Citat:
Ursprungligen postat av
naturtvål
Soldater från den 72:a brigaden berättar att 3 brigader har utplånats: 72, 79 och 24 brigaden. De uppger att varje brigad innehöll 4500 man.
Det innebär upp till 3x4500= 13 500 soldater stupat för UA!!!!!!!
Video med engelsk text:
https://www.youtube.com/watch?v=POQqlvKjDgg
Jo, men som jag skrev i mitt inlägg lite tidigare, med videon, så kan det vara förvirring hos ena soldaten.
Han menar på att deras bataljon, 72:a, bestod av 4500 pers. De andra är jag ganska övertygad om att de bestod av 1500 mannar var. Jag kan ha fel dock.
Någon som vet mer säkert?
Oavsett kan man nog lugnt räkna med över 4000 döda iaf, med tanke på att officiella siffran över
saknade från de bataljonerna är över 3500 personer! Historiskt har Kiev alltid filat ner siffrorna, så det kan vara ännu fler.
Edit: Det lär bli lite motigt när anhöriga inser att Kiev inte meddelat dem att deras söner är M.I.A eller K.I.A, då man ville hålla tyst om siffrorna till en början.
Edit 2: Dessutom, detta är endast från striderna i "Cauldron", de totala förlusterna kan vara några tusen högre spritt över tiden och olika slagfält. Hela infanteriarmén i Ukraina är officiellt 57 000 man (kan vara färre då Krimförbanden upplöstes) så en bit över 10% av hela armén kan vara förintad, ej skadade räknat. Det svider.