2014-08-14, 22:55
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Då kan vi väl slå fast en gång för alla att procentuellt sett och förmodligen även i absoluta tal så bor den största andelen idioter i Stockholm. Hur ska man annars förklara att de militanta feminiserna får över 5%?

Själva hjärntrusten finns ju i Stockholm och kanske primärt på Södermalm. Där är det inte lätt att vara dissident just nu, med den extrema vänster- och feministvåg som sveper över vårt Sverige.

Så ja, du får nog rätt i ditt påstående. Samtidigt finns nog den mest växande oppositionen just här och det bådar gott inför framtiden. Stockholm är trots allt landets huvudstad. Skåne har man redan vunnit, Göteborg är på gång.

Verkligheten verkar för oss Sverigevänner och tids nog kommer de flesta s.k. kulturmarxister välja att vända kappan efter vinden de också. De flesta av dem har ju ingen egen åsikt utan går på vad som är framgångsrikt för stunden. Just nu är det FI. Imorgon är det SD!

Välkommen till det nya Sverige. Sverige är fantastiskt!
2014-08-15, 02:29
Medlem
Madagascars avatar
Från systertråden om SD:
(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

Sentios augustimätning, förändring sedan juli

M: 21,2 +0,4%
Fp: 5,6 -0,5%
C: 4,7 +1,0
Kd: 4,7 -0,8%

S: 30,1 +0,2%
V: 7,4 -0,9%
Mp: 8,3 +-0%

Sd: 11,8 -1,7%
Fi: 4,0
Pp: 1,6

-----

Rödgröna: 45.8
Alliansen: 36.2

------------------

SD blir vågmästare om FI inte klarar tröskeln. FI är ju mycket nära/över tröskeln i den här mätningen. Om FI kommer in är inte SD att betrakta som vågmästare. Det är mycket oklart vilka regeringsalternativen är i det fallet, men med dessa siffror så är åtminstone inte SD att betrakta som vågmästare.
Senast redigerad av Madagascar 2014-08-15 kl. 02:46.
2014-08-15, 07:00
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Från systertråden om SD:
(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

Sentios augustimätning, förändring sedan juli

M: 21,2 +0,4%
Fp: 5,6 -0,5%
C: 4,7 +1,0
Kd: 4,7 -0,8%

S: 30,1 +0,2%
V: 7,4 -0,9%
Mp: 8,3 +-0%

Sd: 11,8 -1,7%
Fi: 4,0
Pp: 1,6

-----

Rödgröna: 45.8
Alliansen: 36.2

------------------

SD blir vågmästare om FI inte klarar tröskeln. FI är ju mycket nära/över tröskeln i den här mätningen. Om FI kommer in är inte SD att betrakta som vågmästare. Det är mycket oklart vilka regeringsalternativen är i det fallet, men med dessa siffror så är åtminstone inte SD att betrakta som vågmästare.

Det blir intressant och se om FI tar sig över 4% de har legat både över och under det i några mätningar nu men i de flesta fallen en bit under. Fast för mig får de hamna under 4% så S, V och MP får över 50% efter valet och SD inte blir vågmästare.
2014-08-15, 09:37
Medlem
Om man när en önskan om riktigt höga SD-siffror - och kanske den bästa chansen till politisk tillnyktring - borde man kanske hoppas på rödgrön majoritet? Risken med en minoritetsregering och t.ex. M-S-samarbete är att det pytsas ut urvattnade SD-åtgärder, som inte ändrar något på sikt men stillar opinionen, och därmed förlänger eländet.

Om det blir rödgrön majoritet talar vi nionde kretsen i helvetet jämfört med det limbo vi nu befinner oss i. Då kommer SD att få egen majoritet 2018. (Å andra sidan är risken väldigt stor att Sverige splittras i småbitar efter ytterligare fyra år med massinvandring - fast frågan är om det inte redan är oundvikligt...men det är OT.)
2014-08-15, 15:39
Medlem
Karl-Petter Thorwaldsson är inne på det jag skrev några sidor bak i tråden:
Citat:
Karl-Petter Thorwaldsson är inte bara bekymrad över själva regeringsbildningen. Även om Stefan Löfven skulle lyckas bilda en minoritetsregering fruktar LO:s ordförande att det blir stökigt i riksdagen med ständiga regeringskriser. Därför förordar han något slags samarbete över blockgränsen.

