2014-08-14, 23:57
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Hehe, nja, läderskiva borde vara bättre isf. Eller läderspånskiva, men så jävla långt.

Nej nej, det är ju en försvenskning av Leather board. Ibland kallar man det bara board. Materialet bygget ju på samma koncept som fiber board/spånskiva.

Det finns säkert nåt konstigt namn de hittat på för länge sen. Som toe spring, som jag nyligen lärde mig översätts tåsprängning.
Inre hälkappa?
Citera
2014-08-15, 08:08
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strandraggar
Har någon kännedom om vad Enzo Bonafé har för material i sina hälkappor? Vill försöka få en bild av vilka märken som passar mina missformade hälar bäst.

Jag trodde att Vass också körde plast/läderspån i sina hälar. Intressant att höra att så inte är fallet.

Skulle gissa på läderboard (eller läderskiva )

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Inre hälkappa?

Inre hälkappa heter det ja, men det är en annan sak. Det här handlar ju om materialet. En inre hälkappa kan vara i alla möjliga material.
Citera
2014-08-15, 13:34
Medlem
Tänkte höra om det går att byta från lädersula till gummisula på alla skor?
Vad brukar det kostar det att byta sula?
Citera
2014-08-15, 13:45
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FeedHurley

Det beror på...

- typ av gummisula
- typ av konstruktion på din sko
- hur sliten din sko är
- vilken typ av skomakare du går till (bra, medel, dålig)

På en randsydd sko där man vill ersätta hela lädersulan med en Dainite-sula, brukar det kosta omkring 1500 kr.
Citera
2014-08-15, 13:45
Medlem
mastejags avatar
Citat:

Man brukar ju oftast lägga på en gummisula ovanpå så inga problem att göra det, frågan är mer varför man skulle vilja göra det!!
Citera
2014-08-15, 13:46
Medlem
RolleFCs avatar
Citat:

På en randsydd sko kan man byta från läder till gummisula (eller tvärtom). Krävs en helsulning, så mer kostsamt än att att bara byta slitsulan. Tippar på ca 1500-1700kr.

Edit: pucktvåa...
Senast redigerad av RolleFC 2014-08-15 kl. 13:52.
Citera
2014-08-15, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Det beror på...

- typ av gummisula
- typ av konstruktion på din sko
- hur sliten din sko är
- vilken typ av skomakare du går till (bra, medel, dålig)

På en randsydd sko där man vill ersätta hela lädersulan med en Dainite-sula, brukar det kosta omkring 1500 kr.

Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Man brukar ju oftast lägga på en gummisula ovanpå så inga problem att göra det, frågan är mer varför man skulle vilja göra det!!

Citat:
Ursprungligen postat av RolleFC
På en randsydd sko kan man byta från läder till gummisula (eller tvärtom). Krävs en helsulning, så mer kostsamt än att att bara byta slitsulan. Tippar på ca 1500-1700kr.

Tack för snabba svar!

Jag är ute efter ett par chelseaskor i svart läder och hittade ett par från Carmina för ett bra pris:
http://www.skoaktiebolaget.se/collections/boots/products/carmina-chelsea-boot-in-black-calf

Tyvärr hade skoaktiebolaget de med dainite-sula bara i brunt. Om det kostar +1500kr så får jag nog leta vidare efter några andra modeller.

Jag vill ha gummisula för att kunna använda de under höst- och vintertider.

Någon som har tips på andra chelseaskor i svartläder som liknar de jag länkade (tycker att tåpartiet är väldigt snyggt på dessa).
Citera
2014-08-15, 15:07
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Tack för snabba svar!

Jag är ute efter ett par chelseaskor i svart läder och hittade ett par från Carmina för ett bra pris:
http://www.skoaktiebolaget.se/collections/boots/products/carmina-chelsea-boot-in-black-calf

Tyvärr hade skoaktiebolaget de med dainite-sula bara i brunt. Om det kostar +1500kr så får jag nog leta vidare efter några andra modeller.

Jag vill ha gummisula för att kunna använda de under höst- och vintertider.

Någon som har tips på andra chelseaskor i svartläder som liknar de jag länkade (tycker att tåpartiet är väldigt snyggt på dessa).

Den där har ju Tomir-gummisula, med bara midjan i läder. Den klarar höst och mildare vinterdagar utmärkt. Kanske inget du springer runt på is med, men du gör man helst inte med Dainite heller.
Citera
2014-08-15, 16:36
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Den där har ju Tomir-gummisula, med bara midjan i läder. Den klarar höst och mildare vinterdagar utmärkt. Kanske inget du springer runt på is med, men du gör man helst inte med Dainite heller.

Hur stryktåliga är de där Tomir/York-sulorna egentligen? Måste man ha det i bakhuvudet hela tiden att man inte har 100% gummi under fossingarna? Tänk busväder, stående vatten på gatorna, promenader över blöta gräsmattor, mindre rundor i skogen, etc.
Citera
2014-08-15, 17:55
Medlem
RolleFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Hur stryktåliga är de där Tomir/York-sulorna egentligen? Måste man ha det i bakhuvudet hela tiden att man inte har 100% gummi under fossingarna? Tänk busväder, stående vatten på gatorna, promenader över blöta gräsmattor, mindre rundor i skogen, etc.

Jag är inte 100% säker, men tror från de skor jag kikat på att gummisulan faktiskt är under hela skon och att man lagt en bit lädersula under hålfoten för utseende. Då alltså att gummisulan är basen.
Citera
2014-08-15, 18:04
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon

Sånt där utsätts mina lädersulor för och de håller hur bra som helst. Såklart tar jag skor med gummisula om det regnar när jag lämnar hemmet men jag går inga omvägar för att undvika gräs, grus eller vatten.

Med det sagt så tror jag tomir och york-sulorna håller för i princip alla svenska väder, mittendelen rör ju inte marken. Det är ovanlädret som är den ömtåliga delen.
Citera
2014-08-15, 19:18
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Sånt där utsätts mina lädersulor för och de håller hur bra som helst. Såklart tar jag skor med gummisula om det regnar när jag lämnar hemmet men jag går inga omvägar för att undvika gräs, grus eller vatten.

Med det sagt så tror jag tomir och york-sulorna håller för i princip alla svenska väder, mittendelen rör ju inte marken. Det är ovanlädret som är den ömtåliga delen.

Men om det är just stående vatten, halvgyttja, eller du går över en dyngsur gräsmatta så kommer ju även mellersta delen i kontakt med underlaget.

Sulorna på ett par av mina Loake blev aldrig riktig sig själva igen efter en tur över en blöt gräsmatta, mittdelen inkluderad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in