Citat:
Vad jag menar är att man tänker annorlunda om den svarta marknaden om det är en företeelse man helst vill ha bort eller om det är en företeelse man vill ska fungera vitt.
Du skrev:
Jag tänker om man ser skit med den svarta marknaden kanske man tycker att polisen bör ingripa mer och att rättsväsendet åtalar fler sexköpare som lösning om man är emot att sexköp ska förekomma.
Du skrev:
Jag tänker om man ser skit med den svarta marknaden kanske man tycker att polisen bör ingripa mer och att rättsväsendet åtalar fler sexköpare som lösning om man är emot att sexköp ska förekomma.
Oavsett vad man tycker om sexköpslagen så kvarstår problemen lika mycket. Skillnaden är att den som är för ett förbud tycker att dom negativa aspekterna som ett förbud medför (svart marknad) är värt det, medans den som är emot ett förbud inte tycker att det negativa som förbudet medför är okej, och måste därför ändras.
Om man ser skit med den svarta marknaden och vill att sexköp ska vara lagligt så ser man det inte som en lösning att ordningsmakten och domstolsväsendet blandas in.
Anledningen till att man inte ser det som en lösning är nog för att man är en realist. Det beror såklart på vilket brott det gäller men om det handlar om våld i samband med sexköp så har man ju en större anledning att inte anmäla brottet om sexarbete är illegalt eller stigmatiserat, än om det skulle vara legalt. Det är detta som är problemet med en svart marknad (illegalt sexköp), det driver bara verksamheten under jorden och gör att kriminella organisationer lätt kan ta kontroll över marknaden och det blir generellt mycket mindre säkert för dom som arbetar med det.
Har verkligen svårt att förstå dom som är för ett förbud men samtidigt säger att dom är det för att dom vill att sexarbetarna ska ha det så bra som möjligt. Tycker inte det kan bli mer solklart att en hora hellre jobbar på en laglig bordell där man har säkerhet och och bra arbetsförhållanden samt att man kan bli en del av samhället genom att betala skatt och bli inkluderad i Sveriges skyddsnät, än att jobba i en svart marknad. Fast det är möjligt att vissa prostituerade gillar spänningen med att jobba på gatorna där en våldtäktsman kan gömma sig bakom hörnet eller kanske till och med en trevlig mördare. Låter ju faktiskt lite mer spännande.