- Sverige måste regeras. Vi kan inte ha en regering som avgår vid varje budgetmotion.
D.v.s. om Löfven bildar en minoritetsregering och Alliansen fortsätter lägga gemensam budget, då kan SD välja det bästa tillfället att fälla regeringen genom att ansluta sig till Alliansens budgetmotion.

Det vore en katastrof för S om det blir extraval mitt i mandatperioden om opinionssiffrorna för partiet börjar trilla ner mot 20 procent. Därför tror jag att Löfven kommer att avstå från att bilda en sådan regering om han inte får garantier för att Alliansen inte kommer att lägga en gemensam budget.

Då återstår bara en S-M-regering, vilket också tycks vara det Thorwaldsson propagerar för.
2014-08-15, 16:02
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
D.v.s. om Löfven bildar en minoritetsregering.
Vilken majoritet ska störta alliansen och rösta for en Löfven-regering, men sen sluta vara del av samma majoritet nar budgetpropositionen kommer?

Aven om alla allianspartier tillsammans far noll mandat i Riksdagen, sa regerar Fredrik Reinfeldt vidare tills en majoritet av Riksdagen aktivt rostar bort honom! Och jag tror att regeringens budgetproposition genomförs om inte en riksdagsmajoritet aktivt röstar mot den.

Man införde ju detta system, för bara nagot decennium sedan, just för att undvika möjligheten till instabil regering och uteblivna statsbudgetar. I Italien kravs det en majoritet för allting, och darför har de ofta regeringskris. Har kravs en majoritet mot regeringen för att den ska hindras.
Senast redigerad av Fri 2014-08-15 kl. 16:07.
2014-08-15, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Vilken majoritet ska störta alliansen och rösta for en Löfven-regering, men sen sluta vara del av samma majoritet nar budgetpropositionen kommer?
Du har missuppfattat detta. Jag har rättat dig tidigare i tråden men förmodligen läste du inte det eller förstod inte vad jag skrev.

Så här är det: År 2010 ändrades Regeringsformen. Nu krävs det att den nyvalda regeringen måste godkänna statsministern. Reinfeldt kan alltså inte, som efter förra valet sitta kvar i minoritet, utan det kommer att bli en runda för partiledarna hos talmannen som sedan föreslår en statsministerkandidat för riksdagen.

Reinfeldt har sagt att om det röd-gröna blocket blir störst så kommer Alliansen lägga ner sina röster om Löfven föreslås som statsminister, Löfven vet att han alltid kan bilda en rödgrön minoritetsregering. Frågan är om han vill. Jag tror inte det.

Citat:
Aven om alla allianspartier tillsammans far noll mandat i Riksdagen, sa regerar Fredrik Reinfeldt vidare tills en majoritet av Riksdagen aktivt rostar bort honom!
Så är det alltså inte.

Citat:
Och jag tror att regeringens budgetproposition genomförs om inte en riksdagsmajoritet aktivt röstar mot den.
Nej, det budgetförslag som får flest röster vinner. Men det spelar ingen roll. I det scenario som jag beskriver så skulle det finnas en absolut majoritet för Alliansens budgetförslag.

Det är detta Karl-Petter Thorwaldsson är rädd för. Han förstår att Alliansen kommer att fortsätta som en enhet och då kan SD fälla regeringen när som helst genom att ansluta sig till oppositionens budget.
Senast redigerad av Andraandningen 2014-08-15 kl. 16:31.
2014-08-15, 16:29
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Karl-Petter Thorwaldsson är inne på det jag skrev några sidor bak i tråden:

D.v.s. om Löfven bildar en minoritetsregering och Alliansen fortsätter lägga gemensam budget, då kan SD välja det bästa tillfället att fälla regeringen genom att ansluta sig till Alliansens budgetmotion.

Det vore en katastrof för S om det blir extraval mitt i mandatperioden om opinionssiffrorna för partiet börjar trilla ner mot 20 procent. Därför tror jag att Löfven kommer att avstå från att bilda en sådan regering om han inte får garantier för att Alliansen inte kommer att lägga en gemensam budget.

