2014-06-14, 09:31
Medlem
Illusioners avatar
Tycker det är hög tid att starta den här tråden nu. Allt ifrån klara övergångar till de nya reglerna borde diskuteras i en säsongs-tråd istället för i silly-tråden(så som det funkar i t. ex fotbollsforumet). Så.

SHL är den högsta serien i svensk ishockey och består säsongen 2014/2015 av tolv lag.

Lagen spelar en serie om 55 omgångar innan de sex främst placerade lagen är direktkvalifierade till slutspelet. Lag sju möter sedan lag tio medan lag åtta möter lag nio i en matchserie i bäst av tre matcher för att fastställa vilka ytterligare två lag som spelar kvartsfinal i slutspelet. Lag elva och tolv får spela vidare om en plats i SHL till nästkommande säsong.

De tolv lagen som deltar i Svenska hockeyligan säsongen 2014/2015 är(klara övergångar(källa SHL.se) den 13/6 i spoilers):

Brynäs IF

Djurgårdens IF

Frölunda HC

Färjestad BK

HV71

Leksands IF

Linköpings HC

Luleå Hockey

MODO Hockey

Skellefteå AIK

Växjö Lakers

Örebro HK

Vi kommer att få nya icing-regler och större anfalls/försvarszoner.
http://shl.se/artikel/55699/

Om spelschemat:
http://shl.se/artikel/55171/

Ser fram emot en ny säsong full utav respekt.
Citera
2014-06-14, 10:09
Medlem
welcometorealitys avatar
Daniel Widing är en förlust för Brynäs också tyvärr, han är klar för Skellefteå.Detta fick inte hända.

http://www.arbetarbladet.se/ishockey/shl/widing-klar-for-skelleftea#Ishockey,Svenska+Hockeyligan+SHL
Citera
2014-06-14, 10:24
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Kan väl flika in att mållinjen flyttas tillbaka till sin ursprungliga position. Man flyttar den alltså 70 cm närmare blålinjen. Det blev mycket fokus på de två andra regeländringarna från SHL: s sida och man nämnde bara som hastigast att även mållinjen flyttas men så blir det.

Mer yta bakom målet och mer yta framför målet om man jämför med hur det var för tre år sen.

Kan väl också passa på att påminna att till säsongen 2015/16 blir det fjorton lag i SHL så det här blir ju en övergångssäsong så att säga.
Senast redigerad av Kalle-Kotte 2014-06-14 kl. 10:27.
Citera
2014-06-14, 10:47
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Kan väl också passa på att påminna att till säsongen 2015/16 blir det fjorton lag i SHL så det här blir ju en övergångssäsong så att säga.
Det är väldigt intressant. Vi får anta att lagen i HA satsar stenhårt medan de "sänre" lagen i SHL kanske försöker spara så mycket som möjligt i år. Kan bli en spännande(mer än vanligt) KS.

Jag är väldigt positivt inställd till utökningen.
Senast redigerad av Illusioner 2014-06-14 kl. 10:57.
Citera
2014-06-16, 06:45
Medlem
Kongruensbojds avatar
Blir ett mellanår inför den efterlängtade utökningen 15/16. Svårare att åka ur = tryggare men tristare spel?

Ett Leksand utan efternamn som slutar på s gör det lite mindre gemytligt. Tror dock på bättre placering för LIF kommande säsong, kanske plats 5-6 sådär. FBK har inga andra ambitioner än att sluta topp 2 och spela final mot SAIK igen. Samuelsson i båset smäller högt.

Jävligt trist att man behåller play in-spelet i slutskedet. Slutar man tia så ska man inte ha chans att spela om SM-guld en månad senare.

Varför dessa förvärv från finska Esbo Blues? Klarade sig inte laget kvar i högsta serien i Finland?
Citera
2014-06-16, 14:10
Medlem
Displaceds avatar
Vilken ful punkt i titeln. Nåväl.

Angående säsongen ska det framförallt bli kul att se hur de nya reglerna fungerar. Hybrid-icing är bra, och större anfallszon känns på förhand också positivt. Allra mest ser jag fram emot en jämnare säsong än de senaste åren, nu kanske det blir lite fight om Le Mat?

Vad gäller Play-in håller jag med om att det är uselt. Tror ni man har kvar det kommande säsong och tar bort det igen 15/16 när det tillkommer fler lag?
Senast redigerad av Displaced 2014-06-16 kl. 14:14.
Citera
2014-06-16, 15:51
Medlem
Känns väl lite tidigt med en sån här trådstart. Förstår inte vad det för fel på Sillytråden?
Citera
2014-06-16, 16:27
Moderator
vfs avatar
För tidigt, pm i mitten på augusti så låser vi upp/Mod
Citera
2014-08-15, 21:28
Medlem
B-Dawks avatar
Vi har nu nått mitten av augusti och jag tycker vi kan öppna den här tråden. Glöm dock inte att transfers fortsatt ska tas i Silly-tråden och snack kring försäsongsmatcherna ska tas i Försäsongstråden.

