Kan rekommendera Riksdagens protokoll 1989/90:46 http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Kammaren/Protokoll/Riksdagens-protokoll-1989904_GD0946/?html=true
Ingvar Carlsson fyller 80 år 9 november och är vid god vigör. Maj-Lis Lööw fyllde nyss 78 år och skrev så sent som en månad sedan en krönika på IOGT-NTO Södermanlands hemsida. Det är bara för Reinfeldt och Ullenhag att plocka upp luren och slå dessa två personer en signal så är jag övertygad om att dessa hjälper regeringen med deras dilemma.
Citat:
Statsrådet MAJ-LIS LÖÖW: Herr talman! Jag har bett att få ta kammarens tid i anspråk för att informera om ett regeringsbeslut i dag, föranlett av att det svenska flyktingmottagandet befinner sig i en kris.
Citat:
GULLAN LINDBLAD (m); Herr talman! Det är bara att konstatera att verkligheten nu har nått regering och riksdag även när det gäller flykting- och invandrarpolitik.
Citat:
ALEXANDER CHRISOPOULOS (vpk); Herr talman! Efter den information vi har fått från invandrarministern kan man bara konstatera att regeringen är i färd med att genomföra den i särklass största och kvalitativt allvarligaste försämringen av flyktingpolitiken under de senaste decennierna, och det utan att begära kammarens samtycke.
Citat:
RUNE BACKLUND (c); Herr talman! Det råder inget tvivel om att vårt flyktingmottagande är mycket ansträngt.
Citat:
MARIA LEISSNER (fp); Herr talman! I juletider lyssnar vi ofta till evangeliet, och där kan man läsa: "och det fanns inte rum för dem i härbärget". Det är nu regeringens budskap till flyktingarna som söker sig till Sverige.
Citat:
RAGNHILD POHANKA (mp); Herr talman! Vi använder oss av en undantagsklausul. Råder det undantagstillstånd i Sverige när det gäller flyktingar?
Citat:
"Bakgrunden ansågs vara den rekordstora flyktingströmmen till Sverige under andra halvåret 1989, då 20 000 personer kom jämfört med 19 000 under hela 1988." (Wikipedia) (I juli enbart ansökte 9 393 personer om asyl i Sverige, det vill säga knappt hälften av 1988 års hela flyktingström.)
INGELA MÅRTENSSON (fp); Herr talman! Efter detta besked kan jag inte låta bli att tänka på hur det skulle se ut i världen om tredje världen, som ju tar emot de allra flesta flyktingarna, skulle göra som Sverige nu har beslutat att göra. Världen skulle då bli mycket inhuman, tycker jag.
Ingvar Carlsson fyller 80 år 9 november och är vid god vigör. Maj-Lis Lööw fyllde nyss 78 år och skrev så sent som en månad sedan en krönika på IOGT-NTO Södermanlands hemsida. Det är bara för Reinfeldt och Ullenhag att plocka upp luren och slå dessa två personer en signal så är jag övertygad om att dessa hjälper regeringen med deras dilemma.