Då återstår bara en S-M-regering, vilket också tycks vara det Thorwaldsson propagerar för.
Thorwaldsson: "- Sverige måste regeras. Vi kan inte ha en regering som avgår vid varje budgetmotion"

Väderkvarnar...

Hur många gånger har det hänt att en svensk regering avgått vid en budgetmotion/proposition?? Aldrig? Sverige är inte Italien. Långt ifrån. Visst, det kan bli lite rörigt (SD är vågmästare i åtminstone tre opundersökningar som presenterats i augusti) men överpragmatiska, överkompromissande och principlösa svenska politiker kommer fixa en regering som kan regera landet.

Ett nyval annars tror jag hade varit bra för svensk demokrati. Och det är inte alls säkert att S skulle torska på det. Det partiet som framstår som de som fäller regeringen, t ex SD eller någon i alliansen kan bli förloraren.
2014-08-15, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Thorwaldsson: "- Sverige måste regeras. Vi kan inte ha en regering som avgår vid varje budgetmotion"

Väderkvarnar...

Hur många gånger har det hänt att en svensk regering avgått vid en budgetmotion/proposition?? Aldrig? Sverige är inte Italien. Långt ifrån. Visst, det kan bli lite rörigt (SD är vågmästare i åtminstone tre opundersökningar som presenterats i augusti) men överpragmatiska, överkompromissande och principlösa svenska politiker kommer fixa en regering som kan regera landet.

Ett nyval annars tror jag hade varit bra för svensk demokrati. Och det är inte alls säkert att S skulle torska på det. Det partiet som framstår som de som fäller regeringen, t ex SD eller någon i alliansen kan bli förloraren.
Ja, men det är ju detta jag säger. Man kommer att fixa en regering som kan styra landet och i den regeringen ingår S och M. En socialdemokratisk minoritetsregering kan inte styra landet eftersom den riskerar att falla en gång på hösten och en gång på våren i samband med budgeten.

Det är detta Karl-Petter Thorwaldsson har förstått och det är därför han propagerar för en S-M-regering.
Senast redigerad av Andraandningen 2014-08-15 kl. 16:37.
2014-08-15, 16:39
Medlem
Fris avatar
Citat:
Du har missuppfattat detta. Jag har rättat dig tidigare i tråden men förmodligen läste du inte det eller förstod inte vad jag skrev.

Så här är det: År 2010 ändrades Regeringsformen. Nu krävs det att den nyvalda (regeringen) Riksdagen måste godkänna statsministern.
Konstigt. Det ar inte alls sa jag, eller Wikipedia, tolkar Regeringsformen SFS 2010:1408

Citat:
6 kap.
Regeringsbildningen
4 § När en statsminister ska utses, kallar talmannen företrädare för varje
partigrupp inom riksdagen till samråd. Talmannen överlägger med vice tal-
männen och lämnar sedan förslag till riksdagen.
Riksdagen ska inom fyra dagar, utan beredning i utskott, pröva förslaget
genom omröstning. Om mer än hälften av riksdagens ledamöter röstar mot
förslaget, är det förkastat. I annat fall är det godkänt.
http://www.lagboken.se/dokument/andrings-sfs/700466/sfs-2010_1408-lag-om-andring-i-regeringsformen?id=77992

Och Wikipedia:
Citat:
Den nya regeringsformens paragraf om negativ parlamentarism innebär att det krävs att en absolut majoritet av riksdagens ledamöter röstar nej (det vill säga minst 175 ledamöter), för att en regering skall tvingas avgå eller för att förkasta ett förslag om statsminister som talmannen har framfört. Det innebär att även om inte en absolut majoritet röstar för, men inte en absolut majoritet (175 ledamöter) emot, blir den föreslagne personen vald till statsminister.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Regeringsformen#Anv.C3.A4ndningen_av_negativ_parla mentarism

Budgetprocessen ar krangligare, men aven dar verkar kravas en aktiv riksdagsmajoritet mot regeringens budgetforslag, vilket aven ar det intryck jag fatt av nyhetsmedia i budgettider:
Citat:
De partier i riksdagen som inte stöder regeringens förslag måste också lägga fram sina motförslag som hela paket.

