan teknik, varför det var relativt lätt att bli av med dem.

Reglerna för avlyssning står i proportionalitet till det brott som den kan stävja. Det är tex inte tillåtet att avslyssna folk i rent preventivt syfte, utan någon brottsmisstanke, men polisen kan tex avlyssna dig i jakt på bindande bevis i en pågående utredning. Det ska vara av stor vikt för utredningens framgång för att de ska få lyssna, dvs de ska veta innan vad de letar efter och det är bara de samtalen som får avlyssnas (alltså till de numrena som är misstänkta)

Det du däremot ska vara rädd om är din dator, som polisen kan ta närsomhelst med ett omsvep.
Citera
2011-01-07, 20:02
Medlem
Okej okej det var ett mycket bra svar.
Men ja skulle gärna vilja veta hur man tar
reda på om man är avlyssnad, eller ekar
det kanske när man pratar med nån eller så ?

nåt känner täcken borde ju finnas ?
Citera
2011-01-07, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamelar
Okej okej det var ett mycket bra svar.
Men ja skulle gärna vilja veta hur man tar
reda på om man är avlyssnad, eller ekar
det kanske när man pratar med nån eller så ?

nåt känner täcken borde ju finnas ?

Något säger mig att du är rätt paranoid.

Tänk så här:

Om du inte är inblandad i något allvarligt eller är kriminellt belastad sedan tidigare är chansen stor att du bara nojar. Polisen slösar inte resurser på ingenting och de är inte intresserade av att lyssna på meningslöst babbel. Sluta tro att polisen finns överallt, det är inte så och de har långt större saker att göra än att sitta och lyssna på dig...

Du kan inte ta reda på om du är avlyssnad, men bara det att du sitter här på spik ute på nätet och oroar dig säger mig att du antagligen lider av storstadssjuka (ängslig, räddhågsen, vilsen..känner med dig mannen). Ta en panodil eller valfri antipsykotisk medicinering och lugna ner dig; det finns inget att vara rädd för och ingen är ute efter dig.

Ett enkelt sätt att göra dig av med potentiella avlyssnare är att kasta din mobil och skaffa en ny, men det ska du inte göra, för du är inte avlyssnad, du är bara överdrivet paranoid och rädd för spöken.

Tänk på något annat en stund.
Citera
2011-01-09, 12:58
Medlem
bikerriders avatar
kryperade mobil telefoner.......finns det att få tag i för "privat personer"?
Citera
2011-01-11, 02:10
Medlem
gribis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bikerrider
kryperade mobil telefoner.......finns det att få tag i för "privat personer"?
Har du android kan du kika på http://www.makeuseof.com/dir/redphone-encrypt-phone-calls/
Citera
2011-01-12, 11:53
Medlem
jugo-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lerchos
Något säger mig att du är rätt paranoid.

Tänk så här:

Om du inte är inblandad i något allvarligt eller är kriminellt belastad sedan tidigare är chansen stor att du bara nojar. Polisen slösar inte resurser på ingenting och de är inte intresserade av att lyssna på meningslöst babbel. Sluta tro att polisen finns överallt, det är inte så och de har långt större saker att göra än att sitta och lyssna på dig...

Du kan inte ta reda på om du är avlyssnad, men bara det att du sitter här på spik ute på nätet och oroar dig säger mig att du antagligen lider av storstadssjuka (ängslig, räddhågsen, vilsen..känner med dig mannen). Ta en panodil eller valfri antipsykotisk medicinering och lugna ner dig; det finns inget att vara rädd för och ingen är ute efter dig.

Ett enkelt sätt att göra dig av med potentiella avlyssnare är att kasta din mobil och skaffa en ny, men det ska du inte göra, för du är inte avlyssnad, du är bara överdrivet paranoid och rädd för spöken.