/Mod
Citera
2014-08-15, 21:58
Medlem
Displaceds avatar
Kul att tråden är uppe. Här är mitt tipp för grundserien. Det är svårt att tippa i år men jag har gjort ett försök. Tror många lag längre ner kommer göra det bättre än vad jag gör sken av, framförallt Örebro. Ska bli kul att se om jag ens får ett rätt. Det har säkert tillkommit några värvningar som jag inte nämnt, men det förändrar inte nämnvärt för mig. Here goes:

1) Växjö
De har tappat ledande spelare såsom Colby Armstrong (som jag gillade och tyckte var bra), men står sig fortfarande som ett topplag i och med intressanta värvningar såsom exempelvis Johnson. Nihlstorp är en hygglig förstamålvakt och backas upp bra av Steen. Murphy kvar på backsidan kommer förstås bli viktig.

2) Färjestad
Wentzel har gått från en ganska kass målvakt till riktigt stabil, men gör sina grodor då och då. Kan nog räkna med att få spela majoriteten av matcherna under 14/15, Pogge är intressant och har en bra säsong bakom sig i HA, men jag tror inte att han kan utmana om förstespaden, framförallt inte till en början. Backarna känns tunga och de har fått behålla Kylington (född 97!!!) som säkert kommer ta ytterligare ett kliv. På forwardssidan tror jag Gulas kommer göra det ännu bättre än i fjol, tillsammans med spännande värvningar som både Aquino och Klepis tror jag Färjestad kan gå långt.

3) Frölunda
Har många unga spelare som kan göra det bra, Janmark och Johnson kommer bli viktiga. Sedan har de även spelare med mycket rutin som Lundqvist, Kahnberg och Axelsson. Laget är i stort sett helt komplett från förra säsongen och trots ett tungt tapp i form av Tjock-Dick tror jag Frölunda klarar sig bra. Åker dock ut i kvarten som vanligt.

4) Skellefteå
Svår placering att tippa. De har tappat i stort sett allt som gjorde dem så bra, men de har skaffat sig en riktig vinnarmentalitet där uppe, och kunskapen om hur man förvaltar bra spelare finns kvar. Markus Svensson kan mycket väl bli deras allra viktigaste spelare. Sevc är ett bra tillskott till backsidan, men vilka ska göra målen? Zackrisson? Eller blir Widing kanske Skellefteås nya hjälte?

5) Brynäs
Jag hoppas att mitt lag har högre ambitioner än 5a, men det kan bli tufft. Starkbaum är en bra målvakt och för första gången på väldigt länge känner jag mig relativt lugn på målvaktssidan. Johansson är en grymt lovande junis och jag tror han kommer få chansen flera gånger om under 14/15. Vad gäller backarna är Andersén, Djoos, Bertilsson och Kilström intressanta. Inte minst Djoos kommer få mycket speltid, hoppas han kan ta steget framåt, inte minst i PowerPlay i avsaknaden av Gunderson (som i övrigt kommer bli väldigt tydlig för lagets målproduktion och framgång i PP).

På forwardssidan har Brynäs chansat med tvillingarna Westerholm och Olden, de blir antingen flopp eller succé – blir de poängsprutor kombinerat med att Scott, Sweatt, Ollas, Rödin och gänget fortsätter producera så blir Brynäs farliga. Dock tror jag inte man ska ha för höga förhoppningar på dem, vilket gör att Brynäs slutar 5a som bäst.

6) Linköping
Högberg visade framförallt under slutspelet att han är redo för mer spel i SHL. Tillsammans med Rautio har Linköping ett lovande målvaktspar. Förutom Johansson och Rahimi känns dock backsidan aningen anonym, här gäller det att problemet med det svaga försvarsspelet från förra säsongen är som bortblåst, vilket LHC såg ut att ha lyckats lösa till viss del under slutspelet. Får se om de lyckas bättre under grundspelet nästa säsong. Forwardssidan ser desto mer spännande ut med värvningar som, Taffe, Micflikier och Hardt. Att Kolarik är kvar blir viktigt.

LHC kan mycket väl hamna högre med så (på pappret) starka forwards, att jag lägger dem här beror på osäkerheter kring backarna samt om deras nya forwards kan leverera på svensk is där de alla är obeprövade. Lika samspelta som Arlbrandt och Hjalmarsson lär de heller inte vara.