Det räcker alltså inte att oppositionspartierna har majoritet kring en enskild fråga i budgeten för att kunna fälla ett förslag. De måste enas om ett helt paket av förslag
https://www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar-riksdagen/Riksdagens-uppgifter/Beslutar-om-statsbudgeten/Inkomster-utgifter-och-skulder1/Budgetpropositionen/Utgiftstak-laser-utgifterna2/
Senast redigerad av Fri 2014-08-15 kl. 16:44.
2014-08-15, 16:57
Medlem
Citat:
Konstigt. Det ar inte alls sa jag, eller Wikipedia, tolkar Regeringsformen SFS 2010:1408

http://www.lagboken.se/dokument/andrings-sfs/700466/sfs-2010_1408-lag-om-andring-i-regeringsformen?id=77992

Och Wikipedia:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Regeringsformen#Anv.C3.A4ndningen_av_negativ_parla mentarism
Vi talar förbi varandra här. Efter valet 2010 prövades aldrig statsministerfrågan av riksdagen eftersom det inte var konstitutionellt nödvändigt. Det är det nu. Om de röd-gröna blir större än Alliansen och Reinfeldt vägrar samarbeta med SD så tvingas Reinfeldt avgå. Om den tidigare grundlagen hade gällt så hade han kunnat sitta kvar i minoritet, så länge inte de rödgröna och SD samarbetat om en ny regering.

Kanske var du medveten om detta och i så fall har vi talat förbi varandra.

Citat:
Budgetprocessen ar krangligare, men aven dar verkar kravas en aktiv riksdagsmajoritet mot regeringens budgetforslag, vilket aven ar det intryck jag fatt av nyhetsmedia i budgettider:

https://www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar-riksdagen/Riksdagens-uppgifter/Beslutar-om-statsbudgeten/Inkomster-utgifter-och-skulder1/Budgetpropositionen/Utgiftstak-laser-utgifterna2/

Orkar inte läsa budgetlagen just nu, men så här skriver SNS:
Citat:
Budgetomröstningen skiljer sig formellt inte från andra riksdagsbeslut. Även här gäller enkel majoritet, dvs det förslag som får flest röster vinner. Eftersom budgeten är helt central för regeringens politik så skulle dock ett scenario där Sd röstar på ett eventuellt gemensamt rödgrönt budgetförslag med all säkerhet leda till att regeringen avgår.
Detta handlade om den nuvarande mandatperioden. Om de rödgröna lagt ett gemensamt budgetförslag så hade SD kunnat fälla alliansregeringen. Nu valde man att inte göra det, men det kommer sannolikt Alliansen att göra under nästa mandatperiod.
http://www.sns.se/blogg/2011/09/att-styra-i-minoritet-%E2%80%93-rapport-fran-mote-med-statsvetarna-fredrik-sterzel-och-olof-pe
2014-08-15, 17:15
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ja, men det är ju detta jag säger. Man kommer att fixa en regering som kan styra landet och i den regeringen ingår S och M. En socialdemokratisk minoritetsregering kan inte styra landet eftersom den riskerar att falla en gång på hösten och en gång på våren i samband med budgeten.

Det är detta Karl-Petter Thorwaldsson har förstått och det är därför han propagerar för en S-M-regering.
Det har framhållits i tråden att en S/M-regering just blir masochistisk för M. Jag är villig att hålla med. Samt att om syftet till den starka blocköverskridande regeringen är att neutralisera SD så kan man göra sig en björntjänst då SD troligen kommer växa sig än starkare i rollen som SD "mot resten".

Jag tror mer på en S-ledd minoritetsregering. Och jag tror inte alls den kommer falla vid varje budgetmotion. Dels kan denna regering försöka förhålla sig SD på ungefär samma sätt som alliansen gjort den här mandatperioden. Dels kommer SD vara försiktiga med att fälla - i Sverige kostar de mycket att bli utmålad som kompromisslös. Dels finns möjligheter till uppgörelser med andra allianspartier i kniviga frågor eller inför budgetar. Det kanske t o m går att bilda S-ledd minoritetsregering där förutom MP något annat alliansparti än M är inkluderat.

Dessutom om FI kommer in, vilket är fullt möjligt, lär inte SD bli vågmästare. Då får Löfven en annan huvudbry.
Senast redigerad av Madagascar 2014-08-15 kl. 17:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in