2014-08-16, 23:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Vad man kan utläsa mellan radera är ju att rebellerna inte längre har stöd hos befolkningen, i den mån dom nu haft något stöd. När terrorn blev utbredd och ryskt stöd uteblev så var rebellernas saga nästan all. Att sedan olika milisgrupper slåss om makten gör att slaget givetvis är förlorat. Egentligen så har nog Putin förlorat sitt anseende lika mycket i östra Ukraina som i övriga världen. Inte illa av en sådan fantastisk strateg som Putin sägs vara .
Vilka rebeller pratar du om? Det finns ju bara ryska GRU-agenter samt patrask från Transnistrien

Men varför startar folket i Krim inte revolt efter att de har fått känna på hur hemskt det är att tillhöra Ryssland? Kanske för att GRU skickar de mest högljudda till Sibirien?
2014-08-16, 23:07
Medlem
mvagrippas avatar
Angela Merkel verkar var den som ihärdigast arbetar för en diplomatisk lösning av konflikten.

http://voiceofrussia.com/uk/news/2014_08_16/Putin-Merkel-seek-ways-to-de-escalate-Ukraine-crisis-0838/
2014-08-16, 23:13
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Angela Merkel verkar var den som ihärdigast arbetar för en diplomatisk lösning av konflikten.

http://voiceofrussia.com/uk/news/2014_08_16/Putin-Merkel-seek-ways-to-de-escalate-Ukraine-crisis-0838/

Den där länken visar främst att Rysslands Röst jobbar ihärdigast med att söndra och splittra EU; var Merkel står är ganska tydligt efter de senaste ryska aggressionerna. Nu när vi dessutom har oemotsägbara bevis för att Ryssland verkligen förser separatisterna med tung utrustning kommer knappast kritiken att mildras.
2014-08-16, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag tror aldrig rebellerna har haft något nämnvärt stöd hos lokalbefolkningen, men det har inte heller Kiev haft efter Maidan. Back to the drawing board alltså, vilket förhoppningsvis kommande förhandlingar tar upp. Kraftig decentralisering är nog rätt väg att gå, inte uppdelning i väst och öst.
Vi har sett talrika exempel på folkets mod och villighet att utsätta sig för oehörda risker enbart för att demonstrera mot Kievs soldater. Många pliktade med sina liv, t.ex. i Mariupol.

Var finns demonstrationerna mot separatisterna?
Vi såg att Ukrainas soldater mejade ner demonstranter, ändå fortsatte detta modiga folk sina protester mot förtryckarna.
Samma modiga folk borde rimligen inte vara främmande för att organisera enorma demonstrationer mot separatisterna(om de nu vore talrika).

Men vi ser inte detta. Vad bör man dra för slutsats av det?
2014-08-16, 23:17
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jag tror inte det gick tillräckligt lång tid innan det spårade ut för att man ska kunna dra den slutsatsen och även detta hänger ju ihop med det jag säger om samlingsregering och valet.

Jag skulle inte heller vara så säker på att 40% var för den korruption som förra ledningen (och alla ledningar innan dess) stod för. Vad de stod för i övrigt är jag osäker på förutom att de var mer ryssvänliga. Det ska vi ju dock inte överdriva, de förhandlade själva med EU innan Putin satte stop för detta. Att böja sig för ryssarna har ju även finnarna gjort utan att någon gnäller.

Jag har egentligen inga större invändningar mot vad du skriver, tvärtom verkar du väldigt vettig.

Jag tror naturligtvis inte heller att korruptionen har något folkligt stöd, även om "folket" ju alltid är medskyldigt i starkt korrumperade länder. Det är också möjligt att Maidan-övertagandet hade kunnat funka bättre om man legat lågt och dessutom haft någon ledargestalt som kunde ha samlat landet. Krim tror jag dock mest gynnade västsidan, på flera sätt, men framför allt genom framtida demografi i landet - "ryssvänliga" kommer aldrig kunna styra i Kiev mer och Kremls agerande omintetgjorde på så sätt ett kommande ryssvänligt Ukraina, förutom genom agerandet i sig.
Däremot tror jag man ska passa sig för att jämföra Ukraina med Finland eller baltstaterna eller Polen osv - Ryssland har bara två riktiga grannländer, Vitryssland och Ukraina, detta oavsett om man har bättre relationer med andra ex-sovjetiska republiker, typ Armenien eller Kazakstan. Så det är inte nödvändigtvis av imperialistiska skäl en del säger att Ukraina hör ihop med Ryssland. Jag är lite orolig för att EU bara kör på och tror att Ukraina är ungefär som Polen, för det är bara en tidsfråga när kallduschen i så fall kommer.

Blev kanske lite grötigt detta så här med lördagsölen...nåja.
2014-08-16, 23:19
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Tyskarna är "lite oroliga", men det är ingen vild gissning att det är Rysslands grannar i EU som tar största smällen bland EU-länderna - Finland, Baltikum, Polen. Hoppas på framgång för Niinistö, han verkar vettig.
2014-08-16, 23:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Riktigt patetiskt.

Jag har inte sagt något om att detta om BTR-82A skulle omnämnas på interpremag, det har du fantiserat ihop själv. Vad jag sade var att detta diskuterades på mp.net, vilket är en förkortning för militaryphotos. Jag kan länka om du är intresserad:

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?236054-Ukraine-discussion-thread-Or-the-original-Butthurt-thread&p=7339770&viewfull=1#post7339770

Det kan vara bra för dig att läsa därifrån, och samtidigt inse att de som initialt diskuterar detta är mycket pro-ryska.