Tänk på något annat en stund.
alla blir avlyssnad, varför tror du att usa skickar direkt agenter om man är i deras land och säger på telefon bomb och al-kaida i samma samtal eller nåt annat som har nåt med terror att göra eller nåt som kan hota deras land, tro mig vi här i Sverige blir också avlyssnad fast vara samtal sparats och kontrolleras av några datorer sen om den hittar nåt undersöker en människa samtalen,

men om han inte är kriminell då har han inget att vara rädd för, vem bryr sig om någon lyssnar hur han pratar med sin mamma eller hur han har telefonsex
Citera
2011-07-28, 13:44
Bannlyst
Kan man höra om man är avlyssnad? Tecken på det tex brusar i luren, eller man hör eko ibland fast man är utomhus, eller det är fördröjning på på pratet, eller låter som en kassettband spolas snabbt+
Citera
2011-07-30, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lerchos
Gött En ny tråd att svamla i...

Du vet inte om din mobil är avlyssnad, det är meningen förstår du. Om du visste om det, så skulle det inte vara någon mening.

Du måste inte prata om något särskilt alls, eller förutsätter du att det finns något magiskt sätt för polisen att veta vad du pratar om i förväg? Dessutom får polisen bara lyssna på vissa av dina samtal, till vissa nummer. De avlyssnar ex inte dig och din flickvän då ni pratar sex i telefonen. Men när du ringer Achmed i Botkyrka för att göra upp dealen så lyssnar de..fattar du?

Avlyssning har sina fördelar enligt mig. Man kan stoppa grova våldsbrott, planerade mord etc om man bara agerar snabbt. Tyvärr används 99 % av alla avlyssning för att stävja olika former av narkotikabrott (tung brottslighet) och annat skräp. Anledningen till detta är att de är ett lågt hängande äpple och att HAs inre krets oftast är smartare än PundarKalle på hörnet...Det handlar om att det är lätt att avlyssna vissa grupper. Du är inte utvald...

Idag kan du inte göra något åt att polisen lyssnar av dig, tex genom att kasta simkortet, då polisen kan spåra mobilen (och även sätta på/av den, starta samtal, skicka, ta emot sms) via IMEI numret och GSM basstationerna (senaste svadan..kom för ett par år sedan). De kan i princip leka med din mobil som en fjärrstyrd leksak...typ som ett modellplan. De har också lokalavlyssningsapparatur i form av något som liknar en kassaapparat där de på kort avstånd kan följa dig i bilen/lyssna av dig via mikrofonen i telefonen etc etc. Förr i tiden så använde de sig av en annan teknik, varför det var relativt lätt att bli av med dem.

Reglerna för avlyssning står i proportionalitet till det brott som den kan stävja. Det är tex inte tillåtet att avslyssna folk i rent preventivt syfte, utan någon brottsmisstanke, men polisen kan tex avlyssna dig i jakt på bindande bevis i en pågående utredning. Det ska vara av stor vikt för utredningens framgång för att de ska få lyssna, dvs de ska veta innan vad de letar efter och det är bara de samtalen som får avlyssnas (alltså till de numrena som är misstänkta)

Det du däremot ska vara rädd om är din dator, som polisen kan ta närsomhelst med ett omsvep.

Känns lite naivt att tro att polisen enbart lyssnar på de mobiler de har rätt att avlyssna. Förutsättning för att använda mobilsamtal eller trafikuppgifter (= vilken mast mobilen varit uppkopplad mot vid vilken tidpunkt och vilka telefonummer den har ringt eller tagit emot samtal ifrån) som bevis i domstol är att de har tillstånd att avlyssna.

Jag är helt övertygad om att de avlyssnar mängder med mobiler utan tillstånd och söker tillstånd bara när de märker att någon pratar för mycket. De kan få mängder med spaningsuppslag och viktig info ifrån olaglig avlyssning.
Citera
2011-07-30, 23:15
Medlem
Mobil avlyssning? Är det då de åker omkring i vita vans och lyssnar?
Citera
2011-07-30, 23:26
Medlem
http://www.topguard.se/store/index.php?main_page=index&cPath=66_85&zenid=074351 c7da23b9c93036e4f2b0213882

To make money, you have to spend money.
Citera
2014-08-17, 15:08
Bannlyst
Har en snabb fråga vill inte starta en ny tråd! Min advokat sa när jag blev släppt att min mobil troligen är avlyssnad! Kan ingenting om detta. Hör dom vad jg säger när telefonen är avstängd? Eller allt jag gör på internet? Lägger jag upp en annons på blocket kan dom se det då? För övrigt det jag satt anhållen för!saker på blocket
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in