Resultat: Valet 2018
SvP får min röst
0%
0 röster
SvP får inte min röst
0%
0 röster
2014-08-15, 18:28
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedemDerSeine
Men problemet med den kinesiska valutan är att den är medvetet undervärderad i syfte att hålla uppe produktionen, vilket kan utlösa reaktioner från omvärlden. Dessutom skapar det inflation inom landet, något som i förlängningen kan visa sig ödesdigert..

Kina krossar dollarn om de höjer räntan, Kina äger USA men är beroende av deras återbetalning.

Men jag tror de överlever om USA försvinner.
Citera
2014-08-15, 18:31
Medlem
JedemDerSeines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Kina krossar dollarn om de höjer räntan, Kina äger USA men är beroende av deras återbetalning.

Men jag tror de överlever om USA försvinner.

Höjer räntan på vad? Deras lån är framförallt i statspapper och där är räntan fast.
Citera
2014-08-15, 18:37
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Men problemet med den kinesiska valutan är att den är medvetet undervärderad i syfte att hålla uppe produktionen, vilket kan utlösa reaktioner från omvärlden. Dessutom skapar det inflation inom landet, något som i förlängningen kan visa sig ödesdigert.

http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052702303546204579440813396189476

Jag är misstänksam emot valutor, vilkas kurs är noga reglerade av centralbanken, som är fallet med yuan.

Fast vad gäller Renminbins värdering finns olika bud. Det är främst amerikaner som brukar hävda att Kinas valuta är undervärderad, och det är ju svårt att bortse ifrån att USA har ett starkt intresse av att rätta till sina egna obalanser utan att själva behöva gör något.

Jag skulle nog säga att Renminbin är ganska neutralt värderad i nuläget.

"Mr. Subramanian stuck to his guns and his study, saying the yuan was fairly valued and that the PPP numbers are a valid way of estimating a currency’s value. “It provides a relatively objective benchmark for evaluating exchange rates,” he wrote."

http://blogs.wsj.com/chinarealtime/2014/05/13/undervalueovervalue-the-great-yuan-debate-continues/
Citera
2014-08-15, 18:37
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Höjer räntan på vad? Deras lån är framförallt i statspapper och där är räntan fast.
Om Kina förklarar dollarn värdelös som återbetalning, så rasar världsekonomin.
Citera
2014-08-15, 18:42
Medlem
JedemDerSeines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Om Kina förklarar dollarn värdelös som återbetalning, så rasar världsekonomin.

Jaha, och hur förklarar Kina dollar värdelöst? Genom att vägra motta dollar som betalning för deras statspapper? Det skulle bara innebära att USA slapp betala, och Kina missa inkomster. Låter det realistiskt?
Citera
2014-08-15, 18:46
Medlem
JedemDerSeines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Fast vad gäller Renminbins värdering finns olika bud. Det är främst amerikaner som brukar hävda att Kinas valuta är undervärderad, och det är ju svårt att bortse ifrån att USA har ett starkt intresse av att rätta till sina egna obalanser utan att själva behöva gör något.

Jag skulle nog säga att Renminbin är ganska neutralt värderad i nuläget.

Men varför skulle Kina då vilja reglera valutan om den inte är undervärderad, utan neutralt värderad? I så fall skulle ju resultatet av att släppa valutaregimen inte innebära någonting för kursen.
Citera
2014-08-15, 18:57
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Men varför skulle Kina då vilja reglera valutan om den inte är undervärderad, utan neutralt värderad? I så fall skulle ju resultatet av att släppa valutaregimen inte innebära någonting för kursen.

Av historiska skäl har ju Kina valt att inte släppa sin valuta helt fri, men man har ju successivt låtit valutan stärkas under flera år. Jag kan tänka mig att Renminbin kan bli rejält övervärderad i framtiden, dels då p.g.a att den alltmer övertar USDs roll som reserv-och transaktionsvaluta men också till följd av att Kinesiska centralbanken minskar sina enorma USD-reserver(tror det är ca 2500 miljarder USD). Kina är inte alls lika beroende av export längre utan ekonomin drivs främst av inhemsk efterfrågan vilket ger inflationsproblem emellanåt, så en starkare Renminbi framgent tror jag inte Beijing har något emot.
Citera
2014-08-16, 00:24
Medlem
flyttadignus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvP-Finn
Lyssna på denna underhållande debatt mellan Nils-Eric Hennix och Täppas Fogelberg: http://www.nationell.nu/2014/08/15/underhallande-debatt-mellan-nils-erik-hennix-och-tappas-fogelberg/

Inte så värst underhållande, varför håller Hennix igen? Han låter som en random SD-sympatisör
Citera
2014-08-16, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyttadignu
Inte så värst underhållande, varför håller Hennix igen? Han låter som en random SD-sympatisör
Han blev antagligen lite låst eftersom han 1) låtsades vara en annan person än sig själv, och 2) ville göra reklam för sin hemsida www.riksdagsvalet.info och inte på en gång avslöja sig själv och hemsidan som "rasistisk".
Citera
2014-08-16, 13:32
Medlem
Jag har ett förslag till riksdagskandidaterna i SvP.

Jag vill se hur bra mina svar stämmer överens med SvPs kandidater i exempelvis SVTs valkompass, eller annan valkompass.

Nu är ju inte SvP med så man kan matchas mot dem, men jag skulle gärna se vad SvPs kandidater svarar så att jag manuellt kan bedöma hur bra jag matchar mot kandidater i det partiet genom att läsa deras svar. Så, mitt förslag är att kandidaterna offentliggör hur dom hade svarat i diverse kompasser, så att veliga väljare kan hitta sin kandidat enklare.
Citera
2014-08-16, 15:38
Medlem
RexGermanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Jag har ett förslag till riksdagskandidaterna i SvP.

Jag vill se hur bra mina svar stämmer överens med SvPs kandidater i exempelvis SVTs valkompass, eller annan valkompass.

Nu är ju inte SvP med så man kan matchas mot dem, men jag skulle gärna se vad SvPs kandidater svarar så att jag manuellt kan bedöma hur bra jag matchar mot kandidater i det partiet genom att läsa deras svar. Så, mitt förslag är att kandidaterna offentliggör hur dom hade svarat i diverse kompasser, så att veliga väljare kan hitta sin kandidat enklare.
Förra valet gjorde jag ett valkompasstest och resultatet var att SD kom på första plats följt av V.
Jag tänker inte göra något test i år då jag anser att det är rent trams och att det krävs mer än några knapptryckningar för att mäta ens politiska åsikt.

EDIT: Jag är INTE kandidat för partiet.
Senast redigerad av RexGermania 2014-08-16 kl. 15:56.
Citera
2014-08-16, 16:55
Medlem
Bajsfacistens avatar
Hur många röster i riksdagsvalet tror ni Svenskarnas Parti kommer att få sept 2014?

Resultatet 2010 : 632

Vilket inte är speciellt många. Men den mediala uppmärksamheten kring SvP är ju mycket högre nu än då.
De lär ju osannolikt få färre röster, för de 600 som röstade då lär ju inte skrämts av media. Men hur många röster är ett sannolikt och rimligt resultat? 3000? 1200?

https://www.google.se/trends/explore#q=svenskarnas%20parti
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in