För övrigt har inte Ukraina ens BRT-80A, som började produceras 1994. Nästa gång kanske du skall tänka efter innan du spyr ur dig massa trams.

Eller så kan du backa upp dina påståenden ordentligt istället för att förvirra folk.
Tack för länken oavsett.

Nu kan det mycket väl stämma att ryssarna har försett rebellerna med denna apc, men vad jag inte förstår är varför man enbart skickar en? En tabbe från Moskvas sida?

Inte för att jag bryr mig särskilt mycket då jag snarare tänker i samma bana som denna "putin-bot":

Ukraine is swiftly turning into a totalitarian state with russophobia as their main (and only) ideology. Why we should love their regime? Altrough I don't think to send the troops in or bomb Ukraine is the right decision, I stand for any aid to rebels that they need. And I don't care what the West will say about that. They got more than enough blood on their hands themselves to moralize to anyone.

Hoppas de skickar mer material.

Edit: Videon du postade från youtube som även finns på IM är felaktig, den handlar bara om separatister som patrullera och rensar vägen bakom en BRT-80, korrekt video finns i min post nedanför.
Senast redigerad av ShallowInfidel 2014-08-16 kl. 23:50.
2014-08-16, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag tror aldrig rebellerna har haft något nämnvärt stöd hos lokalbefolkningen, men det har inte heller Kiev haft efter Maidan. Back to the drawing board alltså, vilket förhoppningsvis kommande förhandlingar tar upp. Kraftig decentralisering är nog rätt väg att gå, inte uppdelning i väst och öst.
Vi kanske åtminstone är överens om att Kiev har ett jättearbete framför sig att ena Ukrainas befolkning
och få dom olika landsdelarna i statsbildningen att fungera. Det fungerar ju med många av EU:s länder, te.x Belgien.
2014-08-16, 23:22
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Vi har sett talrika exempel på folkets mod och villighet att utsätta sig för oehörda risker enbart för att demonstrera mot Kievs soldater. Många pliktade med sina liv, t.ex. i Mariupol.

Var finns demonstrationerna mot separatisterna?
Vi såg att Ukrainas soldater mejade ner demonstranter, ändå fortsatte detta modiga folk sina protester mot förtryckarna.
Samma modiga folk borde rimligen inte vara främmande för att organisera enorma demonstrationer mot separatisterna(om de nu vore talrika).

Men vi ser inte detta. Vad bör man dra för slutsats av det?

Jag tror majoriteten i regionen i fråga är en tyst sådan och bara vill ha lugn och ro. Tror varken de är förtjusta i Kiev eller separatisterna. Jag tror helt enkelt de är skitless på alltihop, det skulle jag vara. Hur ska du protestera mot beväpnade på båda sidor? Man härdar ut, tror inte det är mer spännande eller romantiskt än så.
2014-08-16, 23:31
Avslutad
Har nu läst till slutet på tråden på militaryphotos sidan, ett av de sista inläggen är:

Russian BTR-82A and chechen speakers 'rebels'?

Kan någon bekräfta vilket språk de talar på videon?
https://www.youtube.com/watch?v=GffdgaWKZSk

edit: Fel video.
Senast redigerad av ShallowInfidel 2014-08-16 kl. 23:33.
2014-08-16, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Lustigt att du skulle ta upp just detta i dag, då två mycket starka bevis för Rysslands involvering i Ukraina har framkommit:

Dels har den nya ledaren för "folkrepubliken" Donetsk berättat att man emottagit 1200 man, 30 stridsvagnar och 120 PBVer:

http://www.interpretermag.com/category/blog/

Det starkaste beviset är dock från MP.net, där den proryska användarskaran har identifierat en BTR-82A i separatisthänder:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=NydKpqZ1sIM

BTR-82A är en rysk uppgradering på BTR-80 från 2010, och den har aldrig funnits i ukrainska händer:

http://www.armyrecognition.com/russia_russian_army_wheeled_armoured_vehicle_uk/btr-82a_armoured_infantry_fighting_vehicle_technical_d ata_sheet_specifications_description_pictures. html

Detta är oemotsägbara bevis på att ryssarna förser rebellerna med tung utrustning, och inget som kan pratas bort.

Jaha ja, det brukar heta så. Till en början.

Börjar vi med ledaren för folkrepubliken så ligger det i hans intresse att hetsa Ryssland och väst mot varandra. Så har skett flera gånger tidigare och kommer att ske igen. Vad är det sen han säger egentligen enligt dig? Att Putin är inblandad? Om han säger det (vilket han inte gör ) är det ändå noll bevis eftersom han har ett intresse av att det framställs på ett viss sätt och ljuger förmodligen nästan lika mycket som ukrainska statens olika propagandaorgan.

Och det där utrustningstjafset slutar alltid på samma sätt, dvs att det inte finns substans i påståendena. Varför skulle man till att börja med från centralt håll i Ryssland (snackar armeledning) skicka nåt som är lätt att koppla till Ryssland? Invändning nr 1, av flera.
2014-08-16, 23:40
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShallowInfidel
Har nu läst till slutet på tråden på militaryphotos sidan, ett av de sista inläggen är:

Russian BTR-82A and chechen speakers 'rebels'?

Kan någon bekräfta vilket språk de talar på videon?
https://www.youtube.com/watch?v=GffdgaWKZSk

edit: Fel video.

Det lät väldigt ryskt (bl.a. Eta..."det där (är)" eller liknande), vet inte vad de skulle prata annars...finns miljontals ryska muslimer, påfallande många blonda och blåögda vilket ser rätt skumt ut när man ser dem strömma in i moskéerna

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in