2014-08-17, 13:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Så de soldater utan insignia som vandrade runt på Krims gator med full stridsutrustning är inte en invasion? Jag förstår inte vad du menar här...

Nu gällde frågan inte vilken roll de ryska styrkor som redan fanns på Krim spelade utan Reuters felaktiga påstående - i sin rubrik - att Putin admits Russian forces were deployed to Crimea.

En rubrik som saknar grund men trots det ideligen åberopas som "bevis" för att Putin i sitt tal erkände att en rysk invasion av Krim ägt rum.
2014-08-17, 13:24
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Så de soldater utan insignia som vandrade runt på Krims gator med full stridsutrustning är inte en invasion?
Jag förstår inte vad du menar här...

Om Amerikanska styrkor, utan insignia, full stridsutrustning vandrade omkring på gatorna i exempelvis Okinawa utan tillstånd från Japanska regeringen, vad skulle du kalla det då?

Ryssland hade en militärbas på Krim med tillstånd från Ukraina. Avtalet skulle sträcka sig flera år framåt.
2014-08-17, 13:27
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ryssland hade en militärbas på Krim med tillstånd från Ukraina. Avtalet skulle sträcka sig flera år framåt.

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu gällde frågan inte vilken roll de ryska styrkor som redan fanns på Krim spelade utan Reuters felaktiga påstående - i sin rubrik - att Putin admits Russian forces were deployed to Crimea.

En rubrik som saknar grund men trots det ideligen åberopas som "bevis" för att Putin i sitt tal erkände att en rysk invasion av Krim ägt rum.

Så ni bägge menar alltså att i avtalet fick ryska styrkor rätt att med full vapenutrustning och maskerade patrullera hela Krim? Schysst avtal, har USA samma rätt i Guantanamo? Kan de knalla runt på gatorna i Havanna i full stridsmundering med vapen?

Ni kan ju vrida och vända på det här hur mycket ni vill men i slutändan var det en invasion av ryska styrkor, bollen är rund även om ni vill så gärna att den är fyrkantig.
2014-08-17, 13:30
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Att du anser att ledamöter hindrades tvivlar jag inte på eftersom du skrivit detta i ditt inlägg, frågan var att Aegishjalmr tidigare skrivit detta men nu hävdar att han aldrig gjort det.

Jag vet inte, jag var inte där och kan inte säga hur individuella människor kände sig den dagen, jag har heller inte sett länkar eller bilder på den aktuella dagen och bilder är ju något som exempelvis du proponerar för innan du tror på saker.

Så kom igen nu, anser du att vissa parlamentsledamöter hindrades från att rösta?

Jag kan ju svara på samma sätt, jag var inte där. Alla får vi förlita oss på den information som strömmar ut och värdera trovärdigheten i den utifrån vårt förnuft. Jag litar på den information som dels säger att ledamöter hindrades att rösta samt att parlamentet som helhet var utsatta för ren utpressning från Högra sektorn.
2014-08-17, 13:31
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:

Alla ryska styrkor som begav sig utanför sina baser utan att ha klarerat det med ukrainska myndigheter var att betrakta som invasionsstyrkor. Det måste du väl inse?
2014-08-17, 13:32
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Jag kan ju svara på samma sätt, jag var inte där. Alla får vi förlita oss på den information som strömmar ut och värdera trovärdigheten i den utifrån vårt förnuft. Jag litar på den information som dels säger att ledamöter hindrades att rösta samt att parlamentet som helhet var utsatta för ren utpressning från Högra sektorn.

Bra, då har du ju nu erkänt att du sagt det du tidigare hävdade att du aldrig sagt, då stänger vi boken på detta ämne.
2014-08-17, 13:33
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Har alltid undrat hur separatisterna alltid hittar en mängd fordon, i situationer med inringade förband, som de som retirerade via ryssland kan jag förstå att fordon blir kvar men om jag retirerar och har valet mellan att gå eller ta en BTR så tar jag en BTR.
Är det så att detta är ett sätt att maskera införsel av fordon från Ryssland? Som de 120 BTR/BMP som hittades på ett fält?
Givetvis är det så, det är väl därför den 72:a brigaden har blivit förintad uppåt 5 ggr nu och varje gång lämnat kvar stora mängder vapen och utrustning.
2014-08-17, 13:35
Medlem
Kievjuntans utrikesminister gråter ut och vill att EU skall skicka trupper för att hjälpa dem med utrensningarna. Han förväntar sig tydligen att övriga européer skall offra sig för en regim installerad av Washington i ett proxykrig mot Ryssland.

Citat:
BERLIN, August 17 (RIA Novosti) - Ukraine's Foreign Minister Pavlo Klimkin asked the European Union and NATO for military aid in an interview with Deutschlandfunk radio on Sunday.

"We need military aid. Because if such aid comes, it will make it easier for our subdivisions to work on the ground," he said, adding that he called on the EU and NATO to help Ukraine.

http://en.ria.ru/world/20140817/192088030/Ukraines-Foreign-Minister-Asks-EU-NATO-for-Military-Aid.html
2014-08-17, 13:39
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
Kievjuntans utrikesminister gråter ut och vill att EU skall skicka trupper för att hjälpa dem med utrensningarna. Han förväntar sig tydligen att övriga européer skall offra sig för en regim installerad av Washington i ett proxykrig mot Ryssland.

http://en.ria.ru/world/20140817/192088030/Ukraines-Foreign-Minister-Asks-EU-NATO-for-Military-Aid.html

Tja, en division med A-10 skulle definitivt avsluta den här konflikten.
Det finns inte en chans att något land skulle gå in i den här konflikten, utom ryssland, med trupper på marken.
2014-08-17, 13:48
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Bra, då har du ju nu erkänt att du sagt det du tidigare hävdade att du aldrig sagt, då stänger vi boken på detta ämne.

Nej, för citatet var inte mitt så det finns inget för mig att "erkänna". Däremot delar jag bedömningen och det är ju stor humor hur din sida kan hävda att något demokratiskt protokoll skulle ha följts i Kiev-maffians regi.
Senast redigerad av Aegishjalmr 2014-08-17 kl. 13:49. Anledning: Ord
2014-08-17, 13:50
Medlem
Citat:

Det är säkert rätt som du säger och det är möjligt det det finns fler nyanser på original språket.
På engelska i den dåliga översättningen du hänvisar till så är alltså felet att översättaren eller redaktören skriver "deployed to" istället för det mer generella "deployed in". Graden av rysk inblandning påverkas inte nämnvärt av denna fadäs.
2014-08-17, 13:51
Medlem
Citat:
Det finns inte en chans att något land skulle gå in i den här konflikten, utom ryssland, med trupper på marken.

Ukraina är en nation med många interna problem och alltså ett relativt svagt land som i praktiken står i direkt väpnad konflikt med en regional stormakt. Självklart behöver de hjälp.

Det kommer ordna sig det här - vare sig Putler höjer insatsen eller inte. Sedan ska man verkligen lägga på minnet att statsterrorismen i Donbass bara är den första, mest skriande, punkten i en lång lista av utmaningar som säkerligen väntar en nation med Ukrainas historia. Dock så kommer de att ha de bästa av rådgivare från alla forna sovjet-stater som tar emot dem i EU/Nato.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in