2014-08-15, 18:21
Medlem
Blev av med mitt digitala färdskrivarkort i våras och har letat som en galning, men det är väck.
Bodde hos en "kompis" ett par nätter och har borjat misstänka att han stulit det.
Har ej gjort polisanmälan.

Färdskrivarkortet är svenskt men bor och jobbar i Norge. Har varit på Statens Vegvesen och frågat om det går att spåra kortet, vilket tydligen inte går.

Man ska ju tomma färdskrivaren en gång i månaden till en databas och då borde det gå att se om mitt färdskrivarkort använts.

Någon som har koll på detta?
Citera
2014-08-15, 19:19
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Blev av med mitt digitala färdskrivarkort i våras och har letat som en galning, men det är väck.
Bodde hos en "kompis" ett par nätter och har borjat misstänka att han stulit det.
Har ej gjort polisanmälan.

Färdskrivarkortet är svenskt men bor och jobbar i Norge. Har varit på Statens Vegvesen och frågat om det går att spåra kortet, vilket tydligen inte går.

Man ska ju tomma färdskrivaren en gång i månaden till en databas och då borde det gå att se om mitt färdskrivarkort använts.

Någon som har koll på detta?
Färdskrivaren töms inte, det är bara kortet som töms. Om ni inte tömmer via fjärr så klart. Detta vet din arbetsgivare. Men det är bara era fordon och era förarkort som kommer från den rapporten. Så om din kompis kör någon annanstans med det så syns det inte.

Du får förlustanmäla ditt kort och skaffa ett nytt.
Senast redigerad av toby79 2014-08-15 kl. 19:24.
Citera
2014-08-31, 01:30
Medlem
Läste for ett tag sedan om en Litauer, som hade fyra olika färdskrivarkort. Han hade kort 268 mil utan rast när han somnade, och korde i diket.
http://www.tidningenproffs.se/nyhet/2014/01/Korde-268-mil-utan-paus-med-fyra-olika-forarkort/
Citera
2014-08-31, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Färdskrivaren töms inte, det är bara kortet som töms. Om ni inte tömmer via fjärr så klart. Detta vet din arbetsgivare. Men det är bara era fordon och era förarkort som kommer från den rapporten. Så om din kompis kör någon annanstans med det så syns det inte.

Du får förlustanmäla ditt kort och skaffa ett nytt.
Man "tömmer" även färdskrivare.
Fast man "tömmer" ju inte varken färdskrivare eller förarkort....man kopierar datat som finns lagrat där till ett annat media.
Citera
2014-09-05, 21:05
Medlem
Detta bevisar i all sin tydlighet det jag alltid har sagt vad det gäller Sverige!

"Ju hederligare du är, ju mer sätts du åt! Ju mer du fifflar, ju lättare kommer du undan!

Detta med stulna färdskrivarkort är bara ett exempel på hur vi som foljer reglerna blir behandlade av myndighets-Sverige.

Jag betalade over 700 spänn for mitt färdskrivarkort. Nästa gång beställer jag ett på internet.

Den moral jag växte upp med har spelat ur sin roll. Numera är Sverige ett fifflar och roffar-land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in