7) Luleå
Finns inte så mycket att säga här. Ett grisarlag. Frågan är vilka som ska göra mål. Jag är avundsjuk på värvningen av Dixon som kan bli en mycket viktig spelare för dem om han fortfarande är den man minns honom som, för utöver honom, Fabricius och Abbotts känns Luleå rätt tama. Ska bli intressant att följa Granis för att se om han lyckas bättre längre norrut.

8) HV71
De har en fantastisk målvakt i Wesslau, som dock är lika fantastiskt usel när han har en dålig dag. Att mycket gick så dåligt för HV förra säsongen går att skylla till stor del på Wesslaus usla start på säsongen. Det gäller verkligen att han hjälper laget i början på 14/15, för annars tror jag det kan bli tufft för dem igen. Ett ganska blekt lag rakt igenom, de har tappat W.K, men får behålla trevliga spelare som Fiala och Christensen som med all sannolikhet kommer bli deras viktigaste spelare. Även Melin kanske får en nytändning, även Brithén kommer nog bli aningen bättre. Ska även bli intressant att se om hemvändaren Tedenby kan hjälpa laget att prestera bättre i år. Psykfallet Jämtin är dock kvar vilket förmodligen missgynnar dem mer än det gynnar. Han är ingen ledarkaraktär.

9) Leksand
Leksand verkar bygga vidare på försvar, vilket känns ganska tydligt med värvningar som Jacobsson och Frögren. Två stora klumpar som kommer bli viktiga för laget, för utan Hersley kommer det bli jobbigt. Vilka ska ta över hans målproduktion? Dvärgarna Connolly kommer nog inte kunna uträtta så mycket, samtidigt som Ryno kommer få ta ett desto större ansvar. Bäste målskytten Blomqvist (hur oviktig han än sägs vara av Leksands-fansen) går till en konkurrent.

10) Modo
Modo har som bekant en riktigt vass målvakt i Ullmark, de kommer nog behöva honom då laget ser blekt ut. Possler kommer få ta stort ansvar, förhoppningsvis håller han hela säsongen den här gången. I övrigt kommer Ritola, Påhlsson och Skrøder vara ledande spelare. För vilka annars? Kan Modo lyckas med sina transatlantvärvningar i år i och med Roche? Kan bli en viktig pjäs om han får det att fungera.

11) Djurgården
Ja, jag lägger faktiskt DIF här. Trots ett mediokert och oerfaret lag (yngsta i serien, väl?) tror jag de kan överraska på rent adrenalin av att vara tillbaka i högsta serien, lite ungefär som Leksand och Örebro 13/14. DIF trillar nog dit till slut, precis som framförallt Örebro gjorde, men i kombination med en fantastisk publik i ryggen (förhoppningsvis) tror jag en 11e plats inte är helt orealistisk.

12) Örebro
Örebro har förvisso gjort mycket spännande värvningar i form av poängsprutan Derek Ryan och NHL-erfarne Brian Willsie. Att även Anttila och Viitaluoma får spela från start kommer gynna dem, för i övrigt ser de rätt anonyma ut. Dock också ett riktigt klipp i Hudacek. Är väl medveten om att Örebro är (borde vara) bra mycket bättre än DIF, och kanske även Modo, men jag ville bara ha något kontroversiellt med i listan. Så sist blir Örebro.
Citera
2014-08-15, 22:02
Medlem
B-Dawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Displaced
8) HV71
De har en fantastisk målvakt i Wesslau, som dock är lika fantastiskt usel när han har en dålig dag. Att mycket gick så dåligt för HV förra säsongen går att skylla till stor del på Wesslaus usla start på säsongen. Det gäller verkligen att han hjälper laget i början på 14/15, för annars tror jag det kan bli tufft för dem igen. Ett ganska blekt lag rakt igenom, de har tappat W.K, men får behålla trevliga spelare som Fiala och Christensen som med all sannolikhet kommer bli deras viktigaste spelare. Även Melin kanske får en nytändning, även Brithén kommer nog bli aningen bättre. Ska även bli intressant att se om hemvändaren Tedenby kan hjälpa laget att prestera bättre i år. Psykfallet Jämtin är dock kvar vilket förmodligen missgynnar dem mer än det gynnar. Han är ingen ledarkaraktär.

HV har ju Erik Ersberg också så jag tror inte alls de är lika beroende av Wesslau. Han kanske inte ens blir 1:a keeper?
Citera
2014-08-15, 22:07
Medlem
Displaceds avatar
Helt klart så, ska bli intressant att se hur de matchar målvakterna. Tidigare har ju Wesslau varit väldigt tydliga 1a, så nu när han får lite hårdare konkurrens kanske han kan lyfta sitt spel.

Kanske ska klistra tråden också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in