Citat:
Ursprungligen postat av
Vitskalle
Hade svårt att följa forumskategori för denna försäkringsfråga...
Jag var med om en Motorcykelolycka för några månader sedan, en bilist är skyldig till olyckan.
Jag har letat och sökt länge på vad för slags ersättningar jag kan få av mina skador, men inte hittat något vettigt svar.
Förstår att man efter ett år(?) kan få ersättning av bestående men. Är det allt?
Jag bröt nyckelben, handled och revben. Nyckelben och handled har varit svårläkta och jag tror (men är inte säker på) att jag kommer förlora en del rörlighet i handen pga det.
Så, vad kan jag få för ersättning? Är den fjuttiga summan jag fick för "akut sveda och värk" det enda, trots alla bekymmer jag har?
Ring alla dina försäkringsbolag där du har samtliga försäkringar. Hem, mc/fordonsförsäkring och eventuellt olycksfallsförsäkring. Var du på väg till/från jobbet när detta skedde så hör också med din arbetsgivare om din arbetsförsäkring, bör finnas möjlighet att få ersättning där också.
Har tidigare jobbat på ett försäkringsbolag och generellt sett bör det inte vara några problem att berätta sanningen utan modifikationer, något som ofta hördes när jag jobbade, "Vi ska alltid ge kunden så hög ersättning som möjligt som han/hon har RÄTT till." Dem kommer troligtvis kräva efter läkarintyg eller journaler om dina skador och om olyckan blev polisanmäld, kommer även dessa dokument att behövas. Vänta inte med att ringa, ofta har försäkringsbolag nån form av "preskriptionstid" på denna sorts skador.