Citat:
Ursprungligen postat av
kalle632
Jag tror inte det gick tillräckligt lång tid innan det spårade ut för att man ska kunna dra den slutsatsen och även detta hänger ju ihop med det jag säger om samlingsregering och valet.
Jag skulle inte heller vara så säker på att 40% var för den korruption som förra ledningen (och alla ledningar innan dess) stod för. Vad de stod för i övrigt är jag osäker på förutom att de var mer ryssvänliga. Det ska vi ju dock inte överdriva, de förhandlade själva med EU innan Putin satte stop för detta. Att böja sig för ryssarna har ju även finnarna gjort utan att någon gnäller.
Jag har egentligen inga större invändningar mot vad du skriver, tvärtom verkar du väldigt vettig.
Jag tror naturligtvis inte heller att korruptionen har något folkligt stöd, även om "folket" ju alltid är medskyldigt i starkt korrumperade länder. Det är också möjligt att Maidan-övertagandet hade kunnat funka bättre om man legat lågt och dessutom haft någon ledargestalt som kunde ha samlat landet. Krim tror jag dock mest gynnade västsidan, på flera sätt, men framför allt genom framtida demografi i landet - "ryssvänliga" kommer aldrig kunna styra i Kiev mer och Kremls agerande omintetgjorde på så sätt ett kommande ryssvänligt Ukraina, förutom genom agerandet i sig.
Däremot tror jag man ska passa sig för att jämföra Ukraina med Finland eller baltstaterna eller Polen osv - Ryssland har bara två riktiga grannländer, Vitryssland och Ukraina, detta oavsett om man har bättre relationer med andra ex-sovjetiska republiker, typ Armenien eller Kazakstan. Så det är inte nödvändigtvis av imperialistiska skäl en del säger att Ukraina hör ihop med Ryssland. Jag är lite orolig för att EU bara kör på och tror att Ukraina är ungefär som Polen, för det är bara en tidsfråga när kallduschen i så fall kommer.
Blev kanske lite grötigt detta så här med lördagsölen...nåja.