Citat:
Ursprungligen postat av
Fri
Vilken majoritet ska störta alliansen och rösta for en Löfven-regering, men sen sluta vara del av samma majoritet nar budgetpropositionen kommer?
Du har missuppfattat detta. Jag har rättat dig tidigare i tråden men förmodligen läste du inte det eller förstod inte vad jag skrev.
Så här är det: År 2010 ändrades Regeringsformen. Nu krävs det att den nyvalda regeringen måste godkänna statsministern. Reinfeldt kan alltså inte, som efter förra valet sitta kvar i minoritet, utan det kommer att bli en runda för partiledarna hos talmannen som sedan föreslår en statsministerkandidat för riksdagen.
Reinfeldt har sagt att om det röd-gröna blocket blir störst så kommer Alliansen lägga ner sina röster om Löfven föreslås som statsminister, Löfven vet att han alltid
kan bilda en rödgrön minoritetsregering. Frågan är om han vill. Jag tror inte det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fri
Aven om alla allianspartier tillsammans far noll mandat i Riksdagen, sa regerar Fredrik Reinfeldt vidare tills en majoritet av Riksdagen aktivt rostar bort honom!
Så är det alltså inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fri
Och jag tror att regeringens budgetproposition genomförs om inte en riksdagsmajoritet aktivt röstar mot den.
Nej, det budgetförslag som får flest röster vinner. Men det spelar ingen roll. I det scenario som jag beskriver så skulle det finnas en absolut majoritet för Alliansens budgetförslag.
Det är detta Karl-Petter Thorwaldsson är rädd för. Han förstår att Alliansen kommer att fortsätta som en enhet och då kan SD fälla regeringen när som helst genom att ansluta sig till oppositionens budget.